Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
|
Emne: DVD Audio Sendt: 07-Marts-2007 kl. 12:28 |
Jeg stødte forleden på nettet på DVD Audio,
en DVD skive - er det en ny form for lydmedie?
Eller er jeg bare ikke stødt på det før?
|
|
Nicoleif
Guld medlem
Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 987
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 12:32 |
T-teknik skrev:
Jeg stødte forleden på nettet på DVD Audio, en DVD skive - er det en ny form for lydmedie? Eller er jeg bare ikke stødt på det før? |
DVD Audio og SACD er de to "nye" lydformater der begge leverer højkvalitet lydgengivelse - i stereo og/eller surround . Formaterne har begge eksisteret i en del år og kræver afspillere der kan håndtere formaterne! Der eksistere mange titler for begge formater specielt i jazz og klassisk genren!
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 12:46 |
Nicoleif skrev:
T-teknik skrev:
Jeg stødte forleden på nettet på DVD Audio, en DVD skive - er det en ny form for lydmedie? Eller er jeg bare ikke stødt på det før? |
DVD Audio og SACD er de to "nye" lydformater der begge leverer højkvalitet lydgengivelse - i stereo og/eller surround . Formaterne har begge eksisteret i en del år og kræver afspillere der kan håndtere formaterne! Der eksistere mange titler for begge formater specielt i jazz og klassisk genren! |
Almindelige DVD maskiner kan de spille DVD Audio
- eller skal de som du nævner, være lidt mere avancerede?
For ikke at nævne en PC, den vil vel ikke have nogle problemer med DVD Audio?
|
|
Nicoleif
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 12:58 |
Hvis du skal have det optimale ud af DVD Audio'en (dvs. Advanced Resolution lyd) så kræver det en DVD Audio afspiller og en forstærker/receiver der ligeledes kan håndtere formatet.
Lidt uddybende er DVD Audio basalt samme teknologi som CD'ere, dvs. PCM (Pulse Code Modulation) men med en langt højere dynamik, nuancering, opløsning og samplingfrekvens. SACD er en lidt andet teknologi nemlig DSD (Direct Stream Digital)!
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:11 |
Nicoleif skrev:
Hvis du skal have det optimale ud af DVD Audio'en (dvs. Advanced Resolution lyd) så kræver det en DVD Audio afspiller og en forstærker/receiver der ligeledes kan håndtere formatet.
Lidt uddybende er DVD Audio basalt samme teknologi som CD'ere, dvs. PCM (Pulse Code Modulation) men med en langt højere dynamik, nuancering, opløsning og samplingfrekvens. SACD er en lidt andet teknologi nemlig DSD (Direct Stream Digital)!
|
Så er det godt jeg ikke købte et bokssæt med The Doors som indeholde både DVD Audio versioner samt almindelige CD´er.
- Jeg har nemlig en del maskiner i forvejen, så er det jo lidt af en afvejning når nye køb skal foretages.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 13:28 |
T-teknik skrev:
Almindelige DVD maskiner kan de spille DVD Audio - eller skal de som du nævner, være lidt mere avancerede? |
Alle DVD-Audio plader indeholder udover DVD-Audio lydsporet enten et Dolby Digital eller DTS lydspor, der kan afspilles i en hvilken som helst DVD-afspiller, men det er jo lissom ikke dét der er pointen med dem...
T-teknik skrev:
For ikke at nævne en PC, den vil vel ikke have nogle problemer med DVD Audio?
|
Kun hvis software og hardware er bygget til det, en normal PC vil ligesom en "almindelig" DVD-afspiller bare spille DD eller DTS lydsporet.
Redigeret af AV Precision - 07-Marts-2007 kl. 13:28
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 14:32 |
Med de bud der er kommet kan jeg udlægge at DVD Audio er lidt mere avanceret end CD´er.
Selvom de leverer bedre lyd, som Nicoleif nævner.
Er det mon DVD Audio og SACD der er CD´ens afløser?
Eller er de nævnte formater alligevel for dyre til at afløse CD´en?
Redigeret af T-teknik - 07-Marts-2007 kl. 14:33
|
|
Nicoleif
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 14:38 |
T-teknik skrev:
Med de bud der er kommet kan jeg udlægge at DVD Audio er lidt mere avanceret end CD´er. Selvom de leverer bedre lyd, som Nicoleif nævner.
Er det mon DVD Audio og SACD der er CD´ens afløser?
Eller er de nævnte formater alligevel for dyre til at afløse CD´en? |
Både DVD Aaudio og SACD var vel til at starte med tænkt som cd'en afløser men grundet flere faktorer (bla. den betragtelige investering i nyt udstyr og den begrænsede mængde udgivelser, hvis man ser bort fra jazz&klassisk) er dette ikke gået som "forventet"! Der er snak om et nyt SACD format (på Blu-ray disc'e) vist nok med digital overførsel af lyd fra afspiller til forstærker/receiver, men hvor langt man er kommet med dette ved jeg ikke!
|
|
sussie
Bruger
Oprettet: 24-September-2005
Point: 209
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 14:50 |
OPPO/BHF 971H til omkring 1700 kr. kan spille DVD-Audios,. Jeg har set at den sælges til 700 kr. her i forummet. Køber man den får man samtidig en af de bedste DVD afspillere med DVI udgang
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 14:51 |
Så selvom der er mange som downloader musik fra nettet,
så behøver jeg nok ikke erklære CD´en for død, som nogle sikkert vil sige.
- Så jeg fortsætter trygt med at købe de nuværende almindelige CD´er.
|
|
Nicoleif
Guld medlem
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 15:03 |
T-teknik skrev:
Så selvom der er mange som downloader musik fra nettet, så behøver jeg nok ikke erklære CD´en for død, som nogle sikkert vil sige. - Så jeg fortsætter trygt med at købe de nuværende almindelige CD´er.
|
Jeg har købt cd'er i 20 år og de ældste i min samling er begyndt smuldre (dvs. coatning krakelere)! Som konsekvens af dette har jeg rippet min cd-samling (ca. 650 cd'er) med EAC og FLAC og købt en Squeezebox v. 3 samt en ekstern hardisk. Musikken afspiller jeg nu via min pc trådløst til Squeezebox'en. Den lydkvalitet der kan pånås med en Squeezebox blive sammenlignet med meget dyrere CD-afspillere (helt op til 10.000 kr, hvor Squeezebox'en sælges for ca. 2500,- kr)! Dette blot til info hvis du er i tvivl om hvorvidt du skal fortsætte med at investere i en cd-afspiler!
|
|
T-teknik
--
Bruger er stoppet
|
Sendt: 07-Marts-2007 kl. 16:40 |
[QUOTE=Nicoleif]
Jeg har købt cd'er i 20 år og de ældste i min samling er begyndt smuldre (dvs. coatning krakelere)!
For ikke at komme for langt fra indlægget, så kommer det vel an på hvordan de er opbevaret?
Jeg opbevarer CD´er hovedsageligt i tætte rum, f.eks. i en CD-reol. - Eller i nogle af de særlige æsker man kan få i snart mange former. - Dem bruger jeg for det meste også til DVD´er.
- At undgå lys, fugt og skiftende temperaturer så vidt det er muligt, må vel være det primære?
Men som med holdbarheden af alle medier, er det jo ikke til at sige hvad der sker med dem i fremtiden.
Redigeret af T-teknik - 07-Marts-2007 kl. 17:00
|
|