recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelse af Computerkøb
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFortrydelse af Computerkøb

Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Oprettet: 19-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2010 kl. 22:15
jamen der står tydeligt en plombering ikke må brydes. Der står faktisk windows 7 serial key på selve maskinen, hvilket er software. så du må ikke bryde den plombering.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2409
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Sigida Sigida skrev:

jamen der står tydeligt en plombering ikke må brydes. Der står faktisk windows 7 serial key på selve maskinen, hvilket er software. så du må ikke bryde den plombering.

Så du mener at den bærbare man fisker op af kassen er et forseglet edb-program?

Jeg tror at reglen om "forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt forseglingen" er for at forhindre folk køber musicd'er, bluray og dvdfilm, computerspil og den slag, bryder forseglingen, napper en kopi eller ser filmen og herefter returnerer dem igen og får pengene retur.

Jeg tror også en forhandler vil få meget svært ved at klassificere en bærbar som værende forseglet software. De bærbare jeg har købt har ikke været forseglede, de lå bare i sådan en støvpose i kassen. Jeg tvivler også på de kan kaldes software. På den nettop og netbook jeg returnerede lå der noget forseglet software ved siden af i kassen, og de forseglinger brød jeg naturligvis ikke..

Men allerførst skal forhandleren gøre forbrugeren udtrykkeligt opmærksom på at han opfatter en bærbar som "forseglet software" og at returretten bortfalder hvis maskinen startes..
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2008
Point: 318
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 12:37
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Så du mener at den bærbare man fisker op af kassen er et forseglet edb-program?Jeg tror at reglen om "forseglede lyd- eller

billedoptagelser eller edb-programmer, hvis forbrugeren har brudt

forseglingen" er for at forhindre folk køber musicd'er, bluray og dvdfilm, computerspil og den slag, bryder forseglingen, napper en kopi eller ser filmen og herefter returnerer dem igen og får pengene retur. Jeg tror også en forhandler vil få meget svært ved at klassificere en bærbar som værende forseglet software. De bærbare jeg har købt har ikke været forseglede, de lå bare i sådan en støvpose i kassen. Jeg tvivler også på de kan kaldes software. På den nettop og netbook jeg returnerede lå der noget forseglet software ved siden af i kassen, og de forseglinger brød jeg naturligvis ikke.. Men allerførst skal forhandleren gøre forbrugeren udtrykkeligt opmærksom på at han opfatter en bærbar som "forseglet software" og at returretten bortfalder hvis maskinen startes..

Jeg har efterhånden købt 1 bærbar og 2 netbooks, og alle 3 var forseglet med en plimbering, idet Windows installationsfilerne lå på maskinerne, samt at det dertil hørende serienummeret sad i bunden af maskinerne. Starter man maskinen op vil man automatisk gå igang med at installere windows, samt få muligheden for at brænde en Windows dvd. Det er relativt nemt at stjæle softwaren, som du nok kan forstå. Derfor må man ikke bryde plomberingen på kassen.

Det er dog ikke alle bærbar der kommer med en plombering, og softwaren ligger plomberet for sig, hvorfor det ikke er noget problem. Men trådstarter (eller en konfirmant dertil) har altså brudt en plombering, startet maskinen, (sansynligvis installeret WoW) og konstateret den var for langsom til hans ønsker. Og det er trods det at specs står på kassen, og man har haft rig lejlighed til forhøre sig i butikken, da man afhentede varen.

Jeg synes faktisk ikke at det kræver så meget duskution det her. ;o) Nettorvet har fint skrevet hvordan tingene forholder sig på dere hjemmeside, hvor varen er reserveret fra, og forbrugerombudsmanden har klarlagt at reservering IKKE er det samme som at bestille, da det kræver betaling og faktura. Det et ret lige til.   
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 15:31
Oprindeligt skrevet af betho betho skrev:

Jeg har efterhånden købt 1 bærbar og 2 netbooks, og alle 3 var forseglet med en plimbering, idet Windows installationsfilerne lå på maskinerne, samt at det dertil hørende serienummeret sad i bunden af maskinerne. Starter man maskinen op vil man automatisk gå igang med at installere windows, samt få muligheden for at brænde en Windows dvd. Det er relativt nemt at stjæle softwaren, som du nok kan forstå. Derfor må man ikke bryde plomberingen på kassen.

Ved fjernsalg har du lov til at afprøve varen. Det er hulens svært at afprøve en bærbar mens den er inde i en plomberet kasse.

Det er dog ikke alle bærbar der kommer med en plombering, og softwaren ligger plomberet for sig, hvorfor det ikke er noget problem. Men trådstarter (eller en konfirmant dertil) har altså brudt en plombering, startet maskinen, (sansynligvis installeret WoW) og konstateret den var for langsom til hans ønsker. Og det er trods det at specs står på kassen, og man har haft rig lejlighed til forhøre sig i butikken, da man afhentede varen.

Jeg synes faktisk ikke at det kræver så meget duskution det her. ;o) Nettorvet har fint skrevet hvordan tingene forholder sig på dere hjemmeside, hvor varen er reserveret fra, og forbrugerombudsmanden har klarlagt at reservering IKKE er det samme som at bestille, da det kræver betaling og faktura. Det et ret lige til.   

Trådstarters situation handler sandsynligvis ikke om fjernsalg, men istedet om et butikssalg hvor vare blot er bestilt uforpligtende hjem over nettet - det er ihvertfald sådan jeg læser nettorvets regler. Samtidigt har nettorvet helt specifikt pointeret at returretten ryger hvis forseglingen på kassen brydes. Så lige i trådstarters tilfælde ser det ikke ud til der er så meget at rafle om.

Efterfølgende har Ruzzfrog og Fnulder givet deres personlige versioner af hvordan de mener reglerne bør være ved fjernhandel, de skal have lov at mene reglerne bør være anderledes, jeg postede citatet fra retsinfo for at fortælle hvordan reglerne ER.
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 15:41
Hvis varen er plomberet, pga. at man automatisk vil tage noget sofware, som fx Windows, i brug ved at afprøve varen, så har du ikke ret til at afprøve varen, uanset om det fjernsalg eller ej. Var softwaren pakket og plomberet for sig selv, er det en anden sag.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 20:52

Hvis varen er plomberet, pga. at man automatisk vil tage noget sofware, som fx Windows, i brug ved at afprøve varen, så har du ikke ret til at afprøve varen, uanset om det fjernsalg eller ej. Var softwaren pakket og plomberet for sig selv, er det en anden sag.

Er du ikke rar at finde de paragraffer i en lovtekst der støtter din udlægning?
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 21:26
Windows er software og med en cd key har du et gratis os system til en værdi af et par tusinder kroner. Du skriver man har lov til at prøve alle vare ved fjernsalg. Jamen så vil jeg da gerne købe det nye modern warfare 2 og prøve det og returnere det efter. så napper jeg da lige cd keyen med mig og får pengene igen. jeg har jo ikke haft mulighed for at bedømme spillet inden.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 21:31
og du glemmer vidst også at når du registrere computeren aktivere man samtidig norton office pakke mv. som har 60 dages prøvetid. dette er en også en væsentlig forringelsen af computeren hvis den næste kunde ikke kan benytte sig af det.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top
betho Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2010 kl. 21:40
Der er nok også en grund til at producenten vælger at sætte plombering på kassen af sådan en pc. Så vidt jeg kan søge mig til, har der ikke været nogen afgørelser om dette emne, men preloader software, aktiveres ve tænding af maskinen, og det er derfor brud på reglen om intakt plombering af software, hardware eller ej.

Det er sjovt at de fleste e-butikker skriver netop det jeg siger. Selv e-handelsmærkede butikker. Jeg nægter at tro at Forbrugerombudsmanden har overset sådan noget. :)

Lovtekster eller ej - jeg giver mig ikke.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2010 kl. 08:49

Windows er software og med en cd key har du et gratis os system til en værdi af et par tusinder kroner. Du skriver man har lov til at prøve alle vare ved fjernsalg. Jamen så vil jeg da gerne købe det nye modern warfare 2 og prøve det og returnere det efter. så napper jeg da lige cd keyen med mig og får pengene igen. jeg har jo ikke haft mulighed for at bedømme spillet inden.

Suk.. Den lovtekst jeg linkede skrev jo netop at forretningen kan undtage returretten på plomberet software, hvilket Modern Warfare 2 falder ind under.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2010 kl. 09:25

Der er nok også en grund til at producenten vælger at sætte plombering på kassen af sådan en pc. Så vidt jeg kan søge mig til, har der ikke været nogen afgørelser om dette emne, men preloader software, aktiveres ve tænding af maskinen, og det er derfor brud på reglen om intakt plombering af software, hardware eller ej.

..og det undrer dig ikke det mindste at ingen af de firmaer der sælger via nettet har forsøgt at slippe for at betale penge tilbage til kunderne?

Det er sjovt at de fleste e-butikker skriver netop det jeg siger. Selv e-handelsmærkede butikker. Jeg nægter at tro at Forbrugerombudsmanden har overset sådan noget. :)

Skriver de nu også det?

Getmore: http://getmore.dk/infocenter.aspx?ifaqCATID=1754 De skriver at software skal være ubrudt, men ikke et ord om hardware som fx. en bærbar.

DustinHome: http://www.dustinhome.dk/DynamicPage.aspx?groupSet=9&group=3721&pageID=994 De skriver ikke et ord om plombering, blot at emballagen skal med retur.

SHG: http://www.shg.dk/Handelsbetingelser/Fortrydelsesret.htm De forlanger at forsegling på software skal være ubrudt, men ikke et kvæk om hardware andet end at de originale emballage skal med retur.

Det var bare de tre første firmaer jeg fik hit på da jeg lavede en søgning på edbpriser.dk..

Hvorfor er det lige at firmaerne ikke stiller krav om preload på bærbare computere og nettops? Er det fordi de er for dumme og kan lide at tabe penge på at tage brugte preloads retur? Eller kan det tænkes at de ikke har ret til at kræve det i følge lovgvningen?

Lovtekster eller ej - jeg giver mig ikke.

Som jeg også skrev til Ruzzfrog, det er fint nok at du har din egen stædige version af hvordan du mener tingene bør være, jeg vælger istedet at forholde mig til det lovteksten siger.

Lige nu er scoren at:

- du ikke har fundet nogen lovtekst der støtter op om din version
- du ikke har fundet nogle afgørelser der støtter op om din version
- det heller ikke ser ud til at firmaernes handelsbetingelser støtter op om din version

Kan det muligvis tænkes at din version ikke er korrekt?!?
Til top
Sigida Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2010 kl. 23:03
strandvasker. Du læser jo ikke hvad vi skriver. Når du bryder plomberingen på bærbar så bryder du også plomberingen på selve softwaren. En bærbar er både hardware og software. Hvis en kunden har mulighed for at aflure en cdkey på et produkt, er plomberingen på softwaren jo netop brudt. For ellers kan man som sagt bare nappe cdkeyen og hente en fuld version af windows på nettet og indtaste cdkeyn som fulgte med den bærbar. Grunden til at sofware skal være ubrudt er jo netop så folk ikke kan nakke cdkeyen. så dine lovtekster siger jo netop man ikke må bryde forseglingen.
Samsung 65HU7505

Pioneer VSX-LX50

SVS 5 satelite
SVS SB2000

JVC HD750

Sony PS4
Til top

Besvar Besvar Side  <1 6789>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu