|
Forskel på TV2's signaler ved VM |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||
Rasmus Larsen
Guld medlem FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4580 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Billedet fra Kodi ver. 17.6 ser ud som om, at Kodi misfortolker farverummet. Kodi 18 beta ser bedre ud, men stadig lidt specielt. Af ren nysgerrighed: Registrerer Kodi 18 korrekt HLG HDR og Rec.2020? Hvilken TV-skærm og billedprofil benyttes?
Ikke alle oplever det, men jeg har nu hørt flere, som får de matte farver på 4K HDR-signalet. Jeg mistænker, at det har noget at gøre med den SDR-videostrøm, som HLG falder tilbage på, hvis modtager/skærm ikke klarer HDR.
|
||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
||
tabbycph
Bruger Oprettet: 07-Februar-2014 Sted: Kbh S Status: Offline Point: 89 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ser det på en htpc og en Sony hw65 projector, hvor begge udsendelser er optaget samtidig og hvor jeg har taget billederne direkte i kodi. Jeg kan ikke se nogen steder i kodi 18, at der registeres HLG HDR og Rec.2020. Men MKVToolNix viser at der er 2020 og hlg på optagelsen: Color primaries : BT.2020 Transfer characteristics : HLG / BT.2020 (10-bit) Matrix coefficients : BT.2020 non-constant Redigeret af tabbycph - 19-Juni-2018 kl. 14:55 |
||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Hvis du ser 'TV 2 Ultra HD' rigtigt, dvs. på et 4K UHD display der forstår udvidet BT2020 farverum og HLG-HDR, så skal det ligne det billede du postede for HD, blot skarpere og med mange flere nuancer (grundet både HDR og udvidet farverum). Det ser umiddelbart ud som om du ser på et signal der ikke er HDR og i forkert farverum (REC709 istedet for BT2020). Din projektor kan ikke vise kanalen rigtigt, da det er en HD-projektor uden HDR. Jeg ved ikke med KODI direkte på HTPC, men vil umiddelbart tro det kræver et 4K-display her også. /Lars
|
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
tabbycph
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ja ved godt man skal bruge et 4k tv eller 4k projetor til og vise det ordentligt, men ultra kanalen er bare så meget mere skart og detaljeret, selv på ikke 4k projektor og jo uden og bruge kodi 18, der konverteret 2020 til 709, så ser farverne tamme ud.
Jeg ser også altid Viasats ultra kanal, fremfor den almindelige, når der f.eks er fodbold eller formel1, selv når kodi skal skalerer ned til full hd.
|
||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15693 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ved du om Viasat Ultra HD sender i 709 eller 2020 farverum? Er der HDR på Viasat Ultra HD? /Lars
|
||
Ansvarshavende redaktør.
||
tabbycph
Funktioner
Tak(0)
|
|
Viasat Ultra HD sender i 709 og uden hdr.
Redigeret af tabbycph - 19-Juni-2018 kl. 17:38 |
||
Lars
Funktioner
Tak(0)
|
|
Ok, det virker som om det du oplever er et 709-display der prøver at vise et 2020-signal. Så vil det nok virke fesent og med svage farver. Hvis signalet er BT2020 HDR som den store graf her, men der kun vises den del der er indeholdt i REC709 SDR i den lille graf, så mangler der en masse. /Lars
|
||
Ansvarshavende redaktør.
||
pdj1974
Guld medlem Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Sidder lige og ser RUS vs. EGY på TV2 UHD, og kommer så lige til at zappe over på Viasat UHD der genudsender LIV vs. MAN C fra Champions League.
Selvom det er fedt at få et større overblik, så slår det altså ikke den nærhed og intensitet der er ved nærbilleder. Jeg tror derfor efterhånden, at jeg vil foretrække det billedudsnit det er på VM HD kanalen - også på 4K kanalen.
Redigeret af pdj1974 - 19-Juni-2018 kl. 20:50 |
||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
||
pdj1974
Guld medlem Oprettet: 18-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 957 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
/Peter
LG OLED55E6V, Onkyo TX-NR807, Altibox, PS4, Apple TV 4, ChromeCast m. GoogleTV, Harmony 600, Libratone Live |
||
lunddal
Guld medlem Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8580 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Årsagen ligger nok i det færre antal kameraer.
|
||
Rasmusdc
Guld medlem Oprettet: 09-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1756 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
kommer an på tv´et for mig.
mit Sony X850C ser totalt MAT ud på Ultra kanalen, og mangler lysstyrke, hvor jeg så hellere vil se det på 1080 streamet. (låser alle billede instillinger) på mit Samsung KS8005, der ser det fantastisk ud, og der er KÆMPE blus og farver på. ved godt ingen af tv´ene har den fulde lysstyrke, til at levere den fulde HDR kvalitet... men der er bare så stor forskel på hvordan de 2 tv fortolker signalet.
Redigeret af Rasmusdc - 20-Juni-2018 kl. 10:14 |
||
Lars
Funktioner
Tak(0)
|
|
Har tjekket op på det. Det er kun hovedkameraet der er forskellig på UHD og HD. De resterende 35 kameraer er de samme. Kampene optages i 4K UHD. 8 af kameraerne er UHD og resten HD. De kameraer der er HD opskaleres på stadion til UHD, og alt klippes og bearbejdes i UHD. Men altså med den 'finesse' at der bruges to forskellige kameraer til det der giver det 'brede' overblik, hvor kameraet der ender på UHD-signalet viser et bredere udsnit en det der ender på HD. Der er kun ét produktionssetup. HD-signalet der sendes ud er nedskaleret fra UHD. /Lars
|
||
Ansvarshavende redaktør.
||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |