recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internet på to computere.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketInternet på to computere.

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Emne: Internet på to computere.
    Sendt: 09-September-2007 kl. 19:03
Jeg har netop fået Cirque bredbånd (Familie pakke, mellem) og det er jeg glad for. Forbindelsen er dejligt hurtig!  :-)
 
Men jeg vil gerne have forbindelse på både min stationære og min bærbare computer. Jeg har en router Linksys WRT54G, 2,4 GHz, 80211g, wireless broadband router.
 
Når jeg forbinder de to computere med hinanden med denne router - hvad enten det er med trådløs eller med kabelforbindelse - så bliver forbindelsen meget langsom - ja nærmest håbløs, fordi den ikke engang kan hente mails på den bærbare fordi der opstår time-out fejl. Og internet er meget langsomt. Og det er på begge computere.
 
Skal jeg installere noget på den bærbare også? Er routeren bare ikke god nok (den er nogle år gammel, men aldrig rigtig brugt). Hvad skal jeg gøre for at få en hurtig forbindelse på begge computere??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 19:16
Prøv at forbinde computeren direkte til RJ45 stikket (som virker, ikke?) og post output fra

   ipconfig /all

i en CMD prompt her. Du kan eventuelt XXX-censurere de sidste tre tal i din IP adresse, men ikke det hele.

Routeren er fint nok; Det er stadig Linksys's standard router. I dag skal man dog huske at smide en halvtredser ekstra efter WRT54GL modellen, så man har mulighed for at bruge GPL firmwares.  Det har dog intet med dine problemer at gøre...
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 21:40

Hvilken - mener du på den bærbare?? Og i så fald jo - hvis jeg sætter kablet direkte til den bærbare, så har jeg den samme hurtige forbindelse som på den stationære.

Og så forstår jeg ikke helt hvad du mener jeg skal med den IP-adresse???

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kurt Poulsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1504
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 21:52
Det han mener det er at du skal forbinde begge computere med kabel til routeren. Hvis det får begge til at køre med normal hastighed så er det fordi den trådløse del af routeren ikke fungere som den skal.

/Kurt
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 22:31
Som jeg skrev i det første indlæg, virker det heller ikke overbevisende med kabel til begge computere.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 22:51
Nej, jeg mente LAN kabel direkte fra stik til en af dine computere.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 22:59
Ja, det var også det jeg svarede på - men jeg forstår stadig ikke hvad jeg skal gøre med den ip-adresse.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Business101 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 23:06
alt efter hvilken model det er kan du med fordel opdatere software i routeren med dd-wrt

det gør routeren meget mere stabil
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2007 kl. 23:16
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja, det var også det jeg svarede på - men jeg forstår stadig ikke hvad jeg skal gøre med den ip-adresse.


Vi ved intet om din forbindelse!!

Output fra "ipconfig /all" kan give os en ide herom, f.eks. om du får private IP adresser. I så fald vil en router måske give dig dobbelt-NAT, hvilket kan skabe problemer.

Opsætningen af routeren på WAN siden (forbindelsen til RJ45 stikdåsen i væggen) er også afhængig af om du modtager en DHCP tildelt IP, etc.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

 
Når jeg forbinder de to computere med hinanden med denne router - hvad enten det er med trådløs eller med kabelforbindelse - så bliver forbindelsen meget langsom - ja nærmest håbløs, fordi den ikke engang kan hente mails på den bærbare fordi der opstår time-out fejl. Og internet er meget langsomt. Og det er på begge computere.
 

Hvem har sat din Linksys op for dig?
har du selv lavet de nødvendige ændringer?
Har du support hjælp på din ydbyder? så kan de måske hjælpe dig med dit udstyr (da du nok kræver lidt telefonisk assistance for at gennemgå konfiguration på din linksys)

Du nævner nogle år gammel, og for nogle år siden kørte man en lidt anderledes protocol på sin internet forbindelse, så ens kommunikation egentlig blev "pakket" ind 2 gange før de egentlig kom frem til udbyderen.

Da du kan forbinde og se forøgelsen i hastighed uden, så skal din linksys nok bare nulstilles (se om der ikke er en knap bagpå som kan holdes inde når du tænder)

Så skal du gå ind på administrations siden (login: admin/admin eller admin og ingen kode), som tilgås på den ip adresse som din "gateway" som du igen ser under "ipconfig /all".

Se under WAN konfiguration og sikre at DHCP er valgt her, og ikke PPPoE eller lignende.

Hvis du nulstiller linksys routeren, og sikrer WAN konfiguration er korrekt, kan du altid få gennegået hvorledes din wireless skal sættes op. Er det en ældre linksys som kun kører 802.11b, så skal du nok ikke regne med internet tilgang over 512Kbit  (50KB) i sekundet.

Her lige checket "Cirque bredbånd" som er et antennefornings produkt. De kører nok allerede med private ip adresser indenfor ejendommen, så derfor vil din router kunne skabe problemer når den også begynder at skjule dine maskine bag sine egne private ip adresser, som igen også kune styres forkert hen, da det kan være i konflikt med antenneforningen.

Prøv evt, at slå NAT,DHCP FRA på din linksys, hvis selskabet tillader flere maskiner på, så vil du ikke have behov for en DHCP server.
I din linksys har du nok fire netværks porte bagpå, og en til WAN... flyt kablet fra antenneforningen over i en af de fire LAN porte, altså væk fra WAN porten, og lad dine 2 andre maskiner sidde i LAN portene, så får begge en IP tildelt hvis alt går godt.



Redigeret af pendec - 10-September-2007 kl. 00:23
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7883
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 01:17

Øøh ok, tak for svarene. Jeg må nok hellere læse svarene igen når jeg er lidt mere frisk og når jeg har tid til at rode lidt med det. Lige nu forstår jeg nemlig ikke så meget.

Men i øvrigt er det en wireless G router, den understøtter altså g-båndet. (Det var da godt jeg ikke skrev g-streng... )  

Øøh når jeg kører ipconfig /all så forsvinder dos-vinduet - det åbner lige, kan jeg se, men forsvinder så igen. Så jeg kan ikke se resultatet. Og hvordan man skal lave den cmd-promt på Vista-computeren ved jeg ikke.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Status: Offline
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2007 kl. 08:12
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Og hvordan man skal lave den cmd-promt på Vista-computeren ved jeg ikke.


Siden Win95 har man kunnet trykke WIN+R (hold windowstasten nede og tryk 'r'), hvorefter man skriver cmd i den lille boks, der fremkommer. (Hvorvidt Vista kan, ved jeg ikke...)

Venligst
Søren
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu