recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TV på PC monitor vha harddiskoptager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTV på PC monitor vha harddiskoptager

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
dreamer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Juli-2007
Status: Offline
Point: 4
Direkte link til dette indlæg Emne: TV på PC monitor vha harddiskoptager
    Sendt: 16-Juli-2007 kl. 09:11

Mit gamle B&O fjernsyn (20+ år) døde forleden og jeg er nu på udkig efter et nyt fjernsyn i størrelsen 20-23".

Da jeg har en 20.1" Dell monitor stående som jeg ikke bruger, tænkte jeg om det var muligt at se TV på den? Ideen var at istedet for at bruge 5-6000 på et fjernsyn, at bruge 3-4000 kr på en harddiskoptager, og derved både spare lidt og få den extra funktionalitet harddiskoptageren giver.

Monitoren er en Dell 2001FP (1600x1200) med DVI, Composite, S-video og D-sub indgang.

Jeg har kig på en Sony RDR-HXD870 harddiskoptager.

Vil det være muligt at slutte Sony'en til Dell skærmen vha. et HDMI-kabel og en HDMI->DVI converter? Lyden kører jeg til min forstærker via phono-udgangen.

Vil det kunne give et tilfredsstillende resultat eller er der nogen grunde til at dette ikke vil virke? Er klar over at jeg ikke får bredformat eller hifi kvalitet, men det skal som sådan også bare fungere mindst lige så godt som mit gamle B&O (indtil jeg får råd til en ordentlig fladskærm).

På forhånd tak for hjælpen...

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 09:48

Jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke. Alternativt kan du anvende S-video indgangen. I begge tilfælde skal du dog også bruge et separat lydkabel.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
dreamer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 16:19

Tak Flemming,

Var blot i tvivl om der var noget med opløsning, e.lgn., der gjorde det umuligt.

Har søgt på forummet og har ikke kunne finde mange eksempler på et lignende setup, udover et par eksempler med en LCD skærm med en ekstern TV tuner. Der er vel ingen praktisk forskel på en ekstern TV tuner og en tuner indbygget i en harddiskoptager, vel?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 17:46

Jeg har ikke selv prøvet at gå den vej - men det kan godt være du render ind i et problem mht. opløsninger.

Der er forskel på PC opløsninger og A/V opløsninger.

Skærmen har eks. en native opløsning på 1600x1200 som giver det bedste billede men understøtter standard PC VESA opløsninger, der skaleres. Disse er eks.

1280x1024
1024x768
800x600
640x480

A/V (Audio/Video) opløsninger er anderledes - her taler vi om følgende

NTSC 480i/p (720x480)
PAL 576i/p (720x576)
HD 720p (1280x720)
HD 1080i/p (1920x1080)

Hvor Sony recorderen som udgangspunkt vil outputte PAL 576i/p - altså 720x576 - men med mulighed for opskalering når der afspilles video til eks. 720p (1280x720)

Ingen af disse er altså samme opløsninger som skærmen umiddelbart understøtter - så som udgangspunkt ville jeg sige hvis skærmen overhovedet vil acceptere disse input over HDMI/DVI, så vil billedet ikke blive særligt godt. Stiller jeg min PC skærm til eks. 720p står det virkelig dårligt.  

Der er ingen muligheder for at vælge PC opløsninger som output på Sony recorderen - så jeg har mine tvivl om hvor godt et resultat du vil få ud af denne konstellation.

En anden ting er at det er ikke sikkert det overhovedet er muligt at konvertere Sonyens HDMI out til et almindeligt PC DVI-D input, selvom du sætter en konverter på. Sonyen kan meget vel tænkes at ville lave et HDCP check og nægte at sende noget signal til en DVI-D indgang uden HDCP.

Der er dog en ting, nemlig det at din skærm åbenbart har s-video input, det er temmelig specielt på en PC-skærm bl.a. af de grunde jeg har beskrevet ovenfor - der vil selvfølgelig så være mulighed for at tilslutte recorderen via denne s-video indgang (her bruges 576i = 720x576) - men jeg ville blive forbavset hvis det gav et særligt godt billede da opløsningen stadig ikke passer til skærmen og skærmens indbyggede scaler formodentlig ikke er direkte optimeret til at skalere video input til skærmens opløsning (det er jo ikke et TV) - og slet ikke noget der ligner det du er vant til fra dit normale B&O tv.

Redigeret af spawn - 16-Juli-2007 kl. 17:53
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
dreamer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 19:49

Tak for dit fyldige svar spawn!

Det var lidt den slags, jeg frygtede at høre...

Jeg har i mellemtiden prøvet at tilslutte min DVD afspiller til skærmen vha. s-video stikkene. Resultatet var fuldt ud tilfredsstillende.

Siger det noget om hvordan harddiskoptageren vil reagere?
Har DVD afspilleren ikke de samme begrænsninger mht. opløsning?

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 20:15

Jo - det er fuldstændig de samme omstændigheder - den outputter også PAL 576i - så hvis det via s-video indgangene faktisk giver et tilfredsstrillende resultat - så er det godt nyt. Du vil få samme resultat fra harddiskrecorderen når du tilslutter den over s-video.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2007 kl. 20:59

Til andre der gerne vil tilslutte deres pc-monitor, virker det fint med
HDMI/DVI. Man skal godt have en skærm med DVI-D indgang med HDCP

det virker fint med en sony 820 og en samsung 205BW
alt bliver vist i (16:9) men har endnu ikke set et program
hvor undertekster ikke var i billedet.
man får et rigtigt godt billede via TDC selector.

Til top
dreamer Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2007 kl. 12:23

Endnu engang tak for hjælpen...

Jeg har nu bestilt en Sony RDR-HXD970 fra itbutikken.dk. Skal nok melde tilbage når jeg har fået afprøvet setup'et.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu