recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Marantz reciver popper og klikker i lyden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Marantz reciver popper og klikker i lyden

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Marantz reciver popper og klikker i lyden
    Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:14
Hej,

Jeg har et issue med min Marantz NR1501 forstærker, som desværre under det sidste halve års tid er begyndt at lave nogle høje pop og klik lyde de første 1-2 min den er i brug. Det er blevet værre, det vil sige der går længere tid inden det forsvinder efter opstart. Når jeg spiller en film fra f.eks. AppleTV, går der snildt 3-4 min før det er væk og de første 1-2 min er der ikke andet end høje pop og klik lyde. Det bliver som sagt værre, så noget skal der gøres.

Det er også meget godt beskrevet i denne post: http://www.stereophile.com/content/marantz-receiver-crackingpopping-noises

Nogen forslag til problem løsning? 
Til top
jakobbirk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 170
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakobbirk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 12:53
Jeg oplever præcis det samme, så følger med her.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Hej,

Jeg har et issue med min Marantz NR1501 forstærker, som desværre under det sidste halve års tid er begyndt at lave nogle høje pop og klik lyde de første 1-2 min den er i brug. Det er blevet værre, det vil sige der går længere tid inden det forsvinder efter opstart. Når jeg spiller en film fra f.eks. AppleTV, går der snildt 3-4 min før det er væk og de første 1-2 min er der ikke andet end høje pop og klik lyde. Det bliver som sagt værre, så noget skal der gøres.

Nogen forslag til problem løsning? 
Hvor gammel er den? I tråden skrives 5+ år, så gætter på der omkring. Smile
Og som foreslået i tråd ville jeg også kigge efter defekte/udtørrede elektrolytter med den alder.
Og ville kigge alle efter, ikke kun i strømforsyning.
Når elektrolyt udtørres falder kapacitet og ESR stiger, og det kan give underlige symptomer.

Mvh. JørgenT
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2016 kl. 20:52
Tak Jørgen,

Det lyder som om jeg skal prøve. Jeg er bare i tvivl om det er selve lytterne i hoved strømforsyningen. Jeg havde nemlig enheden åben, jeg har ikke adgang til et oscilloscope, så jeg kan ikke tjekke om der skulle være udfald og jeg ville heller ikke skille den helt ad. Men det så ikke ud som om der var noget "galt" med lytterne. 
Den er helt korrekt 5 år gammel - det glemte jeg lige at skrive. Jeg synes bare at det er meget kort leve tid for en strømforsyning i et relativt dyrt produkt... 

Martin
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 08:00
Jeg har faktisk fundet et link, som ser lovende ud:
http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1187880-official-marantz-nr1501-slim-receiver-owners-thread-12.html
3. nederste post:

Citér
The repair is working great after 2 widely separated listening sessions. (8+ hours 'off-time'...) The snaps and pops are completely gone on power up. I have not experienced a sound cut-off when changing channels yet, so I'm hoping that's fixed too! 

Og fixen skulle så være:
Citér
If you have a bad sound at the start procedure you can add a new capacitor (1000uF/10V) between GND and the output of the IC1606. If you are not good in soldering you can ask somebody. It will take only a few minutes. The IC1606 is on the top side of the board.

Jeg vil forsøge mig med det - det burde ikke skade i al fald. 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5310
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2016 kl. 08:33
Oprindeligt skrevet af antilles antilles skrev:

Jeg har faktisk fundet et link, som ser lovende ud:
3. nederste post:

Citér
The repair is working great after 2 widely separated listening sessions. (8+ hours 'off-time'...) The snaps and pops are completely gone on power up. I have not experienced a sound cut-off when changing channels yet, so I'm hoping that's fixed too! 

Og fixen skulle så være:
Citér
If you have a bad sound at the start procedure you can add a new capacitor (1000uF/10V) between GND and the output of the IC1606. If you are not good in soldering you can ask somebody. It will take only a few minutes. The IC1606 is on the top side of the board.

Jeg vil forsøge mig med det - det burde ikke skade i al fald. 
Godt fundet Thumbs Up
Så det er dårlige kondensatorer:
"The caps in this device are all "Badcaps" from SamWha"
som klares ved en parallelkobling med ny elektrolyt i stedet for udskiftning af den dårlige. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2016 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af jakobbirk jakobbirk skrev:

Jeg oplever præcis det samme, så følger med her.
Det fiksede problemet - indtil videre i al fald Smile

Hvis du er fiks med en loddekolbe, så kan det anbefales... 

Det lader til at være et generelt problem med denne amp, man kan finde en del tråde om problemet online hvis man søger lidt. 

Martin
Til top
jakobbirk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Sted: Denmark
Point: 170
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jakobbirk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2016 kl. 13:10
Fedt med tilbagemeldingen. Jeg ved ikke hvor fiks jeg er med en loddekolbe, men har da en liggende i skabet, så giver det et skud :-) 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu