Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Pede8000
Guld medlem
Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
|
Emne: Nu kommer der HD-Film til 360 Sendt: 11-Juli-2007 kl. 08:46 |
Hej Alle!
Her er der lidt gode nyheder til 360 ejere!!!
Inden udgangen af 2007 vil det være muligt via Live- Marked Place at leje film og tv-serier i HD kvalitet, også i Europa!
Hvad bedre er, er at Disney har indgået en aftale med MS, der betyder at film tilsyneladende, bliver tilgængelige på marked place, samtidig med at de bliver udgivet på Blu Ray..
Det er VOD (video on demand) princippet man benytter, dvs man downloader, ser filmen (man har den i 48 timer), hvorefter den er uanvendelig. Som at leje film i Blockbuster, næsten. Prisen er desværre ikke oplyst endnu!
Syns da det er gode nyheder!!![](smileys/smiley2.gif)
Min kilde er xboxlife.dk
Mvh
|
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
![Til top Til top](/forum_images/back_to_top.png) |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 08:59 |
Pede8000 skrev:
Det er VOD (video on demand) princippet man benytter, dvs man downloader, ser filmen (man har den i 48 timer), hvorefter den er uanvendelig. Som at leje film i Blockbuster, næsten. Prisen er desværre ikke oplyst endnu! |
Det bliver spændende at se hvad kvaliteten bliver.
|
Pede8000
Guld medlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 09:12 |
Dav Otto!
Her er en nørd der beskriver sine oplevelser med ovennævnte, jeg forstår ikke meget, måske kan du "oversætte"?? ![](smileys/smiley2.gif)
http://www.xyhd.tv/2006/12/reviews/why-xbox-live-video-marke tplace-competes-well-visually-with-hd-dvd/
Uha- dada..!!
|
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:07 |
Wow, rimelig fræk sammenligning må jeg sige. Og rigtigt godt nyt mht. kvaliteten.
Det korte af det lange er, at Microsoft har taget den kloge beslutning at køre 720P/24 frem for 1080P, for at halvere bitraten. (Bortset fra klagen omkring sort-niveauet, som strengt taget ikke nødvendigvis er mediets skyld men kan ligge i X-Box'en - det kender jeg den ikke godt nok til at kunne sige - så lugter det af at Joe Kane har været inde over som rådgiver, det er en af hans kæpheste og han har samarbejdet med MS før). En 720P/24 transfer uden synlige artifacts, er klart at foretrække frem for en 1080P eller (endnu værre) 1080i transfer med for lav bitrate, som ville give artifacts.
Jeg har før argumenteret for at et ukomprimeret PAL signal på mange måder ville være lige så godt som et HD-signal med lav bitrate, og samtidig for at forskellen på 720P og 1080P ikke er så stor som mange gør den til. Jeg er sikker på at hvis man har en rigtigt god projektor, eller f.eks. det kommende 60" Pioneer, og det er ordentligt sat op, så vil man kunne få glæde af forskellen til HD-DVD/Blu-Ray, men for alle andre vil 720P signalet være særdeles tæt på identisk med HD-DVD/Blu-Ray, og med garanti langt tættere på dem end på DVD. Som et alternativ til at gå ned i Blockbuster og leje en Blu-Ray film (hvilket p.t. slet ikke kan lade sig gøre), er 720P/24 download med dén bitrate faktisk en ganske udmærket løsning. Skulle jeg købe filmen til samlingen, ville jeg dog foretrække 1080P udgaven.
En (måske) tankevækkende pointe: Jo højere opløsning du vil vise, jo større krav sætter du til udstyr og opsætning. 1080P er ikke en "genvej" der kan opveje begrænsninger på andre områder, tværtimod faktisk: Hvis du bare har f.eks. sharpness stillet lidt forkert og DNR slået til, så filtrerer du reelt set den ekstra opløsning væk. De samme fejl er knapt så grelle på 720P eller PAL signaler, fordi der er mindre af den helt fine opløsning at fjerne. De fleste der har set HD-DVD eller Blu-Ray på deres fladskærms-tv har ganske enkelt intet begreb om hvor godt et billede det er der kan hentes ud af disse skiver. At gå 10% ned dérfra, det vil de færreste opdage. Paradoksalt nok, så vil rigtigt mange 1080P displays på markedet ikke være i stand til at vise forskellen, fordi de reelt ikke leverer 1080P detaljering...
Det ser ud til at jeg skal have købt mig en X-box... Sony følger formentligt efter inden længe med en tilsvarende service til PS3, spørgsmålet er så hvilken kvalitet de satser på. Jeg frygter lidt at de vælger 1080P AVC med samme båndbredde, for at kunne prale med den højere opløsning.
Om ovenstående var en "oversættelse" eller ej, det er jeg lidt i tvivl om, sig til hvis det er uforståeligt...
|
Pede8000
Guld medlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:17 |
Fuldt forståeligt, takker!! Jeg havde LIDT svært ved at afkode hans meldinger!!![](smileys/smiley1.gif)
Ja, det bliver lidt spændende, er bare lidt bekymret for om størrelsen på mit HDD... (og prisen..) Er vist 400-500 MS-Points = 40 kr. Men ok, sammenlignet med premiere film i Blockbuster er det nok ikke så slemt!
|
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:27 |
AV Precision skrev:
En 720P/24 transfer uden synlige artifacts, er klart at foretrække frem for en 1080P eller (endnu værre) 1080i transfer med for lav bitrate, som ville give artifacts. |
Er det ikke bare en elendig undskyldning for at få en dårligere kvalitet? Og samtidig på een eller anden måde gøre det muligt at kunne overføre film via nettet i et lousy format med dertilhørende tab af kvaliteten.
Argumentet at man alligevel ikke kan se det, det er jo rent udviklingsmæssigt ikke skide smart. Tværtimod er det jo i direkte modstrid til din tidligere blog, hvor du netop opponerer imod, at forbrugerne ikke går mere op i kvalitet.
Er du lidt på kompromiets vej her, Otto? ![](http://www.recordere.dk/forum/smileys/smiley2.gif)
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:29 |
Pede8000 skrev:
Ja, det bliver lidt spændende, er bare lidt bekymret for om størrelsen på mit HDD... (og prisen..) Er vist 400-500 MS-Points = 40 kr. Men ok, sammenlignet med premiere film i Blockbuster er det nok ikke så slemt!
|
Det synes jeg er en ganske fin pris. Jeg vil langt hellere give 40 kroner for at downloade en 720P film, end det samme for at skulle vade ned i den lokale og leje en (hvis jeg er uheldig endda småridset) DVD, for slet ikke at tale om at slippe for risikoen for bøder for ikke at aflevere filmen i tide... Selv hvis jeg kunne leje en Blu-Ray for det samme, så tror jeg faktisk jeg i sidste ende ville bruge downloads mere, simpelthen fordi det er mere praktisk.
I sidste ende kan koncepter som dette være døden for HD-DVD/Blu-Ray, og det er måske nok det største problem, faktisk. HD-DVD/Blu-Ray salget boostes kraftigt i starten af at "early adopters" er tvunget til at købe filmene frem for at leje dem. Et tiltag som dette kan sagtens gøre at mange vælger at downloade 720P versionen af de fleste film, og kun købe dem de mener er bedst, og samtidig aftager Blockbuster formentligt normalt en ikke uvæsentlig mængde af produktionen.
|
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:40 |
AV Precision skrev:
I sidste ende kan koncepter som dette være døden for HD-DVD/Blu-Ray, og det er måske nok det største problem, faktisk. HD-DVD/Blu-Ray salget boostes kraftigt i starten af at "early adopters" er tvunget til at købe filmene frem for at leje dem. Et tiltag som dette kan sagtens gøre at mange vælger at downloade 720P versionen af de fleste film, og kun købe dem de mener er bedst, og samtidig aftager Blockbuster formentligt normalt en ikke uvæsentlig mængde af produktionen.
|
Det eneste det bliver døden for, det er de ekstreme høje priser på købefilm, som vi lider voldsomt af. De vil falde, hvis ovenstående koncept skulle blive en stor nok success. HD-DVD og Bluray dør ikke. Disse koncepter har simpelthen kostet kassen at nå frem til, så producenterne bag vil forsøge at fastholde det så voldsomt som de overhovdet kan. Se bare den "nye" PS3 i USA inkl. 5 film.. Det kommer der MEGET mere af i fremtiden, det er ganske vist.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:44 |
Kandersen skrev:
Er det ikke bare en elendig undskyldning for at få en dårligere kvalitet? Og samtidig på een eller anden måde gøre det muligt at kunne overføre film via nettet i et lousy format med dertilhørende tab af kvaliteten. |
Det er på ingen måde et "lousy" format. Det er formentligt et pænt stykke bedre end 1080i på Canal+ HD f.eks.
Kandersen skrev:
Argumentet at man alligevel ikke kan se det, det er jo rent udviklingsmæssigt ikke skide smart. Tværtimod er det jo i direkte modstrid til din tidligere blog, hvor du netop opponerer imod, at forbrugerne ikke går mere op i kvalitet. |
Nej, det er det faktisk ikke. Ja, det er et kompromis i forhold til HD-DVD og Blu-Ray, men det er nødvendigt af hensyn til båndbredden. Dét der overrasker mig er at man har valgt det kloge kompromis, frem for dét kompromis der er nemmest at markedsføre. Det er et _godt_ tegn for kvaliteten at de nøjes med 720P, for det ender i en bedre billedkvalitet end man ellers kunne have fået _med samme båndbredde_, og det er et bevis på at der findes udbydere der interesserer sig for at levere den maksimale kvalitet en given båndbredde kan levere.
Når jeg taler om at forbrugerne ikke er kvalitetskrævende nok, så er det fordi jeg ønsker at hæve bundniveauet, ikke fordi jeg vil have alle til at interessere sig for forskellen på 720P og 1080P. Personligt ville jeg faktisk gerne bytte HD helt væk, hvis _alt_ der blev udsendt til gengæld var ukomprimeret PAL. Det valg har jeg så desværre ikke.
Hvis vi skal gå til ekstremerne, så er HD-DVD og Blu-Ray jo på sin vis også kompromisser. Der vil altid være kompromisser der skal indgås. Som jeg har sagt før, så er den store forskel som folk tror der ligger mellem 720P og 1080P ganske enkelt ikke så stor i praksis, som den er i folks hoveder. Dette er et supergodt eksempel på det - du kalder formatet "lousy" fordi det er 720P, uden overhovedet at have set det. Hvis du nu var blevet tilbudt samme kvalitet som Canal+ HD leverer via downloads, ville du så have kritiseret dette, eller tiljublet at du nu kan få en kvalitet langt over DVD? Det kan godt ske du kalder det lousy kvalitet, jeg kalder det 1080P-hysteri.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:44 |
Kandersen skrev:
Det eneste det bliver døden for, det er de ekstreme høje priser på købefilm, som vi lider voldsomt af. De vil falde, hvis ovenstående koncept skulle blive en stor nok success. HD-DVD og Bluray dør ikke. Disse koncepter har simpelthen kostet kassen at nå frem til, så producenterne bag vil forsøge at fastholde det så voldsomt som de overhovdet kan. Se bare den "nye" PS3 i USA inkl. 5 film.. Det kommer der MEGET mere af i fremtiden, det er ganske vist.
|
Det kan jeg godt følge dig i.
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:50 |
Mht. kompromis i kvaliteten, så er der da ingen tvivl om at jeg gerne så en 1080P download i fuld HD-DVD/Blu-Ray kvalitet, men NÅR nu båndbredden er sat lidt lavere (hvilket vel også for de fleste mennesker er rart nok, af hensyn til tiden for at downloade en film?), så er 720P/24 bedre end 1080i/60 eller 1080P/24 med samme bitrate.
EDIT: Iøvrigt, i forhold til udvikling: Der er jo ikke tale om permanente downloads, som du beholder til engang du får et display der kan vise 1080P. Hvis et større antal af befolkningen har 1080P displays om 3 år, og båndbredden af folks internet-forbindelser har fulgt med op, så er der jo ikke noget i vejen for at opgradere til 1080P til den tid. Det er jo netop også derfor jeg siger at jeg klart vil foretrække 1080P hvis jeg skal _købe_ en film, men som leje-medie synes jeg 720P er et godt kompromis, netop fordi det ikke er et fastlåst format i al fremtid.
Redigeret af AV Precision - 11-Juli-2007 kl. 10:54
|
klander
Guld medlem
Oprettet: 15-Juni-2004
Point: 813
|
Sendt: 11-Juli-2007 kl. 10:55 |
Det er jo vældig fint og smart at man kan downloade sin HD film fra nettet, men hvad kræver det af forbindelse, jeg tror de fleste dansker ikke har ret meget mere end mellem en 512- 2048 linie til nettet. Og er det nok ? Jeg tror at jeg vil have det med at hente film fra nettet ligesom med at hente musik fra nettet, det er noget jeg prøver 1 gang, for jeg vil have den rigtige kvalitet. Det kan godt være at jeg ikke kan se forskel på 720P og 1080P/I men alligevel, og hvis ens internetforbindelse så lige ryger eller MS's server ikke kan følge med " hak hak hak". Det lyder da spændene men jeg er lidt tilbageholdene.
Redigeret af klander - 11-Juli-2007 kl. 10:59
|
Med Venlig Hilsen
Kurt
|