recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret ved privat handel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret ved privat handel?

 Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1743
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:25
En ishockeystav skal være ridset! Bum! 
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:27
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:


Jeg ved ikke om køber har en sag i det Among skriver. Som sagt vil jeg ikke snyde nogen, så hvis han har ret til at fortryde, så må vi jo tage den der fra.



Han har ikke ret til at fortryde! Men han har efter omstændighederne ret til at hæve købet, hvis varen er mangelfuld. Det er meget vigtigt at adskille de to ting - også fordi jeg kan se, at mange åbenbart blander tingene sammen og dermed misinformerer dig.

Fortrydelsesretten fremgår af forbrugeraftalelovens § 18:

§ 18. Forbrugeren kan træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.

Hævningsadgangen fremgår af købelovens § 42:

§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Din køber kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende efter den øverste paragraf, men han kan (muligvis) gøre den nederste gældende.


Redigeret af Among - 26-August-2014 kl. 15:31
Til top
Ukke Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1559
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ukke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:32
Among, og hvem afgør egentlig § 42? Forbrugerklagenævnet vil da ikke spilde tiden på den sag imellem to private - især ikke, når der tales om en ridse...på en ishockeystav.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:35
Altså ja, det kan han, men jeg har bare ikke på noget tidspunkt løjet eller handlet i ond tro.

Min køber påstår at jeg har sagt varen var som ny, men jeg har beskrevet den som næsten ny.

Der er en mindre ridse på staven. Køber mener jeg har løjet om denne, men som sagt har jeg slet ikke omtalt denne. Er det at lyve? Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at der ikke var ridser, og han har oven i købet set billeder fra annoncen.

Om det kan anses for at være en mangel, det ved jeg ikke? Hvem skal jeg spørge om det?
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:39
@Ukke

Du har ret i, at Forbrugerklagenævnet ikke vil behandle sagen, men det skyldes det forhold, at Forbrugerklagenævnet kun behandler sager, der involverer forbrugere (der handler med erhvervsdrivende).

Tjaa, hvis ingen af parterne på et tidspuntk giver sig - hvilket de vel gør - så vil man skulle køre en civilretsag hos domstolene. Og dette kan faktisk gøres relativt billigt, eftersom der er noget, der hedder småsagsprocessen (hvilket indebærer, at man fx ikke behøver rekvirere advokat).

Redigeret af Among - 26-August-2014 kl. 15:40
Til top
freesoft Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 01-Januar-2010
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér freesoft Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:47
Mon ikke du kommer under "Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt."

En lille rise i en ishockeystav kan næppe være væsentligt for brugen af den...
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 15:48
Jeg har tilbudt at slå 100 kr. af prisen, hvis han føler sig "snydt", mere synes jeg ikke at jeg skal gøre.

Jeg har også kontaktet Gul og Gratis og hørt dem efter hvad de mener.

Hvad mere kan jeg gøre?
          
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af freesoft freesoft skrev:

Mon ikke du kommer under "Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.
"

En lille rise i en <span style=": rgb254, 254, 254;">ishockeystav kan næppe være </span>væsentligt for brugen af den...


Og prisen er vel sat derefter.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4937
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:09
Gul og Gratis kan da hente frem hvad der er skrevet i annoncen og længere er den da ikke.

Han har sikkert haft nogle venner på besøg, som ikke var imponeret over hans nye hockeystav og de har nok sagt at de aldrig ville have haft betalt 800 kr. for den.

Hvem garanterer ikke at du får en vare tilbage, som er totalt ridset, bare fordi du vil være flink.

Du kan vel ikke klandres for at køber betalere mere end det ønskede og så får kolde fødder efterfølgende.


Redigeret af Cyberguyen - 26-August-2014 kl. 16:11
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Jeg har tilbudt at slå 100 kr. af prisen, hvis han føler sig "snydt", mere synes jeg ikke at jeg skal gøre.

Jeg har også kontaktet Gul og Gratis og hørt dem efter hvad de mener.

Hvad mere kan jeg gøre?


Du skal umiddelbart ikke gøre mere, hvis du føler, at du har handlet rimeligt og loyalt. Så er det jo køberen, der har problemet, og ham der må gå videre med sagen - hvis han ellers gider. Det er i øvrigt sjældent, at de gør det, og hvis jeg var dig, så ville jeg bare være stædig og insistere på, at jeg havde leveret varen, som jeg skulle.

- Men hvorfor beskrev du ikke ridserne i annoncen? Var det fordi, at du anså dem som uvæsentlige, eller var det fordi, at du var klar over, at det ville frasortere potentielle købere? Du havde måske slet ikke lagt mærke til dem? Kunne man se ridserne på billederne?

Det er i praksis umuligt for os at forholde os til problemstillingen, da vi kun - med alt respekt - får din udlægning. Og det har ikke noget at gøre med, at jeg ikke tror, at du taler sandt, men mere fordi at man i almindelighed naturligvis skal høre begge parter, når der er tale om en problemstilling, der involverer to parter (det giver jo egentlig lidt sig selv).

EDIT:

Jeg synes, der er lidt uoverensstemmelser i dine indlæg, henholdsvis:

Jeg oplyste om alle ting og de små ridser der nu var.

og

Der er en mindre ridse på staven. Køber mener jeg har løjet om denne, men som sagt har jeg slet ikke omtalt denne. Er det at lyve? Jeg har ikke på noget tidspunkt skrevet at der ikke var ridser, og han har oven i købet set billeder fra annoncen.



Redigeret af Among - 26-August-2014 kl. 16:34
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 16:44
Among: Jeg forstår godt hvad du mener, og jeg be'r dig heller ikke om at tro på mig, men jeg spørger bare til råds, og så må I jo hjælpe (hvis I har lyst) ud fra min historie. Der er ikke nogen jeg be'r om at lege dommer, for så senere at komme efter jer.

Jeg spurgte min træner om ridsen gjorde noget i praksis, om den havde en effekt for stavens egenskab, og han sagde absolut nej. Derfor valgte jeg ikke at nævne den. Jeg skrev at den var mindre brugt, hvilket er lig med små ridser, da den har været på isen en enkelt gang (det samme med lommeridser på en mobiltelefon), men pga. min træners udtalelse valgte jeg ikke at nævne den anden ridse. Jeg troede det var nok at nævne at den ikke var helt ny, og havde slået et par slag på isen.

Jeg har altså aldrig skrevet at den var som ny, og jeg har heller aldrig skrevet at den ikke havde ridser. Men køber påstår jeg har gjort begge dele, hvilket jo ikke er tilfældet.

Jeg vil kalde det for en kosmetisk bagatel ridse, men satte prisen der efter. Jeg havde krævet 1.000 kr. hvis den ikke havde været der. Desuden har jeg tilbudt at slå yderligere 100 kr. af.

Men jeg er sgu lidt ked af det, for det var ikke sådan her det skulle ende, men nu er spørgsmålet så om jeg tør at tage den tilbage, og være flink?
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:05
@ladiesman217

Du har jo tydeligvis været opmærksom på ridsen og har endda rådført dig omkring ridsen. I sådan en situation burde du med al sandsynlighed også have nævnt den i annoncen - det vil min umiddelbare vurdering i hvert fald være.

Det ligger indenfor rammerne af det, man kalder oplysningspligten, at man orienterer køberen omkring forhold, man antager, har betydning for købers vurdering af genstanden. Og når du selv har været så opmærksom på den, så vil det være naturligt at antage, at køber også vil være opmærksom på den.

Ved en hurtig Google-søgning fandt jeg frem til følgende, der er formuleret af et advokathus omkring oplysningspligten (ganske vist fortrinsvis i relation til forbrugerkøb, men alligevel en brugbar formulering af oplysningspligten også i relation til civilkøb):

Oplysningspligten indebærer, at sælger hverken må give urigtige eller vildledende oplysninger eller fortie oplysninger.

kilde: http://www.drachmann.com/sites/default/files/mediearkiv/PDF/januar2014/saelgers_oplysningspligt_i_forbrugerkoeb.pdf
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu