|
hvilken projektor |
Besvar | Side 123 4> |
Forfatter | |
Thomasl
Bruger Oprettet: 11-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 195 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-September-2013 kl. 22:46 |
Hej,
skal have lavet en god hjemmebiograf, men spørgsmålet er hvad jeg skal købe af lærred og projektor. budget maks. 50000. Vi har en lys stue på 5x6 meter og stort køkken alrum, i alt 50 m2 (2,5m til loft). med lys mener jeg ask parket, hvidt loft, og modehvide/chremefarvede vægge. Der er 12 store 2x1 meter vindues partier med hvide/lyse lamelgardiner. Til TV/film/sport kiggeri om dagen vil vi se på en 50 eller 55" plasma, så tænk udelukkende aften film visning. Selvom det er mørkt om aftenen, næsten svært at orientere sig når lyset er slukket (intet gadelys eller andet), vil lys fra projektor/lærred selvfølgelig reflektere rundt omkring, på nær måske lige lamel gardinerne, idet de nærmere "suger" lyset og sluser det ud - svært at forklare. Så ingen mørklægning, og en del lys reflektion må påregnes. Vi får en siddestand til lærred på ca. 3,5 meter, og linse til lærred afstand på ca. 4,5 meter. Havde forestillet mig 100", måske 110"... tror jeg vi vil prøve os frem til, ved dels at gå i biografen og evt. købe projektor først og se på væggen. Konen er lidt nervøs for at blive irriteret hvis billedet er for stort (for stor vinkel) og vi skal bevæge øjnene eller ligefrem hovedet for at se filmen. Projektoren skal sidde under loftet, ca. 0,8 meter bag sofa, og 1,5 meter over hovederne på os i sofaen, så den skal ikke støje alt for meget. Hvad anbefales og hvorfor? |
|
mvh.
Thomas |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
JVC X35, Lissau TrueColor lærred og så en Lumagen Radiance Mini, så der er helt styr på farvegengivelsen, skaleringen og de-interlacingen.
Det vil koste ca. 50 stærke |
|
Thomasl
Funktioner
Tak(0)
|
tak for svar. spændende om der kommer andre bud :-) Skal vist ikke skalere eller de-interlace, havde planlagt at vise bluray materiale eller lign., så jeg ved ikke om Lumagen Radiance Mini stadig giver mening, men nu ved jeg heller ikke hvor dyr sådan en er. indtil i dag havde jeg end ikke hørt om den. nævnte ikke 3d bevist, det er ikke top-prio. på sigt måske noget jeg vil bruge, men tænkte en projekter i den prisklasse jeg nok ender med, kan en eller anden form/kvalitet 3d, og så jeg "leve med det", fokus er derfor på 1080p gengivelse i det kompromis opsæt en lys stue nu engang er. |
|
mvh.
Thomas |
|
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Funktioner
Tak(0)
|
I dit tilfælde, ville jeg uden tvivl vælge én Sony VLP-HW50-ES (eller den kommende VLP-HW55-ES). Den har de samme gode kvaliteter som JVC´en, men er bare noget mere lysstærk, som du ville kunne få brug for i én lys stue. Jeg vil også vælge et Lissau TrueColor eller WhiteFlex lærred med LS ramme.
Samlet pris 32 kilo
|
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Lumagen'en skal bruges til at få farvegengivelsen helt korrekt i setuppet. Og du kommer på et eller andet tidspunkt til at skalere et eller andet.
Min løsning kan give meget, meget, meget tæt på 100% korrekt farvegengivelse. Det kan man ikke med Sony. |
|
Naiera
Funktioner
Tak(0)
|
En meget stor styrke ved JVC er også at støjnivauet er MEGET lavt.
|
|
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Funktioner
Tak(0)
|
Du har måske prøvet at kalibrere Sony´en sammen med Lumagen´en ? Selvom man kunne få 2% bedre farvegengivelse med JVC´en, tror jeg, at trådstarter vil blive mere glad for Sony´ens meget større lysoutput i én lys stue.
|
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|
Thomasl
Funktioner
Tak(0)
|
nu spørger jeg måske dumt, men ideen er jo at blive klogere.... men vil en endnu mere lysstærk projektor ikke bare give endnu mere lys som vil blive reflekteret? jeg tænker at mit problem vil blive kontrasten...?? Der er jo mørkt nok som sådan, men vægge er desværre ikke beklædt med sort velour ;-) PS: kommer i tanke om at projektoren helst skal kunne fås i hvid
|
|
mvh.
Thomas |
|
Thomasl
Funktioner
Tak(0)
|
mht. til farvegengivelse og krav hertil kan jeg oplyse at jeg håber på samme (eller bedre) farvegengivelse som f.eks. TX-P50GT60Y som er det Tv vi overvejer at købe.
Ligeledes så jeg for nogle år siden JVC HD-100 tror jeg det var, og var imponeret. jeg er ikke fanatisk, men det skal være en god oplevelse. Noget jeg frygter er det med kontrasten, idet jeg hader at man i film med mørke scener ikke kan skelne/se hvad der sker. Der bliver nævnt Lissau lærred, er der andre alternativer med tanke på kontrast, eller er jeg galt afsporet hvis jeg tror dette er mit primære problem?
|
|
mvh.
Thomas |
|
Leviathan.jk
Guld medlem Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil smide en Runco LS-1 med ind i debatten, da jeg mener DLP giver det bedste billede i prisklassen. Den giver et merkant skarpere billede end både Sony'en og JVC'en, og så er den temmelig lysstærk. Dog er kontrasten ikke ligeså god som på JVC'en, så det kommer an på, hvad man prioriterer.
Hvis kontrast virkelig er vigtigt for dig, så skal du nok gå efter en grå dug med noget gain i, og dermed lig med et Stawart lærred (Grayhawk eller Firehawk). Men disse er dyrere end et Lissau lærred. Og en Lissau dug er et godt valg, hvis det er farver og et helt rent billede man er efter. |
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
Leviathan.jk
Guld medlem Oprettet: 26-April-2009 Sted: Købrnhavn Status: Offline Point: 823 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sony'en er også meget støjsvag
|
|
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
|
|
Thomasl
Funktioner
Tak(0)
|
Det jeg forsøger at finde balancen mellem er selvfølgelig også om jeg skal fordele 40K/10K eller mere i retning af 25K/25K på hhv. Projektor / lærred.
Men ja, korrekte farver, og kontrast er vigtigt. Sig frem hvis det urealistiske krav med den lys reflektion jeg må forvente, og det budget jeg har.
Grå dug er en mulighed hvis det vil hjælpe. Har en masse antagelser selv, men vil ikke forplumre jeres gode råd med hvad jeg selv indledningsvist tror :-)
|
|
mvh.
Thomas |
|
Besvar | Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |