recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBitraten på DR HD og andre mux2 kanaler

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Emne: Bitraten på DR HD og andre mux2 kanaler
    Sendt: 07-November-2009 kl. 03:28
Tråden "DR HD er ikke godt?" er blevet temmelig lang, så jeg har valgt at starte en ny tråd for at fokusere på bitraten på DR HD og de andre mux2 kanaler.

Nedenfor er der en fordeling af den samlede bitrate i mux2 fra 21:15 til 21:45 i går aftes (den 6/11). Opgørelsen er lavet ved først at optage hele mux'et og derefter analysere bitraten i de enkelte streams. Det er mere præcist end at lave 4-5 korte optagelse af de enkelte kanaler umiddelbart efter hinanden som TBC1 gjorde i den anden tråd.

* På Linux er dvbsnoop brugt til at "optage" hele mux2 ($ dvbsnoop -s ts -tsraw -b > file.mpg).
* Windows programmet TSReader Lite er brugt til at analysere bitraten (kører fint under Wine på Linux).

Den gennemsnitlige bitrate for de 30 minutter er

Kanal / bitrate                  Video  (Mbps)       Audio (Kbps)
DR HD                               5.51                         100
DR K                                  3.46                         105
DR Ramasjang                   3.35                         105
Folketing                            2.58                      70+70  (der er to streams)
DR Update                          2.45                         100

Hvis man lægger tallene sammen er det 17.9 Mbps. Den samlede bitrate i mux'et er 19.9 Mbps, og forskellen skyldes en teletext stream (430 Kbps) med tekst-TV for DR Update, event data (EIT) streams med et par hundrede Kbps, og den særlige stream 0x1fff med null packets, som er spildt kapacitet fordi de 19.9 Mbps ikke udnyttes. Null packets tegner sig faktisk for 1.1 Mbps i gennemsnit.

Der er 17.35 Mbps til video, eller 3.5 Mbps per kanal i gennemsnit. DR Ramasjang og DR K har en bitrate som svarer til dette gennemsnit, mens Folketing og DR Update ligger ca 1 Mbps lavere. Det giver 2 Mbps ekstra til DR HD, men forskellen i bitrate mellem HD og SD er på ingen måde overvældende.

Det skal bemærkes at DR Ramasjang mellem 21:15 og 21:45 ikke sendte nogle programmer, så der var en pauseskærm med nedtælling til kl. 6:00 næste morgen.

Der er heller ikke meget "HD" over lyden på DR HD.Ouch HE-AAC bitraten er 100 Kbps for alle kanaler, undtagen Folketing hvor der åbenbart er to audio streams.

Redigeret af JesperLund - 10-November-2009 kl. 03:48
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
bissemanden Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-November-2009
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 06:57
flot arbejde.
så er de ringe bit rater samtidig skyld i at de mangler linier på tekst tv og at de er langsom om at søge,eller er det boxers standardbox der har for dålig modtager til teksttv,min gamle philips fta (mpeg2) loader alle siderne på komando.
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 09:41
Ja flot arbejde

Ja HD på forsiden af Ekstra bladet.
synes det er en skandale, eller med andre ord en fuserOuch

fordi man jo forventer meget mere, når man kalder DR HD for den første frie HD kanal i Danmark. 
Men licensen rækker åbenbart ikke til mere

Redigeret af xcardman - 07-November-2009 kl. 09:44
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg vil foreslå recordere.dk redaktionen at de laver en artikel om "HD fusk" hos DR. Det her er lige til forsiden af Ekstra Bladet.LOL

Nu er jeg ikke fortaler for at bruge Ekstra Bladet til noget som helst andet end at lade det ligge i kiosken, og jeg er bange for at så snart ordet "megabit" bliver nævnt, så er det allerede for teknisk for Ekstra Bladet segmentet... men bortset fra det er jeg fuldstændigt enig. Jeg har tydeligvist ikke læst på lektien omkring DVB-T, jeg var ikke klar over at der var så lidt båndbredde til DR HD. Det er især skandaløst at DR har brugt dén markedsføring de har, hvor de har slået specifikt på at de leverer "ægte HD", og så er dét man får i virkeligheden det halve af hvad man får hos andre kanaler, og hos Yousee. Jeg skal lige have fat i en DVB-T tuner så jeg kan se det selv, men jeg lægger gerne navn til en påstand om at HD ved 5,5 mbit er lige så lidt "ægte HD", som opskaleret SD ved 11 mbit, som nogle af de andre kanaler leverer. Men dét der skal trækkes frem, er at det nye fine digitale sendenet, reelt leverer den halve kvalitet af hvad Yousee og satellit sender (jeg savner stadig bitrates på Stofa's sendenet, anyone?) Hvis det var den samme lave bitrate hos alle udbydere, så ville det være nemmere at spise os af med at vi bare er nogle over-kritiske nørder. Men når der er et konkret alternativ med dobbelt-op bitrate, så er det noget en journalist kan forholde sig til.

Problemet er at der ikke findes en konkret definition af hvor meget man kan tillade sig at komprimere et signal, og stadig kalde det "HD". HD standarden siger intet om komprimering, kun om opløsning, principielt kan du levere et HD signal med 0,5 mbit. Det vil være ubrugeligt, men det vil teknisk set være HD.

Det gode ved at tage debatten op på et højere plan, er at det måske (kun måske) kan skabe lidt fokus på at samme problem også eksisterer på SD.

Redigeret af AV Precision - 07-November-2009 kl. 10:20
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 10:28
Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , hvis jeg modtager signalet fra parabolen?? Jeg modtager nemlig tv signalet via comx , og de har lagt de " frie " DR kanaler ud på deres net , men så skal jeg nemlig ud og investere i en dvb-t MPEG4 box , og så kan jeg kun modtage de nye DR kanaler på denne box . Resten af comx kanaler bliver sendt ud som dvb-t mpeg 2 og dem kan mine tv jo modtage digitalt uden en ekstra box...
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 11:51
Vil foreslå DR at omdøbe DR HD til:     DR TALENTLØS     Ouch
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , skal det forstås sådan , at hvis jeg køber en parabol ift en dvb-t box , så får jeg den dobbelte bit rate på DR HD , hvis jeg modtager signalet fra parabolen?? Jeg modtager nemlig tv signalet via comx , og de har lagt de " frie " DR kanaler ud på deres net , men så skal jeg nemlig ud og investere i en dvb-t MPEG4 box , og så kan jeg kun modtage de nye DR kanaler på denne box . Resten af comx kanaler bliver sendt ud som dvb-t mpeg 2 og dem kan mine tv jo modtage digitalt uden en ekstra box...

Det afhænger af hvad satellitudbyderne udsender, men de har i hvert fald mulighed for højere bitrate, ligesom YouSee.

Det kunne være godt med målinger på DR HD fra Stofa, Viasat, Canal Digital og nogle fiberudbydere (det sidste kræver nok et HTPC setup til IPTV). Opfordringen er hermed givet videre til recordere.dk's læsere.Wink

Redigeret af JesperLund - 07-November-2009 kl. 12:54
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 12:53
Oprindeligt skrevet af bissemanden bissemanden skrev:

flot arbejde.
så er de ringe bit rater samtidig skyld i at de mangler linier på tekst tv og at de er langsom om at søge,eller er det boxers standardbox der har for dålig modtager til teksttv,min gamle philips fta (mpeg2) loader alle siderne på komando.

Nej, hastigheden af tekst TV har ikke noget med dette at gøre. Det er sikkert din box som har for lidt hukommelse til at gemme siderne.
Til top
Bobben Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Maj-2007
Sted: Norway
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 13:37

Det afhænger af hvad satellitudbyderne udsender, men de har i hvert fald mulighed for højere bitrate, ligesom YouSee.

Det kunne være godt med målinger på DR HD fra Stofa, Viasat, Canal Digital og nogle fiberudbydere (det sidste kræver nok et HTPC setup til IPTV). Opfordringen er hermed givet videre til recordere.dk's læsere.Wink

Canal Digital sender DR HD med følgende parametere:
Video H.264 1280x720p  15.5Mbps CBR
Audio MPEG1 Layer II stereo 256kbps
http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html

Viasat utsender DR HD med følgende parametere:
Video H.264 1280x720p  min:6.5Mbps- max:9.2Mbps VBR
Audio MPEG1 Layer II stereo 384kbps
http://www.linowsat.de/0050/bitrate/2512399/1740.html

Redigeret af Bobben - 07-November-2009 kl. 15:31
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 14:28

Oprindeligt skrevet af bissemanden bissemanden skrev:

flot arbejde.

Nej, hastigheden af tekst TV har ikke noget med dette at gøre. Det er sikkert din box som har for lidt hukommelse til at gemme siderne.
Tænkte nok det var noget i den stil  Ouch
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af Bobben Bobben skrev:

Canal Digital sender DR HD med følgende parametere:
Video H.264 1280x720p  15.5Mbps CBR
Audio MPEG1 Layer II stereo 256kbps

http://www.linowsat.de/3590/bitrate/4812265/4801.html
har også fibernet.har de højre bitrate end parabol og yousee,eller er det det same som dem.man skal jo huske på de har megen stor båndbredde tilrådighed.3000gigabit pr tråd i kablet,har jeg ladet mig fortælle.
men skal ikke gøre mig klog på det,men deres hd kanaler er lige så dårlig i opløsning som dr og de andres.eller ligger de ens med you see og kanal digital.
Til top
filthat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juli-2008
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2009 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Men dét der skal trækkes frem, er at det nye fine digitale sendenet, reelt leverer den halve kvalitet af hvad Yousee og satellit sender (jeg savner stadig bitrates på Stofa's sendenet, anyone?)

Jeg spurgte en tekniker jeg sådan kender lidt hos Stofa som havde en oversigt over de forskellige anlæg og deres digitale kanaler og han sagde at DR HD lå omkring de 15mbit.
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu