recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fortrydelsesret ved privat handel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fortrydelsesret ved privat handel?

 Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:10
Ja det giver jeg dig fuldstændig ret i, men man kan/kunne altså næsten ikke se den.

Jeg mener bare at når jeg nævner den har været brugt en enkelt gang, og har ridser der svarer til lommeridser i en mobiltelefon, så burde det være nok?

Nu bliver situationen så spændende, for nu har køber lige mailet nogle billeder til mig, med en ridse jeg ikke kender noget til? Han påstår det ikke er ham, men så er det sket under transport, eller ja? Det er nok påstand mod påstand?

Ydermere så siger køber at staven sendes retur og køber forventer jeg overfører pengene tilbage. Hvordan skal jeg lige forholde mig til det, hvis køber rent faktisk gør det? Bare sådan ud af ingenting?


Redigeret af ladiesman217 - 26-August-2014 kl. 17:12
          
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:




Han har ikke ret til at fortryde! Men han har efter omstændighederne ret til at hæve købet, hvis varen er mangelfuld. Det er meget vigtigt at adskille de to ting - også fordi jeg kan se, at mange åbenbart blander tingene sammen og dermed misinformerer dig.

Fortrydelsesretten fremgår af forbrugeraftalelovens § 18:

<span ="paragrafnr"="" id="Par18_Stk1">§ 18.</span> Forbrugeren kan
træde tilbage fra aftalen (fortrydelsesret) i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel ved aftaler om fjernsalg og ved aftaler indgået
uden for den erhvervsdrivendes forretningssted.


Hævningsadgangen fremgår af købelovens § 42:

<span ="paragrafnr"="" id="Par42_Stk1">§ 42.</span> Angår købet en
bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet
eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre
sælgeren har handlet svigagtigt.


Din køber kan ikke gøre fortrydelsesretten gældende efter den øverste paragraf, men han kan (muligvis) gøre den nederste gældende.





Det er nu dig der blander tingene sammen.

Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.

Dette betyder at købeloven IKKE gælder:
- ved handel mellem 2 privat personer
- Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.

Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.

Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".

Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.

Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.

Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes.
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:25
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:



Det er nu dig der blander tingene sammen.

Købeloven gælder kun ved handel mellem en erhvervsdrivende og en privat person.

Dette betyder at købeloven IKKE gælder:
- ved handel mellem 2 privat personer
- Eller mellem 2 erhvervsdrivende. Så når et firma handler med et andet firma er der hverken returret eller reklamationsret som beskrevet i købeloven.

Som jeg forstår det, er dette et køb mellem 2 privat personer, så her gælder købeloven ikke.

Jeg synes nu også at det er lidt underlidt at der er gået flere dage, før at køber opdager "fejlen".

Jeg ville ikke gøre noget. Køber kan reelt kun føre et privat søgsmål. Dette indebær at han selv skal betale for at føre en retsag og det kan ikke betale sig for 800 kr.

Og ja. Man er meget dårligt stillede ved handel mellem private. Især hvis varen sendes.

Tit kan det være en god ide at dokuenterer det solgte med en masse billeder lige inden de sendes.


Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 17:59
@ladiesman217

Men man kunne trods alt se den så meget, at du valgte at rådføre dig omkring den, og desuagtet valgte ikke at oplyse køberen om den.

Nedenstående skal læses med forbehold, da problemstillingen, med de nye ridser, hurtigt bliver lidt kompleks. Såvidt jeg kan forstå, så er varen nu behæftet med flere ridser, hvoraf du har påført nogle, mens køberen har påført de resterende.

Med hensyn til de nye, ukendte, ridser, så er det som udgangspunkt køberen, der bærer bevisbyrden i relation til disse. Om køberen kan løfte bevisbyrden i relation hertil, tør jeg ikke gøre mig klog på. (Dette er i øvrigt en modifikation til forbrugerkøbs-situationen, hvor der som bekendt er en 6 måneders formodningsregel for fejl og mangler - men den kan du være ligeglad med, da der jo ikke er tale om forbrugerkøb).

Køberen vinder ikke noget ved uden videre at sende varen retur. Umiddelbart kan du bare nægte modtagelsen (og det er vel egentlig det, man vil anbefale). Og hvis varen pludselig går tabt i posten, så er det køberen, der sidder tilbage med lorten. Køberen skal have et retsgrundlag - fx enten en aftale med dig eller en dom fra domstolene - før han meningsfuldt kan sende varen retur.

- Men problemstillingen besværliggøres naturligvis af, at du anerkender, at varen havde nogle ridser, og at du ikke oplyste om dem. Og som sådant lyder det til, at du overfor køberen også har anerkendt, at den blev solgt med ridser, som du ikke havde oplyst om i annoncen. Om det vil have betydning for bevisbyrden i relation til de nye ridser, tør jeg ikke udtale mig om, men man kunne "frygte" det.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:06
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:


Det er så forkert, som det overhovedet kan være. Købeloven gælder for alle køb. Det er kun fra § 72 og ned, at reglerne kun gælder for forbrugerkøb.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=142961


Du har ret i at købeloven gælder. Kan jeg godt se, når jeg læser den.

Men det hjælper ikke køber ret meget:

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Brugte-varer-paa-nettet/Saelger-selv-varer?tc=761E04E4D61B417DA3D03F9371AB37F0

Hvis du har solgt varen uden reklamationsret, hæfter du ikke for mangler ved varen, medmindre du har tilbageholdt væsentlige oplysninger om den eller bevidst har givet køberen misvisende oplysninger.

Og hvis man har givet rigtgi oplysninger, som det lyder til i dette eksempel, så kan køber ikke gøre så meget (hvis sælger har oplyst at det er solgt uden reklamationsret).
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:17
Among: Jeg tror du hæfter dig for meget i de ridser jeg har snakket og rådført mig omkring. Jeg kender ikke noget til den ridse som køber snakker om, den er kommet efterfølgende. Korrekt at der var en ridse i staven, men det er altså ikke den han mailer et billede af?

Men jeg nægter bare at modtage pakken, så bliver den vel bare sendt retur, ikke?


Jeg har ikke oplyst om nogen reklamationsret, dvs. jeg heller ikke har lovet at der er nogen.
          
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:25
Men nok juridisk ævl og kævl. Jeg føler ikke jeg har handlet i ond tro, så jeg foretager mig ikke mere.

Hvis køber sender staven retur, nægter jeg at tage i mod, og så går pakken vel retur?

Så må jeg afvente om der kommer yderligere anklager? Eller hvad skal jeg gøre? Orker ikke selv at gøre mere ud af det.
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:28
@PerW

For det første er det sjældent - når der er tale om en handel mellem to private over nettet - at man tager stilling til reklamationsspørgsmålet. Jeg har fx aldrig diskuteret indskrænkninger i reklamationsretten ved handler med andre recordere-brugere. Der er heller intet, der tyder på det i nærværende sag, og som sådan går jeg derfor også ud fra, at der stadig er reklamationsret på. Men trådstarteren kan måske bekræfte, at der blev aftalt ingen reklamationsret/købt som beset eller lign.?

Og i øvrigt vil en evt. indskrænkning i reklamationsretten næppe have betydning for købers adgang til at gøre gældende, at han er blevet fejlinformeret - som der jo er tale om her. (jeg skal understrege, at jeg ikke konstaterer, at køber er blevet fejlinformeret, men blot konstaterer, at køber mener, at han er blevet fejlinformeret).
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 18:59
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Among: Jeg tror du hæfter dig for meget i de ridser jeg har snakket og rådført mig omkring. Jeg kender ikke noget til den ridse som køber snakker om, den er kommet efterfølgende. Korrekt at der var en ridse i staven, men det er altså ikke den han mailer et billede af?

Men jeg nægter bare at modtage pakken, så bliver den vel bare sendt retur, ikke?


Jeg har ikke oplyst om nogen reklamationsret, dvs. jeg heller ikke har lovet at der er nogen.


Hvis I ikke har aftalt noget i relation til reklamationsretten, så har køber to års reklamationsret. Forskellen på civilkøb og forbrugerkøb, når det kommer til reklamationsretten, er, at den erhvervsdrivende ikke kan aftale sig ud af reklamationsretten, det kan man godt som privat sælger.

Jeg ved nu ikke, om jeg hæfter mig for meget ved ridsen, for hele problematikken angår jo ridser. Og egentlig er det jo heller ikke ridsen specifikt, jeg hæfter mig ved, men derimod din måde at agere på i handelsforløbet. Allerede på det tidspunkt hvor du beslutter dig for at rådføre dig hos en anden om ridsen, må ridsen være af sådan en karakter, at køberen også bør underrettes om den inden en handel. Jeg kan ikke se, hvordan det kan være anderledes.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 19:26
Among, det kan være anderledes i og med at den ridse som køber har påpeget, og nu sendt en mail med billede af, viser sig IKKE at være den ridse som jeg har rådført mig ved. Det er en helt anden, så derfor er sagen nu lidt underlig

De ridser jeg har rådført mig ved inden salg, dem har køber ikke påpeget eller sendt billeder af, så det virker underligt.
          
Til top
Among Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 19:32
@ladiesman217

Hvis det er sådan, som du skriver, at købers reklamation kun vedr. fejl og mangler, som du ikke kender noget til, så skal du naturligvis ikke føje dig. Som nævnt er det køber, der bærer bevisbyrden i civilkøb.
Til top
ladiesman217 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2337
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ladiesman217 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-August-2014 kl. 19:46
Nej, men jeg er stadig ked af at køber føler sig snydt, da det ikke var min mening at det skulle ende sådan her. Normalt er jeg ikke særlig stædig, og ret skal være ret, dog synes jeg bare ikke at jeg er berettiget til at lade handlen gå tilbage, men jeg må vente og se hvad der sker.

Tak for hjælpen.
          
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu