Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
bonhald
Ny bruger
Oprettet: 07-Maj-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3
|
Emne: Surroundreceiver til 2.1? Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:17 |
Hej.
Jeg er på jagt efter en ny surroundreceiver, som skal afløse min Harman Kardon AVR8500.
Da min kæreste(og dermed også jeg) ikke længere ønsker at møblere hele stuen med højtalere, vil jeg i min nye bolig kun anvende et sæt fronthøjtalere + sub.
Er der nogen herinde som har kendskab/erfaring med en reciever som formår at skabe god surroundeffekt i et stereo setup, og samtidig kan afspille god analog stereo.
Jeg benyttet næsten udelukkende mit anlæg til at høre musik på, og hovedparten af mine dvd´er med livemusik...
Har luret lidt på Pioneer VSX-LX60 som har en speciel "front stage" surroundmode.
Er ellers også lun på Onkyos 875, men ved ikke om den har en tilsvarende feature..
Så hvis nogen har erfaringer de vil dele med mig? så HJÆLP!
|
|
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:35 |
HVorfor ikke bare investerer i et godt stereo sæt?? Det vil da spille MEGET bedre end en surround i stereomode?? Onkyo har det også, der hedder det direct audio...
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
|
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:38 |
bonhald skrev:
Er der nogen herinde som har kendskab/erfaring med en reciever som formår at skabe god surroundeffekt i et stereo setup, og samtidig kan afspille god analog stereo. |
I dit tilfælde ville jeg helt sikker hellere købe mig en god stereo forstærker. Lad os sige der sidder 25 komponenter i stereomaskinen, som alle kun handler om stereo.
I et surround produkt vil der så sidde 100 komponenter. Nogle til lyd, nogle billed, DSP osv. Stereo komponenterne i surround produktet vil til samme pris alt andet lige ALDRIG være af samme kvalitet som et stereo produkt til samme pris. Kvaliteten vil være langt billigere faktisk. Derudover har du INTET, at bruge over halvdelen af komponenterne til i dit setup.
Hvilke højttalere skal systemet køre sammen med? Hvor mange penge vil du ofre på det? Nu slynger jeg bare et bud ud i luften:
Lyngdorf SDAI2175
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/lyngd orf_audio_sdai2175_forstaerker_platin.htm
Her har du også fordelen af et stereo produkt som kan lave en rigtig god D/A konvertering. Hvis du køber et stereo produkt som kun kan modtage analog lyd og i øvrigt bruger en dårlig DVD, bliver lyden ikke bedre end dvd'en.
Redigeret af Iron Man - 07-Maj-2008 kl. 21:44
|
|
Asklepios
Guld medlem
|
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:07 |
Dertil kommer så, at mange surroundrecievere, ved deres specielle stereomode (ÌKKE alm. stereo), f.eks. Onkyos Pure direct, frakobler subwooferen... Så reelt kan man ikke bruge de specielle stereomodes hvis man ønsker en sub. Jeg holder stadig på noget super stereo, og nogle lækre højtalere som har en god bas (så i ikke skal bruge sub.)...
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
|
-C5-
Guld medlem
Oprettet: 01-Januar-2007
Point: 1019
|
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:41 |
Asklepios skrev:
Dertil kommer så, at mange surroundrecievere, ved deres specielle stereomode (ÌKKE alm. stereo), f.eks. Onkyos Pure direct, frakobler subwooferen... Så reelt kan man ikke bruge de specielle stereomodes hvis man ønsker en sub.
Jeg holder stadig på noget super stereo, og nogle lækre højtalere som har en god bas (så i ikke skal bruge sub.)... |
En forstærker har vel heller ikke nogen LEF udgang?
|
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005 Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON
|
|
Asklepios
Guld medlem
|
Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:52 |
-C5- skrev:
Asklepios skrev:
Dertil kommer så, at mange surroundrecievere, ved deres specielle stereomode (ÌKKE alm. stereo), f.eks. Onkyos Pure direct, frakobler subwooferen... Så reelt kan man ikke bruge de specielle stereomodes hvis man ønsker en sub.
Jeg holder stadig på noget super stereo, og nogle lækre højtalere som har en god bas (så i ikke skal bruge sub.)... |
En forstærker har vel heller ikke nogen LEF udgang? | Hvad tænker du på -C5- ?? Tror min hjerne er slået fra grundet eksamenslæsning...
|
De bedste hilsner Simon
Atlas Cables
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 07:14 |
-C5- skrev:
En forstærker har vel heller ikke nogen LEF udgang? |
Mange nye stereo forstærkere har pre-outs. Det har den Lyngdorf som jeg linker til fx, så benytter man bare subwooferens eget delefilter, så det er intet problem
|
|
Asklepios
Guld medlem
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 14:05 |
Ahh... Ja, så er jeg med... Ja, der er mulighed for tilslutning af sub til nogle stereoforstærkere!
|
De bedste hilsner Simon
Atlas Cables
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 15:56 |
bonhald skrev:
ikke længere ønsker at møblere hele stuen med højtalere, vil jeg i min nye bolig kun anvende et sæt fronthøjtalere + sub.
Har luret lidt på Pioneer VSX-LX60 som har en speciel "front stage" surroundmode.
Så hvis nogen har erfaringer de vil dele med mig? så HJÆLP!
|
Vil da godt lige komme med en erfaring, da jeg for tre år siden udelukkende havde stereo med to fronter. Brugte det meget til at forbedre lyden på film, men det var et problem at dialogen mellem skuespillerne kom fra begge sider. Det var simpelthen lækkert da der kom en center på, og det er også muligt at få tale tydeligere end effekter på den måde.
Ved ikke om det er den funktion du får med Pio's front stage, ellers vil jeg anbefale dig at købe surround forstærker og så nøjes med 2 fronter og en center.
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 17:36 |
Kampus skrev:
Vil da godt lige komme med en erfaring, da jeg for tre år siden udelukkende havde stereo med to fronter. Brugte det meget til at forbedre lyden på film, men det var et problem at dialogen mellem skuespillerne kom fra begge sider. |
Udfordringen er jo ikke anderledes end ved musik, der skal stemmerne heller ikke komme fra hver sin højttaler, så er det i hvert fald ikke et godt anlæg. Er det et kvalitets system, vil anlægget være i stand til at lave et lydbillede hvor stemmerne står flot, uden at man lytter til højttalerne men til musikken.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 17:51 |
Iron Man skrev:
Udfordringen er jo ikke anderledes end ved musik, der skal stemmerne heller ikke komme fra hver sin højttaler, så er det i hvert fald ikke et godt anlæg. Er det et kvalitets system, vil anlægget være i stand til at lave et lydbillede hvor stemmerne står flot, uden at man lytter til højttalerne men til musikken.
|
Der er jeg så ikke enig! Ved et korrekt stereomix er det muligt at placere de forskellige instrumenter og sangeren skal høres midt i. Men ved film er det noget andet, fordi det er mixet til 5.1 eller 7.1 og derfor er det væsentligt at have center med for at høre dialog mellem skuespillerne.
|
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 08-Maj-2008 kl. 18:34 |
Kampus skrev:
Der er jeg så ikke enig! Ved et korrekt stereomix er det muligt at placere de forskellige instrumenter og sangeren skal høres midt i. Men ved film er det noget andet, fordi det er mixet til 5.1 eller 7.1 og derfor er det væsentligt at have center med for at høre dialog mellem skuespillerne. |
Jeg tror såmen vi er enige nok, jeg fik bare ikke lige skrevet "står flot midt i" Jeg forstod bare på dig, at da du så film var stemmerne ikke placeret midt i?
Jeg har selv kørt uden center i noget tid indtil jeg fik råd til min center, og der stod stemmerne også placeret direkte i midten ligesom ved stereo. Ingen problemer der.
Redigeret af Iron Man - 08-Maj-2008 kl. 18:41
|
|