recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI 1.3
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI 1.3

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dani3l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI 1.3
    Sendt: 04-Juli-2006 kl. 19:13

Nu skal jeg jo til at have fladskærm, og så dukker HDMI 1.3 sørme op, men er det noget at bekymre sig om? Altså er det langt ude i fremtiden, eller snakker vi januar '07? Går ud fra almindelige dvd foreløbig vil blive udsendt, så filmvis er det jo ikke noget problem, men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. Ved godt det er bagud kompatibelt, men det hjælper jo ikke når det man så har ikke kan modtage signalet optimalt alligevel. Jeg tænker ikke kun på video signalet, men også på lydsignalet.

Men egentlig ville jeg bare høre hvad andre folk har af overvejelser og tanker angående dette emne!?

Mvh

Daniel

Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 19:34
Hvad indeholder den nye specifikation? Har du et link til hvor man kan læse om v. 1.3?
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Kimbo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-April-2005
Point: 118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 19:40
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 19:41

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Hvad indeholder den nye specifikation? Har du et link til hvor man kan læse om v. 1.3?

Ja, se forsiden af recordere.dk

Ny og hurtigere HDMI forbindelse
HDMI specifikationen opdateres for at kunne klare fremtidens krav

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Dani3l Dani3l skrev:

Nu skal jeg jo til at have fladskærm, og så dukker HDMI 1.3 sørme op, men er det noget at bekymre sig om? Altså er det langt ude i fremtiden, eller snakker vi januar '07? Går ud fra almindelige dvd foreløbig vil blive udsendt, så filmvis er det jo ikke noget problem, men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. Ved godt det er bagud kompatibelt, men det hjælper jo ikke når det man så har ikke kan modtage signalet optimalt alligevel. Jeg tænker ikke kun på video signalet, men også på lydsignalet.

Men egentlig ville jeg bare høre hvad andre folk har af overvejelser og tanker angående dette emne!?

Mvh

Daniel

Nej, det er en kabel forbindelse som pt ikke kan købes, men nu er standardiseret så chip producenterne kan lave friske chips. Og de vil begynde at dukke op efteråret '06. Hvornår vi ser dem i en skærm er mere tvivlsomt.

Version 1.2 er glimrende til dagens HD ready skærme, men når vi snakker 1080p opløsningen på en 50" skærm, så begynder v 1.3 at have sin berigtigelse. Lige nu er der inter at bekymre sig om.

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
agger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Maj-2005
Point: 1222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 21:02

hej

er du sikker på at hvis vi havde haft hdmi1.3 idag, så havde mange ikke haft problemer som de og jeg har med forbindelsen til hd boksen. Ikke til dvd afspiller der er der ikke problem endnu.Men sådan er det jo altid skal man vente på alt det bedste kan man aldrig købe.Forstå mig ret jeg er total glad for mit 37pf9830 tv, men til hd boks via hdmi er den ikke meget bevændt.

hilsen agger

Til top
Dani3l Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 03-Januar-2006
Point: 142
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 21:05

Hehe ja lige på recorderes forside  

Efteråret '06 er jo også tæt på efterhånden, og så kan man jo nok finde dem i '07, og det er jo lidt tæt på. Og hvis Blu-ray eller HD-dvd først begynder at slå igennem så er det jo lidt surt at skulle ud og købe nyt igen! Sådan 30000-40000 har jeg ikke meget lyst til at lægge igen næste år.

EDIT... Så lige du havde skrevet AGGER, jeg tænker så også på med blu-ray og de nye lydformater, det lyder som om at det hænger sammen med det nemlig, tænker på HD  DTS og HD DOLBY, det er mest der min bekymring ligger.

Redigeret af Dani3l - 04-Juli-2006 kl. 21:07
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juli-2006 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

hej

er du sikker på at hvis vi havde haft hdmi1.3 idag, så havde mange ikke haft problemer som de og jeg har med forbindelsen til hd boksen. Ikke til dvd afspiller der er der ikke problem endnu.Men sådan er det jo altid skal man vente på alt det bedste kan man aldrig købe.Forstå mig ret jeg er total glad for mit 37pf9830 tv, men til hd boks via hdmi er den ikke meget bevændt.

hilsen agger

Problemet er ikke versionen af HDMI stikket, det er nok mere en afklaring af HDCP certificering på et eller begge produkter som giver problemet. Du ville ikke idag vinde noget med 1,3 versionen, da dine afspille kilder vil have version 1,2. Så snart hele linien er fulgt op vil du vinde noget, men er det ene produkt en version 1,2 kan man sige at det trækker ned på dit setup.

Men der er ingen grund til at vente på version 1,3 det er bare en videreudbygning af HDMI stikket, for bedre at kunne kapere den større datakraft der vil blive mulig med 1080P materiale.

JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 01:18

"men gider ikke rigtig skulle skifte igen næste år for at være med på noderne. "....

Til næste år så dit TV forældet ;-) ;-)

Spøg til side... og så ikke.. Alle os der har en fladskærm nu, har jo en HDMI interface der ikke er 1.3, og vi kommer nok ikke til at græde over det, selvom det vil være coolt at have det nyeste.

Til næste år kan det tænkes at man allerede har 1.4 standard, who knows, så hvis du er bange for at der kommer noget bedre til næste år, så lad være med at købe noget, for der kommer hele tiden noget nyt/bedre. Er derfor HELT enig med BrianJVCs indlæg

PS: jeg læste forleden at den nye PLAYSTATION 3 kommer faktisk med HDMI 1.3!!!!

Redigeret af fumse - 05-Juli-2006 kl. 01:20
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Ja, se forsiden af recordere.dk

Ny og hurtigere HDMI forbindelse
HDMI specifikationen opdateres for at kunne klare fremtidens krav

Nå den, ja den har jeg læst lidt om, jeg troede bare Dani3l snakkede om noget endnu nyere.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af Dani3l Dani3l skrev:

Som jeg ser det, er forskellen på 1.2 og 1.3 uvæsentlig for tv'enes vedkommende. På billedsiden gør HDMI 1.3 primært HDMI til en mulighed i den professionelle verden, hvor man i dag typisk bruger SDI eller DVI. HD-DVD/Blu-Ray kan ikke udnytte forskellen på HDMI 1.2 og 1.3 - det er 24 bit 4:2:2 formater, så om HDMI understøtter 4:4:4 og større farvedybde, det er sådan set lige meget - i hvert fald indtil et endnu bedre format end HD-DVD/Blu-Ray er på markedet. Og selv da, vil forskellen være minimal, især på et fladskærms-tv hvor begrænsningerne i praksis ligger helt andre steder.

Dér hvor HDMI 1.3 er mere væsentlig er på lydsiden. Igen, så er det uvæsentligt om du kan overføre Dolby TrueHD direkte til tv'et, eller om afspilleren skal dekode det til PCM. På surroundforstærkere med HDMI er det anderledes, da HDMI 1.3 giver mulighed for at overføre f.eks. Dolby TrueHD til receiveren. I praksis er dette dog heller ikke en særligt stor forskel, da HDMI 1.2 kan overføre signalet som ukomprimeret PCM - dekodningen sker altså bare i afspilleren i stedet for i receiveren.

Kort sagt: HDMI 1.3 er en generelt god udvikling, men man bør i mine øjne ikke lade HDMI-versionen afgøre hvilket tv man køber - det vil ikke gøre nogen forskel i praksis. Men jeg er overbevist om at når de første TV med HDMI 1.3 kommer, så vil det blive brugt voldsomt i markedsføringen, på samme måde som Samsung bruger antallet af farver i billedbehandlingen som argument for hvor god farvegengivelsen er. Og det virker! Kig bare på den status Samsung har blandt forbrugerne i dag, fordi de har formået at fortælle folk at deres tv er bedst, på baggrund af nogle specifikationer der i bund og grund er komplet ligegyldige. Dét det drejer sig om er at købe et kvalitets-tv. Om det har HDMI 1.2 eller 1.3, om det har 6 eller 12 milliarder farver i billedbehandlingen, og om kontrasten er 5.000:1 eller 10.000:1, er _komplet_ ligegyldigt for hvilket tv man skal købe.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juli-2006 kl. 11:07

Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Problemet er ikke versionen af HDMI stikket, det er nok mere en afklaring af HDCP certificering på et eller begge produkter som giver problemet. Du ville ikke idag vinde noget med 1,3 versionen, da dine afspille kilder vil have version 1,2. Så snart hele linien er fulgt op vil du vinde noget, men er det ene produkt en version 1,2 kan man sige at det trækker ned på dit setup.

I praksis er det sådan set selve mediet der trækker ned - selv hvis både afsender og modtager har HDMI 1.3, så får man ikke bedre farvedybde end der ligger på skiven.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu