|
Please HJÆLP mig - min imac vil ikke starte |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Tomlin ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Maj-2018 Status: Offline Point: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-Maj-2018 kl. 18:53 |
Er der mon et klogt hoved der kan hjælpe mig - min imac fra 2010 vil ikke starte! Jeg har en backup fra 2015 på en ekstern hd men det er sidste mulighed, hvis ikke andet duer, da den er så gammel.
Jeg har grå skærm med Apple logo og “vente-linje”. Der sker intet. Jeg har via installations cd undersøgt om der er noget galt med hd, og det er der ikke umiddelbart. Jeg har desværre ikke begreb nok til at vide hvad jeg gør, men jeg er ikke glad for at geninstallere OS inden alle muligheder er udtømte. Håber virkelig at nogen kan hjælpe! Tak. Vh. Linda
|
|
![]() |
|
Sylvest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 892 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
har du prøvet at nulstille NVRAM / PRAM?
Det gør du ved at holde ‘option’ ‘command’ ‘p’ ‘r’ inde ved start i ca. 20 skunder hvorefter den genstarter |
|
.
|
|
![]() |
|
Tomlin ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Maj-2018 Status: Offline Point: 9 |
Tusind tak for svar!
Ja, jeg har googlet som en gal og også prøvet dette, men det har desværre ingen effekt. Har du mon andre forslag? Vh Linda
|
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6685 |
Normalt sker der ikke noget med brugerdata ved at geninstallere systemet.
Se her hvordan du gør: |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
Bare lige så jeg er helt med - billeder, dokumenter mv. og og hele mit bibliotek i Finder vil være intakt efter en genintallation?
|
|
![]() |
|
Sylvest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 892 |
Husk det er gninstallation og ikke indlæsning af gammel backup... |
|
.
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Din disk er sandsynlig død og færdig. Har du haft den fra ny, eller ved du om disken er blevet udskiftede. Både 21.5 og 27" havde fejl på deres disk og apple havde et replacement program på dem begge. Jeg har selv lige udskiftede på flere 27" herunder 2010 og 2011 og en late 2013 alle med defekte diske og alle var i øvrigt fra Seagate. Apple Hardware test CD etc. melder desværre ikke om alle fejl på en disk. På iMac 27 late 2013 kunne jeg rent faktisk godt installere et nyt system, men den kunne ikke boot up, og hang på samme måde som du selv beskriver. Ny disk og alt spillet efterfølgende til ug.
Redigeret af Potter - 28-Maj-2018 kl. 10:40 |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
Åh... :-( Ja, jeg har haft den fra ny. det er en 21,5".
Men så er mine data jo væk.........
|
|
![]() |
|
Ja - nu er jeg lidt dum i det her - men siger du at ved geninstallation, så ryger data...?
|
|
![]() |
|
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
Nej, det gør de ikke. "Jeg køre US" og her hedder det: Reinstall macOS/ reinstall a new copy of macos. Men hvis du formater din disk så ryger dine data. I de gamle OSX dage hed det archive and install. |
|
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
|
![]() |
|
BTW: har du en anden Mac med Firewire eller med Thunderbolt port? Så du kan benytte Target Disk mode, hvis ja, og hvis du er heldig så kan du måske backup dine data op på denne måde. Med Target Disk Mode, bliver din iMac til en "ekstern disk"
|
|
|
|
![]() |
|
Hej Potter - jeg må simpelthen erkende, at jeg ikke forstår dit sikkert rigtig gode forslag. Jeg er en skovl til det altså...
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |