recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Formatvalg - bør også være frivilligt!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFormatvalg - bør også være frivilligt!

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:26

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge.

- Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb.

Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom.
- Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.

Så bliver det da først spændende, fordi man vil tvinge de som har 16:9 Tv til se Film 2,35 letterboks og teksterne i det nederste felt, men de som køber 21:9 Tv forventer eller kan vel kræve teksten henover billedet, fuldt som når man sender 16:9 hvor hele skærmen udnyttes.

De som har købt 21:9 Tv og strækker billedet så folk bliver mindre, og Ha Ha I mister teksterne, fordi samme kun, og kun må ligge  i sorte bjælker.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:47

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

AV Precision - Tak for dine svar.
Nu ved jeg ikke om sådan en "fejl" gentager sig i samme omfang. - Hvis det er en HD scanning, kan den så blive med fuld skærm, hvis den master bliver overført til en Blu-ray skive?

Hvis jeg forstår dig rigtigt: Nej. Blu-Ray, og al anden HD, er som sagt per definition 16:9, og vil du have 4:3 ned på et HD medie som blu-ray, så må du lægge 4:3 billedet ind i en 16:9 ramme. Så der vil formentligt og forhåbentligt blive væsentligt færre af denne slags issues med blu-ray. Dér ved du i lidt højere grad hvad du får.

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg lurer lidt på Oppoen - men nogle har vist påpeget, at den vist har begrænsede stikmuligheder i forhold til andre Blu-ray afspillere. - Jeg husker ikke tråden

Ehh... altså der er ikke scart-stik, men ellers har jeg svært ved at se begrænsningerne. Måske er dét der har været omtalt, at component-udgangen ikke vil have samme kvalitet som HDMI, så man bør bruge HDMI ud - men det gør man vel i praksis også under alle omstændigheder. Så jeg kan ikke se hvad der skal mangle.


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Og så har der vist været en nyhed om en ny fra både Sony og Panasonic - er der nye ting contra den fra Oppo.

Der kommer jo nye modeller hele tiden, men det er svært at forestille sig at de store producenter skal lave så radikalt om på deres grundkoncept, at det flytter det helt store i "Oppo vs alle de andre" balancen. Jeg forventer dog at der kommer modeller med væsentligt forbedret betjeningshastighed fra en række producenter, mange af dem der er på markedet i dag er i mine øjne direkte skandaløse på det punkt.

Ét af problemerne hos visse producenter, er at de spreder sig ud over ret forskellige prisklasser, og derfor bevidst holder funktioner tilbage, som de sagtens ville kunne putte i billige afspillere hvis de ville, for at der skal være et argument for at sælge den dyre model. Panasonic er ikke med i dét ræs, men har så omvendt trods alt heller ikke helt samme fokus på at levere ultimativ ydelse. Men Panasonic er et godt valg i 2-3.000,-s klassen - måske igen netop fordi de ikke handicapper afspillerne i dén prisklasse, fordi der skal være noget til overs til dem der vil betale 8-10.000,- eller mere.



Redigeret af AV Precision - 30-April-2009 kl. 14:47
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Jeg er i en dialog med en person om DVD´ens format og det er højst sandsynlig at at man i produktonen har at lægge 4:3 ind i et 16:9 format. - Jeg håber på svar via mail fra selskabet - men jeg tror ikke det vil ændrer noget. - Pengene tilbage eller i venteposition til en ny forbedret DVD - næppe - det vil koste mange penge. - Men der nok ingen tvivl om, at vi befinder os ved en skillelinie her ved indgangen til at flere muligvis vil overgå til Blu-ray - men hvis kan følge dig, AV Precision så burde burde det være muligt at lave en zoomteknik uden det ødelægge det helt store også via Blu-ray film. - Jeg et tæt på at købe en Blu-ray afspiller - men hver gang nye "problemer" viser, som måske ikke er lig med formaterne imellem, så kommer tvivlen aligevel ved nyt køb. Og med hensyn til tv, så mener jeg at mine Sony fladskærmstv har stort set alle de finesser som der er behov for ved f.eks. zoom. - Jeg er så heller ikke stødt på andre mærkelige film, som nævnte tilfælde er det mest værste.


Så bliver det da først spændende, fordi man vil tvinge de som har 16:9 Tv til se Film 2,35 letterboks og teksterne i det nederste felt, men de som køber 21:9 Tv forventer eller kan vel kræve teksten henover billedet, fuldt som når man sender 16:9 hvor hele skærmen udnyttes.


De som har købt 21:9 Tv og strækker billedet så folk bliver mindre, og Ha Ha I mister teksterne, fordi samme kun, og kun må ligge  i sorte bjælker.



Ironien længe leve
- nu ved jeg ikke om du har sprogøre og gode øjne,
for undertekster er vigtig for nogle - en hel del efterhånden.
Det med 21:9 tror jeg aldrig bliver så udbredt - hvis man går meget op i at panavision skal fylde skærmen, så vil teksterne helt naturligt sikkert ligge i billedet.
- Men lad os se - 21:9 tror jeg hurtigt dør ud igen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:51

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Er det ret begrænset, hvor Oppoen kan ses?
F.eks. i det nordjyske område?

Den er ikke på markedet endnu, så den kan slet ikke ses endnu, men ja det vil være meget begrænset. Oppo er som udgangspunkt internet-direct, dvs. helt uden et forhandlernet. I Europa har man dog valgt at benytte lokale samarbejdspartnere, sikkert fordi det er sværere at ramme hele EU med én forhandler, pga. sprogproblemet. Så du vil formentligt se yderst få forhandlere af Oppo, indtil videre mig bekendt kun jeg selv i Vejle, og AV Connection i Sønderborg. Der kan komme flere til når den først er på gaden, hvis det viser sig at interessen eksploderer - avancen er lavere end på det meste andet, så en forhandler skal være sikker på at kunne flytte mange styk, for at det kan betale sig.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:53

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:



Lige et spørgsmål til det:
Mon Oppo vil have nogen mærkbar forandring på undertekster så?

Jeg er 98% sikker på at stretch-funktionen foregår efter at underteksterne er lagt på, så ja når du strækker billedet, strækker du også underteksterne. Og ja, man kan sagtens forestille sig en situation hvor en udbyder af en 4:3 film laver underteksterne så de strækker sig ud over bjælkerne i siden, så du ikke kan bruge stretch-funktionen. Så helt fri for risikoen for dumheder fra filmudbyderens side kan jeg ikke gøre dig.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 14:56

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:


- Men lad os se - 21:9 tror jeg hurtigt dør ud igen.

I hvert fald som TV-format. Philips må have drukket af natpotten - hvis man interesserer sig så meget for film-æstetik at man kunne ønske sig et display i scope-format, så har man købt en projektor for længst. Det har helt sikkert en fremtid i dedikerede high-end hjemmebiografer hvor et rum er indrettet specifikt til det med en projektor, men som tv i stuen er det en dødssejler.

Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 15:06
Jeg mener en pris på cirka 4.000,- har været nævnt for oppoen. - Mon ikke det bliver der omkring og næppe lavere?
Og hvad med at koble den sammen med surround reciever o.s.v.

Det andet vedr. film i 4:3, så hvis ellers producenterne ikke dummer sig for meget som med mit DVD eksempel, så vil der nok være en større fordel med at udsende visse 4:3 film som DVD - specielt danske film - men det er nok et økonomisk spørgsmål om der på sigt er plads til at udsende klassikere på to formater. - Og at jeg må bøje mig og vende mig til, at det er filmen som sådan jeg skal tage udgangspunkt i og se bort fra sorte sider.   

Redigeret af T-teknik - 30-April-2009 kl. 15:21
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2009 kl. 15:13
Man kan vel også sige, at hvis producenterne ville det, så havde de nok for længst lavet den perfekte afspiller til at dække et behov for både 4:3 og 16:9 - om 20 til 50 år er 4:3 film sikkert noget som fylder mindre end andre formater, i forhold til hvad der er produceret og bevaret.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu