recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Emne: UPDATE Har jeg virkelig tabt 12.000,-?
    Sendt: 22-November-2008 kl. 13:56
For 3 uger siden, snakkede jeg med min gamle far - da han lige skulle fortælle mig omkring en graverende fejl, på hans fjernsyn. Fejlen bestod i, at alle farver var blevet forvrænget og der kunne gå et par timer før farverne blev gode igen. Det lød i mine ører som et typisk eksempel, på et panel som er ved at stå af(efter 1½ år brug). Jeg rådede ham til, at fejlsøge på kabler og output enheder, men fejlen kunne også ses, i tv'et menuer.
Han tog kontakt til wupti, for at høre hvad han skulle gøre, men er blevet ramt af deres glansnummer, omkring parallelimport, hvilket min far ikke var bevidst om, da han købte fjernsynet, for 1½ år siden.

Da min far købte sit tv for 1½ år siden, var det et samsung le40m71b. Jeg fik nogenlunde samtidig en god sjat penge tilbage i skat, og besluttede mig for, at jeg også ville købe et fladskærmstv. Så jeg købte det samme, dog fra befro.dk helt samme model le40m71b.

Nu tror I sikkert at jeg prøver at tage fusen på Jer, men LUR mig, om mit fjernsyn, 1½ år efter køb, næsten NØJAGTIG samme tid som med min fars, får samme fejl på mit tv(det skete i går, piv).

Jeg havde ligesom han, INGEN anelse om, at jeg handlede en parallelimporteret vare.(product code bagpå slutter med xce..).

Jeg beklager den lidt lange forhistorie og skal nok komme til sagen nu. HVAD FANDEN kan jeg gøre?? Jeg har sgu ikke penge til bare lige at fise ud og købe et nyt - og kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig? Er lovgivningen bare så skidt sat sammen?

Det skal dog siges, at jeg ikke har talt med befro.dk endnu, og de selvfølgelig har muligheden for at overraske mig positivt. Jeg tvivler dog, når jeg kan se hvordan wupti håndterer parallelimport.

Hvordan kan et så etableret brand som samsung, tillade deres logo på en så skidt vare og så fraskrive sig ansvaret, bare fordi det kommer fra en anden verdensdel? Jeg fatter det simpelthen ikke..

Jeg håber virkelig, at der findes nogle gode råd fra jer, for de er dyre lige for tiden


Redigeret af Bjerrehuus - 08-December-2008 kl. 22:15
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:00
Nej han skal reklamerer over skærmen uanset hvor forhandleren har købt den skal de efterleve dansk købelov hvis de er en dansk baseret forhandler og der har man 2 års reklamationsret.

Redigeret af Smurf - 22-November-2008 kl. 14:01
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:03

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

...kan det virkelig passe et man står med håret i postkassen med en 12.000,- dyr vare, som er ubrugelig? Er lovgivningen bare så skidt sat sammen?

Du er desværre kommet i den vildfarelse, som så mange andre, at parallelimport er noget farligt noget. Det er det bare ikke! Retstillingen er præcis den samme, uanset om der foreligger parallelimport. Købeloven finder anvendelse.

Din far og dig har derfor den almindelige 2 årige reklamationsret, så i skal kontakte jeres forhandlere og reklamere over problemet.



Redigeret af Sandal - 22-November-2008 kl. 14:04
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:04

Parallel-import eller ej, så har du to års reklamationsret på begge tv, så du skal på ingen måde lade dig spise af med en undskyldning om parallel-import, hverken fra Befro eller fra Wupti.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:07
Det er vist en tur over FKN med Wupti, det er viste ikke ført gang at Wupti
har lavet dette nummer, desværre kan der gå op til et år før at FKN har
færdig behandlet en sag.

Det er jo ikke sikke at Wupti efterlever FKN afgørlser (og de behøves ikke
gør det), od så er de 12.000 kr. tabt.

Redigeret af Startrek - 22-November-2008 kl. 14:18
Til top
Bruger slettet Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 31-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1200
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:14
Det er ligegyldigt om tv'et er parallelimporteret, du og din far har altid 24 måneders reklamation ifølge dansk lovgivning.

Så til lidt reklame. Køb et Panasonic tv i stedet for.
Der var problemer med G10 plasma panelet, normalt er det ikke god reklame, men mit panel fik fejlen efter godt 1 år (en streg ned midt i billedet) og det blev skiftet uden brok.
En kammerats panel stod så af efter 26 måneder (Læs: efter reklamationsperioden), svaret fra Panasonic var:
"Vi ved godt at der var nogle problemer med modellen, det bliver naturligvis skiftet uden regning."
Det tog 1½ uge, så havde han tv'et tilbage, se det er service.

Damn svar kommer hurtigt herinde


Redigeret af Kim Jespersen - 22-November-2008 kl. 14:15
Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Status: Offline
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 14:32
Det der skræmmer mig er, at begge tv'er får samme fejl på nogenlunde samme tid! Jeg har selv haft et Samsung plasma tv som gik i stykke efter kun ca. 3,5 år, så jeg holder mig personligt fra Samsung indtil videre.
(Undskyld lidt off-topic, vil bare lige dele mine erfaringer )


Redigeret af zeryus - 22-November-2008 kl. 14:33
Til top
Bjerrehuus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 15:19
Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..
Til top
niepe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1120
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 16:02

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Du hav vel også højest tabt den værdi dit TV reprensentere? (MAX 4000-5000  kr)



Redigeret af niepe - 22-November-2008 kl. 16:08
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af niepe niepe skrev:

Den dækker hvis DU kan bevise at fejlen var tilstede ved købet!!

(hvad tænkte de idioter på da den lov blev lavet

Der er ikke noget i vejen med loven, kun med den udlægning af den som visse dele af branchen har forsøgt at skabe et skræmmebillede om. Du skal ikke "bevise" noget som helst andet end at produktet ikke virker, da elektronik per definition har en forventet levetid på mere end 2 år. Derfor antages det at en fejl der opstår inden for 2 år per definition skyldes en fejl der var til stede ved købet. Sagen er klokkeklar, butikkerne kan ikke løbe fra reperationen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 16:20

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:



Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

Ja - hvis den ikke skulle dække dét, hvad skulle den så?

Til top
Langemor84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-December-2005
Status: Offline
Point: 708
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2008 kl. 16:42

Oprindeligt skrevet af Bjerrehuus Bjerrehuus skrev:

Jamen dog - hvor ER jeg glad for den enslydende holdning herinde..

Det jeg bare lige skal være helt rustet med, inden jeg snakker med befro, det er: som jeg forstår det i siger - dækker den 24 måneders reklamationsret, at panelet i mit fjernsyn er gået i stykker?

recordere.dk er altså bare super..

Bare lige et råd:

Lad være med at fare mod Befro med lovgivning og reklamationsret.... Prøv bare at spørge dem pænt  Hvis de har god service hvilket jeg har indtryk af de har, så skulle der ikke være nogen problemer.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu