recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Digital Foto
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 18-55 eller 18-135
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukket18-55 eller 18-135

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Direkte link til dette indlæg Emne: 18-55 eller 18-135
    Sendt: 17-Juli-2011 kl. 03:44
Hej

Jeg har tænkt mig at købe mit første DSLR og det bliver Canon EOS 600D.
Men er i tvivl om hvilket objektiv der skal være det første.

18-55 eller 18-135? Eller andet?

Nogen der har et godt råd?

Allan
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7121
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 08:44
lækkert Camera har selv et 550D

18-135 er en begynder linse efter men mening, men god at have med, da den klarer det meste. de 18-55 der følger med er heller ikke blandt de bedste.
Jeg ville nok vælge en 18-135 til at starte med. og så senere finde ud af hvad behovet er.
har selv en 18-55, 55-250   og 110-400 ( stor og tung )
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 10:12
Hansie ifølge test som jeg har set så klarer Canon ef-s 18-55mm IS sig nu ellers fint nok rent optisk. 18-135 skulle have lidt mere "barrel distorsion", til gengæld så har det et rimeligt zoomområde der nok vil gøre det populært som "walk around objektiv"
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2404
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 10:33
Hvad skal du tage billeder af?

Hvis du er til panoramaskud af solnedgange og den slags bør der ikke være den store forskel på en 18-55 og en 18-135, de kan begge zoome lige langt ud så det er kun eventuel forskel i linsekvalitet der spiller ind.

Til familiebilleder, børnene der leger i haven og den slags bør der heller ikke være den store forskel, bortset fra at 18-135'eren lader dig holde dig lidt mere i baggrunden så ungerne ikke opdager du kigger med.

Hvis du synes det er fedt at tage på biludstillinger og fotografere de flotte biler så er mængden af zoom ikke så vigtig, du kan jo bare gå lidt tættere på hvis ikke du synes motivet fylder nok.

Er du derimod til fx. motorløb er det vigtigt med masser af zoom fordi du sjældent kan få lov at gå tæt nok på bilerne der fræser forbi. Det samme gælder hvis du ynder at tage billeder af fugle, der har du også brug for masser af zoom, for hvis du går for tæt på er fuglen jo fløjet. I begge tilfælde vil jeg dog mene at 135mm zoom er for lidt.

Jeg synes 600D med 18-135 er temmelig dyr i forhold til de muligheder det giver. For 200 mere kan du få 600D med 18-55 og 55-250 og så er du også dækket ind i forhold til fugleliv og heste i galop. Hvis du er ligeglad med fuglelivet og "fart på" billeder og bare skal have noget til familielivet og andre ting der står stille nok til at du kan komme tæt på, så ville jeg vælge 18-55 løsningen og spare 1600 kroner.

Det skal dog lige siges at jeg ikke kender Canon's objektiver, måske er 18-135'eren generelt af en langt højere kvalitet og laver skarpere billeder end 18-55'eren og 55-250'eren så det er det der forsvarer den høje pris?
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Hvad skal du tage billeder af?

Godt spørgsmål.... lidt af hvert.

Det vil jo nok primært være ferie- og familiebilleder.

At spare de 16oo kroner og så bruge lidt tid på at lære kameraet at kende inden man investerer mere i udstyr er måske det smarteste.
Var bare i tvivl om 18-55 er fleksibel nok til "lidt af hvert" billeder.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 11:53
Jeg har et Canon EOS400D med 18-55. Og det er ikke nok til "alm brug". Stod for et par uger siden ved Lillebælt, og så kom der flere sejlskibe forbi. Jeg kunne bare ikke zoome tilstrækkeligt til at få skibene til at fylde billedet.

Heldigvis kunne jeg tage ind til Fredericia og komme tættere på dem der lå i havnen Big smile
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 12:25
Kampus nu er meningen med slr og dslr kameraer så også lidt at man har mere end ét objektiv til dem, kun at have standard 18-55mm objektivet er efter min mening spild af kameraet.
Hvis man vil have nærbilleder at skibe i selv de lidt smallere dele af lillebælt så er min erfaring at 250mm er for lidt, at have mulighed for at gå op omkring 500mm er ret brugbart, dog kræver det en ret sikker hånd selv et objektiv med indbygget stabilisering.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Kampus nu er meningen med slr og dslr kameraer så også lidt at man har mere end ét objektiv til dem, kun at have standard 18-55mm objektivet er efter min mening spild af kameraet.
Hvis man vil have nærbilleder at skibe i selv de lidt smallere dele af lillebælt så er min erfaring at 250mm er for lidt, at have mulighed for at gå op omkring 500mm er ret brugbart, dog kræver det en ret sikker hånd selv et objektiv med indbygget stabilisering.

Jah ok! Men nu er fotografering med spejlrefleks totalt nyt for mig. Har klaret mig med et pocketkamera hidtil for lige at tage et par billeder til fester og sammenkomster.

Men med dslr rykker man jo op i en liga, hvor man lige pludselig begynder at jagte det gode motiv hvorsomhelst. Og så er der behov for ekstra linser og filtre og tasker. Og det må så komme hen ad vejen, når økonomien tillader det Smile
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 12:37
Og det er så også fordelen (og ulempen) ved dSLR. Udstyret slipper hele tiden op, for med en 200+ så har du jo også behov for en mono/tripod :-) Eller begge dele.

BS
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 12:47
Har besluttet mig for at starte med standard kittet med 18-55 og når så jeg har fået lidt styr på det, så begynde at købe tilbehør.

Tak for jeres svar.

Tillægs spørgsmål:
Hvor god er batteri tiden på sådan et kamera? Skal jeg købe et ekstra batteri med det samme?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7121
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 12:59
Kender ikke 600D. Men på mit 550 kan jeg tage 500+ billeder på en opladning.

Har faktisk ikke prrøvet at løbe tør for strøm.    Men købte da et ekstra batteri som sikkerhed, men det bliver aldrig brugt.

Dog hvis du skal bruge det til video bruger det noget strøm og hukommelse, det optager rigtig godt hd video.

Men det er en helt anden snak
Til top
Enerneslo Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-November-2007
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Juli-2011 kl. 13:15
Du kan tage en 300-400 billeder uden blitz med det medfølgende batteri. Så med mindre du har et større behov, hvor du heller ikke har mulighed for at lade batteriet op inden da, så behøver du nok ikke det. :)

Har selv købt et 600D for et par måneder siden, og jeg er vildt glad for det. Jeg tror du har gjort klogt i at købe 18-55'eren og så derefter beslutte dig for hvad for en linse det er du gerne vil ha. Jeg har prøvet at låne en 55-200 linse, og jeg fandt hurtig ud af at det ikke var noget jeg havde brug for, med mindre at jeg skulle på safari eller lign. og der måtte den endda godt kunne zoome noget mere.

Jeg kan forresten anbefale dig at kigge på den her side: http://www.kameratest.dk/ som er helt vildt god hvis du vil lære dit kamera og forskellige teknikker at kende. Under fotoskole og videokurser ligger der en masse videoer. Nogen af dem er gratis, men de fleste kræver et årsabonnement til 215,- men de er virkelig godt givet ud. Smile

Redigeret af Enerneslo - 17-Juli-2011 kl. 13:16
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu