recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DR 1 i nyt format?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDR 1 i nyt format?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: DR 1 i nyt format?
    Sendt: 05-April-2007 kl. 08:03
Har DR 1 skiftet udseende - eller er det kun hos mig, jeg ikke mere kan se DR 1 i anamorphic widescreen?       
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Sted: Denmark
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 09:54
Hvordan modtager du DR1?
miri
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af miri miri skrev:

Hvordan modtager du DR1?

Gennem en selvstændig antenneforening, som får kanalerne fra TDC og sender dem videre til os kunder.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 10:41

Du modtager vel via Selector, ellers er der ikke ægte 16:9. Analogt er det kun et zoom signal du modtager.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Du modtager vel via Selector, ellers er der ikke ægte 16:9. Analogt er det kun et zoom signal du modtager.

Radiomanden vi har talt sammen før i et andet forum om DR 1 - jeg skal bare nøjes med at gentage at det nu ikke mere er en udgave med anamorfhic widescreen, jeg modtager, men kun i én udgave. - Dog som bredformat.
- Det eneste jeg ved er, at min antenneforening er i gang med en større digitalisering af nettet, med TDC som leverandør.
- Mit indlæg går så mere på om der er andre steder hvor man heller ikke kan modtage DR 1 i anamorfhic widescreen mere?

Redigeret af T-teknik - 05-April-2007 kl. 10:55
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-April-2007 kl. 11:16

Når der modtages Analogt er signalet i 4:3, er udsendelsen i 16:9 vil der blive sendt et zoom signal så det modtages korrekt på et 16:9 TV. Det er stadig et 4:3 signal.(Letterbox på 4:3 TV) KUN ved Digital modtagelse vil man få den rigtige 16:9 modtagelse på Widescreen TV. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 12:27

Kvaliteten af DR's analoge udsendelser er nu saa ringe, set paa Fladskærme at man endegyldigt bør anskaffe sig digitale modtagere. Eller TV med digitale tunere [om saa undertekst problemet kan loeses].

Har DR nogensinde sendt i Anamorfisk Widescreen? 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 12:37

Jeg synes også DR har ændret sig rent kvalitetsmæssigt på det sidste, når jeg ser analogt tv.
I samme periode (de sidste par uger) har jeg testet en del omkring et digitalt tvkort til pcéren. I softwaren til dette, der får jeg nogle "sjove" men sikkert helt korrekte formater ud. F.eks har jeg både sorte bjælker for oven/nede og i siderne nu på flere kanaler. (Eksempelvis viste TV3 i går Starwars. Det fyldte ikke hele skærmen, det var ikke 4:3 men var et smalt bredt billed, med bjælker foroven/neden og i siderne.

Jeg er bestemt ikke en ørn til de forskellige formater. Jeg tror jeg ved hvad 4:3 og 16:9 er, men det er vist også alt. Jeg har en mistanke om, at det som jeg ser nu på mange kanaler, det er det rene 4:3 format, der ikke er zoomet. Det ser mystisk ud på en stor LCD skærm. 16:9 fylder skærmen i breden, men ikke i top/bund. Men det som Tv3 sendte i går med starwars, det må være et helt tredje format.

Er der nogen der har en beskrivelse af de forskellige formater, evt. understøttet af et grafisk billed?

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 13:30

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

(Eksempelvis viste TV3 i går Starwars. Det fyldte ikke hele skærmen, det var ikke 4:3 men var et smalt bredt billed, med bjælker foroven/neden og i siderne.

Det er det som hedder 4:3.

Altså at filmen er konverteret til 4:3 format, med sorte striber foroven og forneden. De sorte striber er nu en del af biledet.

Så TV3 har ikke haft en 16:9 kopi af filmen.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2007 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Jeg synes også DR har ændret sig rent kvalitetsmæssigt på det sidste, når jeg ser analogt tv.
I samme periode (de sidste par uger) har jeg testet en del omkring et digitalt tvkort til pcéren. I softwaren til dette, der får jeg nogle "sjove" men sikkert helt korrekte formater ud. F.eks har jeg både sorte bjælker for oven/nede og i siderne nu på flere kanaler. (Eksempelvis viste TV3 i går Starwars. Det fyldte ikke hele skærmen, det var ikke 4:3 men var et smalt bredt billed, med bjælker foroven/neden og i siderne.

Jeg er bestemt ikke en ørn til de forskellige formater. Jeg tror jeg ved hvad 4:3 og 16:9 er, men det er vist også alt. Jeg har en mistanke om, at det som jeg ser nu på mange kanaler, det er det rene 4:3 format, der ikke er zoomet. Det ser mystisk ud på en stor LCD skærm. 16:9 fylder skærmen i breden, men ikke i top/bund. Men det som Tv3 sendte i går med starwars, det må være et helt tredje format.

Er der nogen der har en beskrivelse af de forskellige formater, evt. understøttet af et grafisk billed?

Her er lidt læsestof om formater:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_%28image%29

og om letterbox, pillarbox & windowbox:

http://en.wikipedia.org/wiki/Letterbox

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2007 kl. 16:24

Tak Tarkin - Det hjalp delvist på forståelsen.

Der findes åbenbart et hav af forskellige formater out there, som enten er mishandlet 4:3 eller 16:9 format.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2007 kl. 14:23

KAndersen

Her kommer noget sjovt. Udsendelser i 16:9 som på en 4:3 skærm er høje og tynde, dette kan godt ses med lidt god vilje.

Paa ens ny Fladskærm kan man vel få et 2,35 billede til fylde hele skærmen, uden det direkte bliver utåleligt i længden.

Hvad som er umuligt er have et 4:3 TV og se en anamorfisk 2,35 film__ Dette bliver helt galt.

I Tv mæssig sammenhæng er 1,85 og 16:9 (1,78) det samme. Det er ikke så meget med noget er mishandlet mere det med Hele Ens skærm skal partout være udfyldt.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu