recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatvalg - bør også være frivilligt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatvalg - bør også være frivilligt!

 Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 21:46
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Lad os argumentere på et positivt grundlag - jeg mener i høj grad, jeg med mine mange film i 4:3 har et rimeligt grundlag for sammenligne formatet 4:3 på alle mine DVD´er. - Det er INGEN idé at låse et 4:3 format - det vil være et tilbageskridt og fremmer ikke udviklingen af at købe på nyt format som Blu-ray.

- Folk SKAL selv have deres behov dækket med film på DVD og Blu-ray - korrekt format, ja - men ved køb på skiver, så lad dog den enkelte bestemme efter køb - også i fremtiden. - Og husk den med korrekte coveroplysninger - det kan forhindre skuffelser inden køb!


Jeg burde være ked af at sige det men jeg er det ikke: ovenstående er det mest forfærdigelige VRØVL!

"Det er INGEN idé at låse et 4:3 format - det vil være et tilbageskridt og fremmer ikke udviklingen af at købe på nyt format som Blu-ray."
Forklar mig lige hvorfor det skulle hæmme udviklingen at man ikke kan ødelægge en 4:3?

Dansk tv har i tidens løb fået filminstruktører på nakken hvis de har vist instruktørerens film i forkert format med det argument at man ødelægger værket. Det er noget instruktøren har en meget klar holdning til - format.

Kun en tåbe frygter ikke havet og kun et fjols ødelægger filmoplevelsen ved at strække formatet.
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

JHvis man går på Noma og spiser hælder man heller ikke ketchup på maden.


Nu ved jeg ikke hvad Noma er, men det lyder godt nok grusomt hvis man ikke kan få Heinz på maden.


Du bør holde dig til resturant fodkoldt

Noma er verdens tredje bedste
2 stjerne til Noma


Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 22:02
At bruge ordet Tåbe siger måske noget om hvor langt ude en debat kan komme. - Jeg har ALDRIG sagt at film skal ødelægges ud fra, hvad instruktøren mente.
- Men fortæl lige formålet med ikke at give et valg ved zoom, når det nu har været praksis gennem flere år?

Det er der nok næppe mange som kan svare på - vil det så sige alle andre DVD´er i 4:3 format er noget hø, siden de IKKE giver problemer med sorte felter i siderne?

Redigeret af T-teknik - 29-April-2009 kl. 22:03
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 23:00
En Panasonic blu-ray afspiller BD30 kan strække 4:3 til 16:9.
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 23:04

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

At bruge ordet Tåbe siger måske noget om hvor langt ude en debat kan komme. - Jeg har ALDRIG sagt at film skal ødelægges ud fra, hvad instruktøren mente.
- Men fortæl lige formålet med ikke at give et valg ved zoom, når det nu har været praksis gennem flere år?

Det er der nok næppe mange som kan svare på - vil det så sige alle andre DVD´er i 4:3 format er noget hø, siden de IKKE giver problemer med sorte felter i siderne?

Lad os nu lige få lidt ro på... Det er helt åbenlyst at folk misforstår hinanden på kryds og tværs her, jeg tror de fleste ikke har forstået din problemstilling.

Det forholder sig således: DVD er et format der kan være enten 4:3 eller anamorfisk 16:9. Opløsningen er den samme i begge tilfælde, men udbyderen af filmen kan vælge om indholdet skal være lavet til at ende som 4:3 eller som 16:9. Selve billed-delen indeholder i begge tilfælde 720x576 pixels.

Har vi en film der er i 16:9, kan man således vælge enten at have et 4:3 billede med sorte bjælker, og dermed miste noget opløsning, eller at lagre billedet som ægte anamorfisk 16:9, og bevare den fulde opløsning. Alle der har forstået dette, vil være enige i at anamorfisk er ubetinget bedst, og letterbox burde ikke eksistere på en DVD (udover naturligvis de bjælker der stadig er der på film der er bredere end 16:9 forstås).

Så langt så godt. Hvis vi lige sparker DVD til hjørnespark, og kigger på blu-ray, så indeholder blu-ray, eller rettere HDTV som blu-ray er baseret på, IKKE et  4:3 format. HD er _altid_ 16:9, hverken mere eller mindre. Hvis filmen er bredere end 16:9, så får du bjælker i top og bund, hvis den er smallere (4:3), så får du bjælker i siderne. Sådan er standarden lavet, og det mener jeg er den rigtige måde at gøre det på - flere formater vil bare forvirre situationen. Eftersom det er en del af standarden, så ER det din tv-producent du skal skælde ud, hvis de ikke leverer de zoom-modes du ønsker. Et 16:9 HD signal der indeholder et 4:3 billede med bjælker i siderne, er en fast defineret del af standarden, som en tv-producent skal tage højde for. Flertallet gør ikke dette. Om det er et problem, det afhænger af den enkelte - for mig personligt er det ikke et issue, da jeg alligevel hellere vil se filmene i det oprindelige format, uden zoom, og det er også det jeg anbefaler andre at gøre - men hvis man vil, så er det tv-producenten der skal gøre det - film-udbyderen eller blu-ray afspilleren KAN ikke gøre andet, da standarden ikke tilbyder andre muligheder - man har, klogeligt, ladet det være op til den enkelte display-producent. Og nej, jeg mener ikke at det er en forringelse, jo simplere standarder vi har, jo bedre. Hvorfor lave om på blu-ray standarden så vi kan levere 4:3 opløsninger, når vi i stedet lige så godt kan lave om på display'ets zoom-modes? Det er ikke sværere at zoome ind på 4:3 delen af et 16:9 format, end at zoome ind på et egentligt 4:3 format - det er bare et spørgsmål om at gøre det.

Så var der hjørnesparket: Du nævner at du oplever DVD-udgivelser hvor der er sorte bjælker i siderne af en 4:3 film, så selve formatet er 16:9 men med 4:3 indhold. Dette er IKKE i orden, og hvis det sker (jeg har ikke selv set det, men ser ikke meget DVD længere), så er det sløseri fra film-producenten. DVD indeholder et 4:3 format, og er filmen i 4:3 er det dét den skal udgives i. Præcis som med letterbox vs anamorfisk 16:9, så mister vi opløsning ved at vise 4:3 som et anamorfisk 16:9 format med bjælker - for vi har som sagt altid de samme 720x576 pixels til billedet. Hvis vi så bruger nogle af disse til sorte bjælker, så mister vi opløsning, og ender i praksis med 540x576 pixels til selve billedet. Af denne årsag alene, er dét ikke i orden, zoom-modes eller ej.

Ergo: DVD-udgivelser med sorte bjælker i siderne er noget hø. Blu-ray med sorte bjælker i siderne er ikke noget hø. TV der ikke kan zoome på de formater du ønsker at se, på dén måde du gerne vil zoome dem, er noget hø specifikt for dig, men ikke nødvendigvis noget hø generelt.

 

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 23:17
Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet. Alt er gennemprøvet og indstillet - det er KUN den nævnte film i 4:3 der fejler med sorte felter i siderne.
Men jeg er da lidt urolig overfor at overgå til en Blu-ray afspiller, hvis det derimod er i orden på en Blu-ray afspiller. - Du må rette mig, hvis jeg ikke er helt med Jeg håber et fremtidig køb af DVD og Blu-ray film ikke vil forvirre min almindelige opfattelse af 4:3 film. - Og de ikke er scannet helt forkert, hvilket jeg også har på både VHS og DVD.

- Nu ved jeg, at der på f.eks. VHS ikke var det samme at arbejde med - men der ligger en klar sammenligning med film i 4:3, hvis de samme film er i samlingen på både VHS og DVD.      

Redigeret af T-teknik - 29-April-2009 kl. 23:19
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2009 kl. 23:58

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses? 
 

Ja den gør det kun når de ellers ville blive vist, f.eks hvis man har købt en ældre serie i 4:3.

Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 07:44
Oprindeligt skrevet af ipk ipk skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?  


Ja den gør det kun når de ellers ville blive vist, f.eks hvis man har købt en ældre serie i 4:3.



Jeg har ikke tv-serier hvor sorte klammer ses, så det bliver da spændende at se hvis jeg køber en afspiller som den du nævner.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 07:48
Men det bliver da spændende at se udviklingen med formater som 4:3 på DVD som Blu-ray. - Jeg har gennemgået en stor del af min samling på DVD og der er INGEN sorte klammer/felter i siderne, hvordan jeg end bytter rundt på indstillingen for format. - Heller ikke via andre skærme og afspillere.



Redigeret af T-teknik - 30-April-2009 kl. 07:49
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:03
Bliver 4:3 film vist på tv med sorte felter i siderne?
- Jeg kan KUN huske få tilfælde på TV2 Film.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:36
Oprindeligt skrevet af flemming larsen flemming larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Kan vi blive enige om, at med mindre det er film fra lavprisselskaber, så bør der være zoomfunktion på alle DVD´er med 4:3 film, og ikke produceret med faste klammer i siderne, som ikke kan ændres på via sit eget tv? Ellers er det et tilbageskridt for DVD produktion - jeg ved ikke om det er ved at opstå på Blu-ray også.


Det er kommet på blu-ray. Jeg har pinocchio på bd, og den kan kun ses i 4:3, med sorte sider. Det eneste man kan, er at sætte et mønster ind i siderne. Men du kan ikke zoome den ud.


Jeg synes også det er for dårligt at man ikke få lov, til at zoome ud på en film man har købt.



HD er 16:9 - der er intet andet at gøre.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 08:47
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Til ipk - kan en BD30 også strække billedet helt uden at faste klammer i siderne kan ses?

Til AV Precision - mit Sony fladskærmstv fejler intet.


Nej, dit tv fejler sikkert intet, men den mangler en funktion, som du godt kunne tænke dig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 6>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu