recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med bass management og EQ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med bass management og EQ

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4021
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 40 minutter siden kl. 21:48
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Kan ihverfald høre der med en bas test med fronterne og subben, at der mangler niveau i området 85-70 hz

Man skal også være være realistisk omkring hvor meget en 6" kan gi ekstra af bas og hvor meget jeg ville skulle betale for at få den større model af mine fronter med lidt mere bas, der gir en sub trods alt lidt mere for en beskeden merpris .

Kunne godt høre der ved 50-40 hz var lidt port,luft,støj, det også derfor jeg ville have fortrukket et lukke kabinet,dem er der bare ikke mange af til en rigtig god pris, lige meget hvor højt jeg har spillet har jeg aldrig oplevet port,luft støj fra min triangle esprit titus ez
men igen større bas ville ikke løse din udfordring, da det er rummet der driller.

Og bas prutter som de også kaldes høres jo netop fordi du sidder midt i et sødt punkt ved den frekvens. Så enten skal du prøve at flytte din subwoofer eller også skal du have to. Det er ingen vej uden om

Redigeret af T-Duck - 3 timer 30 minutter siden kl. 21:58
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4442
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 25 minutter siden kl. 22:03
Gasolin, læser du overhovedet nogle af de inputs der rent faktisk bliver skrevet til dig? Du har på intet tidspunkt i tråden forholdt dig til de ting andre skriver, men skriver blot noget nyt om noget helt andet.

Dét T-Duck siger er ret fornuftigt. Og det bekræfter det du selv har erfaret med, at bassen lyder anderledes et andet sted i rummet.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 19 minutter siden kl. 22:09
Okay t-duck

Satte mig ned med subben omkring bag ved min kontor stol og ved normal volumen på sange, kunne jeg gi den alt den kunne trække i langt de fleste numre (fordi sangene ikke var så høj ville max volumen på subben heller ikke være subbens max lydtryk).

Kunne godt høre den volumen jeg havde valgt måske ikke var så høj som den burde være

Nogen numre kunne spilles ret højt, men ikke subbens max lydtryk, dog ville jeg være lidt forsigtig med jennifer warens way down deep for det nummer har bass

Der tydeligt port støj eller shuffling ved høj lydstyrke, spillede kun højt.

Ingen bass port og tungere kabinet vil være at foretrække

Måske vil man have max bas ved at lave små subwoofere med bass port, men da de ofte skal bruges med f.eks denons mini anlæg med forus 4 eller 5 eller dali spektor 1-2 som har meget lav følsomhed (ca 82,84 db), ser jeg det kun som en fordel med lukket kabinet, ingen udgifter til en bassport og til at lave hullet, mindre lydtryk under f.eks 60hz må man så bare leve med eller skrue lidt højere op for subben samlignet med hvis den havde en bassport, desuden det man ofte bruger en lille subwoofer med kan ikke altid spille super højt 

Den spiller faktisk ok, den koster 1299kr med fri fragt,den er nemt at placere og har de justeringsmuligheder man har brug for, men støj fra bassporten og kabinettet virker ikke stift eller tungt nok

Selv bassporten som sidder under subben har kun den afstand til underlaget som højden på fødderne og det påvirker nok også lyden samlignet med en subwoofer med bagudvendt bassport der ikke har en væg 3-4 cm fra porten,så max volumen,lydtryk fra en subwoofer er ikke super vigtigt. 



Redigeret af gasolin - 3 timer 10 minutter siden kl. 22:18
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 58 minutter siden kl. 22:30
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Gasolin, læser du overhovedet nogle af de inputs der rent faktisk bliver skrevet til dig? Du har på intet tidspunkt i tråden forholdt dig til de ting andre skriver, men skriver blot noget nyt om noget helt andet.

Dét T-Duck siger er ret fornuftigt. Og det bekræfter det du selv har erfaret med, at bassen lyder anderledes et andet sted i rummet.

Jeg ved bass lyder forskelligt afhængigt af hvor i et rum man står (har boet i min lejlighed over 10 år), men har ikke ubegrænset muligheder for at placere den der hvor den lyder bedst, max 5 meter

Port støj




Redigeret af gasolin - 2 timer 57 minutter siden kl. 22:31
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4442
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 52 minutter siden kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Der tydeligt port støj eller shuffling ved høj lydstyrke, spillede kun højt.

Ingen bass port og tungere kabinet vil være at foretrække
Var dit problem ikke, at du savnede bas i et bestemt område? Og som du selv konkluderede (og som T-Duck siger) er pga placering af sub+stol i rummet?

Hvad vil bass port og tungere kabinet ændre her? (Retorisk spørgsmål Smile)

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Gasolin, læser du overhovedet nogle af de inputs der rent faktisk bliver skrevet til dig? Du har på intet tidspunkt i tråden forholdt dig til de ting andre skriver, men skriver blot noget nyt om noget helt andet.

Dét T-Duck siger er ret fornuftigt. Og det bekræfter det du selv har erfaret med, at bassen lyder anderledes et andet sted i rummet.
Jeg ved bass lyder forskelligt afhængigt af hvor i et rum man står (har boet i min lejlighed over 10 år), men har ikke ubegrænset muligheder for at placere den der hvor den lyder bedst, max 5 meter
Men det er dét du er nødt til. Hvis problemet er dit rum så kan du købe alverdens subs, men hvis du stiller den samme sted, vil du have samme problem. Hvis det er ved 70-80hz, kan du dog slippe afsted med at tilføje en forholdsvis lille sub som kan hjælpe med placeringen.
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 26 minutter siden kl. 23:02
Er jo lidt en udfordring at spille højt hvis der støj fra bassporten + at lyden ikke er helt ren

Et tungere kabinet og ingen bassport vil forbedre lyden, i hvertfald fjerne den støj der er fra porten  og dermed kunne spille lidt højere uden støj fra porten

Var nu også for at konstantere at porten er ikke helt fejlfri og at subben burde være lukket + måske et tungere kabinet hvis man vil spille højt, som den faktisk godt kan

Når nu det er rumnmet, jammen så der ikke så meget at gøre inden for det budget jeg har og skal uden tvivl kun have en lukket subwoofer hvis jeg stadig vil have en subwoofer, synes oftere der er port støj fra en subwoofer end alm højttalere
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 24 minutter siden kl. 23:04
Hvis du placerer en lullet skub samme sted som din nuværende, vil du stadig have problemer.

Igen: dine målinger viser bedre tal uden sub.

Hvorfor bruger du så skubben?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 12 minutter siden kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Man skal også være være realistisk omkring hvor meget en 6" kan gi ekstra af bas

Well, mine to fronter og to baghøjttalere har alle 2x 6,5” bas.

3” x 3” x pi = 28,3” kvadrattommer.
3,25” x 3,25” x pi = 33,2 kvadrattommer x 4 enheder = 132,7 kvadrattommer.

Så dybest set har jeg på mine fronter har 4,7 gange så stort membranareal, end du har på din Sun.
En sub som for øvrigt vejer sølle 5 kg, hvilket vel nærmest er mindre end dine fronter.

Så ja, en 6” sub - omend den har Long stroke enheder - med 5 kg egenvægt, skal du ikke forvente dig noget af……

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 9 minutter siden kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Måske vil man have max bas ved at lave små subwoofere med bass port, men da de ofte skal bruges med f.eks denons mini anlæg med forus 4 eller 5 eller dali spektor 1-2 som har meget lav følsomhed (ca 82,84 db), ser jeg det kun som en fordel med lukket kabinet, ingen udgifter til en bassport og til at lave hullet, mindre lydtryk under f.eks 60hz må man så bare leve med eller skrue lidt højere op for subben samlignet med hvis den havde en bassport, desuden det man ofte bruger en lille subwoofer med kan ikke altid spille super højt 

Bare rolig, det er ikke prisen for porten, eller hullet der vælter budgettet.
Porten er der af en god grund, boost af visse frekvenser og mulighed for mindre kabinet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 7 minutter siden kl. 23:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvis du placerer en lullet skub samme sted som din nuværende, vil du stadig have problemer.

Igen: dine målinger viser bedre tal uden sub.

Hvorfor bruger du så skubben?


Klaus

En lukket sub har ikke tendens til port støj og man kan derfor spille højere

Hvor meget anderledes en frekvens gang en lukket subwoofer har samlignet med en med basport skal jeg ikke kunne sige, har aldrig ejet så vidt jeg husker en lukket subwoofer
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1527
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 58 minutter siden kl. 23:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Måske vil man have max bas ved at lave små subwoofere med bass port, men da de ofte skal bruges med f.eks denons mini anlæg med forus 4 eller 5 eller dali spektor 1-2 som har meget lav følsomhed (ca 82,84 db), ser jeg det kun som en fordel med lukket kabinet, ingen udgifter til en bassport og til at lave hullet, mindre lydtryk under f.eks 60hz må man så bare leve med eller skrue lidt højere op for subben samlignet med hvis den havde en bassport, desuden det man ofte bruger en lille subwoofer med kan ikke altid spille super højt 

Bare rolig, det er ikke prisen for porten, eller hullet der vælter budgettet.
Porten er der af en god grund, boost af visse frekvenser og mulighed for mindre kabinet.


Klaus

Hvad sjovt er der ved det hvis ikke den kan spille højt pga port støj

Vil heller have ren og kontrolleret bas end brian (i vores by hedder han allan) buldre bass

Mere en fed jazz bund,bass en boom boom bas, music fra teenageren der har skruet alt for højt op for subben på hans logitech eller edifier thx system (kan dog godt li elektronisk musik som kraftwerk,pet shop boys, depeche mode eller f.eks miss monique som har spillet på tinderbox i odense, Cosmic Gate er også gode )
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 50 minutter siden kl. 23:38
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

En lukket sub har ikke tendens til port støj
 

No shit Schrelock… ingen port ingen støj

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

og man kan derfor spille højere

Nej, ikke med samme enhed, samme kabinetsvolumen og samme forstærker.


Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvor meget anderledes en frekvens gang en lukket subwoofer har samlignet med en med basport skal jeg ikke kunne sige, har aldrig ejet så vidt jeg husker en lukket subwoofer

Klem et sæt sokker i bas porten på din sub, så ved du meget mere….


Klaus 


Redigeret af KlausDM - 1 time 49 minutter siden kl. 23:39
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu