|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3728 |
![]() Sendt: 25-Februar-2009 kl. 08:57 |
Hey folkens. Jeg har lige fået min elregning for næste kvartal. Den lyder på 2.100kr. Jeg havde egentlig regnet med en del mere nu hvor jeg har skiftet til større plasma tv og brugen af xbox, bluray og receiver spiller også ind. Vi har tørretumbler som kører 1 gang om ugen i gennemsnit. Vi har desuden el-hegn til hestefold. Er egentlig bare nysgerrig om mit forbrug ligner jeres eller om mit forbrug ligger over eller under jeres. |
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
Nu kan elpriser og abonnement svinge lidt, så hvad med at sammenligne forbruget i kWh istedet.
Vores elforbrug ligger ret stabilt på 300kWh/måned. Vi er en husstand på 2 voksne, 2 børn, bolig på 200m2, umiddelbart ingen særlige strømslugere udover måske et amerikansk køleskab ![]() |
|
![]() |
|
kbh4 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
![]() |
Vi bruger omkring 1.600 kr. i kvartalet - vi er en familie på 4.
Edit: Det svarer til ca. 290 kWh/måned. -Kent Redigeret af kbh4 - 25-Februar-2009 kl. 09:35 |
|
![]() |
|
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
Husstand på 2 voksne: ca. 180 kWh/måned. Redigeret af Sandal - 25-Februar-2009 kl. 10:06 |
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7182 |
![]() |
Husstand 2 voksne 1 barn på 14 4500 KWH årligt = 375 KWH/Måned. Har vaskemaskine, tøretumbler, opvaske maskine. 2 Plasma TV og 1 LCD TV med 3 x Yousee digital modtagere 1 Server, 2 stationære PC, 2 Bærebar. Det koster lidt at drive et hjem |
|
![]() |
|
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3728 |
![]() |
Tak for jeres svar. Så ser vores forbrug jo meget normalt ud Hvad KWH tallet er ved jeg ikke lige nu (er på job). Kan bare huske beløbet. |
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
JørgenR ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 369 |
![]() |
Undskyld den lange ”smøre” nedenfor, men du har måske mulighed at spare nogle mønter Mit forbrug ligger nok lidt over gennemsnittet med 4.855 KwH, og det kostede i 2008 kr. 4.420 + afgifter og moms til staten på kr. 5.202. Den samlede pris var altså kr. 9.622 = kr. 1,98 pr. KwH. Her i formiddags fik jeg lige lyst til at tjekke om prisen der betales er rimelig. Her tænkes ikke på muligheden for evt. at forbruge mindre, det er nemlig en anden sag. Først lige en forklaring på hvordan 2008 el-prisen var sammensat: nettoprisen renset for afgifter og moms til staten (altså de 4.420) består af 2 ydelser: Udgift til et forsyningsnetselskab (selve el-transporten herunder vedligeholdelse af master og kabler mm.) på kr. 1.763 + udgift på kr. 2.657 til en el-leverandør for selve strømmen. Er der så mulighed for at købe strømmen billigere ? Udgiften til staten og forsyningsnetselskabet kan der ikke gøres noget ved. Derimod er der frit valg af leverandøren der står for leveringen af de nødvendige KwH. Altså i princippet en løsning der er indført for at få noget priskonkurrence på markedet. Jeg har tidligere haft opfattelsen af, at konkurrencen mellem el-sælgerne var ret teoretisk, og besparelsen for den almindelige forbruger minimal. Det er den måske også stadig, men mit tjek idag viser en mulig besparelse større end jeg forventede, nemlig ca. kr. 1.100 - 1.300 (flere valgmuligheder for dagspris eller fastpris i 1 til 3 år). På Elpristavlen: http://www.elpristavlen.dk/MainPage.aspx?page=26&menu=0 er det muligt at tjekke og sammenligne priser. På visse el-leverandøres hjemmeside (nok kun de billigste) er det muligt direkte at beregne besparelsen i forhold til andre leverandører. En regning på forbrugsafgifter kan virke ret uoverskuelig, men det er faktisk nemt at skifte el-leverandør. Har selv netop gjort det for nogle timer siden online på den nye leverandørs hjemmeside, og så skulle det være i orden og træde i kraft fra 1. april. Det er da nemt tjente penge, og for at konkurrencen på markedet kan blive endnu mere virkningsfuld, vil jeg håbe der er flere som bliver opmærksomme på mulighederne.
|
|
/ Jørgen
|
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
![]() |
Hvem valgte du? og hvilken løsning? spot eller fast?
|
|
![]() |
|
JørgenR ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 369 |
![]() |
Jeg har skiftet fra ScanEnergi Elsalg A/S til NOE: http://www.noe.dk/348/Elsalg/side.aspx Samtidigt har jeg skiftet fra alm. dagspris til en 3 årig fastpris aftale. |
|
/ Jørgen
|
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
![]() |
Jeg ved godt at vi er ved at gå lidt OT, men... Jeg har også lige kikket på NOE, og det ser også ud til at jeg kan spare en 800-1000 pr. år. Så kunne man jo vælge at bruge 4,69 øre pr. kWh på deres vindmøllestrøm - så er der stadig sparet 650-850 pr. år. Ydermere så så jeg at NOE kører med et koncept så man kan få 150,- for at anbefale NOE til andre, så (hvis JørgenR er interesseret), vil jeg da opfordre andre til andet sætte ham på som reference så han kan få lidt credit for sit fine indlæg... ![]() Jeg skal selv lige have detaljerne på plads inden jeg skifter, men hvis du er interesseret JørgenR, så vil jeg gerne skrive dig på som reference. Redigeret af Zulu - 25-Februar-2009 kl. 16:18 |
|
![]() |
|
![]() |
Mange tak for tilbuddet, men det skal I ikke tænke på. Jo flere der får øjnene op for mulighederne for det frie leverandørvalg jo bedre. El-leverandører med for høje priser er lykkelige for det ikke særligt overskuelige system - og at mange derfor ikke beskæftiger sig med det. |
|
/ Jørgen
|
|
![]() |
|
![]() |
JørgenR: Tusind tak for kommentaren og info. Vil prøve at se om der er lidt at spare ved eks. at vælge NOE. Jeg har altid vidst at man kan forhandle om elprisen og vælge bílligere forhandlere men jeg synes simpelthen at det er så indviklet. Se bare på elregningen. Det ligner jo fanme noget der skal en tur til Nasa for at blive beregnet. Vil helt sikkert tjekke om på det denne gang. Takker [edit] har lige tjekket linket til NOE. Vi kan spare 850kr pr år ved den 3 års fast periode. Det er da også en slags penge Redigeret af furious jt - 25-Februar-2009 kl. 17:24 |
|
7.2.4 atmosbio
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |