Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9403
|
Emne: HDMI ? Sendt: 20-Marts-2005 kl. 13:46 |
Hej
Har lige et spørgsmål angående HDMI, jeg kan ikke helt se det smarte med HDMI i forhold til bare DVI.
Hvad er ideen med at forbinde sin recorder til en skærm med HDMI ?
Det er jo ikke særligt interssant at få lyd fra sin recorder op til sit tv, lyden vil man da hellere have over i sin surround forstærker....
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 14:21 |
Hej lahan
lahan skrev:
Har lige et spørgsmål angående HDMI, jeg kan ikke helt se det smarte med HDMI i forhold til bare DVI.
Hvad er ideen med at forbinde sin recorder til en skærm med HDMI ? |
Det er ingen kvalitetsforskel.
HDMI er principielt blot DVI med digital flerkanals-lyd, og det bruger sin egen type stik/kabel. Men HDMI er fremtidens forbindelse, og derfor er det værd at overveje hvis man står og skal bruge mange tusind kroner nu.
lahan skrev:
Det er jo ikke særligt interssant at få lyd fra sin recorder op til sit tv, lyden vil man da hellere have over i sin surround forstærker.... |
Det kræver vel en del skift imellem inputs på surround forstærkeren, alt efter om du ser det ene eller det andet. Om det er DVD, HDD, TV, VHS, TUNER eller andet.
Personligt ser jeg ikke TV med surround-forstærkeren tændt. Syntes det buldrer og brager lidt for meget til alm. TV-kiggeri.
Men hvis jeg gjorde, ville jeg finde det praktisk at lyden til forstærkeren kun kom via TV'et. For så hørte jeg altid den lyd som passede til billederne, uanset om det var TV, satellit, DVD, HDD eller andet.
Og det er sådan jeg forestiller mig fremtidens TV-verden. Altså at man forbinder alle sine apparater til TV'et, og derefter forbinder TV'ets digitale lydudgang til surround-anlægget. Så har man fuld lyd i digital kvalitet i TV'et, eller man kan tænde forstærkeren hvis man hellere vil have det, men man skal ikke skifte rundt imellem kilderne.
/Lars
Redigeret af Lars
|
Ansvarshavende redaktør. Webmaster, recordere.dk
|
|
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 14:30 |
Ok
Så HDMI lyder som om det bare er lettere kabel føring end de andre metoder.
Nej ser heller ikke TV gennem forstærkeren da det buldrer og brager lidt for meget, men man bliver jo stadig nød til at trække "lyd" fra recorderen til både sit tv og sin forstærker.
Er der forskel i billede kvaliteten på DVI og det signal man får via sit scart kabel. ?
Har nemlig kik på et tv kun med DVI indgang, men det burde jo ikke give noget problem tror jeg....
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 14:45 |
Hej lahan
lahan skrev:
Er der forskel i billede kvaliteten på DVI og det signal man får via sit scart kabel. ? |
Ja, når det er på et digitalt display som plasma, TFT eller projektor.
Du slipper for konverteringerne imellem digital-analog og analog-digital igen. Enhver konvertering, især via analog, forringer signalet. Med HDMI (og DVI) holder du signalet digitalt hele vejen.
lahan skrev:
Har nemlig kik på et tv kun med DVI indgang, men det burde jo ikke give noget problem tror jeg.... |
Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et. Det eneste der sker ved den konvertering, er at lyden ikke kommer med (den vej ind).
/Lars
|
|
|
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:06 |
Ja det er nok bedst at køre DVI med billedet når det netop bliver et Plasma.
Det burde vel ikke være noget problem at køre DVI billede og så få lyden fra det røde og hvide stik fra recorderen(Kan ikke lige huske hvad det hedder). ?
Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette.
Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI.
Lars skrev:
Nej, og du kan også konvertere fra HDMI udgang på din nye Philips recorder (når du engang køber den ) og til DVI indgangen på TV'et.
|
Netop når jeg køber den nye model, det bør vel ikke blive det store problem af få afsat den gamle...
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:11 |
Hej lahan
lahan skrev:
Problemet er vel egentligt at man bør splitte sit Rød/Hvide stik op til både TV og SONY forstærker. Der findes vel et T-stik som kan klare dette. |
Kører du ikke digital lyd op til forstærkeren ?
lahan skrev:
Funktionsmæsssigt er HDMI vel ikke ligeså smart som scart stikket, man mister vel NextView, Direct Recording, follow TV osv når man kører HDMI. |
Måske, jeg ved det faktisk ikke.
/Lars
|
|
|
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:27 |
Jo kører faktisk både digital og almindelig Rød/Hvid lyd op i den tro at digital kun var til 5.1.
Men kan se det er noget pjat og at det er nok kun at køre op med digital lyd.
Så tror jeg har styr på det hele nu så tak for hjælpen....
Jo et sidste spørgsmål. Er DVI og DVI-HDCP det samme ?
|
|
Lars
Administrator
recordere.dk teamet
|
Sendt: 20-Marts-2005 kl. 15:39 |
Hej lahan
HDCP er "High Definition Content Protection", et system til beskyttelse af copyright.
Så man kan sige, at det er et normal DVI signal hvor der oveni ligger koder som fortæller modtageren hvorvidt denne film/udsendelse må kopieres eller ej.
/Lars
|
|
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
|
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:29 |
Lars skrev:
Men hvis jeg gjorde, ville jeg finde det praktisk at lyden til forstærkeren kun kom via TV'et. For så hørte jeg altid den lyd som passede til billederne, uanset om det var TV, satellit, DVD, HDD eller andet.
Og det er sådan jeg forestiller mig fremtidens TV-verden. Altså at man forbinder alle sine apparater til TV'et, og derefter forbinder TV'ets digitale lydudgang til surround-anlægget. Så har man fuld lyd i digital kvalitet i TV'et, eller man kan tænde forstærkeren hvis man hellere vil have det, men man skal ikke skifte rundt imellem kilderne. |
Ja, det synes jeg også det måske lyder som den rigtige fremtids løsning. Eneste ulempe er så at man skal have 3-4 HDMI kabler op til fjernsynet og ét HDMI kabel fra fjernsynet til forstærkeren.
En måske smartere løsning ville være, hvis forstærkeren kunne klare de forskellige opgaver. Altså: Antennesignal går til forstærkeren, hvorfra der så kan sættes antennekabel fra forstærker til video, dvd-optager og fjernsyn - hvis ikke antennesignalet kan køre i HDMI kablet... Og derforuden HDMI-kabler mellem forstærker og video, dvd-optager og fjernsyn.
??
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|
Helmø
Super bruger
Oprettet: 27-August-2004
Point: 303
|
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:36 |
Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!
Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?
|
|
Thorvald
Guld medlem
Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
|
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 11:39 |
Næ, men sådan er det jo også nu, med din DVD-afspiller m.v., der skal du jo også vælge om du vil have lyd via fjernsynet eller via forstærker.
|
Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|
lahan
Guld medlem
|
Sendt: 21-Marts-2005 kl. 12:01 |
Helmø skrev:
Er det ikke ret irriterende at have forstærker sluttet til fjernsynet generelt. Jeg mener i det tilfælde når man gerne vil høre 5.1 surround lyd så skal man vel slukke for lyden på fjernsynet således at den ikke "ødelægger" lydbilledet fra de eksterne højtalere? På den anden side så gider man vel ikke høre surround lyd når man ser TV-avisen...??? Så skal lyden igen slås til på fjernsynet og derfor slukkes på eksterne højtalere!?!
Eller er det mig som har misforstået noget - slukker lyden automatisk på fjernsynet når man har tændt sin surround forstærker og omvendt?
|
Korrekt, der er umiddelbart ingen grund til at forbinde sit TV med sin forstærker, medmindre man bruger sit TV som center.
Nej lyden slukker ikke automatisk på tv'et når man benytter sin surround forstærker, det skal gøres manuelt.
|
|