|
Hjælp Børn og betaling på nettet via mobil |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Maj-2012 kl. 22:33 |
Min søn har en mobil med Telmore børnebudget, jeg har så lige opdaget at sønnike har købt coins til et spil på nettet. Det har tilsyneladende kun stået på de sidste par uger, men nogle hundred kroner er de da blevet til. Nogen her på recorder der har styr på ovenstående? Meningen med børnebudget skulle jo netop være at dette ikke skulle kunne lade sig gøre, eller er jeg forkert på den?
|
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg har... Jeg klagede til telmore, og efter 2 afvisninger fra deres support kom jeg i kontakt med en afdelingchef som jeg drøftede sagen med.
Det springene punkt for mig er at det er mellem telmore og mig (som voksen) der er en aftale om betaling. Min søn var kommet i kløerne af et firma som så lokkede ham til at foretage køb via oplyst mobilnr og efterfølgende sms og det aftalegrundlag kunne han som 12årig ikke overskue konsekvensen af... Men endnu mere... Det var jo ikke mig som havde købt eller givet lov til købet... Derfor foreligger der ikke en aftale med mig... Og derfor valgte telmore at tilbageføre beløbet til min konto, efterfølgende har jeg spærret for betalingsservices på sønnens mobil... Hvilket jeg også anbefalede at telmore gjorde som default, sådan det er noget som man aktivt skal slå til istedet. Jeg oplevede altså en meget afvisende support til at begynde med, men en opblødning da jeg talte med deres klageafdeling, som jeg syntes tog mig seriøs og lyttede og handlede positivt i min sag. |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8643 |
Køb inde fra apps på f.eks. iPhones har intet med teleselskabet at gøre, men den konto man opretter hos Apple.
Der skal du slå in app purchases fra på telefonen. Er det det der er tilfældet her? |
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Jeg blev faktisk også direkte afvist af deres support, så derfor har jeg også skrevet til deres klage afdeling. Selvom jeg har børnebudget på, så kunne man i starten også ringe til og fra udlandet hvilket bestemt ikke skulle kunne være muligt, da man ikke engang kan tilmelde den service når der er børnebudget på, det fik jeg gjort Telmore opmærksom på, de løste problemet og pengene blev tilbageført plus lidt ekstra. Iflg. Telmore supporten har de ikke mandat til at kompensere for dette. Redigeret af Potter - 04-Maj-2012 kl. 12:41 |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Nej det her handler om at et spil på nettet "Mac/Pc", hvor man kan købe nogle coins via sms som koster en formue, der bliver debiteret telefonnummeret, og det kan altså bare løbe løbsk hvis man ikke er vågen, det har jeg så åbenbart ikke helt været, men det skyldes jo mere, at da jeg netop købte nummeret hos Telmore gjorde dem opmærksom på at jeg ikke ville have nogle overraskelser som lige netop denne, så alt skulle været spærret da jeg bestilte nummeret. Det jo så bare ikke lige tilfældet her desværre. Og som jeg skrev i det forrige svar, så kunne man også ringe til og fra udlandet, selvom den tjeneste ikke er muligt sammen med Telmore's børnebudget. Og så kan man iøvrigt heller ikke spærre for at sende sms beskeder når mobilen befinder sig i udlandet iflg. Telmore
|
|
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
Fandt lige min gamle tråd om emnet http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95035&title=rettigheder-i-forbindelse-med-indholdsudbyder-mob
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Neobi/q ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Juli-2010 Sted: Haslev Status: Offline Point: 355 |
Nu er Telmore børnebudget jo kun en "optaknings service" i store træk. Og synes selv at Telmore er fine til at gøre opmærksom på hvad man kan og ikke kan. Selve abonnement er jo præcis det samme som for alle andre kunder. Det var jo sådan i oprettede det. Du har bare valgt et andet optanknings mønster.
Hvad angår opkrævningen, så er det jo ikke Telmores skyld din søn har
indgået aftale med et firma uden at have alderen til det. I det tilfælde
vil jeg klart anbefale at du (det vil Telmore også sige) tager direkte
kontakt med service udbyderen som har opkrævet dig for beløbet gennem
Telmore. Hvis du fremsender bevis for at det er din søn der har
fortaget bestillingen, i de fleste tilfælde er en kopi af dåbs attest
eller sygesikring alt rigeligt. Så vil de i 99% af alle tilfælde betale dig retur uden at blinke.. Vh Morten Redigeret af Neobi/q - 04-Maj-2012 kl. 17:56 |
|
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
|
|
![]() |
|
Well det er muligt, MEN det leverer altså en betalingsvej, og med den betalingsvej følger der imo et ansvar... Husk på det er jo også noget de tjener penge på, og opstår der problemer så er det nødt til at agere mellemvej den modsatte vej når der opstår en twist om købet... Hvis min søn tager mit dankort og bruger det så kan jeg med ro i sindet afvise betalingen... Det samme bør helt klart være tilfældet med indholdskøb.
Det er ikke nok at sige man bare kan vælge det fra, eller man skal som forælder være obs på det... Telmore har et ansvar fordi det er en feature som pr default er slået til... Hvor den burde være default fra, sådan man som bruger aktivt selv skal slå den til og derved også samtygger til den kan bruges som betalingsmiddel .. Evt med betalingsmax. Jeg er helt med på loven måske siger noget andet.. Og måske kan tolkes forskelligt, men set fra en forbrugers øjne er systemet ikke skruet godt nok sammen, og tager ikke godt nok højde for eks hvis forældre som køber mobil til deres børn. Og såvidt jeg husker fra min samtale med telmore fik jeg netop at vide hvis man valgte børneabb. Så var der netop i nye abb. Sørget for at lukke af for indholdsservice, men dette er måske ikke tilfældet mere??. |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Neobi/q ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 21-Juli-2010 Sted: Haslev Status: Offline Point: 355 |
Skal ikke kunne sige om Telmore har ændret i det. Men førhen var det kun en betalings løsning.
Kan sagtens se din logik i at det burde ændre sig, når man vælger en ting som børnebugdet. Hvad angår med at det pr default altid skal være slået fra, så tror jeg det er noget helt andet, da rigtig rigtig mange efterhånden bruger SMS betaling til alt fra bus billeter til X-factor afstemninger. Så der tror jeg helt klart det er et bevidst valg. Kan også huske førhen hvor man som kunde aktivt skulle ind og tilvælge udlands telefoni. Og har slet ikke tal på hvor mange danskere man har mødt i udlandet som ikke lige havde fået tilmeldt sig. Så tror helt sikkert det er et valg, som vi forbrugere er ligeså meget skyld i. Hvad angår Hvis min søn tager mit dankort og bruger det så kan jeg med ro i sindet afvise betalingen... Det samme bør helt klart være tilfældet med indholdskøb. Penge er penge, om de er elektroniske eller fysiske, gør i min verden ingen forskel. Det kunne lige såvel være en 500kr. seddel han tog. Men tilbage til emnet. tag den nemme vej gå ind på https://www.telmore.dk/1210850700726/HelpFAQItem_C/hjaelp/spoergsmaal-og-svar/HelpFAQitem_3_indholdstakserettjenester_udbydere Find den opkrævende udbyder, send dem en mail. Drop alt med at ringe, det er udelukkende spild af tid, da dem der typisk sidder med opkald kun kan enten tilmelde eller afmelde, så bare gå direkte til de ansvarlige. Husk de er mennesker, og en stille og rolig mail kommer i denne her verden meget længere end en sur sviner. De fleste, hvis ikke alle af de her tjeneste har typisk hovedsæde i udlandet. Og på trods af alt så har de faktisk loven på deres side. Da jeg sad med det, skulle man ifølge dansk lov, aktivt sige ja til sådan en tilmelding, ved enten at skrive JA eller i de fleste tilfælde en pinkode til tjenestens nummer. Og hvis udbyderen så bare har skrevet man skal være 18, så har de retten på deres side. Men de her firmaer tjener primært penge på "Går den, så går den" principet. Så det plejer ikke at være et problem i de her mindre årige tilfælde. vh Morten |
|
|
|
![]() |
|
dernæst så har jeg jo ikke som person noget forhold til indholdsudbyderen, og har egentligt ikke noget at snakke med ham om, at der er "nogen" som har foretaget et køb hos dem via en af mine telefoner er imo ligegyldigt.. og såfremt at den person der har foretaget købet er mindreårig gør det problemet endnu større for indholdsudbyderen og teleselskabet, da de ikke kan rejse noget betalingskrav mod ham da mindreårige ikke kan købe på kredit... så jeg mener faktisk at løsningen er et problem for alle parter... og at teleselskabet blot lader havelågen stå åben fordi det er smartest set med forretningsmæssige øjne betyder ikke at jeg føler mig ret sikker på at hvis sådan en sag kom for en domstol tror jeg faktisk at forbrugeren er den som bliver beskyttet.. at det ikke er nået dertil endnu er .. som jeg giver dig ret i.. de kører går-den-så-går den (og her er det både indholdsudbyderen samt teleselskabet) og er der nogle som er stædige som kræver deres penge retur så tror jeg de trækker den så langt de kan inden den ryger for en instans... også betaler de den.. for sålænge det kan holdes i det skjulte så er det jo bedst set med deres øjne. Så i sådan en situation hvos jeg ikke har givet samtykke til et køb vil jeg altid kræve pengene retur af dem som har trukket beløbet.. og det er teleselskabet... og indtil nu er det jo gået meget fint.. det er jo dem som har etableret betalingsvejen.. og det er dem jeg har et samhandelsforhold med.. ikke 3partsudbyderen.. som jeg i visse tilfælde slet ikke aner hvem er.. eller hvordan jeg kommer i kontakt med... faktisk kan man jo ofte ikke engang ved at sammenholde inholdsudbyderens navn med det navn teleselskabet oplyser identificere det med.. og det er for suspekt.. og det kommer til at ramme teleselskaberne selv når/hvis det kommer til retsager fordi det virker rodet og uigennemskueligt især hvis det er en mindreårig som er den som har foretaget et kreditkøb.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Jeg er ked af dit syn på verden. Andet kan jeg ikke sige, vi bliver nok aldrig enige i denne her sag.
Edit: Det skal lige nævnes, at det udelukkende er din mening om teleselskabets ansvar, vi er uenige om. Vil på INGEN måde forsvare måden indholdstakseret sms fungere på. vh Morten Redigeret af Neobi/q - 05-Maj-2012 kl. 12:17 |
|
|
|
![]() |
|
Well nu er jeg selvstændig, og burde måske bare vælge den kapitalistiske vej, men her mener jeg faktisk man må være opmærksom på der faktisk fortsat er maser som blot tror de har købt en kommunikationsvej, og ikke en direkte vej ned i tegnebogen for 3partsfirmaer man måske slet ikke har noget ønske at handle med.
Så kan man sige at forbrugeren bare kan beskytte sig selv, men det er for mange en uoverskuelig opgave at læse alle de betingelser der kan følge med bankparirer forsikringspapirer og nu også telepapirer, og er man ikke opmærksom kan man stå med et firma der har snablen dybt nede i ens lomme, og det at slippe ud af det kan være en svær opgave, og få sine penge retur endnu sværere. Hvis du syntes det er fair og rimeligt overfor den almindelige dansker, så lever jeg fint med vi er uenige ;) |
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |