|
24" m. 1920x1200 i fornuftig kvalitet - hvilken? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Juli-2013 kl. 14:00 |
|
Hej alle
Jeg søger en god 24" monitor med en opløsning på 1920x1200. Jeg forventer at bruge skærmen til alm. "kontorarbejde" (office, surf, programmering osv) samt billede- og videobehandling - de to sidste elementer gør at jeg gerne vil have en skærm som er nogenlunde pålidelig i farvevisningen. Jeg spiller aldrig, så umiddelbart er der ikke nogle "gamer-specifikke" kriterier som skal opfyldes. Jeg har blandt andet kigget på Asus' PA248Q (den nye PA249Q er stadig markant dyrere og så stor er forskellen vist ikke) samt U2410 fra Dell (samme rationale i forhold til U2413). Er der andre skærme, som jeg bør kigge nærmere på inden jeg bruger i omegnen af 3.000kr på en ny skærm? Jeg forventer også at den tilhørende PC skal opgraderes i nær fremtid og det vil blive aktuelt at bruge DVI eller DisplayPort som opkobling mellem de to - nogen kvalitetsforskel mellem de to valgmuligheder? På forhånd tak. Mvh Tommy |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12348 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan kun tilføje, at jeg er temmelig glad for min U2410. Billig, relativt stor, godt og tilsyneladende tilnærmelsesvist korrekt billede.
|
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
Gå ihvertfald efter IPS-panel. Det har jeg på iMac, og det er godt.
Flatpanels har nogle anbefalinger her: Jeg bruger i1 Display Pro til kalibrering. Eizo, Lacie og NEC er toppen af skærme til grafikere. Mange synes også godt om Dell og Apple. Lige en tilføjelse. De billige Eizo, jeg har set har også været gode skærme.
Redigeret af Brixen - 31-Juli-2013 kl. 16:17 |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
|
Opdagede lige at de fleste skærme er 1920 x 1080.
Her er en Eizo 1920 x 1200 Kan fås til 2769,- hos Dustin Home
Redigeret af Brixen - 31-Juli-2013 kl. 16:12 |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
|
Hvis du kan nøjes med én enkelt HDMI-port og en VGA-port, så ligner LG Flatron 24EB23TM til små 1600,- godt nok et fund til prisen med et AH-IPS-panel på 1920x1200px, og så få den endda i både sort og hvid.
Selv er jeg meget glad for min HP LP2475W. Men hverken den eller efterfølgeren ZR24W ser ud til at kunne købes længere. |
||
![]() |
||
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
|
Så lige at den fås i en udgave med både DisplayPort, HDMI og VGA. Så hedder den 24EB23PY og koster små 1900,-. |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Efter at have kigget mere rundt, kan jeg se at der skulle være stor forskel på panelet i hhv. Asus PA248Q og PA249Q, hvilket også forklarer den relativt store prisforskel (2.800kr vs. 4.100kr).
LG 24EB23PY som foreslås af Zulu ovenfor så en kort overgang også ganske interessant ud - specielt til prisen på knap 1.900kr - og designet er også ganske fint. Derefter kastede jeg et blik på Eizo EV2436W som blev foreslået af Brixen ovenfor (Anmeldelse på Flatpanels.dk) og den er lige pt. en klar #1 på ønskelisten. Den kan pt. købes for omkring 2.700kr, er baseret på IPS-teknologi og får en glimrende anmeldelse hvad angår billedkvalitet, farvegengivelse og "flimmerfri"-teknologi - den lyder absolut fornuftig i forhold til pris og de ønsker jeg har! |
||
![]() |
||
|
Hvad mener du, der skulle være i vejen med LG'erne? De har begge AH-IPS-paneler og LED-backlight - sikkert samme LG paneler, som der sidder i Dell U2413 og Asus PA249Q. |
||
![]() |
||
|
Jeg har lige læst anmeldelsen nu. Det ser ud som om sRGB profilen er næsten korrekt kalibreret, så hvis du ikke selv vil ofre kalibrering, er den god nok til billedbehandling. Min egen iMac bliver kalibreret hver måned, fordi jeg af og til får trykt noget med billeder i, og så skal farverne jo stå rigtigt. |
||
Venlig hilsen
KB |
||
![]() |
||
|
Redigeret af tipsen - 01-August-2013 kl. 13:03 |
||
![]() |
||
B-CLG ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-April-2009 Status: Offline Point: 655 |
|
Overvej 27" med opløsningen 2560 x 1440 i stedet for 1920 x 1200, dvs. 3,7 MP mod 2,3 MP. Der er bare meget mere plads på skærmen.
Dell UltraSharp U2713HM er på listen hos Flatpanels Kan sikkert købes hos Dell eller her: https://www.fcomputer.dk/hardware/monitor/pc/dell/ultrasharp-u2713hm-27%E2%80%B3-8ms-sort.html |
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Jeg har en Dell 2405 og 2410 derhjemme og en 2407 på arbejdet. Det er rigtige gode skærme som er bygget til at være arbejdsheste. Med i æsken til hver 2410 er der en rapport med måleresultater fra at en Dell tekniker har individuelt kalibreret skærmen på fabrikken. Til video og skærmgrafik er det vigtigt at skærmen er kalibreret. De fleste som roder med video vælger dog at have en separat fladskærm, som er ISF kalibreret. Hvis man laver tryksager, så kan man næsten ikke stole på de farver man ser på skærmen. Det gælder om at kunne se detaljer i lyse og mørke områder, resten er stort set ubrugeligt. Det hænger sammen med at øjnene tilpasser sig lynhurtigt en farve og derfor er det næsten ligegyldigt om man har en korrekt gråbalance. Hvis eksempelvis gråbalancen er lidt rød, så tilpasser øjet sig og man kan godt se at de farver, som ikke matcher den samme grå har et farvestik af andre farver. Tryksager benytter subtrative farver og alle skærme benytter additive farver. Jo mere farve man smører på papiret, jo mørkere bliver det. Jo mere farver man tilfører en skærm, jo lysere bliver den. Derfor er det næsten umuligt at sammenligne de to ting. Selvom man har en kalibreret skærm, så er det umuligt at pege på en rød farve på et stykke papir og så finde den samme farve på skærmen ud fra øjnene. Hvis man trykker den farve man har udpeget på skærmen, så vil den ikke matche den som man oprindeligt fandt på papiret. Idag er farvejustering af billeder gået hen og blevet en næsten glemt videnskab inden for grafiker faget. I halvfemserne sad man med afdækning af skærmen, for at udefra lys ikke skulle forstyrre billedet. Idag sidder man på alle maccer med blanke skærme og kan se sig selv, hvis der bare er en smule lys i lokalet. Der er også langt imellem folk som efter et prøvetryk vender tilbage og kræver en justering på +2% rød på et billede. Rigtige billedebehandlere som justerer farver benytter sig af 50% erfaring og 25% målinger på skærmen (info paletten i PhotoShop). De sidste 25% er en kombination af øjnene som ser og udkørsel af prøvetryk. Øjnene benyttes til at skelne imellem forskellen på to justeringer ved at skifte frem og tilbage imellerm før og efter justeringen. En lille justering vil man ofte ikke kunne se, hvis man ikke ser forskellen før og efter, da øjnene vender sig til hvad man ser. Børnelærdom hos en billedebehandler er eksempelvis at en neutral grå har ca. 1/6 del mere farve i cyan end i gul og magenta. Ligeledes kender de også på rygraden værdier for eksempelvis hudfarve osv. Kalibrering af skærmen med måleinstrumenter med henblik på fremstilleing af tryksager er næsten snakeoil. Det giver en fordel i forbindelse med lys og skygge, men om farven er lidt ved siden af har intet at sige da øjnene korrigerer og billede behandleren er vant til reaktionen af farver på sin skærm. Hvis man er i tvivl omkring farven, så kører man alligevel et prøvetryk ud. Da det er eneste mulighed for at vide sig sikker på det endelige resultatet fra trykkemaskinen. Jeg ville vælge en skærm fra Dell, det giver rigtigt meget for penge til den kræsne bruger.
Redigeret af Cyberguyen - 02-August-2013 kl. 10:39 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |