|
Formatkrigen: Bitrate |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | |||
Iron Man
Guld medlem Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 14:22 | ||
For dokumentaren Natures Journey ser det ikke ud til, at 11 Mbps ekstra bitrate, det ypperste de to formater Så vidt jeg ved, er Natures Journey 1080i, der er halvdelen af 1080P, alene af den grund Forskellen I bit-rate er dog sædvanligvis noget større end med Natures Journey, fordi filmene er længere og optager mere plads, samt der skal være plads og bit-stream plads til flere lydspor. De fleste Blu-ray/HD-DVD Warner VC-1 titler ligger omkring 17-18 mbps i gennemsnit. Fx ligger FOX's nye udgivelser med AVC meget højere. 28 weeks later har et gennemsnit på 37mbps. Fra hometheaterspot: "At an average AVC bitrate of 37mbps, the video must have the lowest compression ratio of any high definition release so far" Blu-ray udgivelsen af "The day after tomorrow" har endda peaks på 49mbps, hvilket er muligt pga. Blu-ray's større buffer. Spørgsmålet er så, hvor godt havde billedet været på Warners titler, hvis gennemsnittet var hævet til med ca. 20mbps. Det er selvfølgelig svært, at sige….. Jeg vil tro, at billedet bliver en smule mindre "soft" men vi snakker nok helt sikkert enthusiast niveau. Redigeret af Iron Man - 08-Oktober-2007 kl. 14:35 |
|||
Bruce
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 14:55 | ||
Du har ret i, at den er i 1080i og derfor ikke kan betragtes i samme skær som regulære 1080p'ere. Jeg har set eksempler på AVC kodede Blu-ray titler, som udnytter 25-58% mere plads og hvor den VC-1 kodede film alligevel leverer samme synlige visuelle kvalitet. Og det endda i første HD år, hvor produktionsprocessen er ny og der sker store forbedringer i benyttede codecs. Jeg er ikke i tvivl om, at en perfekt AVC encoding med udnyttelsen af den ekstra lagerplads, kontra en dårlig VC-1 encoding, vil resultere i en kvalitetsforskel, som siger spar to. Men jeg har svært ved at se logikken i, at samme produktionsselskab sløser der, hvor ledet er svagest.
Den kan dog ikke vurderes, eftersom det er en Fox titel (ingen sammenligningsgrundlag) og så er den af natur shaky cam materiale, hvorfor jeg tror, den synlige forskel ville være minimal ifh. en halvt så stor bitrate.
Desværre heller ikke en titel, hvor man se denne bitrate komme til sin ret, hvilket formodentlig skyldes begrænsningen i master materialet. Jeg er spændt på Kubricks 2001, som jeg har købt i begge formater. Kodet med hhv. AVC og VC-1 ser jeg begge film igennem lige efter hinanden. Det er sikkert en titel, hvor der nok skal blive skrevet meget om. Redigeret af Bruce - 08-Oktober-2007 kl. 14:55 |
|||
Iron Man
Guld medlem Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 15:02 | ||
Du tænker på "2001: A Space Odyssey" ?? Det må da blive første Warner titler med forskellige kodning. Hvor har du set, at den kommer med AVC? |
|||
Bruce
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 15:19 | ||
Jeg må blive dig svar skyldig. Jeg kunne sværge på, at Blu-ray.com listede den med AVC encoding sidst jeg læste der, men nu står der VC-1 Øv, det var derfor jeg valgte begge to, men ok, det kan måske alligevel være spændende at se. Paramount har jo flere gange valgt forskellige encodings for de to formater, men bl.a. Flags og Iwo Jima var nærmest ens. |
|||
Bruce
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 15:28 | ||
Jeg fandt forøvrigt en tråd om emnet fra Kris Deering, guru for Hometheater Hifi & Secrets, han havde oprettet på AVSForum. |
|||
Bruce
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 09-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 558 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 15:43 | ||
Så er der svar fra den venlige Joseph Whip I use a 50" commercial Panasonic plasma that has been calibtrated to perfection by Greg Loewen, I also use a new 58" Panasonic 750 series plasma also. For audio, I use a Rotel pre/pro and an Anthem multichannel amp at 200 wpc. Speakers are by a small audiophile company no longer in business called Impact Technologies. It was a start up run by two friends of mine. They made great products but were not able to stay in operation after about 4 years in a very competitive market. The speakers have great detail, opennesss, are very revealing, great soundstage with a great sub. The price was even better. Thanks. |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 16:26 | ||
Problemet er sådan set (med receiveren) at den er markant dårligere end en sagem 60, (til gengæld fylder den 3 gange så meget ) Det forleder mig til at tro, at det er bitraten i receiveren det er galt med, altså når den skal decode signalet der kommer fra kabeltvét og sende det til tvét, uanset om jeg benytter hdmi eller rgb.
Se, det er jo her det bliver interessant, for det er din individuelle vurdering der siger, at de er lige gode (eller noget du har læst). Problemet er, at det netop er en individuel vurdering. Man mangler ligesom en reference et sted (noget som ER godt) som man kan samligne med, hvis man skal kunne sige sådan. Og så skal materialet altid afspilles under de præcis samme forhold.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 16:34 | ||
Jesper, jeg glemte at nævne en væsentlig detalje. Og det er at billedet er synsmæssigt betydlig bedre på en sagem 60 i forhold til den anden omtalte dvb-c receiver. Kilden er den samme. Ergo er det den dvb-c receiver der gør noget forkert. Og mit bud er, at det simpelthen er bitraten der er skruet ned for (af een eller anden årsag). Så teoretisk set sidder jeg med bedre udstyr, som på papiret er langt bedre end det som det viser. Fejl i papir eller produkt, tja.. Jeg er inkarneret modstander af al komprimering. Men jeg er slet ikke i tvivl om, at bitrate er en vigtig faktor for billedkvalitet. Til gengæld er jeg også ret sikker på, at man kan ikke måle det. Eller jo, det kan man godt, men at måle bitraten og samligne med billedkvaliteten, det giver ikke umiddelbart nogen mening. Fordi der er så mange andre faktore der spiller. Noget så banalt som kablet mellem afspiller og skærm kan have en ekstrem betydning for det visuelle. |
|||
JesperLund
Guld medlem Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 16:53 | ||
Det giver ikke mening at din alternative DVB-C modtager skulle "skrue ned for bitraten". Bitraten bestemmes af signalkilden. Jeg kan -- på stående fod -- komme på to forklaringer 1) Hvis begge modtagere har analoge udgange (SCART RGB), kunne man forestille sig at D/A-konverteren er bedre i Sagem60. 2) Fejl i MPEG-2 decoderen i den anden box, f.eks. den famøse chroma bug der i hvert fald tidligere har plaget visse MPEG-2 decodere. |
|||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 17:41 | ||
Det interessante i denne forbindelse er sådan set at mens dette er fremragende fladskærms-tv, så er de ganske enkelt ikke i stand til at gengive den fulde billedkvalitet som HD-DVD og Blu-Ray kan levere - der skal en projektor til, og ikke bare en tilfældig én af slagsen. Det betyder så samtidig at man kan diskutere hvor meget vægt man egentlig bør lægge på disse små nuance-forskelle i komprimeringen, hvis selv brugere med topkvalitets udstyr har meget svært ved at se det. Det har langt mere at sige at selve transferen fra de analoge medier til HD er lavet ordentligt. Der er _mange_ andre steder billedkvaliteten kan blive forringet, end lige om bitraten er det ene eller det andet, specielt når bitraten uanset hvad ligger på et ganske højt niveau. Bitraten skal Som jeg ser det, er bitrate-diskussionen endnu et eksempel på at folk bruger energien på de ting de forstår, og ikke de ting der er væsentlige. Hvis man lagde den samme energi i at blive klogere på de ting man endnu ikke har forstået, som på at overbevise andre om hvor meget man har ret i de ting man HAR forstået, så ville man faktisk være meget bedre stillet i forhold til at opnå den bedste billedkvalitet. Det sjove er nemlig at jo mere man forstår omkring sammenhængene i billedkvalitet, jo bedre forstår man hvor lidt de åbenlyse forhold faktisk har at sige. |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 08-Oktober-2007 kl. 23:22 | ||
Normalt ja i og med den burde være variable, men du kan også sætte en fast (ellere lavere bitrate) når du dekoder signalet.
To muligheder som snildt kan være det. Det ligner bare alt for meget bitraten det er galt med. (forestil dig en farve overgang fra mørkeblå til lyseblå i 32bit farver. Lav så den samme i 16bit farver. Sådan ser det ud). Pointen i alt dette var sådan set ikke så meget min receiver, men eksemplet i, at det lige så vel kan være udstyret det er galt med, hvis man mener noget ser anderledes ud end det burde. Derfor er det hulens vigtigt, at man har reference udstyr, når man roder rundt i disse virkelig høje bitrater. (og jeg mener virkelig at alt over 20Mbps er virkeligt højt) Teoretisk er det 54Mbps for BD. I den størrelse er det efter min vurdering fysisk umuligt at se noget som helst. Og hvis man ser noget galt, så bør man kigge alle andre steder end på bitraten.
|
|||
rasmuslarsen
Super bruger Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
Sendt: 09-Oktober-2007 kl. 09:04 | ||
Tak for indsatsen, Bruce Det interessante at bemærke i denne sammenhæng, er - i min mening - at testen så er lavet under afgrænsende forudsætninger. Det er klart, at det altid er en spændende indgangsvinkel at benytte udstyr, som de fleste kan være med på – og så komme frem til en bred konklusion. Men hvis hensigten virkelig er at finde forskellen mellem to bit-rater, så kræver det andre forudsætninger. Den lange ende er egentlig såre simpel: Billedet skal være større og billedgengivelsen skal være bedre. Begrænsningen skal jo netop ikke ligge i skærmen eller projektorens billedgengivelse, når man skal finde en begrænsning i inputtet. Skærmen skal være så god, at den i praksis kun er meget lidt hæmmende for testen, så man kan fokusere på det man prøver at måle. Han nævner desuden noget med, at han går ind og forstørrer billedet for at finde artefakter. Hvis han gør dette på sine plasma skærme, så giver jeg sku ikke mange femører for den. Jeg tror de fleste grafikere vil grine hele vejen ud ad døren, når man har så et ambitiøst mål, men benytter så forkert udstyr. Det lader sig ikke gøre at udføre grafiske sammenligner af denne karakter på en Tv skærm – og da slet ikke en plasma skærm. Hvad angår hele bit-rate snakken, så er min klare mening – som flere andre også er lidt inde på – at man ikke skal sætte det analogt med billedkvaliteten. Høj bit-rate er således ikke nødvendigvis lig med høj billedkvalitet. Som så mange andre ting i denne verden, er der flere faktorer og den mest interessante i denne sammenhæng, er nok behandlingen af råmaterialet i studiet. |
|||
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |