|
|
Besvar ![]() |
Side <1 23456 9> |
Forfatter | ||
Klausens ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 160 |
![]() |
|
Deres afvisning ligger vel i at du har brudt plomberingen på computeren, og derefter tændt den. Dermed kan de selvfølgelig ikke sælge computeren som ny = afslag i prisen = tab.
I fx. Føtex og Bilka står der på alle deres computere, at brydes plomberingen, bortfalder returretten. Og butikken tilbyder garanteret kun returretten, såfremt plomberingen er hel. Link: http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/fortryd?tc=3A13754A925B401FAFE24C0A036D7A3B Om hvorvidt den kan køre WOW, vil jeg ikke blande mig i ![]() Redigeret af Klausens - 02-Maj-2010 kl. 00:43 |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Læs øverste afsnit i dit link: Der er forskel på, om det er fjernsalg eller køb i butik. Derfor er det vigtigt at få afklaret, om det er fjernsalg, og det er primært det, der har været diskuteret her i tråden. |
||
![]() |
||
Pade2204 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1048 |
![]() |
|
Der er 14 dage købt på nettet og leveret af fragtmand.
Der er 0 dage ved køb på nettet og afhentet i butik. Sådan har jeg altid forstået det. Eksempelvis SHG har også altid skrevet det på sine fakturaer. Men altså - hvorfor skal man åbne en papkasse for at se hvilken processor der er i ?? Computeren er vel ikke købt ud fra et billede af den og ingen specifikationer ? Papkassen, var også en helt blank papkasse uden nogen form for specifikationer? Jeg mener nu ikke at denne butik skal tage noget som helst retur, fordi hele computeren skulle startes op før man opdager det, hvilket jo er for tosset. Det minder jo meget om folk der køber PC spil, hvor specs står tydeligt på bagsiden, men kommer tilbage i butikken og siger de ikke kan spille Battlefield BC 2 på deres Pentium 2 computer. Det er tit og ogte håbløst. Redigeret af Pade2204 - 02-Maj-2010 kl. 01:16 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2410 |
![]() |
|
I købelovens §75a står der bl.a. en vare skal "være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket køberens forventning herom", så hvis sælgeren har stået og sagt "Ja, den er super til wow, jeg har selv en.." så må det vel siges at sælger har bestyrket købers forventning om at den kan spille wow.. |
||
![]() |
||
morten_b ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
![]() |
|
En gang til: Det er ikke afgørende hvordan varen leveres. Det er afgørende hvordan købsaftalen er indgået. |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2410 |
![]() |
|
Som jeg har forstået tingene, ret mig gerne hvis jeg tager fejl, så handler returretten om hvorvidt man har haft mulighed for at se og afprøve tingen inden køb. Hvis du køber og betaler via nettet så har du ikke haft mulighed for at se tingen live, undersøge om knapperne knirker, om farven er okay og bede om en demonstration. Derfor giver købeloven 14 dages returret så du kan undersøge de ting du ikke havde mulighed for inden køb. Hvis købet sker i en butik, så ER der netop mulighed for at afprøve tingen inden brug. Det kan godt være forretningen ikke har modellen stående udpakket og tændt, men du har mulighed for at bede en ekspedient om en demonstration. Du har haft chancen for at afprøve tingen inden køb, derfor giver købeloven ingen returret. Ved bestilling på nettet og afhentning efterfølgende i butik vil jeg tro returretten er et spørgsmål om hvornår der er betalt / hvornår du har forpligtet dig til at betale. Hvis du bestiller og betaler på nettet og efterfølgende blot henter varen i butikken, så er det vel et standard internetkøb blot uden brug af fragtmand til transport. Du har ikke mulighed for at afprøve tingen inden betalingen finder sted, så der må være 14 dages returret på samme måde som hvis en fragtmand var kommet med varen. Hvis du derimod bestiller på nettet og efterfølgende afhenter og betaler i en butik, så er der vel i bund og grund tale om et almindeligt butikskøb hvor du har mulighed for at afprøve varen og få den demonstreret inden du kører dankortet igennem. Netbestillingen sparer dig bare for at ringe til butikken og bede dem tage varen hjem mundtligt. Undtagelsen må være hvis du ved bestillingen på nettet forpligter dig til efterfølgende at købe varen, så er vi jo igen ude i at du betaler for noget du ikke har haft mulighed for at afprøve.. Som jeg opfatter det handler det i bund og grund om du har haft mulighed for afprøvning inden du binder dig til handlen, men det er da muligt jeg tager fejl? |
||
![]() |
||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|
Man kan sagtens gå ind i en fysisk butik og købe noget, man ikke kan komme til at afprøve på stedet. Det giver stadig ikke nogen lovfæstet returret. Så nej, det er ikke muligheden for afprøvning, der afgør returretten. Som det har været skrevet flere gange i tråde - også næsten af dig selv - er det stedet for indgåelse af købsaftalen, der afgør, om der er tale om fjernsalg, og dermed om reglerne for returret ved fjernsalg er gældende. |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|
Nu vil jeg lige rette mig selv..
På nettorvet.dk køber man ikke sine varer, man reserverer dem og henter og betaler dem efterfølgende i den lokale butik. Det betyder at der gælder samme regler som hvis man kom direkte ind fra gaden. Nettorvet skriver selv: "Fortrydelse?
Butikkens generelle
fortrydelsesregler gælder også for varer reserveret via Nettorvet og
købt ved
personlig henvendelse i butikken. Jeg er sikker på at nettorvets fortolkning af loven er i orden, men jeg er da glad for at denne tråd har gjort mig opmærksom på at det forholder sig sådan. På denne måde kan man hverken få demonstreret sine varer eller returnere dem hvis man ikke er tilfreds. Meget ringe af nettorvet.dk ![]() tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 02-Maj-2010 kl. 12:45 |
||
![]() |
||
morten_b ![]() Bruger ![]() Oprettet: 17-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 184 |
![]() |
|
Det er rigtigt, at FDB beskriver det sådan i sine betingelser. Om det holder er en anden sag. Jeg vil mest af alt opfatte det som en omgåelse af Forbrugeraftalelovens bestemmelser. Men det må i den sidste ende komme an på en konkret afgørelse i Forbrugerklagenævn eller ved domstolene. Men sat lidt på spidsen, hvis Nettorvets betingelser skulle holde, så vil enhver netbutik jo kunne skrive det samme, da man reserverer sine varer og kan sige nej tak når de kommer med posten. |
||
![]() |
||
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
![]() |
|
Det er muligt at den ikke holder i retten. Jeg synes også selv at det er betænkeligt at man evt. kan omgå de almindelige regler for fjernkøb. Man kan jo stadig ikke vurdere varen i butikken inden man betaler, da den jo er plumberet.
Hvis det var mig ville jeg klart starte med at kontakte e-handelsfonden for at få afklaret reglerne. De har som nævnt tidligere hjulpet mig i en sag mod Getmore og jeg må sige at jeg følte mig kompetent behandlet af e-handelsfondens jurister. tvkartoffel |
||
![]() |
||
zczc ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 02-Maj-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 398 |
![]() |
|
Jeg synes også, der er ærgerligt, at der er købt en forkert computer. Derfor køber jeg altid computere i Aldi. Når det så er sagt, hjælper medlidenhed i 40+ indlæg ikke, når denne sag forlængst er afgjort:
NETtorvet.dk er ikke fjernsalg Det er ikke et lovkrav, at forbrugerne skal have fortrydelsesret, når de reserverer varer via Coops hjemmeside NETtorvet.dk. Det har Forbrugerombudsmanden vurderet efter at have taget spørgsmålet op, om NETtorvet.dk er en internetbutik eller ej. Sondringen er relevant for NETtorvet.dks brugere, men kan også have betydning i andre lignende situationer. En forbruger har normalt krav på 14 dages fortrydelsesret, når han eller hun handler på internettet. På NETtorvet.dk foretager forbrugeren imidlertid alene en reservering af varer, og forbrugeren bliver ikke økonomisk eller på anden måde forpligtet ved brug af NETtorvet.dks muligheder, vurderer Forbrugerombudsmanden efter at have gennemgået hjemmesiden. Der er i den forbindelse også lagt vægt på ordvalget på hjemmesiden, herunder ord som elektronisk vareudstilling på internettet og gentagen brug af verbet ”reserver”, og at varen efter reservering kan ses og købes i en af forbrugeren valgt butik. Der bliver med andre ord først tale om en bindende aftale om køb/salg, når forbrugeren betaler for de reserverede varer i den fysiske butik – og ved sådan en aftale har forbrugeren ikke et generelt lovmæssigt krav på at kunne fortryde et køb. Coop-butikkernes generelle fortrydelsesregler gælder dog også for varer reserveret via NETtorvet.dk og købt ved personlig henvendelse. Dvs. der er 14 dages fortrydelsesret, når forbrugeren medbringer bon og ubrugt vare i original emballage. Fakta om fortrydelsesret Dansk ret indeholder ikke generelle regler om fortrydelsesret ved aftaler, som forbrugere indgår med erhvervsdrivende. Ved en fjernsalgsaftale, hvor parterne ikke mødes fysisk, f.eks. via internettet, er der derimod normalt fortrydelsesret efter forbrugeraftaleloven. En enkelt søgning kunne således have sparet 40+ indlæg. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Forlige at rette mig selv en gang mere...
På forbrug.dk skriver de følgende: "E-handel eller butikskøb Flere erhvervsdrivende sælger deres varer både i en almindelig butik og på nettet. Hvis du fx har bestilt varen på nettet men hentet og betalt den i butikken, kan der opstå tvivl om, hvorvidt dit køb er et almindeligt butikskøb eller e-handel med 14 dages fortrydelsesret. Her er tidspunktet for selve købsaftalen afgørende. Hvis varen er bestilt på nettet, er købet dækket af reglerne for e-handel, selvom du henter og betaler varen i den "fysiske" butik. Hvis du bare har set varen på nettet, og måske forhørt dig nærmere om den, men først afgiver den egentlige bestilling i den "fysiske" butik, er købet et butikskøb, og du har kun fortrydelsesret, hvis du har aftalt det med sælgeren." Min understregning. Det må betyde at der er tale om et e-køb, da det netop er denne måde man handler på via nettorvet.dk og så må der også være 14 dages returret. EDIT Det er så muligt at forbrugerombudsmanden har bestemt noget andet, men det betyder ikke at et enkelt opslag på nettet kan afklare debatten. Det forbrug.dk skriver er direkte i modstrid med det som ombudsmanden har afgjort... tvkartoffel Redigeret af tvkartoffel - 02-Maj-2010 kl. 13:32 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 23456 9> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |