|
Forsikringssvindel!?? Er det ok? |
Besvar | Side <1 4567> |
Forfatter | |||
taalmod
Bruger Oprettet: 09-December-2008 Status: Offline Point: 124 |
Sendt: 06-August-2009 kl. 07:39 | ||
Jeg har kun en enkelt oplevelse med et forsikringsselskalb, men den er ikke så ringe. Vores havebord var en dag dag vi kom hjem blevet vendt rundt af en støvdjævel/minitornado/miniskypumpe (kært barn..), med skade til følge, og vi havde ingen idé om det var dækket eller ej. Vi forventede at det var det nok ikke, men at det under alle omstændigheder nok ikke var en dum idé at ringe ind og høre. Vi forklarede sagen, som den var og spurte om det var dækket. Til vores overraskelse viste det sig at det var den, og vi kunne se om os efter et nyt bord, hvis vi ville. Selvrisikoen var dog for høj til at vi syntes det kunne betale sig, så vi pønser istedet på at ser istedet på at forsøge en hjemmereparation og se, om det går.
At vores selvrisiko ville spise erstatningen op, er ikke forsikringsselskabets skyld og heller ikke noget, vi er kede af, vi har ikke tegnet vores forsikring for at dække småskader som denne her, men for at hjælpe os, hvis det virkeligt går galt. Skulle det gøre det, er selvrisikoen overskuelig lille. |
|||
binne
Super bruger Oprettet: 15-April-2009 Sted: Vallensbæk, KBH Status: Offline Point: 435 |
Sendt: 06-August-2009 kl. 08:50 | ||
forsikring handler vel om at spare op ligesom man selv kunne gøre det. Forstået på den måde at jeg nok kunne spare mine penge op på en konto istedet, og den dag jeg havde et problem så tage pengene fra den konto. Dog vil de færeste nok få gjort det og dermed har man vel lidt forsikring. Så kan man sige de fleste betaler hele livet uden at få del af de penge, men hvis uheldet er ude er det vel rart der er nogen til at betale istedet for at skulle selv. Så kan man sige at folk mener de betaler meget, ja måske, men så drop det. Er vel lidt ligesom a-kasse, fagforening osv. Her kan ma jo også droppe det, eller skifte til et meget billigt selvskab, men så luk rø... når du er arbejdsløs og ikke har penge. Jeg synes ikke det er ok at svindle med forsikring, og kunne ikke drømme om det selv, dog kan det være belastende at man skal veje sine ord nøe hvis man anmelder en skade da det enkelte ord kan være forskel fra en erstatning til ingen. Jeg har betalt siden jeg begyndte at arbejde og ikke haft brug for forsikring endnu, (jeg er 30) Jeg håber dog bare på jeg ikke for brug for den, lidt ligesom en brandforsikring. bare min mening. |
|||
rhsin
Guld medlem recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Sendt: 06-August-2009 kl. 16:25 | ||
nu vi var inde på uheldige historier alka smed kunde ud efter uheldsrejse
|
|||
Mvh
René |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 00:22 | ||
Det tog sådan set 4 sider før nogen skrev noget virkeligt interessant. Forsikringsbetingelser, hvor mange af jer har egentlig læst dem. Og hvor mange har læst OG forstået dem. Disse betingelser er oftest ikke skrevet eller formuleret på en måde, som gøre det nemt at læse. Og da slet ikke hvis man skal forstå dem. Forsikringsselskaberne er gentagende gange blevet kritiseret for dette, men det ændre ikke meget. Som udgangspunkt skal en forskring stille forbrugeren præcis på samme måde som inden skade skete. Og det er i bund og grund op til forsikringsselskabet, at sørge for at forbrugeren får det som forbrugeren har krav på. Faktum er dog, at det foregår oftest den anden vej. Tit bliver forbrugerens produkt sat væsentlig ned i pris, fordi det giver forsikringsselskabet en fordel. Eller der er afskrivningsregler som gør, at trods udgangspunktet om, at en forbruger skal stilles præcis på samme måde som inden skade skete, så er der tilfælde hvor det slet ikke kan lade sig gøre. Ikke nok med det, så er det også tit op til forbrugeren selv at finde evt. alternativer. Og det seneste stunt med de forsikringsselskaber, som tvinger forbrugeren til at købe, der hvor forsikringsselskabet har en aftale, det er efter min vurdering noget der mere ligner karteldannelses. Jeg ved ikke hvor mange af jer der nogensinde ser dokumentar programmer. Men i burde have set eller hørt om de gentagende sager, der har været omkring huse, ejerskifteforsikring osv. hvor folk bogstavligt talt har stået flere måneder uden tag over hovedet, fordi forsikringsselskabet ikke lige synes de gad spille efter reglerne. At anke en evt. sag tager enormt langt tid, noget som man måske kan leve med, hvis der er tale om et elektonik produkt. Men er det mere seriøse ting såsom huset, hvor det i virkeligheden er her forsikringen er allermest vigtig, så kan det destruerer alt hvad en evt. familie havde af moral over for et forsikringsselskab. Og i det tilfælde må jeg erkende, så kan jeg godt forstå de mennesker, som synes det er iorden at snyde.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 00:25 | ||
Ja, for det er da ihvertfald ikke forsikringsselskabet, som ikke har formidlet deres eget produkt godt nok, vel?
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 00:27 | ||
Hvor skulle folk dog også vide det fra? Ovenstående kræver jo indgående kendskab til begrebet råd og svamp. Hvor mange almindelige forbrugere har lige det?
|
|||
Skyum
Guld medlem Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 00:38 | ||
Man kan vel sige at der er forskel, men disse forskelle kan man læse om på forsikringsankenævnets hjemmeside, og på trods af dette, så tegnes der stadig masser af forsikringer i de selskaber der står for langt de fleste sager i ankenævnet. I sidste ende tænker de fleste forbrugere på at få de billigste forsikringer, og ligesom mee alt andet, så giver de billigste produkter sjældent de bedste dækninger. |
|||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|||
Skyum
Guld medlem Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 00:43 | ||
Det har du da fuldkommen ret i, men hvis en forbruger køber en receiver og bytter rundt på ledninger fordi han/hun ikke læser brugsvejledningen, så vil en evt. skade ikke være dækket af garantien, og her er det jo også spørgsmålet om at sætte sig ind i tingene, men jeg vil give dig ret i at det i høj grad kommer an på assurandørens evne til at komme hele vejen rundt om, men også kundens evne til at forstå og huske det oplyste. |
|||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|||
Breddam
Guld medlem Oprettet: 30-December-2006 Sted: 4140 Borup Status: Offline Point: 2171 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 01:09 | ||
Jeg forstår godt Skyum.
Jeg havde fem skader på fem år. To var ret store, mens tre var små. Jeg fik hævet min præmie fra ca. 13.000 til 36.000 på alle mine forsikringer, fordi jeg haft for mange skader, hvilket var forklaringen, da jeg ringede og udtrykte min forundring. Jeg måtte jo forstå, at de ikke kunne tjene penge på sådan én som mig, der havde så mange skader! Jeg anførte, at det vel havde noget at gøre med, hvor meget der var betalt og ikke de to stenslag i forruden og badedragten, der blev stjålet fra min kone, da hun var i sauna. Nejnej, det var antallet af skader, som de fokuserede på. Jeg måtte så fremføre, at jeg jo netop havde valgt en lidt højere præmie mod at undgå selvrisiko. Det korte af det lange var dog, at jeg udviste en risikoadfærd i selskabets øjne, og derfor måtte de tage højde for det i fastsættelsen af min præmie. Jeg følte mig jo godt og grundigt snydt, men senere kunne jeg egentlig godt se logikken: Det er jo ikke Børnehjælpsdag, det her. Forsikringsselskaber er sat i verden for at tjene penge - ellers lever de ikke ret længe. At det så var en hård måde at lære at købe forsikringer med selvrisiko på, er jo en lidt anden sag Nu har jeg IDAforsikring og den er endda billigere |
|||
kim olsen
Guld medlem Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 02:44 | ||
Det er desværre ret ligegyldigt, Søren Pind og hans kone, begge jurister som man må antage læser og forstår betingelserne, oplevede et tilfælde af råd og svamp, skattevæsnet betragtede huset som værende 0 kroner værd, men alligevel mente forsikringsselskabet ikke at der var tale om en værdiforringelse af huset. (Jeg kan have glemt visse dele af sagen, den er jo efterhånden lidt gammel) Uanset om man læser og forstår betingelserne, så vil der altid være brådne kar der holder desperat på hver en krone. Det er så op til forbrugerne at opdage det hurtigst muligt og få flyttet til et andet selskab den dag skaden sker. Personligt er jeg flintrende ligeglad med om nogle aktionærer tjener på min frygt (jeg kan jo altid købe aktier hvis jeg er utilfreds), men jeg er derimod stærkt interesseret i hvordan jeg bliver behandlet den dag jeg rent faktisk har behov for at benytte den service jeg har købt år efter år. |
|||
Crown - there is no substitute.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 12:04 | ||
Det er ikke sammenhængende med virkeligheden, det du udtaler om dig der. Tværtimod er indtil flere af de store og dyre forsikringsselskaber været indblandet i sager, hvor folk ikke føler de får den forsikring de betaler for. Ergo har det ikke noget med prisen at gøre.
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-August-2009 kl. 12:40 | ||
Der er grænser for, hvad man kan bede forbrugerne om at forstå. Disse grænser er stort set alle forsikringsselskaber ret ligeglade med. De sælger gerne et produkt, som forbrugeren ikke har en jordisk chance for at vurder. Snakker vi elektronik eller almindelige husholdningsprodukter, så er det klart, at der er en almindelige forventing om, hvad man bør vide. Men snakker vi de store tunge sager såsom husforsikringer, ejerskifte osv. så kan man ikke forvente, at forbrugerne ved, hvordan og hvorledes de er dækket. Der skal ganske enkelt eksempler til, førend forbrugeren ved det. og eksempelt kommer oftest i form af en skade. Og der er det forsent. Jeg kan godt komme med et eksempel fra mig selv. Det er så hovedløst og grotesk, så jeg fatter den dag ikke ideen med forsikringen. Men fordi den ligger i ejerforeningen, har jeg valgt at leve med den. Jeg har et hus med fladt build-up tag. Huset og taget er forsikret igennem ejerforeningen, og dermed har jeg ikke selv den store indflydelse på valg af forsikring, udover jeg har mulighed for at bruge min stemme til generalforsamlinger osv. anyway, for 3 år siden oplevet jeg at mit tag var utæt og der løb vand ned igennem. Det undrede mig en del. For nok kan jeg se det fornuftige i at kræve, at taget var vedligeholdt, men nu var det altså bare sådan, at taget VAR vedligeholdt som det skulle. Det havde jeg en fagmands ord for, der bla. havde gennemgået huset året inden, da jeg købte det. Denne fagmand udfærddigede en såkaldt tilstandsrapport, og i denne stod der at der intet skulle gøres ved taget i de næste 3 år. Ergo, mindst 2 år endnu, men nu stod jeg 1 år efter med hul i taget og dermed en skade. Forsikringen udtalte derefter, at det var fuldstændigt ligegyldigt, om taget var vedligeholdt dagen før skaden skete. Sådanne skader er ikke dækket af forsikringen. Jeg spurgte derpå, hvad pokker jeg så overhovedet skulle med den forsikring. For jeg havde (og har) enormt svært ved at se meningen med det. Svaret fra forsikringen lød, at de dækkede pludselig opstået skader. Dette udgangspunkt kan jeg som forbruger sagtens forholde mig til. Og må da også medgive, at det var da først senere på dagen at jeg opdagede, at vandet løb ned igennem taget, og havde løbet i mindst et par timer, måske mere, da det er svært at sige hvornår, når man er på arbejde. Så det var da ikke en skade der skete, lige da jeg opdagede det. Men det er sådan forsikringer er, som udgangspunkt. Det er pludselig opstået skader som der dækkes. Og ikke nødvendigvis skader, som man godt kunne have forsøgt undgå. Det er det samme med akvarier. Hvis du har et akvarium der siver, så dækker forsikringen ikke. Uanset hvor usandsynligt svært det kan være at opdage det. Og rent faktisk er det sådan, at det er de skjulte sive skader, som kan forvolde den allerstørreste skade, og dermed udgift for forbrugeren. Et utæt tag, som nærmest er umulig at opdage, det kan rådne, og forbrugeren opdager det måske først, når det er forsent. Hvorimod hvis der opstår et synligt og pludseligt hul, så kan skaden oftest holdes nede. Tænk lige over, hvem der betaler den størreste regning her. Pudsigt nok den forbruger, som også forsøger at forsikre sig imod den! Det er disse såkaldt "logiske" udgangspunkter man skal tænke på som forbruger. Noget der i min, måske lille og snævre, verden er fuldstændigt grotesk. Det giver ingen mening, men giver tilgengæld forbrugeren en mulighed for at finde på "kreative ideer", inden man melder en skade til forsikringen. Og set på den måde, så mener jeg reelt, at forsikringsselskaberne selv beder folk om at snyde, eller i det mindste måske ikke snyde, men at fifle med forklaringerne, så de kan falde ud til forbrugerens fordel. Og hvem har dog gavn af det?
|
|||
Besvar | Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |