recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RGB / Video scart-udgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRGB / Video scart-udgang

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Steen F. Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Maj-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Emne: RGB / Video scart-udgang
    Sendt: 11-Juni-2005 kl. 15:10

Vedr. scart 1 fra DVD-recorder til TV-apparatet: Er det bedst at bruge RGB frem for Video-udgang på en RX710?

MVH Steen

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2005 kl. 15:38
Oprindeligt skrevet af Steen F. Steen F. skrev:

Vedr. scart 1 fra DVD-recorder til TV-apparatet: Er det bedst at bruge RGB frem for Video-udgang på en RX710?

MVH Steen

Kvalitetesmæssigt er RGB bedre en video (composite).
Man mister Smartlink funktionaliteten ved RGB, og TV'et skal selvfølgelig kunne modtage RGB, for at der er noget at vinde kvalitetsmæssigt.

Jeg kører med RGB selv og kan tydeligt se forskel.

Mvh Michael

Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2005 kl. 22:26

Jeg er sku lidt i tvivl omkring det med RGB. Mit TV billede ændre sig ikke meget, hvis det overhovedet ændre sig. Det er måske mit gamle Grundig TV, som ikke kan modtage RGB signaler, men ville der så ikke bare være sort TV skærm?

Jeg har sat output til RGB, og billedet ser ok ud. Men jeg har meget svært ved at se forskel på RGB & Video, medmindre det kun er ved HDD ell. DVD afspilning man kan se det?

Moef

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2005 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af Moef Moef skrev:

Jeg har sat output til RGB, og billedet ser ok ud. Men jeg har meget svært ved at se forskel på RGB & Video, medmindre det kun er ved HDD ell. DVD afspilning man kan se det?

Moef

Det er det ikke kun.

Jeg synes især det er tydeligt ved skrift i menuerne på recorderen.
De er mere "uldne" med et composite signal.

Mvh Michael

Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 00:26
Oprindeligt skrevet af Maggerholm Maggerholm skrev:

Moef

Det er det ikke kun.

Jeg synes især det er tydeligt ved skrift i menuerne på recorderen.
De er mere "uldne" med et composite signal.

Mvh Michael

Okay, jeg har under alle omstændigheder sat mit output til RGB + jeg købte et bedre Scart kabel i Roskilde (tech-link 300 pops ) , en kammerat siger, at han har fået bedre DVD billede med bedre Scart kabel, så jeg valgte at tro på ham

Moef

Redigeret af Moef
Til top
vigo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 13:19

Jeg er også i tvivl, om jeg skal bruge RGB el. video output til mit ældre B&O MX6000, jeg synes ikke jeg kan se forskel, vil der være situationer, hvor det ene vil være bedre end det andet? Mit Tv understøtter nok ikke smartlink.

Vælger jeg S-video forsvinder farverne helt.

Kan jeg opnå et bedre resultat, ved at anvende et S-video kabel, frem for SCART kabel?

Vigo

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af vigo vigo skrev:

Jeg er også i tvivl, om jeg skal bruge RGB el. video output til mit ældre B&O MX6000, jeg synes ikke jeg kan se forskel, vil der være situationer, hvor det ene vil være bedre end det andet? Mit Tv understøtter nok ikke smartlink.

Vælger jeg S-video forsvinder farverne helt.

Kan jeg opnå et bedre resultat, ved at anvende et S-video kabel, frem for SCART kabel?

Vigo

Hiearakiet er som følger (dårligst øverst):
Composite (Video)
S-video
RGB
Component

Composite kan alle TV modtage, s-video kan de fleste nyere TV modtage (skal måske aktiveres i en menu eller bruge et andet scartstik/AV kanal, ellers tror TV'et det modtager composite, og så bliver det sort/hvid), RGB kan de fleste nyere TV også modtage (men igen skal der måske ændres noget i TV'ets menu mm), Component er det vist kun fladskærmstv og projektorer der kan modtage.

Et scart kabel kan overføre både composite, s-video og RGB, så sådan et giver mest fleksibilitet, men enhederne skal så lige indstilles til at sende/modtage det rigtige.

Mvh Michael
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 14:29

Jeg er sku lidt i tvivl omkring det med RGB. Mit TV billede ændre sig ikke meget, hvis det overhovedet ændre sig. Det er måske mit gamle Grundig TV, som ikke kan modtage RGB signaler, men ville der så ikke bare være sort TV skærm?

RGB i scart-signalet bruger composite signalet til sync, derfor sendes der også et composite signal når afspilleren sættes til RGB. Derfor vil der stadig være billede, også selv om tv'et ikke understøtter RGB. Jeg kender til flere relativt nye Grundig modeller der ikke understøtter RGB, så det er ikke umuligt at det er derfor. Hvis det ikke understøtter RGB, bør du bruge S-video (hvis dét så ellers understøttes...). Du skal sandsynligvis selv vælge på tv'et hvilket signal du skal køre, og hvis der er flere scart-stik er der ofte kun RGB og S-video i nogle af dem.

Når du kører S-video, bruges dét ben der normalt sender composite til sort/hvid delen af S-video signalet, derfor bliver billedet sort/hvid hvis du sender S-video ind i et tv der ikke understøtter det.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 15:10

Tak for svaret Otto TC,

Jeg skal vidst lige have fat i manualen til mit TV. Men mange tak fordi du lige fortalte lidt omkring, hvordan det hele lige hænger sammen :-)

I går rodede jeg lidt med min egen 20db antenneforstærker, fordi jeg var bange for, at jeg sendte for meget signal ind i Sony'ens tuner. Men efter en lang tids skruen på forstærkerens gain knap, fandt jeg ud af, at der TV billedet er bedste med fuld skrue (20db). Men nu har jeg altså også 20-30 meter antenne kabel, som bliver delt på midten ved et stik-udtag. Og så er vores gammel fællesantenne nok heller ikke i bedste kvalitet. Men billedet er perfekt på mit TV, men på Sony tuneren er der en smule mere støj, brightness i billedet, samt at kontrasten er mindre end på mit Grundig TV.

Nå, men jeg vil lige tjekke op på det med S-Video/RGB. Jeg troede ikke, at man kunne sende S-Video signaler i Scart kablet, eftersom der jo findes et specielt rundt stik på Sony'en til dette?!

Mvh. SLL

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 21-November-2003
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 16:07

Nå, men jeg vil lige tjekke op på det med S-Video/RGB. Jeg troede ikke, at man kunne sende S-Video signaler i Scart kablet, eftersom der jo findes et specielt rundt stik på Sony'en til dette?!

Det er heller ikke alle afspillere/optagere der kan sende S-video i scart-stikket, men en del kan.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
vigo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2005 kl. 17:05

Tak for de hurtige svar

Nu har jeg været inde og rode lidt i menuen på mit B&O TV - jeg satte

S-VHS til on, så forsvandt billedet fra DVD'en, så til B&O manualen, den siger at, S-VHS henviser til en lille stikdåse bag på TV'et, og at udstyr som tilsluttes stikdåsen også skal tilsluttes en af de 21-polede stikdåser for gengivelse af lyd, så jeg må vel nøjes med video format

Mvh. Vigo

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu