|
Kan jeg bruge disse komponenter til surround? |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Forfatter | ||
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 20-Januar-2016 kl. 15:05 |
|
Jeg har et godt stereoanlæg, men vil nu til at spare op til et godt surroundanlæg også, altså så jeg har mit nuværende anlæg til musik, og så surroundanlægget til film.
Men kan jeg egentlig lave et "mix", dvs. er der noget af mit stereoanlæg, jeg kan "genbruge" i et surroundanlæg, og så lave noget fiks-faks mht. en omskifter af en art imellem de to anlæg, alt efter om det er musik eller film, der står på programmet? Her er det jeg har: Nad M51 forforstærker/dac 2 x Vincent SP-997 mono effektblokke Dynaudio Excite x32 gulvhøjttalere Planen er egentlig, at bruge resten af 2016 på at spare op samt få indkøbt den centerhøjttaler, der findes i samme serie som mine gulvhøjttalere, sådan at jeg har de 3 forreste højttalere på plads. Så i foråret/sommeren 2017 vil jeg købe en surroundreceiver til 9-10k, f.eks. hvis Yamaha kommer med en 2017-efterfølger til deres RX-A1050, samt en Blu-Ray afspiller. Resten af 2017 vil gå med at få købt sub samt baghøjttalere. Men altså, hvis jeg på en eller anden måde kan genbruge de stereokomponenter, jeg har, og så evt. nøjes med en billigere receiver, og få et godt resultat ud af det også, så var det måske en vej at gå. Håber nogen kan hjælpe! Mvh Henrik Redigeret af hbuus - 20-Januar-2016 kl. 15:06 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Sådan er flere af os jo startet. Har haft stereo i mange år, og så efterhånden haft et ønske om snurrerundt lyd til filmene. Jeg har genbrugt fronterne, da jeg er glad for lyden i dem. Havde på et tidspunkt sluttet både stereo og SR forstærker til dem på een gang. Hvilket fungerede, men var risikabelt hvis begge forstærkere blev tændt samtidigt. Så det kan ikke anbefales, omskifter eller ej.
Den rigtige måde er at få en HomeTheater stereoforstærker sat til på SR forstærkerens preout fronter. Så kan stereo kilder sættes til stereoforstærker, og surround kilder har fornøjelse af stereoforstærkeren som effekt. |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19566 |
|
Køb en surroundforstærker, slut den til dine effektforstærkere. Sæt så samme lydkilde til både M51 og surroundforstærker og skift så mellem de to lydkilder bag på effektforstærkerne. Lyt så efter om du kan høre forskel.
Kan du ikke det, så sælg din M51 og brug kun din surroundforstærker...... Klaus |
||
![]() |
||
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
|
Et godt anlæg har god lyd punktum. Altså ikke noget med "film-lyd" eller "musik-lyd". For hvad nu hvis man ser en musik-DVD? Skal man så bruge stereoanlægget eller surround?
Fokuser hellere på at bruge de nødvendige dele fra dit stereoanlæg (højttalere og evt. effektforstærkere) til et skidegodt anlæg til både stereo og surround.
|
||
![]() |
||
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
|
Der vil jeg så godt lige sige,at jeg personligt foretrækker at høre langt de fleste musik- DVD' er i stereo . . .
|
||
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
||
![]() |
||
-Henrik- ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-December-2012 Status: Offline Point: 412 |
|
Ok føj da, kan godt se, at det ikke dur, at "dele" højttalere på den måde, jeg tænkte på så! Det er ikke en integreret forstærker, jeg har, men forforstærker/effektforstærker. Kan man så stadig lave det, du beskriver til sidst mht. preout? |
||
![]() |
||
|
KlausDM og HenrikStevn:
Men er det ikke noget med, at surroundanlæg ikke er lige så gode til musik, som et godt stereoanlæg er, eller er det en myte? |
||
![]() |
||
|
Jeg er nødt til lige at spørge lidt dumt :) Men med et surroundanlæg, så når man hører musik-DVD'er, så kommer der da stadig kun lyd ud af fronthøjttalerne, ikke? |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3801 |
|
Mange musik dvd/ bluray er indspillet med 5.1 lydspor, men der kan uden problemer vælges stereogengivelse. |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 28 ![]() -- ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Status: Offline Point: 208 |
|
Og sådan startede 3. verdenskrig ![]() Jeg vil sige at det er helt op til den enkelte. Nogle mener det er ganske fint at spille musik på et surroundanlæg, andre har både et surroundanlæg og stereoanlæg og nogle kombinerer det så. Jeg har selv noget af det mindste der kan opdrives til surround (for at give film og tv lidt ekstra) kombineret med mit egentlige anlæg. Dvs fronthøjttalerne bruges til begge dele. Men jeg er nødt til at have lyden gennem anlægget, da jeg kun har projektor (med en højttaler på størrelse med dem der sidder i en clockradio)
![]() Redigeret af Thomas...c - 20-Januar-2016 kl. 19:03 |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19566 |
|
Jo det er rigtigt, spørgsmålet er om DU kan høre forskel. Det er dine penge og dine ører! Derfor anbefaler jeg dig også at prøve det af, inden du tager dine valg. Mit bud er at køber du en god surroundforstærker, så vil du ikke kunne høre forskel. Klaus |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Klaus, jeg har nedsat hørelse og Tinnitus. Alligevel kan jeg sagtens høre forskel på min forrige Pio LX71 og min nuværende Pio LX83. Ud over det kan jeg også høre forskel på min forrige Sony CD afspiller og min nuværende. Så mon ikke Henrik også kan?
Henrik Stevn hold dig væk! ![]() Redigeret af Kampus - 20-Januar-2016 kl. 19:47 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |