recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærke mobilt signal i sommerhus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærke mobilt signal i sommerhus

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 16-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Forstærke mobilt signal i sommerhus
    Sendt: 12-August-2013 kl. 08:35
Hej.

I sommerhuset kan man med nød og næppe bruge mobil bredbånd når man er indenfor, så havde derfor tænkt at smide en antenne på taget til at forstærke signalet, så den ikke kun står på Edge. Signalet skal desuden deles over wifi.

Anyways - jeg er supermeget i tvivl om hvad jeg egentlig skal bruge.

Først - en eller anden form for antenne.
Derefter et eller anden 3G-modem hvor jeg kan smide mit sim-kort i. Denne skal på en eller anden måde have et kabel til antennen.
Det signal der bliver hentet ned skal deles via en wifi-forbindelse, så iPad osv kan komme på nettet, så der skal være forbindelse fra 3G-modem til wifi-router.

Er der nogen der kan hjælpe med hvad jeg skal bruge. Gerne links til ebay eller lignende.
I bund og grund vil jeg bare gerne have bedre signal. Smider jeg mit 3G-modem på taget er det en lille forbedring, men så har jeg et 5 meter usb-kabel hængende, og USB-modemmet liggende løst.
Ej du - en mere permanent løsning vil være at foretrække.

På forhånd mange tak.

DS214play
DVBLink
Så skal der fanme optages og streames!
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Point: 4749
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 09:07

Hej Flim.

Jeg kan ikke helt læse om du har signal nok på taget?

Men jeg ville nok bruge en af de wifi-routere hvor man kan sætte en 3G/4G USB stik i.

Et eksempel kunne være:

Denne her kan bruge følgende 3G/4G USB enheder:

Mon ikke en af dem kan tilsluttes en ekstern antenne?

Ellers havde jeg selv det samme problem for en 7-8 år siden. Her brugte jeg en SAT parabol på 40 cm i diameter. Monterede et Huawei E220 3G modem i en plastic flaske som jeg anbragte i stedet for et LNB. Og vippede til sidst parabolen ca 25 grader forover så at den pegede mod mobil masten og ikke mod en satellit. Så vidt jeg husker gav det ca 4 streger i stedet for 2 streger i signalstyrke.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 12-August-2013 kl. 09:08
Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 09:20
Hej Carsten.
Tak for dit svar. En fin gør-det-selv-løsning du der har gang i. Jeg er nok mere til noget der er lavet på forhånd.
Men dvs. en wifi-router hvor man kan smide et 3G-modem i, og så med mulighed for ekstern antenne.

Signalet er lidt bedre på taget end indenfor, men jeg vil gerne have en retningsbestemt antenne, for at se om jeg kan forstærke signalet yderligere.
Men smider jeg et USB-stik i med simkort i, så er det vel antennen på denne der bliver brugt ikk'?

Kan man på nogen måde koble en antenne på taget til et USB-modem?
DS214play
DVBLink
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 09:42
Oprindeligt skrevet af Flim Flim skrev:

Men dvs. en wifi-router hvor man kan smide et 3G-modem i, og så med mulighed for ekstern antenne.

Glem 3G, hvis det ikke allerede er godt dækkende i dit sommerhus. Det er 4G/LTE800 (og delvis 4G/LTE1800)  der udbygges til total dækning også i mere landlige områder.  TDC er direkte pålagt en meget høj dækning senest i 2015, men Telia/Telenor (og måske 3) forventes at ville give samme dækning.

Du kan se, hvor der allerede er aktive og planlagte 4G/LTE800  master i  mastedatabasen.dk . Selskaberne har dog mange flere 4G/LTE800 sendere planlagt, men bare endnu ikke indberettet disse til myndighederne.

Du skulle søge på '4G router' her på recordere. Det er en router, der er bygget med særligt fokus på at kunne modtage og sende 4G (og 3G) signaler.  Der er ofte direkte mulighed for at montere en eller ofte og bedre to antenner.

Lars   Smile

Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 10:03
Hej Lars.
Tak for svar.
Jeg kan se at der ca. 100 meter fra sommerhuset er en stjerne, hvor der står LTE2600.
Hvad betyder dette?
jeg søger lidt efetr en 4G-router, og ser hvad jeg finder. Kunne være fikst hvis man kunne smide sim-kortet direkte i denne (og evt en antenne på taget), og så lade den lave noget wifi så vi kunne bruge 3G/4G-forbindelsen. Jeg søger lidt og ser hvad jeg kan finde...

Tak for hjælpen
DS214play
DVBLink
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 10:04

Kan man på nogen måde koble en antenne på taget til et USB-modem?

Hej Flim.

Ja, man bruger normalt to antenne kabler. Øverst et normaslt antenne kabel og så et lille kort et ( 40 cm ), en såkaldt pigtail. Dette har et normalt antenne stik i den ene ende og et lille antennestik der passer ind i USB stikken i den anden.

På denne side er der en 'rigtig' antenne:

Jeg kender ikke deres USB stiks eller ved om de har antenne stik?

Men ellers ved jeg, at der findes flere USB stiks med antenne stik. Det er bare spørgsmålet om at finde en man kan lide.

Der er måske andre på forummet der kan anbefale en?

Hilsen Carsten.

Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 13:03

Hej Lars....
Jeg kan se at der ca. 100 meter fra sommerhuset er en stjerne, hvor der står LTE2600.
Hvad betyder dette?....

Det betyder at der er ret konkrete planer om, at tilbyde  4G/LTE2600 service fra denne position (sikkert en eksisterende mast).  
Der står også hvilket selskab, der har disse planer og så virker det kun hvis du anvender dette selskab (eller et andet selskab der bruger samme net fx fullrate, telmore og TDC).
Det kan være vigtigt - for din økonomi i fremtiden - at du kan skifte selskab, hvis der kommer et godt tilbud.  Derfor er det bedst at anskaffe en router der dækker alle bånd og kan udstyres med de antenner, den aktuelle udbyder anvender.  Er det din udbyders 4G/LTE2600 mast der kommer 100 m væk, så behøver du naturligvis ikke andet end små LTE2600 antenner lige her og nu. 

LTE2600 MHz betyder, at der anvendes  frekvenser i 2600 MHz båndet, der er meget egnet til høj hastighed og høj kapacitet på kortere afstand. I modsætning hertil er  4G/LTE800, der anvender 800MHz båndet (tidligere anvendt til antennefjernsyn), som rækker meget længere og derfor kræver færre master til at dække i tyndt befolkede områder.

Det er uden tvivl vurderet at hele sommerhusområdet i perioder har brug for en ganske stor kapacitet og så har det været fint at anvende en LTE2600 mast inde i området.

LTE 800      tidligere antenne-fjernsyn, TDC udbygger, Telia/Telenor kommer snart.
LTE 900      endnu GSM900 2G mobil og lidt UTMS900 3G mobil.
LTE1800      endnu delvist GSM1800, især Telia/Telenor og '3' ubygger pt her
LTE2100      endnu kun UTMS2100 3G, men anvendes allerede i andre lande som LTE2100.
LTE2600      'Solgt' samtidig med 800 MHz båndet. Meget egnet til høj kapacitet/hastighed over kort afstand.
LTE3600      Under overvejelse (i bla ITU, EU mfl) som nyt 4G bånd.

Lars   Smile
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 13:40
Hej Lars.
Tak for svar. Jeg kan se at der i forvejen er GSM900 og UMTS2100 i denne mast, og så at de på sigt vil smide noget LTE2600 i. Afstanden var desuden også 400 meter, men det gør nok ikke det store.

Er der nogen tidshorisont hvornår det vil virke. Indkøber jeg et 4G-modem i dag, kan jeg risikere at vente 2 år før det virker, eller hvad?

Hvad gør en klog mand som vil have lidt hurtigere mobilt bredbånd i sommerhuset (og det er nok først relevant fra sommeren 2014 da vi nok ikke kommer meget mere derud i år)
DS214play
DVBLink
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 1120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér niepe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Glem 3G, hvis det ikke allerede er godt dækkende i dit sommerhus. Det er 4G/LTE800 (og delvis 4G/LTE1800)  der udbygges til total dækning også i mere landlige områder.  TDC er direkte pålagt en meget høj dækning senest i 2015, men Telia/Telenor (og måske 3) forventes at ville give samme dækning.

Du kan se, hvor der allerede er aktive og planlagte 4G/LTE800  master i  mastedatabasen.dk . Selskaberne har dog mange flere 4G/LTE800 sendere planlagt, men bare endnu ikke indberettet disse til myndighederne.

Du skulle søge på '4G router' her på recordere. Det er en router, der er bygget med særligt fokus på at kunne modtage og sende 4G (og 3G) signaler.  Der er ofte direkte mulighed for at montere en eller ofte og bedre to antenner.

Lars   Smile

Tak for linket. Jeg kan på sigt få UTMS900 :-(

Og undskyld lån af tråd..
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2013 kl. 16:34

Hvad gør en klog mand som vil have lidt hurtigere mobilt bredbånd i sommerhuset (og det er nok først relevant fra sommeren 2014 da vi nok ikke kommer meget mere derud i år)

Hej Flim.

Jeg ved ikke om du også kan se hvilken 3G udbyder der står ud for UMTS2100?

For så tror jeg at du allerede næste sommer kan få hurtigere mobilt bredbånd ved at skifte udbyder.

Om du bør købe et nyt 4G/(3G) modem vil jeg mene afhænger af hvilken udbyder du skal bruge.

Nogle giver næsten et gratis 3G modem hvis man binder sig i min 6 mdr. Men det kan du først se når du skal have det, til næste forår.

Jeg ved heller ikke hvor du har dit nuværende 3G Modem, eller om det er låst?
Men ellers er det normalt muligt at få det låst op via sin udbyder, således at det kan bruges på alle 3G net.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 12-August-2013 kl. 16:35
Til top
Flim Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flim Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 08:45
Hej Carsten.

Det er TDC der ejer de to der sidder i masten i forvejen, og det er også dem der sætter den nye op.

Lige pt har jeg intet mobilt bredbånd, men har surfet fra mobilos, og den er i dag på TDC's net.
Så fremover vil jeg nok også finde en løsning hos Telmore med noget mobilt bredbånd.

Det er nok smartest at fremtidssikre sig og så købe et 4G-modem og en ekstern antenne på taget.

Tak for svarene allesammen. Det er jo helt fantastisk :-)
DS214play
DVBLink
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2013 kl. 09:26
Hej Flim.

Telmore sælger endnu ikke 4G stiks, men det kan ændre sig inden næste forår.

Jeg checkede og ser at der i dag kun er 50 kr sparet på et 3G modem ved at binde sig i min 6 mdr:

Der er noget jeg ikke helt forstår. Tror du at din Mobil har brugt denne mast 400m væk da du havde problemer med indendørs 3G dækning?
Jeg ved ikke om det er en Android mobil du har, men jeg har tidligere selv brugt denne app for at se 3G/GSM signalstyrker:

Ellers ville jeg sige, at hvis du bruger en Wireless Router med en 3G/4G USB stik er det mindre sansynligt at du skal bruge en antenne på taget. Du har med en wireless router og USB stik mulighed for at flytte rundt på den indtil du finder et indendørs sted med optimal 3G/4G dækning. Og du tilslutter jo dine enheder til routeren via WiFi.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 13-August-2013 kl. 09:44
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu