recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsikring på Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForsikring på Plasma

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 01:31
Oprindeligt skrevet af sidious sidious skrev:

Køb af et Plasma tv er altid et dårligt køb, fordi efter 3 år begynder næsten alle hvis ikke alle skærme at vise pixel  fejl.

Køb da hellere et LCD tv

Det lyder som fordomme - uden relevans for valg af fladskærms TV.

Plasma er mindst ligeså holdbar som LCD - og markant bedre til visning af analog TV  (DR1, DR2, TV2 osv).

Hvis du mener anderledes, så er jeg gerne lydhør. Men angiv gerne kilde.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
sidious Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-September-2005
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 14:29

Hej igen

vedr. Plasma

Min kilde har jeg fra en Hollænder ved navn Bob.

Han er ansat som Direktør ved den teknologiske udvikling afdeling hos Joint-Venture firmaet LGPhilips Displays i Nanjing Kina.

Var i Kina for et års tid siden hvor vi fik relevante oplysninger om tv.

Da en teknisk direktør siger frem, at der meget ofte kommer fejl på Plasma skærme efter 2-3 år og at han ikke tror at Plasma er fremtiden, men derimod LCD, så er jeg rimelig sikker i min sag.

Mvh

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 16:01

Hej sidious

Problemet med LCD er at de ikke er særlig godt til ganske almindelig analog TV, her er Plasma langt bedre.

Jeg vil dog også tro at LCD vinder mere frem, efterhånden som det bliver bedre.

Men LCD er vist ikke fremtiden ret længe. Den siges at tilhøre OLED, en ny display-type som er LCD overlegent mht. lysstyrke samtidig med at panelet bruger mindre strøm. Jeg ved dog ikke hvor lang tid der går endnu, inden vi ser teknikken brugt i store displays.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 16:42
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Plasma er mindst ligeså holdbar som LCD

Det tror jeg ikke er sandt, har du nogen kilder der kan bakke den påstand op? Jeg er ret overbevist om at holdbarheden på LCD er væsentlig længere end på plasma.

Forskellen i billedkvalitet imellem de to kan også diskuteres, men det har jo ikke noget med holdbarheden at gøre og er en hel anden diskussion.
Billedkvalitet kan dog falde med alderen, men det er vist kun et problem med billedrørs og plasma TV, og ikke LCD.

Redigeret af HTPC
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 17:02
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Problemet med LCD er at de ikke er særlig godt til ganske almindelig analog TV, her er Plasma langt bedre.

Og billedrørs TV endnu bedre.

Men analogt TV er jo også så småt ved at blive udfaset. Jeg ved ikke hvordan forskllene bliver med digitalt TV.

Redigeret af HTPC
Til top
sidious Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 18:21

Hej Lars

Det kan godt være at kvaliteten er bedre på Plasma end LCD.

Men men, holdbarheden er væsentligt bedre på LCD end Plasma.

Hvis du vidste at Plasma ikke holdte i mange år vil du så stadig købe et Plasma frem for LCD?

Mvh

Til top
Chewbacca Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 30-August-2005
Point: 114
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 18:31

Hej Sidious

Jeg har haft et 42" plasma, og har planer om at købe et 50" plasma. Det er ikke noget jeg er den mindste smule nervøs ved.

Det er rigtigt at der i starten var problemer med holdbarheden på Plasma tv, der gik ikke voldsomt mange timer før lysstyrken var halvveret, men idag er det typisk 45000-50000 timer der er halvveringstiden på lysstyrken.

Problemet med en LCD i forhold til en Plasma er,at hvis bare en af de større lamper der sidder bag displayet i en LCD ryger, så er det en større udgift. Typisk vil du også få "sortere" sort i en Plasma, da det ikke altid er lige nemt for krystallerne i en LCD at blokere fuldstændig for lyset (ihvertfald ikke i de billigere).

Jeg har endnu ikke set nogen som helst beviser på at plasma skulle holde dårligere end LCD, og den med pixelfejlene er jeg heller ikke stødt på endnu.

Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg kan man jo netop beskytte sig imod pixel fejl i op til 5 år ved at tegne en forsikring, sjovt nok netop på LG og Philips Plasma'er.

Pynt

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 19:41
Nedenstående stemmer ikke overens med påstanden om at plasma TV holder mindst lige så længe som LCD TV:

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasma-vs -lcd.html

Plasma vs LCD TV

...

LONGEVITY

LCD manufacturers claim that their displays last, on average, 50,000 to 75,000 hours. In point of fact, an LCD TV will last as long as its backlight does-and those bulbs can actually be replaced! Since this is nothing more than light passing through a prismatic substrate, there is essentially nothing to wear out in an LCD monitor.

Plasma, on the other hand, utilizes slight electric currents to excite a combination of noble gases (i.e., argon, neon, xenon), which then glow red, blue, and/or green. This is an essentially active phenomenon, so the phosphoric elements in plasma displays fade over time. The half-life of these gases is approximately 25,000 to 30,000 thousand hours. At this point, the phosphors will glow half as brightly as they did when the set was new. There is no way to replace these gases; the display simply continues to grow dimmer with use.

Advantage: LCD x 2. LCDs are especially good for long-haul applications like 24/7 signage.

SCREEN INTEGRITY

LCD technology is not prone to screen "burn-in" or "ghosting" the way plasma technology is. On plasma displays, static images will begin to "burn-in," or permanently discolor the pixels displaying it, after only a short time-just 15 minutes or so, in some cases. Though such "burn-in" can be reduced or "washed out," doing so reduces the overall lifespan of the display unit itself.

Advantage: LCD

Redigeret af HTPC
Til top
sidious Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Chewbacca Chewbacca skrev:

Hej Sidious

Jeg har haft et 42" plasma, og har planer om at købe et 50" plasma. Det er ikke noget jeg er den mindste smule nervøs ved.

Det er rigtigt at der i starten var problemer med holdbarheden på Plasma tv, der gik ikke voldsomt mange timer før lysstyrken var halvveret, men idag er det typisk 45000-50000 timer der er halvveringstiden på lysstyrken.

Problemet med en LCD i forhold til en Plasma er,at hvis bare en af de større lamper der sidder bag displayet i en LCD ryger, så er det en større udgift. Typisk vil du også få "sortere" sort i en Plasma, da det ikke altid er lige nemt for krystallerne i en LCD at blokere fuldstændig for lyset (ihvertfald ikke i de billigere).

Jeg har endnu ikke set nogen som helst beviser på at plasma skulle holde dårligere end LCD, og den med pixelfejlene er jeg heller ikke stødt på endnu.

Som jeg har nævnt i et tidligere indlæg kan man jo netop beskytte sig imod pixel fejl i op til 5 år ved at tegne en forsikring, sjovt nok netop på LG og Philips Plasma'er.

Pynt

Hej Chrewbacca

Hvor længe har du haft dit Plasma tv?

Mvh

Til top
Rudbeck Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Januar-2004
Point: 66
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2005 kl. 20:23

HTPC:

Den artikel du citerer fra er over et år gammel. De fleste plasma TV har en levetid på 60000 timer nu om dage, indtil der er halv lysintensitet, svarende til 20 år hvis man ser 8 timer hver eneste dag.

Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Maj-2005
Point: 1505
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 08:30

Glemmer vi ikke lidt at LCD skærme også kan have pixelfejl ?

De LCD skærme vi har på arbejde bliever da jævnligt skiftet ud netop pga pixelfejl. så det er vel ikke sådan at de er helt uden fejl

Mvh Kurt.

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu