Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
clundfelt
Ny bruger
Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2
|
Emne: Hjælp til Canon IXUS 85 IS Sendt: 07-Februar-2009 kl. 10:17 |
Jeg har lige købt en canon IXUS 85 IS, men billederne er meget grynede når jeg ser dem på computeren. Jeg har læst om at det måske bare kan være nogle forskellige indstillinger.
|
|
Vendel
Super bruger
Oprettet: 01-April-2004
Point: 423
|
Sendt: 07-Februar-2009 kl. 22:07 |
Hvad står ISO på? Hvis den står meget højt prøv evt. at sætte den på 100 eller 200.
|
PV
|
|
okaare
Super bruger
Oprettet: 08-December-2007
Point: 269
|
Sendt: 07-Februar-2009 kl. 22:18 |
Du kører givet med laveste billedopløsning, skift til højeste L: 3648 x 2735 pixels, det giver en forskel, der sparker røv ;-)
|
|
doit
Guld medlem
Oprettet: 03-Februar-2008
Point: 901
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 18:10 |
Hvordan ændrer man billedopløsning? Syntes ikke jeg kan finde noget i manualen.. Tak
|
|
bulk
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 18:47 |
doit skrev:
Hvordan ændrer man billedopløsning? Syntes ikke jeg kan finde noget i manualen.. Tak |
doit er den på dansk brugsanvisningen ? i den engelske står det på side 66 (kunne ikke finde den på dansk) ...
håber du finder ud af det sammen med clundfelt/doit ...
|
|
bulk
Guld medlem
Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 18:52 |
eller helt præcis sådan her
|
|
doit
Guld medlem
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 20:55 |
Mange tak. Prøver lige..
|
|
doit
Guld medlem
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 20:56 |
Den stod i forvejen til højeste opløsning.. Fedt.. Så ved jeg det
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 19-Februar-2009 kl. 20:59 |
Hvis de er taget i dårlig belysning så er det desværre hvad du må forvente med at kompaktkamera. Selv dyrere spejl døjer med støj ved høj iso, men kompakterne er helt ekstreme synes jeg
Det er pga. ISO som Vendel skriver, at du oplever den dårlige grynede kvalitet. Ihvertfald en sikker mulighed.
Kan du vise et billede hvor problemet er tilstede?
|
|
clundfelt
Ny bruger
Oprettet: 19-Januar-2009
Point: 2
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 13:57 |
MartinJohansen skrev:
Hvis de er taget i dårlig belysning så er det desværre hvad du må forvente med at kompaktkamera. Selv dyrere spejl døjer med støj ved høj iso, men kompakterne er helt ekstreme synes jeg
Det er pga. ISO som Vendel skriver, at du oplever den dårlige grynede kvalitet. Ihvertfald en sikker mulighed.
Kan du vise et billede hvor problemet er tilstede?
|
Hejsa tak for alle svarene. Har også prøvet at stille mit kamera til den store guldmedalje. Og jeg må nok erkende at kompakt kamera skal bruge meget lys.
|
|
okaare
Super bruger
Oprettet: 08-December-2007
Point: 269
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 14:41 |
Hejsa tak for alle svarene. Har også prøvet at stille mit kamera til den store guldmedalje. Og jeg må nok erkende at kompakt kamera skal bruge meget lys.
[/QUOTE]
Undskyld jeg blander mig, men sjældent har jeg læst så meget sludder på et forum. I al beskedenhed er jeg udlært i fotobranchen og i over 35 år været ansat hos Danske Canon importører og kan oplyse, at det nævnte kamera er udstyret med en 10,0 MB sensor og et objektiv med maksimal lystyrke f/2,8. Grumsede og/eller uskarpe optagelser har intet med objektivets lysstyrke at gøre, blænden er alene medbestemmende for skarphedsdybden i kombination med den anvendte brændvidde. Indstiller du kameraet til højeste billedopløsning og anvender eksempelvis ISO 100, får du pivskarpe og klare optagelser; hvis ikke er det dit kamera, der er behæftet med fejl eller din PC skærm, der står indstillet til en lav opløsning. Det kamera, du i dag ejer, tager lige så højopløselige billeder som et spejlrefleks med et standardobjektiv påsat. Vi kan først tale om en kvalitetsforskel ved anvendelse af de mere kostbare EF objektiver med UD glas.
|
|
MJ (udmeldt)
--
Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
|
Sendt: 20-Februar-2009 kl. 14:46 |
okaare læs nu hvad vi skriver først ... du har ikke forstået det kan jeg tydelig læse ud fra dit indlæg.
Om du så havde været ansat i fotobranchen i 50 år ændrer det ikke ved at et pocketcam har en akilleshæl der kommer til udtryk i dårlig belysning hvor ISO må skrues op trods vidt åben blænde... Og den akilleshæl kaldes for sensoren....
Små sensorer, høj opløsning samt høj ISO - værsgo' og se på dårlige billeder.
Jeg kan slet ikke forstå du begynder at snakke om at et kompakt med 10MP tager lige så højtopløselige billeder som et spejl på 10MP - det er jo ligesom logik for perlehøns (sorry).
Jeg vil faktisk være så grov at sige det du har skrevet er noget værre sludder - ikke fordi meget af det er usandt, men fordi det slet slet ikke passer til trådstarters problem! Hvis du er udlært i fotobranchen så antager jeg derfor du blot har misforstået indlæggene og været lidt for hurtig fremme i skoene.
Og så har blænden altså en del at sige i den her forbindelse.. jo større åbning jo mere lys og jo mere lys jo mindre behov for høj iso.
Iøvrigt har jeg også efterlyst et sample så vi er ude over alle forståelsesproblemer mht definition på "grynet".
Redigeret af MartinJohansen - 20-Februar-2009 kl. 14:51
|
|