|
billed format |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
jacobthor91
Guld medlem Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 03-Februar-2016 kl. 23:30 |
beklager meget på forhånd hvis jeg spørger dumt med denne tråd, men jeg er slet ikke inde i dette, for mig har det nemlig altid hedder 16:9
det har undret mig noget tid efterhånden. hvordan er det præcist i der bruger det, opnår et billedformat tilsvarende det i biografen, ultra widescreen, 2,35:1 eller 2,39:1 eller 21:9
hvad er forskellen på de forskellige måder at skrive det på? jeg har fulgt nogle tråde herinde hvor i brugere har dette billedformat, men hvordan fungere det, altså hvad gør i for at få dette format, syntes absolut det ser visuelt godt ud, og vil da selv meget hellere have et lærred fuldt af billede i stedet for sorte bjælker i bund og top. |
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Simpelt fortalt (jeg er heller ikke ekspert, nemlig!) så skal den film du ser selvfølgelig vise Anamorphic, dvs. med sorte bjælker foroven og forneden hvis du ser på et 16:9 lærred. Det man så gør er at lave et lærred som i princippet er for småt, og som kun viser selve billedet - resten er "skåret væk" (såkaldt "masking") ved hjælp af noget sort stof, som absorberer det overskydende lys fra projektoren (det som er de sorte bjælker).
Kæresten og jeg er netop i gang med at lave nyt lærred, og vi er i syv sind med hensyn til at lave 16:9 eller 2.39:1 lærred. Det er der flere grunde til: 1) vi ser ofte film på f.eks. Netflix, som vises i 16:9. 2) vi spiller ind imellem spil på PS3, som også er 16:9. 3) enkelte film vi har set, bl.a. "The Dark Night", veksler imellem de to formater (virkelig utjekket!) Så der er for så vidt fordele ved at beholde 16:9 formatet. På den anden side har vi mulighed for at lave et 130" lærred, hvis vi vælger at lave Anamorphic. Lige nu grubler vi over, hvordan vi får det bedste af to verdener. Redigeret af jacobe - 03-Februar-2016 kl. 23:48 |
|
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :) |
|
jacobthor91
Guld medlem Oprettet: 27-September-2012 Sted: ikast, danmark Status: Offline Point: 673 |
Funktioner
Tak(0)
|
hmm det blev jeg desværre ikke meget klogere af, kan godt følge dig i din forklaring og forstår dig også udmærket.
men hvordan opnår de det i de professionelle biografer? hvordan kan de undgå de sorte bjælker hvis vi ikke kan? jeg kan selv lave et 114"lærred i formatet 2:39, og ville da også foretrække det, men om det reelt er muligt at få et godt resultat ud af det ved jeg ikke. er der ingen projektorer som "bare" smider det format ud som de gør i biffen, eller er det en computer eller efterbehandling af en eller anden form som gør det?
|
|
Autechre
Guld medlem Oprettet: 18-August-2008 Sted: Varde Status: Offline Point: 608 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det kan du læse om her, eksempelvis: http://www.stewartfilmscreen.com/home-theater-screens/fixed-screens-with-motorized-masking
|
|
*Don't take life too seriously - nobody gets out alive anyway...*
|
|
jacobe
Guld medlem Oprettet: 14-Februar-2006 Sted: Lund, Sverige Status: Offline Point: 1858 |
Funktioner
Tak(0)
|
Vi har forresten netop diskuteret emnet i denne tråd også.
Der findes specielle linser, som kan monteres foran din projektors linse, men de er svine-dyre. Og der findes ganske få, og ligeledes dyre, projektorer, som kan skifte mellem flere forsk. aspect ratios. Men ja, hvis man vi have det som i biografen skal man have et lærred med motor-masking. Redigeret af jacobe - 04-Februar-2016 kl. 08:47 |
|
|
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
De sorte lærreder der var fremme på et tidspunkt, blev de aldrig til noget?
|
|
jacobe
Funktioner
Tak(0)
|
LOL, er sgu lige nødt til at dele denne:
Christopher Nolan er tilsyneladende stor fan af Aspect Ratio skift i løbet af sine film. To af hans Batman film gør det samt Inception og Interstellar. Desuden bruges det i f.eks. Tron Legacy og Life of Pi, og mindst en Hunger Games-film. Det er tilsyneladende en "IMAX-ting", og det skulle blive mere og mere udbredt fremover. Jeg synes det er en RØV irriterende tendens! Ikke blot fordi man rent faktisk bemærker det, nogle gange mere end andre, men især fordi man er tvangsindlagt til at bruge 16:9 lærred, hvis man vil være sikker på at få det hele med Man kan selvfølgelig zoome med linsen og gøre billedet mindre, men det kræver lissom at man VED, om filmen har tænkt sig at skifte Aspect Ratio! Det har i hvert fald ikke gjort vores beslutning om format nemmere! |
|
|
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Online Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes at imax aspect skift er mega fedt - har også 16:9 lærred og ville aldrig vælge cinema scope - så mister man kompabilitet men det vælger man jo selv.
16:9 med mekanisk maskering er det eneste rigtige efter min mening
|
|
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
Med hensyn til film der skifter aspect ratio, skal man huske at være opmærksom på, at de alle er blevet skudt til at blive vist i en almindelig biograf også. Derfor er billederne komponeret til 2.35 og den den ekstra billedinformation er bare en bonus, som man sagtens kan undvære, faktisk ser langt størstedelen af alle biografgæster filmen uden den ekstra information. Når jeg derhjemme ser film som skifter format, skære jeg simpelthen toppen og bunden af, så jeg ser dem som de vil se ud i en almindelig biograf.
Og det er meget tvivlsom at det bliver mere udbredt, tvært imod ser det ud til at gå den anden vej. Mange af det seneste års IMAX-film er skudt i 2:35 fra start til slut, og har altså valgt ikke at fylde lærredet i ud i en IMAX-sal. Det gælder film som Star Wars, Ant-Man og Avengers. Og så skal jeg lige gøre opmærksom på at I blander en masse begreber sammen, i en stor pærevælling. Men jeg vil skulle skrive en hel stil for at forklare det på en forståelig måde, derfor er der her et par links: http://www.panamorph.com/your-home-theater-screen-aspect-ratio-2-401-or-169/ http://www.panamorph.com/anamorphic-versus-zooming/ Redigeret af dr gonzo - 04-Februar-2016 kl. 10:46 |
|
Berdel
Guld medlem Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Online Point: 1153 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes at der er nogle gode eksempler her på hvad man får med i en imax
Eksemplet er Star Trek Into Darkness IMAX version Hvis jeg har et valg, så vil jeg helst ha det hele med.
|
|
dr gonzo
Guld medlem Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1316 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg synes at et 2.35 billede giver et meget mere dramatisk og fortættet billede og heldigvis er de fleste fotografer enige med mig. Der ud over skal du huske, at når du ser IMAX-format i 16:9 (1.78) ser du faktisk stadig ikke hele billedet, for IMAX-formatet er 1.44, altså kan vi ikke undgå at blive snydt for noget af billedet. Men heldigvis, er det som tidligere nævnt også en tendens der er ved at ebbe ud. Jeg vil skyde på at ca. 90% af alle film jeg ser, er 2.35-2.40, så jeg ved godt hvad jeg vil vælge lærred efter - hvorfor kun fylde lærredet ud 10% af tiden?
Men det er klart hvis man ser mere TV(-serier) og Konsol spil, i forhold til film, så kan man lige så godt vælge et 16:9 lærred. Men min biograf bruges næsten kun til film, alt andet forgår for det meste i stuen, så for mig giver et 16:9 lærred ikke mening. Redigeret af dr gonzo - 04-Februar-2016 kl. 11:28 |
|
Berdel
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg er ikke uenig med dig og dine fotografer i, at det ser godt ud uden de sorte bjælker - derfor ville jeg også gerne have mekanisk maskering. Jeg har bare ikke lyst til at være låst af et givent format og dermed være nødsaget til at skære noget af billedet væk. Ser også netflix og spiller PS4 i min bio - så hver gang jeg skal det så må jeg gå på komprimis.
Sådan som jeg ser det, så fylder jeg også lærredet ud med 16:9 i bredden (det kan ikke blive bredere i mit rum alligevel) og så er der så BONUS når jeg så ser en film i imax/16:9. Jeg må så leve med sorte bjælker i bunden, men det kunne som sagt løses med maskering. Men du er selvfølgelig velkommen til at have en anden holdning.
|
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |