recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvordan gør jeg mit analoge stereoanlæg digitalt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvordan gør jeg mit analoge stereoanlæg digitalt

Besvar Besvar Side  123 6>
Forfatter
Besked
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Maj-2010
Status: Offline
Point: 157
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvordan gør jeg mit analoge stereoanlæg digitalt
    Sendt: 24-August-2014 kl. 09:51
Ud fra de mange svar der er kommet i det sidste døgn lyder det som om Bluesound er den der rammer mest plet i forhold til mine behov, navnlig med sine analoge tilslutningsmuligheder.
 Men kan HD udvides eller kan en ekstra tilsluttes? Man ryger nok over 1TB med 3500 cd'er i Flac. Nogle cd'er er bokse hvor der i sagens natur er flere skiver i.
Prismæssigt er vi også under hvad Sonos og en NAS vil løbe op i, men så kan man selvfølgelig heller ikke alt hvad de kan.
Alternativt at få Spotify eller Wimp og så nøjes med at rippe de cd'er som ikke er i de/de services. Jeg har ingen erfaringer med nogen af dem, men er lyden ikke ringe i forhold til en cd?

Redigeret af rumguf - 25-August-2014 kl. 18:58
I'm bringing back the 80s!
www.myspace.com/kbeesmusic
www.soundcloud.com/kbeesmusic
Til top
technology Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 10:34
Hvad med en Sonos connect og en NAS
Connecten har analog ( og digital hvis du vil tilslitte en ekster dac ) udgange
Den kan streame direkte fra din NAS og styres over mobil eller tablet

http://www.hifiklubben.dk/Products/sonos-connect-tradlos-musikafspiller-26636/
http://www.proshop.dk/Products/ProductSearch.aspx?search=Synology%20DiskStation%20DS214play%20-%20NAS

Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 10:36
Bare lige et input, da du skriver du har ekstern harddisk. 3500 cd'er fylder måske ikke alverden selv i lossless, men det kommer til at tage mange timer for dig at rippe.

Derfor sørg for at tænke backup ind i din samlede løsning, så du ikke kun har dine filer til at ligge et sted.

Sonos Connect er måske en mulighed, men om den lever op til dine lydmæssige krav skal jeg ikke kunne sige. Den kan tilsluttes analogt og styres via en app på telefon, tablet eller pc. Betjeningen er helt i top. Virker enten med wifi eller kabel, men kræver du har dine filer til at ligge et sted på netværket - altså skal du have en netværksharddisk(NAS), server eller noget andet som kan være tændt når din PC er slukket. NAS er den oplagte, men dyre læsning - derimod er det også bare noget som virker og man i længden bliver meget glad for.

Redigeret af tobywan - 24-August-2014 kl. 10:38
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 10:36
du skal rippe i et losslessformat hvis du vil have samme lydkvalitet som fra CD. Jeg vil foreslå FLAC. Jeg benytter selv DBpoweramp til at rippe. den er lige til at gå til.

Skaf dig en NAS (netværkharddisk) til opbevaring af musikfiler og alt muligt andet selvfølgelig

Til afspilning er de mest populære Sonos, Squeezebox og bluesound. 

Jeg benytter selv squeezebox, men produktionen et desværre stoppet, så det er mest aktuelt hvis du vil købe brugt. Hold dig fra squeezebox Duet. lydkvalitet er ikke helt så god og der er mange der har problemer med wifiudfald.

Sonos er den nemmeste løsning, men også den dyreste. Både squeezebox og Sonos har gode apps til betjening fra smartphone.

Bluesound mender jeg ikke så meget til, men den har fået god omtale i diverse fora.

God jagt

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 10:58
Tak for hurtigt svar :-)

Tobywan,
Min backup vil jo altid være tilstede i form af de cd'er hvorfra jeg ripper. De skal ikke sælges eller smides ud, blot anbringes på en anden måde i lejligheden så der økonomiseres mere med pladsen. de fylder et helt rum på stigereoler nu.
Jeg vil kigge nærmere på Sonos og bluesound, måske et besøg i Hifiklubben kan opklare lidt mere.
Kan man i øvrigt rippe direkte til disse (tilslutte cd-rom drev)), eller skal det igennem en computer først?
Jeg antager at der skal rippes i FLAC. Er vant til CD og LP'er så det skal helst ikke lyde ringere end disse. ;-)
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:02
Hvis du vil rippe til en NAS skal den igennem en pc først ( kender personlig ikke til andre muligheder )
NASen vil bare være og se som et drev på din pc hvor du bare ligger filerne over.
Hvis du så vælger sonos eller bluesound vil de kunne tilgå din NAS direkte på netværket ( du skal ikke have pc tændt for og høre musik )
Husk at hvis du ser på en NAS som den synology jeg linkede til er de uden harddiske. De skal altid købes seperat

Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

Tak for hurtigt svar :-)

Tobywan,
Min backup vil jo altid være tilstede i form af de cd'er hvorfra jeg ripper. De skal ikke sælges eller smides ud, blot anbringes på en anden måde i lejligheden så der økonomiseres mere med pladsen. de fylder et helt rum på stigereoler nu.
Jeg vil kigge nærmere på Sonos og bluesound, måske et besøg i Hifiklubben kan opklare lidt mere.
Kan man i øvrigt rippe direkte til disse (tilslutte cd-rom drev)), eller skal det igennem en computer først?
Jeg antager at der skal rippes i FLAC. Er vant til CD og LP'er så det skal helst ikke lyde ringere end disse. ;-)

Det er ikke så meget det at du stadig har dine cd'er. Hvis du skal bruge mellem 5 og 10 minutter per cd vil det tilsvare et fuldtidsarbejde i cirka 2 måneder for at få dem rippet.

Jeg synes du skal sørge for en digital backup. Det er virkelig mange timer, hvis det går galt.

Du skal benytte en computer til at rippe, men de kan sagtens gemmes direkte på en netværkssti.

Redigeret af tobywan - 24-August-2014 kl. 11:10
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:11
Ja, det vil tage en krig at få det lavet, det ved jeg godt men jeg har ikke travlt og jo mere jeg får rippet, jo flere cd'er kan jeg fysisk få flyttet af vejen. 
Jeg er dog lidt bekymret over de ulemper Hifiklubben selv skriver der er ved Sonos,

• en traditionel stereo-forforstærker kan præstere højere lydkvalitet og/eller flere tilslutningsmuligheder
  • mindst én af dine Sonos-komponenter skal have kabelforbindelse til din netværksrouter
  • Reelt skriver de jo at lyden ikke lever op til hvad man normalt oplever ved CD'er over en integreret forstærker til 8000kr som min, hvor forforstærkerdelen givetvis er bedre end et produkt til 2500 som kan alt muligt andet oveni. 
  • Og så står der at den ALLIGEVEL skal have kabelforbindelse. Boksen selv kan tilsyneladende ikke være tilsluttet wi-fi.
R
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af rumguf rumguf skrev:

Ja, det vil tage en krig at få det lavet, det ved jeg godt men jeg har ikke travlt og jo mere jeg får rippet, jo flere cd'er kan jeg fysisk få flyttet af vejen. 
Jeg er dog lidt bekymret over de ulemper Hifiklubben selv skriver der er ved Sonos,

• en traditionel stereo-forforstærker kan præstere højere lydkvalitet og/eller flere tilslutningsmuligheder
  • mindst én af dine Sonos-komponenter skal have kabelforbindelse til din netværksrouter
  • Reelt skriver de jo at lyden ikke lever op til hvad man normalt oplever ved CD'er over en integreret forstærker til 8000kr som min, hvor forforstærkerdelen givetvis er bedre end et produkt til 2500 som kan alt muligt andet oveni. 
  • Og så står der at den ALLIGEVEL skal have kabelforbindelse. Boksen selv kan tilsyneladende ikke være tilsluttet wi-fi.
R

Kigger du på Sonos Connect for den tilsluttes jo fysisk til dit eget anlæg?
Der findes også Sonos højtalere.

Sonos fungerer trådløst med en bridge enhed, som tilsluttes din router, altså skal du IKKE have noget kabel i din Connect boks som sidder i anlægget.

Angående backup, så er det jo op til dig selv. Men du kommer til at græde den dag det går galt og fortryde at du sparede penge til en ekstra harddisk eller online backup.

Redigeret af tobywan - 24-August-2014 kl. 11:18
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:20
Køb en Mac Mini og en DAC med asynkron USB.

Mac Mini'en siger intet og æder meget lidt strøm, så den kan du have kørende hele tiden, så du altid er klar til at lytte til lidt musik. Som fjernbetjening bruges Remote-appen på iPhone, iPod Touch eller iPad.

Asynkron USB er vigtigt, da du meget gerne vil undgå jitter. Det er en form for elektronisk støj, som kommer ved digitale lydoverførsler. At eliminere jitter, i hvert fald så meget som muligt, kan efter sigende give en større forbedring, end forskellen mellem en DAC på 5.000 og 15.000 kroner. Det er nok lidt svært at bevise i praksis, men jeg har selv en relativt billig DAC (4.000) med god asynkron USB, og anlægget lyder bare rigtig, rigtig godt.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér technology Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:20
Du skal have en Sonos bridge tilsluttet din router. Selve connecten kobler så trådløst på din bridge trådløst.
Altså du behøver ikke at have kablet forbindelse til dit anlæg.
Hvis du ønsker højere lydkvalitet så se på Bluesound.
Kender den ikke selv men den skulle være et niveau højere
http://www.hifiklubben.dk/Products/bluesound-node-tradlos-musikafspiller-55262/

Redigeret af technology - 24-August-2014 kl. 11:21
Til top
rumguf Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rumguf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2014 kl. 11:33
Ja, jeg læste lidt videre og fandt det med den bridge, så det er jo fint. Kunne ikke lige overskue flere kabler i stuen.

Naiera,
Jeg har ingen apple produkter (heller ikke Iphone) og Med en Mac mini skal jeg jo stadig have en NAS til filerne? Så er vi pludselig langt over 10.000 og det er ikke realistisk med mit budget. 

Tobywan
Jeg skal ikke udskifte dele i mit gamle anlæg, ej heller højttaler. Jeg tvivler på at Sonos egne spiller bedre end mine F3/lyd gulvhøjttalere ;-)

Det lugter lidt af NAS og en eller anden medieafspiller a la de forslag I har givet.
Til top

Besvar Besvar Side  123 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu