recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatvalg - bør også være frivilligt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatvalg - bør også være frivilligt!

 Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 10:58
Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge.

- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb.

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom.
- Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:00

T-teknik: Jeg vil gerne levere et svar på din helt overordnede overskrift - formatvalg bør være frivilligt. Jeg vil gerne understrege at dette er jeg fuldstændigt enig i, det bør være frivilligt hvordan man vælger at se sine film. Om man vil strække formaterne, ændre på farverne, tilføre sharpness eller noise reduction osv osv, det er jeg fuldstændigt kold overfor - så længe muligheden er der for at vise det ordentligt. MEN, dén der skal tilbyde dig disse subjektive valg, er dit display. For at disse subjektive valg skal fungere ordentligt, så er vi nødt til at have én fast defineret standard for selve udgivelserne, så udgivelserne er så ensartede som muligt - så kan du pille i dem som du har lyst bagefter, ud fra hvad dit tv tilbyder.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format.

Årsagen er formentligt at man har lavet en HD version af filmen, og så har man taget den dovne løsning og nedskaleret denne HD version til anamorfisk SD, og fyret det ned på skiven, i stedet for at holde øje med hvad forskellen på SD og HD er, udover opløsning.


- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film.  [/QUOTE]

Ja da, der er ingen kunst for tv'et i at klippe bjælkerne væk, og zoome det resterende ud til 16:9, præcist som når det var et ægte 4:3 signal. Funktionen skal bare være programmeret ind i tv'et. Er den ikke dét, så er det tv-producenten der har været dovne, præcist ligesom udbyderen af ovennævnte film har været for dovne. Der er med andre ord to forskellige problemstillinger i dét her: Hvis dit tv havde dén funktion du ønsker, så ville det have været et mindre problem for dig at pågældende film er lavet forkert, for så ville du "bare" have mistet noget opløsning. Dét du efterspørger, det er kommet op til overfladen på grund af en forkert mastered DVD, men hvis vi kigger overordnet på det, så ønsker du frit valg af format, også på BD. Dén funktion er tv'ets opgave, ikke afspillerens.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom. 

Det har den jo så netop ikke, den mangler muligheden for at skære bjælker i siderne væk og zoome 4:3 området til 16:9, ligesom den kan zoome ægte 4:3 til 16:9. Havde den dét, så havde du ikke noget problem.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:08
Det er et spørgsmål om penge - og jeg håber ikke for at få det mest korrekte format, at jeg skal ofre mange penge på tv. - F.eks. mit fladskærmstv i stuen, som er et Sony, havde en pris på knap 8.000,- - det var sat ned sidste år. - For bare at tage det tv som eksempel, synes jeg var ret dyrt. - Men hvis du kan prøve at hjælpe mig, så er det et Sony KDL-40D3500

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   

Redigeret af T-teknik - 30-April-2009 kl. 11:11
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:33
Jeg skulle gerne have glæde af mine flade et stykke tid endnu - det skal bare ikke ødelægge min tv- og filminteresse for meget ved at overgå til Blu-ray.

Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:56

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   

Fordi det er lige præcis den film som er lavet forkert. Og din skærm har ikke muligheden for at kompensere for den fejl.



Redigeret af jonaskp - 30-April-2009 kl. 11:57
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Otto har forklaret hvorfor det rent teknisk ikke er muligt at gøre det du vil på Blu-ray.

 

Forkert, det ER teknisk muligt, tv'et skal bare understøtte dén zoom-funktion. Hvilket jeg så som sagt ikke kan komme i tanke om nogen der gør. Philips' auto-zoom måske.

Beklager, så havde jeg vist lige misforstået noget.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 12:00

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det er et spørgsmål om penge - og jeg håber ikke for at få det mest korrekte format, at jeg skal ofre mange penge på tv. - F.eks. mit fladskærmstv i stuen, som er et Sony, havde en pris på knap 8.000,- - det var sat ned sidste år. - For bare at tage det tv som eksempel, synes jeg var ret dyrt. - Men hvis du kan prøve at hjælpe mig, så er det et Sony KDL-40D3500  

Jeg kan som sådan ikke hjælpe dig, for det er en funktion tv'et ganske enkelt ikke har. Jeg kan næppe få dig til at købe en DVDO scaler til dit tv, hvis du i forvejen mener dit tv er dyrt...

Den bedste hjælp jeg kan give dig, er at fortælle dig at du bør forsøge at lægge dine vaner lidt på hylden, og overveje med åbent sind om dét at strække 4:3 film til fuld skærm nu også ER dét du ønsker. Mennesket er vanedyr - jeg har også engang for mange år siden været vant til at strække alt til fuld skærm. Da jeg begyndte at være mere fokuseret på billedkvalitet, begyndte jeg at se problemerne i det, og så begyndte jeg at bruge formatet med bjælker i siderne i stedet. I starten virkede det helt forkert - men relativt hurtigt vænnede jeg mig til det, og så er jeg aldrig gået tilbage - i dag synes jeg netop det virker helt forkert at strække billedet, og bjælkerne er en helt naturlig ting.

Derfor: Den bedste hjælp er at give dig dét velmente råd, at du skal gå over til at bruge bjælkerne i siden, og TVINGE dig selv til at se tv sådan i 2-3 uger - og så se om du ikke efterfølgende har fundet ud af at dét faktisk er bedre. Det er ikke altid at éns første indskydelse svarer til dét man vil finde mest optimalt i længden.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

- Jeg har i øvrigt svært ved at forstå, at et tv kan fejle ved enkelte film - men ikke på hovedparten.   

Lad mig prøve at forkklare det: På en DVD-film ligger billedet _altid_ lagret som 720x576 pixels (på en PAL film forstås). Det vil sige at du har 720 pixels i hver vandrette linie. Bemærk at 720x576 pixels hverken går op i 4:3 eller i 16:9 - pixels på en DVD er ikke kvadratiske, så der skal skaleres hvadenten billedet er 4:3 eller 16:9.

Hvis filmen er lavet i 4:3, så strækker man de 720 pixels ud i bredden så de passer med 4:3 formatet. Hvis filmen er i 16:9, så strækker man noget mere i bredden (33% mere), så de samme 720 pixels nu fylder 16:9. Hvis du så sådan en film på et 4:3 tv, ville folk være for høje i hovederne. Afspilleren kan derfor sættes til at ved en 16:9 film, bliver billedet strukket i bredden, men presset sammen i højden, så du ender med et 4:3 billede med sorte bjælker foroven og forneden, så selve billedets indhold ligger i et 16:9 område.

Så langt så godt. Balladen kommer så når vi vil se 4:3 på et 16:9 tv. Afspilleren sender de 720x576 pixels til tv'et, og så kan du på dit tv vælge om du vil strække disse 720 pixels ud så det passer til 4:3 arealet på dit tv, eller at strække det helt ud så det fylder hele 16:9 arealet - og det kan så typisk gøres på forskellige måder. De fleste tv skelner mht. tilgængelige zoom-modes ikke imellem om det oprindelige format er 4:3 eller 16:9 - den "ser" bare 720x576 pixels, og de muligheder du har for at behandle dem, er de samme.

Dét der er sket på den ene DVD du har problemer med, er imidlertid at film-producenten netop IKKE har valgt at lægge billedet ned som 4:3, men som 4:3 i et 16:9 felt med sorte bjælker. Derfor fylder selve billedet ikke længere 720 pixels, men kun 540 ud af de samlede 720 pixels. Men dit tv er ikke designet til at kunne strække disse 540 pixels ud til fuld skærm, den "ser" bare 720 pixels, hvoraf nogle er sorte, og det kan den strække til enten 4:3 området eller 16:9 området - den kan ikke strække yderligere så de 540 pixels der indeholder selve billedet, fylder hele 16:9 området.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 12:02

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?

Nej, det har ikke noget med at samarbejde om formaterne at gøre, men om hvordan filmene er mastered.

EDIT: Jeg tjekkede lige manualen til Oppo BDP-83. Hvis jeg læser det rigtigt, så kan den løse dit problem takket være en "stretch" funktion, der kan strække billedet i bredden 33%. Så vil såvel din fejlproducerede DVD, samt korrekt producerede BD udgivelser med bjælker i siderne, kunne strækkes så bjælkerne klippes væk, og du har så de zoom-funktionaliteter som dit tv nu giver mulighed for på et 1080P signal. Dvs. hvis du kan lave "smart zoom" på et 1080P signal på dit tv, så kan det løse dit problem. Det kræver dog en manuel omskiftning på afspilleren.



Redigeret af AV Precision - 30-April-2009 kl. 12:15
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 12:26
AV Precision - Tak for dine svar.
Nu ved jeg ikke om sådan en "fejl" gentager sig i samme omfang. - Hvis det er en HD scanning, kan den så blive med fuld skærm, hvis den master bliver overført til en Blu-ray skive?

Jeg lurer lidt på Oppoen - men nogle har vist påpeget, at den vist har begrænsede stikmuligheder i forhold til andre Blu-ray afspillere. - Jeg husker ikke tråden - Prisen vil muligvis nok være en betragtning også.
- Andre tekniske ting og afspilningsfunktioner om Oppo vil være at gå for vidt i forhold til denne tråd.

Og så har der vist været en nyhed om en ny fra både Sony og Panasonic - er der nye ting contra den fra Oppo.

Redigeret af T-teknik - 30-April-2009 kl. 12:29
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Måske vil en Blu-ray afspiller fra Sony bedre kunne samarbejde om formatet, når den flade i forvejen er fra Sony?


Nej, det har ikke noget med at samarbejde om formaterne at gøre, men om hvordan filmene er mastered.


EDIT: Jeg tjekkede lige manualen til Oppo BDP-83. Hvis jeg læser det rigtigt, så kan den løse dit problem takket være en "stretch" funktion, der kan strække billedet i bredden 33%. Så vil såvel din fejlproducerede DVD, samt korrekt producerede BD udgivelser med bjælker i siderne, kunne strækkes så bjælkerne klippes væk, og du har så de zoom-funktionaliteter som dit tv nu giver mulighed for på et 1080P signal. Dvs. hvis du kan lave "smart zoom" på et 1080P signal på dit tv, så kan det løse dit problem. Det kræver dog en manuel omskiftning på afspilleren.



Lige et spørgsmål til det:
Mon Oppo vil have nogen mærkbar forandring på undertekster så?
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 12:32
Er det ret begrænset, hvor Oppoen kan ses?
F.eks. i det nordjyske område?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 3456>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu