|
Forstærker klikker når der benyttes 12V trigger: |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Bjur
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2562 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 27-November-2018 kl. 08:29 |
Hej jeg har købt en Rotel RMB-1565 af en bruger herinde.
Jeg har en udfordring med triggerdelen. Hvis jeg sætter et kabel på in på Rotel giver den en lille klikkelyd hvis jeg ligger øret tæt på power amp, indtil jeg tænder min Yamaha receiver. Jeg har brugt et minijack kabel til at forbinde Rotel og Yamaha amp. Hvad kan det skyldes og er det noget jeg kan gøre for at få klikkelyden væk og ikke mindst er det noget der kan skade mine nye højttalere? Håber der er nogen der kan hjælpe.
|
|
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5266 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ifølge manual side 8: aktiveres trigger IN både på AC og DC 3-30V - så nok noget diode+transistor føler kredsløb. Så hvis trigger out fra Yahama er "svævende" og Rotel er med højimpedans input kan det måske være indstrålet 50Hz brum som aktiverer trigger indgangsføler? Hvis det er tilfældet kan en modstand (gætter på 10Kohm) over trigger indgang måske kvæle brum tilstrækkeligt. Hvis muligt, prøv at måle spænding (både AC og DC) på trigger indgang for at afklare hvad der er af signal.
Redigeret af JørgenT - 27-November-2018 kl. 09:43 |
|
Mvh. JørgenT
|
|
Bjur
Guld medlem Oprettet: 23-Juni-2004 Sted: Lejre, Sjælland Status: Offline Point: 2562 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er klik kontinuerligt. Jeg har prøvet at optage det, skal lige se om lydkvaliteten er god nok til at kunne høre det.
Kan det hjælpe at skifte til et andet dedikeret triggerkabel istedet for et alm. minijack kabel og kan jeg beskadige højttalerne ved det? |
|
JørgenT
Guld medlem Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5266 |
Funktioner
Tak(0)
|
Bedste umiddelbare bud er belastningsmodstand bygget ind i triggerkabel minijackstik, så du skal nok ud i gør-det-selv lodde arbejde. EDIT: Hvis du tager trigger minijack ud af Yamaha, så holder det op?
Redigeret af JørgenT - 27-November-2018 kl. 10:17 |
|
Mvh. JørgenT
|
|
Bjur
Funktioner
Tak(0)
|
Øv, det lyder ikke godt? Er den defekt så eller er det nok at slå 12V trigger fra, men så er den tændt hele tiden? Har købt den af JohnConnor herinde fra.
Har lavet et link til videoen så kan du høre det. Kan jeg have beskadiget højttalerne allerede. De er helt nye men der kommer ikke nogen kliklyd af dem når jeg ligger øret hen til dem, det er kun på selve Rotel.
Redigeret af Bjur - 27-November-2018 kl. 11:01 |
|
JørgenT
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du ikke har hørt voldsomme pop/kliklyde fra højttalere ville jeg ikke være så bekymret.
Har ikke kunnet Google service manual for din model, men fundet en for RMB-1048: https://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Rotel-RMB-1048-Service-Manual.pdf som også har trigger IN/OUT kredsløb, se side 9 nederst til venstre. Det er lavet med optocoupler på IN, så galvanisk adskilt. Men UDEN belastningsmodstand - så indstrålet brum kan risikere at aktivere lysdiode i optocoupler hvis triggersignal ikke er "totempole" med fixed 0V/12V fra styrende forstærker (altså "svævende" i stedet for 0V i OFF tilstand). Så hvis din model er lavet med tilsvarende trigger kredsløb vil jeg stadigvæk sige tilføj belastningsmodstand i minijackstik på STEL - TIP. Du kan evt. teste Rotel trigger funktion med et 9V batteri på minijackstik, i stedet for Yamaha out. (Batteri pluspol til TIP af minijack, stel til batteri minuspol)
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
Bjur
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svaret Jørgen. Jeg kan KUN høre klikke/tikkelyden fra selve Rotel. Har haft øret helt hen til højttalerne og der kommer ikke noget klikke/tikkelyd.
Jeg har linket manualen: EDIT: Ikke service manual. Jeg er ikke så stærk i strøm (hvis du forstod den), så håber du kan hjælpe yderligere. Vil bare for alt i verden ikke skade højttalerne.
Redigeret af Bjur - 27-November-2018 kl. 13:31 |
|
JørgenT
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg kan ikke umiddelbart høre/skelne klikkelyd på din optagelse.
Det er muligt der er delay fra relæ trækker (klikker) til forstærker udgang bliver aktiv, så der reelt sendes kommer noget ud på højttaler. Brugermanualen siger ikke noget om hvordan triggerkredsløbet virker, men vil gætte på det ligner den anden model, som jeg linkede service manual. Så har ikke mere end det allerede foreslåede, med de nuværende oplysninger. Kræver måling af triggersignal i ON/OFF tilstand.
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
Bjur
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svaret. Jeg har desværre ikke noget måleudstyr til det, men så længe jeg kan ligge øret ind til højttaleren og der ikke kommer nogen klikkelyde derfra, er der vel ikke noget at være bekymret for.
Som sagt kan jeg slå triggeren helt fra, så laver den ikke den lyd, men som jeg forstår det, skal relæet kun være aktivt ved tænd sluk. Måske kan det vel være noget transformer, det var der en der sagde kunne være grunden. Alternativet er vel en elspareskinne og så slå triggeren fra, så bør problemet vel være løst.
Redigeret af Bjur - 27-November-2018 kl. 14:12 |
|
JørgenT
Funktioner
Tak(0)
|
Rimeligt fornuftigt multimeter til prisen:
til at finde fakta, i stedet for at gætte sig frem. En sparestrømskinne kan også klare det. Men hvis en belastningsmodstand kunne fixe det, ville det være en mere elegant (og billigere) løsning.
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
Bjur
Funktioner
Tak(0)
|
Men hvis man både skal have et multimeter og en belastningsmodstand, kan det vel umuligt være billigere
Mht. mere elegant. Er det vel ligeså godt med en spareskinne der bare tager strømmen fra Rotel, når receiveren går i standby. Det er vel det samme triggeren gør, bare på en anden måde, eller hvad mener du med mere elegant. Man bliver jo nysgerrig Jeg tænker min paranoia for at komme til at beskade højttalerne er også mindre ved en elspareskinne end ved at kigge på belastningsmodstande og noget jeg ikke har rodet med før.
Redigeret af Bjur - 27-November-2018 kl. 14:52 |
|
JørgenT
Funktioner
Tak(0)
|
Modstand mere elegant fordi den kan sidde inde i minijackstik, strømskinnen fylder jo noget.
Strømskinne har selvfølgelig den fordel den slukker helt for forstærker, så der ikke er standby forbrug på Rotel.
|
|
Mvh. JørgenT
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |