|
Forslag = ny menu til ’Bedømmelser’ |
Besvar | Side <1234> |
Forfatter | |||
janelne
Super bruger Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 09:03 | ||
Tak for opbakning Thorvald. Jeg har på fornemmelsen, at hardcore-brugere ikke ser noget "lys" i bedømmelser fra 'almindelige' brugere, idet niveauet ikke er højt nok. Som 'nubus' nævner herover >> "Problemet med private anmeldelser er kvaliteten. Sproget, det indforståede og prioriteringen plejer at være tæerkrummende". Jeg er meget uenig i denne betragtning. Det er meget relevant at få den almindelige brugers vurdering af et produkt. Det er netop fra denne gruppe at man får fornemmelsen af om et produkt er brugervenligt - og til at "gå til", uden den store HDD-baggrundsviden. Bevares, jeg hylder bestemt hardcore-bedømmelser velkommen, det er slet ikke det ... Men synes bare det er forfriskende at høre den almindelige brugers mening om (og problemer med ...) et produkt, uden det skal være så akademisk ... |
|||
nubus
Bruger Oprettet: 12-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 133 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 09:38 | ||
Det handler ikke om teknisk tilgang. Der er jo folk som fletter kablerne venstre om, så de får mere "åben" lyd. Andre sværger til Logitech. Der skal være plads til begge typer. Mit problem med anmeldelser er at almindelige brugere ikke kan skrive anmeldelser. Vi ser det her og vi ser det på andre sites. Der er brug for en fast skabelon så vi får noget, der er søg- og læsbart. Mit forslag er, at man udfylder følgende: 1.* Type (dvd-afspiller,dvd-recorder, højttaler, kabel, tv - lcd, tv - plasma,...) 2.* Dato for køb (år - og gerne måned) 3.* Producent 4.* Modelnummer 5. Forhandler 6. Læste du nogle tests først (URL'er) 7.* Hvad fik dig til at købe denne model? 8. Hvad bekymrede dig ved denne model (manglende funktioner etc)? 9. Overvejede du andre (hvilke), og hvorfor valgte du ikke dem? 10. Hvilket udstyr bruger du den med? 11. Har du haft problemer med udstyret? 12. Din vurdering/kommentar * = Obligatorisk |
|||
Tivoli One
|
|||
janelne
Super bruger Oprettet: 20-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 309 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 10:21 | ||
Indledningsvis vil jeg sige, at jeg er meget imod ordet 'anmeldelser'. Anvend ordet 'bedømmelse'. En bedømmelse er for mig en light-udgave af en anmeldelse. Jeg ser mange gode punkter i dit forslag til liste herover. Jeg frygter bare at brugeren bliver skræmt af de mange felter/punkter, og dermed helt undlader at komme med en bedømmelse. På edbpriser.dk er der et fritekst-felt og antal stjerner der skal udfyldes. Det er ligetil at gå til ... Ikke så meget fis - og folk skriver lystigt derudaf ... med mange fine kommentarer og brugbare oplysninger. Jeg vil foretrække denne simple liste
|
|||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7883 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 13:49 | ||
"Problemet med private anmeldelser er kvaliteten. Sproget, det indforståede og prioriteringen plejer at være tæerkrummende" Den formulering er jeg heller ikke enig i - det er da muligt at almindelige brugere prioriterer andre ting end "professionelle" anmeldere (tag f.eks. mine anmeldelser af Toshiba RD-X34 og Panasonic DMR-EH60, der er at finde her på sitet - jeg er ikke professionel anmelder). Men denne prioritering kan jo netop ramme den almindelige forbruger med oplysninger vedkommende lige præcis kan bruge til noget. |
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
nubus
Sendt: 07-November-2006 kl. 16:20 | ||
Hvis vil du give stjernerne for? Bedste lyd, flest funktioner, bedst pris eller? Det væsentlige - for mig - "hvorfor valgte du det apparat" (så jeg kan høre om tankerne bag) og "er du tilfreds". Det kan godt markeres hårdere op end "skriv en fristil". En ting vi ikke skal have er specs. De findes alle andre steder. |
|||
Tivoli One
|
|||
nubus
Sendt: 07-November-2006 kl. 16:45 | ||
Læste din anmeldelse igennem på Toshibaen. Jeg kan faktisk godt lide den - eller dele af den. Du vinkler historien med en fortælling om Toshiba. God idé. Du kommer grundigt rundt om nærmest alt bare i ekstrem grad. Det er så afgjort ikke for begyndere. Måske bortset fra fjernbetjeningen - som er det eneste du ikke har fotograferet. Du kommer heller ikke ind på konkurrenterne, så det er svært at vide hvilke alternativer man har i gruppen. Endelig giver du designet med grovfilen, hvilket er helt rimeligt, men så får den 3 stjerner.... må jeg spørge - hvad skulle så nogensinde få 1 stjerne?? Faktisk giver du alt 3-4 stjerner - eh.... Så jeg tager mine ord i mig. Det kan lade sig gøre for enkelte at skrive anmeldelser, men de bør få en omgang redaktionel massage - eller man skal lave en liste over punkter man bør komme ind på i en anmeldelse. |
|||
Tivoli One
|
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 17:24 | ||
Forskellen på den proffesionelle og den almindelige bruger, er for mig at se, at den proffesionelle bliver betalt, plus at han/hun ikke nødvendigvis har et personligt forhold til det der anmeldes. Dvs. det er uhyr nemt at være kritisk, uden at man behøver banke panden mod bordpladen pga. et elendigt køb. Den almindelige bruger vil oftest først kunne anmelde et produkt, efter at vedkommende har betalt for produktet. Dvs. der har allerede været noget som gjorde, at vedkommende ville betale for det. Allerede der begynder vanskelighederne, for utrolig mange mennesker har meget svært ved at overbevise sig selv om, at det måske er noget bras de har købt, og man skal da slet ikke fortælle andre, "hvor dum" man har været. (Nu sætter jeg det meget firkantet op her for forståelses skyld). Samtidig mener jeg, at når man har med proffesionelle at gøre, så kan der være en tendens til, at disse har enormt svært ved at dels beskrive, men også se de samme relevante ting, som den "almindelige dødelige" bruger interessere sig for. Ofte synes de har tendenser til at kaste sig over en hules masse tekniske beskrivelser, som for hr og fru danmark er totalt irelevant. Men det fremstiller anmelderen i et godt lys, i omgangskredsen. Om det er bevidst eller blot en udvikling, det aner jeg ikke. Jeg forsøger selv, som anmelder, at arbejde med netop dette punkt, så anmeldelserne får den rigtige modtager. Men problemet eksistere, ingen tvivl om det. Derfor synes jeg det bedste ville være en kombination, og netop derfor kan jeg godt li de almindelige brugers mening, godt kogt sammen med en mere neutral og proffesionel anmelders. Det er bare ikke altid nemt at kombinere det. Og så er der selvfølgelig risikoen ved, at en anmelder er købt og betalt for at rose et bestemt produkt. Det er så absolut et fænomen man overhovdet ikke kan bruge til noget som helst. Heldigvis for internettet er informationen så omfattende, så det oftes er uhyre nemt at gennemskue, hvis det sker. Men jeg synes vi på een eller anden måde skal se om vi kan holde fast ved ideen med brugernes bedømmelse. Jeg mener vi grundlæggende er enige om det måske er en god ide, det er blot et spørgsmål om i hvilken grad, og så hvordan man rent praktisk griber det an. Sidst nævnt er nok det sværeste.
|
|||
1mba
Guld medlem Oprettet: 20-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 653 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 20:19 | ||
Hej alle... Jeg husker, vi havde en anmelder som lavede virkelige gode og uddybende anmeldelser, jeg husker også, at han blev svinet til, så han forlod os i vrede. Har også set, at han er tilbage igen som almindelig bruger. Vi var rigtig mange der var kede af, at han forlod os dengang!!! Det jeg prøver, at sige er, at den der laver bedømmelsen skal vide, at hvis ikke andre er enige, så får man hug. Gu've om man så har lyst til, at lave en ny bedømmelse en anden gang. Med det antal, af nye modeller der kommer til landet og med den hastighed de bliver forældet i, hvad er bedømmelsen så vær, når du ikke kan købe modellen mere. Hvordan forhindre vi, at samme model ikke bliver bedømt, i flere forskellige tråde. "Du så den ikke, for den forrige stod på side 2". En mulig måde, at gøre det på: Lav en afstemning, af den pågældende model i det rigtige forum. Man kan skrive op til 12 punkter og andre kan så skrive deres mening.
Jeg har selv lavet en afstemning på min model, flere har stemt, men kun 'en har skrevet noget og den er nu på side tre. Den er der ikke nogen der ser. http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=15514& PN=3 Om det er fordi, at jeg har lavet den eller om overskriften er forkert er jo ikke godt at vide. Vi kommer til at drukne i bedømmelser, brugbare eller ikke brugbare. Redigeret af 1mba - 07-November-2006 kl. 20:21 |
|||
Venligst Michael / 1mba
Kiss DP-558 Rev.01 200GB 10.10.2006 køre Alternativ FW 1.1.7_Stage2_RF Meget Tilfreds. Lær af andres fejl, for du lever ikke længe nok til, at lave dem allesammen selv. |
|||
Kandersen
Platin medlem Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Sendt: 07-November-2006 kl. 22:01 | ||
Man får hug uanset hvad man gør/siger, for det er ikke realistisk at tro, at man kan gøre alle tilfredse. Og nej, kritik er ikke ubetinget sjovt. Men omvendt skal man også være lydhør overfor andres meninger. Er det et spørgsmål om smag og man bliver svinet til pga. det, så er det mest af alt et udtryk for hvilken tossen der stiller kritikken er
|
|||
janelne
Sendt: 08-November-2006 kl. 07:41 | ||
Jamen, hallo ... du ligger "niveauet" alt for højt! Lad nu være med at lave et større show ud af det (strukturering, stjerner for henholdsvis lyd, funktioner m.v.). Det skal squ ikke væres så højtravent! Ellers får du ikke den almindelige dansker til lige at smutte ind på recorder.dk, for at smide sin bedømmelse/tilfredshed/utilfredshed. At dømme efter bedømmelser på edbpriser.dk, så får man mange guldkorn om produktet. Brugeren skriver ofte længere fristil, hvor såvel positive og negative sider kommer frem. Jeg er med på at der kan være en tendens til at folk roser deres nyindkøb, men helt ærlig, lad nu være med at være dommer over det! Hvis det vitterlig er deres oplevelse, så er det da fedt, og så skal "recorder-eksperten" altså ikke komme og røre ved den bedømmelse. Det værste er, hvis de såkaldte bedrevidende eksperter (måske dig?) skal være dommer over andres oplevelser/bedømmelser. |
|||
janelne
Sendt: 08-November-2006 kl. 07:58 | ||
Jamen, det skal slet ikke være tilladt at give en bedømmelse hug! En bruger skal ha' lov til at ha' sin mening om et produkt - end of story. Og så kan de såkaldte eksperter bare holde sig i ro. Hr. og Fru Danmark skal ha' lov til (og adgang) til at skrive sin light-bedømmelse, uden at blive klandret for det. Rent teknisk, mener jeg derfor heller ikke at bedømmelserne skal skrives i tråde. Jeg håber webmaster kan lave det i en særskilt 'funktion'.
Det kan du godt ha' ret i. Men det samme kan du jo sige til de 'professionelle's anmeldelser. Men ... i praksis kan en model vel godt være på markedet i et års tid, hvorfor folk godt kan ha' gavn af bedømmelserne.
Igen, jeg mener ikke bedømmelserne skal skrives i tråde. Håber webmaster kan lave en særskilt funktion til det. Redigeret af janelne - 08-November-2006 kl. 07:58 |
|||
Thorvald
Guld medlem Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7883 |
Sendt: 09-November-2006 kl. 14:34 | ||
Denne var vist nok også min første anmeldelse - og den fik da også en del kritik. Og det er da muligt at nogle af bedømmelserne ikke var helt i stil med det skrevne - eller omvendt. Men det var blot som et eksempel på en ikke-professionel anmeldelse af et produkt som jeg ikke har købt og betalt for. |
|||
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|||
Besvar | Side <1234> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |