|
Mangel på lys i projektor, medfører hvad? |
Besvar | Side 12> |
Forfatter | |
Naite22
Bruger Oprettet: 25-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
Emne: Mangel på lys i projektor, medfører hvad? Sendt: 01-April-2009 kl. 15:10 |
Min Mitsubishi HC6000, som jeg sådan set er pisse glad for, virker til (kun i dagscener!) at have et ret så lyst billed, så meget at det er som om farverne, specielt i folks tøj, går lidt tabt. Som om der er et lille lag af noget som forhindrer disse ting at skinne igennem. det kan flyde ret så meget ud i sort. Meget lyse scener får også de sorte bars i toppen og bunden af en film til og blive halvgrå. Forstår ikke hvorfor lyse scener skal have indflydelse på dette!!???? Det skal siges at jeg bruger projektoren på et 130" Lissau lærred med white flex dug!!! OG de skriver mange steder (projector central inkluderet) at Mitsubishi projektorene ikke er særlig lys-stærke (1000 ansi lumens). DERFOR egner de sig bedst til skærme på max 110" og nedefter. Dette opdagede jeg jo først da jeg HAVDE købt mit store lærred, som jeg er sindssygt glad for og helst ikke vil af med. Så mit spørgsmål er vel egentlig således: Er det pga mangel på lys og for stort et lærred at min projektor opfører sig som beskrevet foroven ? ! ? ELLER har kontrasten også meget og sige der ? ! ? Det irriterer mig mere og mere, for i mine øjne virker det virkelig til at Mitsubishi HC6000 er den nærmest PERFEKTE hjemme-bio-projektor! Prøv og kig på pluserne, for der er edermame mange! 1: En pære der holder i 5000 timer 2: En scaler og optik der opskalerer og gengiver standard dvd plader fuldstændig fantastisk! SIKKE EN BILLED-BEHANDLING! 3: Den siger stort set ikke et kvæk; 99% lydløs! 4: Det RENESTE og simpelthen mest KNIVSKARPE full hd billed jeg nogensindet har set (det er fanme 3D uden briller!) 5: Installeringsmuligheder i verdensklasse (syntes jeg). Alt er let og motoriseret! Det ENESTE der nager mig, ja, det er problemet som forklaret foroven. Så igen, hvad skyldes det??? |
|
kaizer
Guld medlem Oprettet: 08-Maj-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2353 |
Sendt: 01-April-2009 kl. 16:34 |
Hvorfor spørger du, når du alligevel har den til salg?
|
|
kbh4
Guld medlem Oprettet: 20-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 721 |
Sendt: 01-April-2009 kl. 17:13 |
Jeg kender ikke modellen, men mon ikke det skyldes at projektoren benytter dynamisk kontrast, og derfor åbner for blænden når billedet er meget lyst (og dermed gør de mørke områder lyse også)?
-Kent |
|
Naite22
Sendt: 01-April-2009 kl. 17:28 |
Udelukkende fordi jeg gerne vil opgradere til Mitsubishi HC7000 og den har eksakt samme lys-styrke! Dog har den 7-8 gange så meget i kontrast. MEN, hvis det er det begrænset lys (og for stort et lærred) der er skyld i at billedet ter sig på den måde, så ville det jo ikke være anderledes med HC7000... der er ingen projektor i verden jeg hellere ville have hvis blot jeg vidste at HC7000 håndterede billedet på det 130" lærrede jeg har bare lidt bedre end min nuværende HC6000 gør... Men når lysstyrken er den samme så har jeg svært ved og se hvordan det skulle være anderledes... Med mindre at den høje kontrast har ligeså meget og sige?? |
|
Naite22
Sendt: 01-April-2009 kl. 17:30 |
Det lyder jo overhovedet ikke som et dumt bud, men du må for guds skyld IKKE smide spørgsmålet tilbage til mig, for jeg aner det ikke. det er derfor jeg spørg jer! :-) |
|
hjernemadsen
Super bruger Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Sendt: 01-April-2009 kl. 21:40 |
Det med de lysere bjælker i lyse scener skyldes den adaptive blænde, som skruer op for lysstyrken. For mig lyder det ikke som om du mangler lys, nærmest tværtimod. Problemet med farverne ville efter min vurdering blive bedre med et gråt lærred. Har du prøvet at justere ned for lysstyrken ved hjælp af blænden i objektivet? Det vil øge projektorens kontrast væsentligt og dermed mindske problemet. Det kan selvfølgelig være et problem at reducere lysstyrken med den størrelse lærred du har. Men det vil være bedre at sætte lampens lysstyrke på det højeste niveau og skrue ned for blænden hvis du vil have højere kontrast. Du kan læse mere om det i testen af HC 6000 på www.cine4home.de , hvis du kan tysk. En anden mulighed er at prøve med et farvefilter, men det kræver at farverne kalibreres efterfølgende. |
|
BowieCool
Guld medlem Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
Sendt: 02-April-2009 kl. 01:14 |
Burde Christian fra CSN-Teknik ikke kunne svare dig på dette ?? Som du selv skriver i din salgstråd, yder han KANON service. Han kan vel hurtig forklare dig, hvad du evt skal gøre Mvh Bowie |
|
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
|
FNørd
Guld medlem Oprettet: 22-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 702 |
Sendt: 02-April-2009 kl. 09:01 |
Hej Nu starter du med at spørge, hvad mangel på lysstyrke medfører. Hvis du mangler lys og har en dynamisk iris, kan denne sættes til at blænde op og slippe mere lys igennem. Såfremt projektoren var mere lysstærk kunne den blænde ned og du ville undgå ændringen i sortniveau i "bjælkerne". Dynamisk iris svarer vel til at ændre på baggrundbelysningen på et fladskærms-tv. Det vil løfte lys niveauet over hele skærmen, også i alle sorte områder. Denne løsning er vel noget man anvender for at lappe på manglende lys og kontrast. Kontrasten bliver ikke bedre af det; men mørke scener kan måske fungere og lyse ligeledes - de skal bare ikke blandes og være på "skærmen" samtidig. Har du kigget på DLP? Og btw så har jeg set én (1) regnbue - det var på en BenQ. |
|
Mvh FNørd. Musical Fidelity Kw250s. Lexicon RV5, Monitor Audio GS 60, LCR, FX. M&K VX1250SF. Sim2 Domino D80. DVDO Edge. Quality Sceen matte white 100", Yousee, Oppo BD-105.
|
|
Naite22
Sendt: 02-April-2009 kl. 17:04 |
Har jeg goså gjort hehe... Ville bare have så mange inputs som muligt og det har jeg fået. Tusind tak for svarene alle sammen, jeg må se på det :-) |
|
Naite22
Sendt: 02-April-2009 kl. 19:05 |
Lad mig spørge på en helt anden og nok mere simpel måde. Hvad er det der gør at en projektor (så vel som en fladskærm) er i stand til og nuancere farverne og ikke mindst ADSKILLE tingene af, i en mørk sekvens, således tingene ikke bare flyder ud i sort? ? ? Er det lys eller en høj kontrast? ? ? Redigeret af Naite22 - 02-April-2009 kl. 19:06 |
|
hjernemadsen
Super bruger Oprettet: 17-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 267 |
Sendt: 02-April-2009 kl. 21:04 |
Det er en høj kontrast, kombineret med en korrekt gamma-indstilling. Problemet med kontrasten ved høje lysstyrker skyldes diffust lys der passerer gennem objektivet. Dette problem kan reduceres ved hjælp af den indbyggede blænde i objektivet. I de dyreste LCD-projektorer er problemet reduceret ved hjælp af et ekstra polarisationsfilter efter LCD-panelet. Jeg vil anbefale dig at eksperimentere med den indbyggede blænde i objektivet inden du køber en ny projektor. Selv om du bliver nødt til at køre lampen på højeste styrke for at få lys nok er prisen for dette vel ikke højere end omkostningen ved at skifte projektoren ud. Du kan også prøve at justere en smule på gammaindstillingen, således at de mest lysstærke scener bliver lidt mere afdæmpede. |
|
Naite22
Sendt: 02-April-2009 kl. 21:17 |
Det er en høj kontrast, kombineret med en korrekt gamma-indstilling. Problemet med kontrasten ved høje lysstyrker skyldes diffust lys der passerer gennem objektivet. Dette problem kan reduceres ved hjælp af den indbyggede blænde i objektivet. I de dyreste LCD-projektorer er problemet reduceret ved hjælp af et ekstra polarisationsfilter efter LCD-panelet. Jeg vil anbefale dig at eksperimentere med den indbyggede blænde i objektivet inden du køber en ny projektor. Selv om du bliver nødt til at køre lampen på højeste styrke for at få lys nok er prisen for dette vel ikke højere end omkostningen ved at skifte projektoren ud. Du kan også prøve at justere en smule på gammaindstillingen, således at de mest lysstærke scener bliver lidt mere afdæmpede. Men det jeg har highlightet af din post foroven, det må du meget gerne lige uddybe lidt, for er nemlig lidt i tvivl om hvad du mener mht "blænde i objektivet" ? ? ?
Redigeret af Naite22 - 02-April-2009 kl. 21:40 |
|
Besvar | Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |