recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til "et skridt baglæns"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til "et skridt baglæns"

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Farum, DK
Status: Offline
Point: 254
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til "et skridt baglæns"
    Sendt: 06-November-2013 kl. 17:50
Hej.

I sommers valgte jeg at udskifte min HDD med en SSD. Herefter clonede jeg så min gamle HDD over på den nye disk.

Det startede fint, og jeg kunne virkelig mærke hastigheds forøgelsen. Men....jeg begyndte hurtigt at få problemer.

7 ud af 10 gange når jeg starter PC får jeg sort skærm med disk boot failure insert system disk and press enter.

Efter en serie af genstarter, får jeg som regel liv i maskinen, men det er sgu enerverende i det lange løb.

Mit spørgsmål er derfor: kan jeg clone min SSD tilbage på min HDD, og så bruge den i stedet for, og hvordan gør jeg det?

Det er en stationær PC med win8.1 og bundkort er: M2N-E SLI (Socket AM2 )

JH
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 18:42
Vi har et par computere på arbejdet med samme fejl. "Fejlen" ligger i at der sidder en USBpen i stikket og det kan drille.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 18:46
Går din PC jævnligt i dvale/eller bruger du denne funktion ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg oplevede noget lignende med min ellers så fede PC med SSD.
Jeg læste op omkring problemet og fandt ud af, at nogle SSD'er ikke havde det så godt med Dvalefunktionen og opførte sig, som du har beskrevet det.
Mener det var på tomshardware o.lign sider. Vist noget med noget teknisk halløj, som jeg ikke helt forstår mig på.
Men jeg slog denne funktion fra (på nær skærmen) - og har ikke oplevet problemer af den slags efterfølgende.

Redigeret af Roland - 06-November-2013 kl. 18:49
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 18:52
Hej.

Har aldrig brugt dvale eller slumre. Jeg slukker PC helt, og så er det ellers bare at håbe at den gider starte når jeg tænder den igen.

Ingen USB Sticks i PC'en, ingen CD i drevet.

JH
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 23:01
Dvale kan også være aktiv når eks. pc´en ikke er blevet brugt i 15 min, bare for lige at opklare det.

Ville inden jeg skiftede tilbage til alm. hd måske kigge på http://www.overclock.net/t/1240779/seans-windows-8-install-optimization-guide-for-ssds-hdds

for er som flere andre, ret sikker på at det er et spørgsmål om indstillinger, alternativt istedet for at installere en alm. hd igen, ville en clean install når gøre underværker.

kan nogle gange være småting, der driller eks. software / drivere/ løse ledninger, ja selv et gfx som flexer en lille smule ( taler af erfaring på det punkt)

Redigeret af Flmr77 - 06-November-2013 kl. 23:03
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-November-2013 kl. 23:26
Har du husket at sætte AHCI til i BIOS???
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 12:07
Min BIOS har ikke nogen steder hvor der kan ændres noget med relation til AHCI. Tror det måske er en del af forklaringen, altså at bundkort er "for gammelt" til reelt at køre med SSD.

Netop derfor er det jeg efterlyser, er en guide til hvordan jeg cloner ssd'en til hdd'en. Så hdd kan blive C:drev igen.

JH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 12:18
Øhh AHCI har altså eksisteret i temmelig mange år. Er du sikker på det ikke ligger "gemt" et sted i bios? 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 12:30
Hvordan slår man AHCI til i Windows 8.1, uden og geninstallere?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 12:40
@JAHAA - du har ikke tilfældigvis både din gamle HDD og din SSD i på samme tid? - og heller ikke tilfældigvis bare slettet det der var på den gamle disk da du clonede drevet? (her tænker jeg den korte udgave med "quickformat" af HDD og ikke en decideret fjernelse af partitionen - for så bliver HDD'en sandsynligvis ved med at være bootbar da du har den lille bootpartition liggende stadig. - jeg måtte have de gamles HDD over i en usb-port for at kunne komplet fjerne partition og genopbygge disken for at undgå at den blev ved med at forsøge at starte op på HDD og ikke SSD da jeg clonede deres gamle HP DC7900. OS blev ved med at genkende HDD som drev C da jeg bare slettede data og ikke lavede en ny opbygning af den.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1474
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 13:29
En ren installation, vil nok være at foretrække...
Til top
jahafa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jahafa Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2013 kl. 13:46
@claus-jac:

Jo jeg har begge diske i maskinen.
SSD = C:drev
HDD = lager + backup

Mit problem med sort skærm, opstår dog også når HDD er pillet fra SATA og strømstik.

Data på HDD er slettet, med et specielt slette program jeg fik anbefalet (kan ikke huske navnet) Men om partitionen er fjernet, må jeg lige se når jeg kommer hjem.

Vender tilbage senere i dag.

JH
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu