|
Taget i brug - Update s. 5 |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | ||
mjmusicianmj ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-November-2012 Status: Offline Point: 191 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Marts-2013 kl. 11:03 |
|
Hej
Jeg har købt en synology samt en harddisk hos Proshop, men efter ganske få dage, fandt jeg ud af at det slet ikke var mig. Jeg har fået det installeret. Bortfalder min 14 dages returret? De skriver " Jeg håber nogen vil være så venlig at hjælpe mig.
Redigeret af mjmusicianmj - 25-Marts-2013 kl. 14:46 |
||
![]() |
||
Jakabov ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-Februar-2008 Sted: Vodskov Status: Offline Point: 1330 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan jo ringe og tage en snak med dem men du svarer selv på spørgsmålet, din returret er bortfaldt.
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Den fleste internet butikker skriver hvilke varer de ikke tager retur hvis de er åbnet.
Som regel harddiske og lignende. Men ring da og spørg. ![]() Du kan jo tjekke deres kundeservice her. Redigeret af Mufti - 20-Marts-2013 kl. 11:39 |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2409 |
|
Du har ret til at afprøve en vare uden at din returret borfalder. Der er forskel på at afprøve en vare og på at tage den i brug.
Hvis nu det havde været et par bukser har du lov til at afprøve om de passer, prøve om du kan gå og sidde i dem, om du kan lide snittet og den slags - men tager du dem på til en fest fordi de er fede må du siges at have taget dem i brug. På samme måde har du lov til at afprøve din nye nas for at se om den passer til dig, dvs. du har lov at afprøve hvordan den virker og hvad den kan. Du er sandsynligvis nødt til at montere en disk i den for at have mulighed for at afprøve nas'en. Du må også gerne afprøve hvor hurtigt du kan smide data på og hente dem igen, om du kan kontakte nas'en fra dine forskellige maskiner osv. Sålænge det handler om at afprøve dens funktioner mister du ikke returretten. Du har pligt til at levere den retur i væsentligt samme tilstand, dvs. se om ikke du kan lave en factory reset så opsætningen er tilbage til før du afprøvede alle funktionerne. Harddiske og andre medier er som regel undtaget returretten. Købeloven siger at forretningen har lov at gøre undtagelser til reglen om retturret på det punkt, så hvis det står i forretningens handelsbetingelser hænger du på harddisken. Som jeg ser det, har du ret til at returnere nas'en (selv om du både har haft strøm på og en disk i), men sandsynligvis ikke returret på harddisken når først den er ude af forseglingen.
|
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
|
Købeloven og de betingelser som forhandlere skriver er ikke nødvendigvis altid detsamme.
Det vil ALTID være købeloven der bestemmer, uanset hvad forhandlere måtte skrive i deres betingelser - forhandlere kan ikke overstyre købeloven med egne regler og betingelser - heller ikke selvom kunden godtager disse i forbindelse med købet. Under normale omstændigheder tillader købeloven at et produkt afprøves uden at man mister returretten - men der kan være særlige omstændigheder i forhold til produkttype. Jeg er ikke helt sikker i den konkrete situation - men mit råd vil være at spørge forbrugerstyrelsen hvad købeloven siger istedetfor at spørge forhandleren hvad han syntes. http://www.forbrug.dk/ Edit: ser lige strandvasker nåede at poste et indlæg medens jeg skrev :) Redigeret af spawn - 20-Marts-2013 kl. 12:15 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
Denraretiger ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
|
Prøv at sæt dig i deres sted. Ville du så tage den retur?? En brugt vare som kunden efter "få dage" ikke syntes var ham alligevel. Og hvordan ville du have det, som værende kunde nummer 2 på det samme produkt. For mig ligger den lige til højrebenet....
|
||
![]() |
||
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
|
Kontakt proshop inden forbrugerstyrelsen. Det kan være at de tager skidtet tilbage og der ingen sag er. Man ringer jo heller ikke efter brændvæsenet hvis det ikke brænder.
![]() |
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Det afhænger af butikken. Mange forhandere af musikinstrumenter tager uden problemer en vare tilbage, så man har mulighed for at teste hjemme.
|
||
![]() |
||
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
|
Det er jo en personlig holdning. Købeloven er noget andet, som ikke forlader sig på hvad hver enkelt synes er fair. Hvordan skal man vurdere om en vare passer til forventningerne hvis man kun har et billede i en netbutik at forholde sig til? |
||
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
||
![]() |
||
Langmack ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 615 |
|
Holdningen ved de fleste internetbutikker, er oftest hvorvidt varen kan sælges igen til samme værdi. Fx en Windows-licens der har været aktiveret, vil ikke være en salgsbar genstand.
I det her tilfælde, hvor disken højst sandsynligt har været taget ud af den antistatiske pose, tør jeg ikke vurdere om de accepterer den. Jeg ville personligt gerne påtage mig returretten i vores virksomhed (dog kun erhverv), og vil også formode at de fleste ville gøre det. Lidt OT: Noget der dog kan gå mig grueløst på, er folk som brokker sig over at modtage en åbnet vare. Hvis man siger A (Returret af varer i 14 dage), må man også sige B (Chancen for at varen tidligere har været åbnet). Er man ikke indforstået med ovenstående, så er man efter min mening bedre tjent med en handel i en fysisk butik og ikke de vilkår der er gældende ved nethandel.
|
||
LG OLED65C9 monteret på Beovision 7 gulvstander.
B&O Stage Beoremote One |
||
![]() |
||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
|
Det var nu ikke for at tilkalde brandvæsenet, forbrugerstyrelsen skulle ikke inddrages i sagen - det er der naturligvis ikke basis for endnu - det var kun for at spørge hvad reglerne var da der var tvivlsspørgsmål. Jeg føler altid man står stærkere hvis man kender reglerne på forhånd inden man retter henvendelse til forhandler - det kan godt være der ikke er noget problem hos forhandler, men det er alligvel rart at vide hvor man står hvis forhandler begynder at give urigtige oplysninger når man spørger ham. Så kan man jo på en høflig måde pointere hvad de gældende regler er. Dermed ikke sagt man behøver starte samtalen med at belære ham ![]() |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
|
Selfølgelig er du bedre rustet hvis du kender reglerne. Mit indlæg er nu også mest møntet på alle indlæg. Nu var det så bare dit jeg bragte citat fra. Det virker som folk er klar til krig, inden de ved om de er en konflikt.
Redigeret af Mufti - 20-Marts-2013 kl. 14:54 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |