|
Watt nok? |
Besvar |
Forfatter | ||||
dpdk
Bruger Oprettet: 15-Maj-2013 Status: Offline Point: 150 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 05-Juni-2013 kl. 20:19 |
|||
Fortsat fra denne tråd:
|
||||
dpdk
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Nu er det ret vanskeligt at vurdere det indlæg jeg svarer på. Hvem er de andre du taler om og hvor højt er højt, relevansen af 0,0001W peak på 1cm afstand.. OSV.
Min mening med at drage film lyd ind i diskussionen er skrive noget om at forskellige medier har meget forskellig dynamik. Det er efter hvad jeg kan forstå helt normalt at talen i filmlyd ligger ca. 20db nede i forhold til 0db. Der er i runde tal 100 gange ned i effekt i forhold til 0db. Ved en 30 watt forstærker skal du så kunne gengive talen med mindre end 0,3W for at være sikker på ikke at klippe. Det kan man godt med en rimeligt effektiv højttaler og hvis man ikke sidder alt for langt væk, men påstanden fra min side er det meget hurtigt kommer til at knibe hvis man ikke undersøger grundigt om ens højttalere ar den fornødne følsomhed.
|
||||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Fra samme tråd
|
||||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
FLarsen
Guld medlem Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
For mig er højt når PEAK niveauet i hver højtaler er 10 watt (ud af forstærker sub er ikke med). Du kunne jo selv komme med dit bud. Går ud fra at du har en SR, så har du været henne og ændre lydstyrken 10dB og hører hvor lille/stor forskel det giver. Hvornår klipper din forstarker og hvad niveau under det bruger du normalt?
Du antager, jeg har målt hvor "højt" 1 watt er.
|
||||
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||||
Denraretiger
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Tak for svar.
Så 100 watt kan spille 100dB
200 watt kan spille 103dB
400 watt kan spille 106dB osv osv eller hvordan?
|
||||
FLarsen
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Denraretiger. Det er jo kun HVIS 100watt er lige med 100dB.
|
||||
||||
Denraretiger
Guld medlem Oprettet: 12-Januar-2013 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 551 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jo jo bare et eksempel.
|
||||
dpdk
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg er udmærket vant til hvor stor forskel der er på 10db på skalaen i min SR. Jeg har dog ikke målt efter om +10db også giver 10db mere lydtryk, da jeg ikke har et spl-meter. Jeg har dog lidt erfaring med lydtryk og vedvarende støj allerede ved 95db er for mig helt enerverende. Musik ved 95db er højt og enkelte 95db Peaks er helt OK uden at føles som noget særligt.
Hvis vi tager udgangspunkt i det, en 90db 1W 1m højttaler der slet ikke komprimerer og en forstærker der kan give 30W og vi vedtager at vi sidder på 3m afstand så kan det i følge hvad jeg kan finde ud af lige præcis lade sig gøre hvis man vil acceptere at talen i filmen ligger på 75db.
Regnestykket bliver ca. sådan her.
30w ind giver 90+15db = 105db/1m
3m giver 105-10db=95db
Talen ligger 20db nede.
95-20db=75db
Så skal højttaleren mindst have en følsomhed på 90db og i øvrigt være teoretisk perfekt. Hvis der er snydt 3db med den opgivne følsomhed skal vi bruge 60W for at nå det samme. Hvis den komprimerer lidt (det gør den) skal vi også bruge mere effekt og sådan kan man blive ved med at vende og dreje det.
Pointen er den at man med 30watt rigtig nok kan komme langt, men hvis man begynder at stille selv beskedne krav til lydtrykket så skal bestemt også have nogle effektive højttalere. En lille reolhøjttaler med 85db virkelig følsomhed kommer man altså ikke langt med.
|
||||
audiogon
Pause fra forummet Oprettet: 23-Februar-2010 Status: Offline Point: 395 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
I teorien.
I praksis vil der dog kræves 10 x effekten for at øge lydstyrken til det dobbelte. Der er varmeudvikling, luftens træghed mm der spiller ind. |
||||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |