recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forstærker med bass management og EQ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forstærker med bass management og EQ

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 timer 34 minutter siden kl. 23:41
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvad sjovt er der ved det hvis ikke den kan spille højt pga port støj

Så har man købt det forkerte produkt.
Du kan ikke forlange alt til den pris…..


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 timer 28 minutter siden kl. 23:47
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Man skal også være være realistisk omkring hvor meget en 6" kan gi ekstra af bas

Well, mine to fronter og to baghøjttalere har alle 2x 6,5” bas.

3” x 3” x pi = 28,3” kvadrattommer.
3,25” x 3,25” x pi = 33,2 kvadrattommer x 4 enheder = 132,7 kvadrattommer.

Så dybest set har jeg på mine fronter har 4,7 gange så stort membranareal, end du har på din Sun.
En sub som for øvrigt vejer sølle 5 kg, hvilket vel nærmest er mindre end dine fronter.

Så ja, en 6” sub - omend den har Long stroke enheder - med 5 kg egenvægt, skal du ikke forvente dig noget af……

Klaus

Er dog aldrig rigtig blevet skuffet over noget fra argon, da jeg testede subben var der port støj ved 50-40hz og da jeg spillede lidt højere kunne jeg høre der var mere port støj, det ødelægger oplevelsen, for jeg synes faktisk den kan spille fint højt 

Har bare ikke pladsen til 2 køleskabe 


Eller som her


crazy dude 

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14 timer 19 minutter siden kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvad sjovt er der ved det hvis ikke den kan spille højt pga port støj

Så har man købt det forkerte produkt.
Du kan ikke forlange alt til den pris…..


Klaus

Finder jeg først ud af når jeg for det,den hjem

Valgt at spare udgiften til transport drikkelse macen,kaffe og what ever jeg skulle have når jeg var i hifiklubben, Odense

Første nummer jeg spillede lidt højt var way down deep med jennifer warens og det kunne den ikke li, støj, det var ikke max lydtryk men port støj, desuden hifiklubben har ikke det anlæg jeg har og den "dårlige akustisk" så måske det lyder bedre end hos de fleste derhjemme, så man oftere køber fordi det lyder godt i hifiklubben, uden at vide hvordan det lyder der hjemme, hvor højt for man lov til at spille i klubben ?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4024
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10 timer 25 minutter siden kl. 03:50
Jamen du hører støjen fra porten fordi du sidder et sted hvor dine 50hz er for lav pga. Et dyk i 50 hz området også. Så du har ikke den bedste placering til din subwoofer. Jeg kan også være 30 cm tæt på mine malmö 8 og der er bas prutter nede ved 40 hz og ikke anden lyd fra dem men bare ved at rykke mig 10cm længere væk, så er prutterne
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 3 timer 5 minutter siden kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

En lukket sub har ikke tendens til port støj
 

No shit Schrelock… ingen port ingen støj

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

og man kan derfor spille højere

Nej, ikke med samme enhed, samme kabinetsvolumen og samme forstærker.


Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Hvor meget anderledes en frekvens gang en lukket subwoofer har samlignet med en med basport skal jeg ikke kunne sige, har aldrig ejet så vidt jeg husker en lukket subwoofer

Klem et sæt sokker i bas porten på din sub, så ved du meget mere….


Klaus 

Jeg kan spille højere uden støj,shuffling fra bass porten (passive enheder skulle også fungere istedet for bass porte) hvis der er støj ved f.eks 80 db og uden en port er nul støj kan jeg jo spille over 80 db uden at opleve portstøj, som jeg oplevede på under 1 meters afstand når jeg spillede højt.

Mener da ikke at hvis der er støj fra porten at der er acceptabelt og man da bare skal flytte subwooferen længere væk fra lytte possitionen eller begrænse lydtrykket til under det niveau hvor porten støjer

Havde fundet en argon sub 8 med lukket kabinet til 500kr men sælger ville ikke sende og nu er den solgt, den gamle jamo sub jeg har, har også port støj,shuffling men med returret turde jeg godt at købe en ny sub
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4024
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 2 timer 31 minutter siden kl. 11:44
Det du oplever som støj aka bas prutter, er jo netop fordi du sidder i nulpunktet, hvor frekvensen ikke kan give lyd. Hvis du vælger en lukket sub. Så vil du ikke kunne noget ved 80 og 50 hz fra subben overhovedet så flyt nu den subwoofer før du gør noget overilet
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 1 time 55 minutter siden kl. 12:20
Selv når jeg sidder ubder en meter fra den (på gulvet) med subben bag min kontor stol er der port støj ved høj lydstyrke
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 4024
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 49 minutter siden kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Selv når jeg sidder ubder en meter fra den (på gulvet) med subben bag min kontor stol er der port støj ved høj lydstyrke
men du sidder jo så i et nulpunkt.
For det sammen kan jeg også fremskabe ved at være for tæt på mine subwoofere, den støj du siger du kan hører et jo frekvenser hvor du sidder lige i deres nul punkt og hører det som ren luft og ikke som lyd
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 48 minutter siden kl. 13:27
Prøver lige med min jamo 8" da argon subben er pakket ned (mange siger den er boomy)

Placeret i et hjørne høre jeg noget raslen omkring 30-40 hz området, sidst jeg hørte det var det omkring 30hz

kan høre ved 85hz sætte subben ind, måske argon subben ikke var høj nok til at jeg kunne høre hvornår den sætter ind, da 90hz var lidt lav (før jeg kunne høre subben) sætte jeg subben lidt op med 5-10 hz

kan spille ret højt,men ville være nice med high pass filter til fronterne for at aflaste bassen
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4443
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 45 minutter siden kl. 13:30
Stod din Jamo og Argon ikke forskellige steder? Så er det svært at sammenligne. 

Men jeg tror helt generelt ikke jeg er med på hvad din udfordring egentligt er og hvad du er i gang med at prøve :) 
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 37 minutter siden kl. 13:38
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Selv når jeg sidder ubder en meter fra den (på gulvet) med subben bag min kontor stol er der port støj ved høj lydstyrke
men du sidder jo så i et nulpunkt.
For det sammen kan jeg også fremskabe ved at være for tæt på mine subwoofere, den støj du siger du kan hører et jo frekvenser hvor du sidder lige i deres nul punkt og hører det som ren luft og ikke som lyd

lyder som om der er noget der rasler fra agon subben og min 8" jamo ved nogen bestemt frekevnser når jeg spiller højt, lyder som om det kun er fra porten

Ved ikke hvilken bas frekvenser der fremhæves ved hjørne placering men mindes det er ca 9 db

Lyden fra jamoen er mere rund og blød end stram og tør men lyder nu faktisk ok


har ikke helt brug for så meget ekstra (kunne ane 25hz med jamoen) bare lidt mere bas,lidt dybere og højere belastning, min trinagle bevæger sig godt nok en del når jeg spiller højt (men forvrænger ikke) 

Nemmere med en sub for at få ekstra bass end at finde andre højjtalere (hvis ellers pris difference på hvad man kan få for ens højttaler og hvad de nye koster ikke er for stor)

Der ville jeg gerne være lidt længere væk fra den grænse, max slaglængde (spiller aldrig så højt at min marantz pm6007 forvrænger og den er faktisk målt til ca 60 watt pr kanal i 8 ohm og ca 80 watt i 4 ohm)

Lytter til den her, god bund og musik generalt



Redigeret af gasolin - 37 minutter siden kl. 13:38
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1532
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 34 minutter siden kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Stod din Jamo og Argon ikke forskellige steder? Så er det svært at sammenligne. 

Men jeg tror helt generelt ikke jeg er med på hvad din udfordring egentligt er og hvad du er i gang med at prøve :) 

nej samme sted, da jeg max havde et 3 meter langt kabel

Nu har jeg et 5 meter langt kabel

(brugte kun en af gangen, ikke 2 og heller ikke 2 tilsluttet samtidig til min forstærker)


Redigeret af gasolin - 32 minutter siden kl. 13:43
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu