|
Pris og kvalitet |
Besvar | Side 123> |
Forfatter | ||
dreamz
Guld medlem Oprettet: 23-Februar-2008 Status: Offline Point: 857 |
Emne: Pris og kvalitet Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:04 |
|
I nyheden om den nye Airplay-afspiller fra Klipsch mener skribenten, at en pris på kr. 3.500 lyder dyrt. Uden overhovedet at have hørt produktet. Link til nyheden her: http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=5322
Jeg skrev i nyhedskommentaren, at det var useriøst at bedømme et produkt uden at have hørt det først. På den anden side har jeg selv været fortaler for, at især nogle såkaldte high end-produkter er alt for højt prissat - også selv om jeg ikke har hørt dem. Det gælder eksempelvis en den trådløse streamer fra Micromega, som koster kr. 7.000, men som faktisk bare er en nydeligt indpakket Apple Airport Express, som ellers kun koster kr. 700. (http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=80211&title=micromega-wm10-er-en-apple-airport-express) Men 3-4.000 kroner for en iPod-afspiller mener jeg sagtens kan forsvares - hvis den vel at mærke lever op til prisen; men når et redaktionelt medlem nærmest pr. automatik skriver, at en sådan pris synes for høj, mener jeg er useriøs. Tænk blot på en 2 vejs kompakthøjttaler; de fås fra cirka kr. 3-400 stykket og op til over 20.000 - og i mange tilfælde er der sammenhæng mellem pris og kvalitet. Men hvad mener I; Er der altid sammenhæng mellem pris og kvalitet - både når det gælder mere almindelige lydprodukter og high-end? Er kr. 3.500 for meget for en iPod-afspiller?
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:24 | |
Jeg mener der er (mindst) to aspekter i dén diskussion. Den ene er: Giver produktet valuta for pengene? Hvis ikke, så er produktet for dyrt. Hvis det gør, så er produktet ikke for dyrt, men derfor kan det jo godt være mange penge.
Det andet aspekt er mere interessant i denne sammenhæng. Kan man generelt sige at et produkt er "dyrt", når det rammer et vist prisleje? Er en bil til to millioner kroner per definition "dyr" (hvadenten den giver valuta for pengene eller ej), fordi det er mange penge? Dén definition af "dyr" mener jeg godt man kan have. Sådan ER det i hvert fald generelt - noget der som sådan er pengene værd, kan godt føles "dyrt" alligevel, fordi det er mange penge. Det er jo fair nok. Men ligesom at en ny bil til 150.000,- ud fra dén betragtning aldrig ville blive betragtet som "dyr", alene ud fra prisen (det er jo i den bilige ende), så synes jeg det er absurd at kalde en højttaler for "rigtig, rigtig dyr", alene ud fra en pris på 3.500 kroner. Det er da ikke "mange penge" for en aktiv højttaler - er det? Eller det er det måske, fordi folk ikke opfatter det som en "rigtig" højttaler, så snart der sidder et USB stik i - så er det pludselig at sammenligne med en computer-højttaler, og burde være noget der koster 349,- hos Proshop.dk, ikke noget man finder i en seriøs hifi-forretning. Det tragiske er, at så længe folk har dén opfattelse, så hænger vi netop fast i gammeldags teknologi, og bremser udviklingen. Der er rigtigt mange fordele ved aktive højttalere, men alligevel slår det ikke rigtigt igennem, fordi folk generelt ikke rigtigt opfatter aktive højttalere som noget lige så seriøst som en gammeldags passiv højttaler - slet ikke hvis der er trådløs teknologi i den.
|
||
dreamz
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:36 | |
Jeg er helt enig med Otto. Dertil kommer, at der også kan spille andre faktorer ind end lige det lydmæssige. Design og livsstil fx. B&O har således også lanceret en iPod-afspiller, og selvom den koster op imod kr. 8.000, stod der ikke noget i nyheden om, at den synes for dyr (http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=4381).
I mange hjem erstatter en sådan iPod-afspiller hele stereoanlægget; og hvem vil mene, at 3-4000 er for dyrt for et stereoanlæg? Faktisk er det mit indtryk, at mange får bedre lyd med sådan en dock, fordi man ofte ser små kompakthøjttalere til billige mini-anlæg er anbragt oven på en reol, så den smule lyd, de måtte frembringe, aldrig kommer ud i lokalet. Så hellere en iPod-dock placeret centralt i stuen.
Redigeret af dreamz - 21-Juli-2011 kl. 11:38 |
||
hummelmose
Administrator Skribent, udvikler Oprettet: 25-Juli-2004 Sted: København, DK Status: Offline Point: 3977 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 11:46 | |
Jeg vil lige indskyde omkring B&O artiklen, er den skrevet af Lars og Klipsch er skrevet af Jeppe, og naturligvis skinner skribenternes personlige holdninger igennem.
Jeg er ikke uenig med jer om at det er useriøst at vurdere pris uden at høre det, men jeg syntes altså ikke at sætningen "Det synes vi lyder rigtig, rigtig dyrt. Vi håber at lyd og pris hænger sammen." på nogen måde er useriøst. Personligt syntes jeg f.eks. at PLAY:3 er meget dyr i forhold til PLAY:5 fra Sonos, det gør da ikke at jeg syntes det er en dårlig højttaler (ihvertfald ikke før jeg har testet den.) . Men det er en god debat.
|
||
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
|
||
Vanderlay
Guld medlem Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 12:04 | |
Skribenten siger vel heller ikke, at det ER dyrt, men at det LYDER dyrt. Der er stor forskel
Det læser jeg på den måde, at der er taget forbehold for, at produktet endnu ikke er hørt i levende live Ellers er jeg helt enig med Dreamz og Otto i, at en iPod-højttaler til 3.500 sagtens kan være pengene værd og mere. En B&W Zeppelin koster da endnu mere end det. Redigeret af Vanderlay - 21-Juli-2011 kl. 14:03 |
||
dreamz
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:00 | |
Naturligvis er det skribentens ret at lade sin holdning skinne igennem. Jeg mener blot, at det i tilfældet med Klipsch-artiklen er useriøst, at skribenten som udgangspunkt antager, at kr. 3.500 lyder dyrt, og at det stjæler fokus fra artiklen. Det kan meget vel være, at de 3.500 er for dyrt, men det ved hverken jeg eller skribenten.
|
||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:19 | |
Det er da ikke sjældent, at sidder jeg og læser annoncer på et eller andet (kan være hvad som helst), og så sammenligner jeg det pågældende produkt, med andre tilsvarende, som jeg har kendskab til. Og hvis man så går i detaljer omkring hvad et specifikt produkt indeholder i forhold til andre tilsvarende, så kan jeg da snildt ende op i, at det specifikke produkt i min verden er for dyrt.
Omvendt, så har der lydt så mange sure sild fra de ærede medlemmer, når forside nydhederne er blevet kritiseret for blot at være leverandørafskrifter, og sørme - og lige pludselig, er der minsandten en forsideskribent der giver sin holdning til kende (under skyldig hensyntagen til, at vedkommende ikke har hørt produktet "Det lyder dyrt"), og så er skribenten fluks useriøs.
Der er ingen på recordere.dk der kan opfylde alles ønsker og krav til ditten og datten. Nogen er mere nørdede og kompromisløse end andre. Nyd recordere.dk som det er, med folks egne holdninger, og afgør selv hvad du synes er rigtigt. Redigeret af Hother - 21-Juli-2011 kl. 13:33 |
||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:41 | |
Jeg synes ikke det mest problematiske er antydninger om hvorvidt produktet som sådan er pengene værd eller ej, men at det antydes at det helt generelt er mange penge for en højttaler. Det er muligt at det er den enkelte skribents personlige holdning, men så skal han opdrages til ikke at skrive VI. Det fremstår som Recordere.dk's generelle holdning, at 3500,- er rigtig, rigtig mange penge for en højttaler. Er det dét? Ønsker Recordere.dk at "opdrage" læserne til at når man giver 3500,- for en højttaler, så har man investeret i et high-end produkt?
|
||
dreamz
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:44 | |
jojo, Hother, men nu er recordere jo også et debatforum med adgang til at debattere bl.a. nyhedsartikler; og det bliver altså lidt trættende i lægden konstant at høre redaktionens automatreaktion, hver gang, der rejses kritik: "Vi er ulønnede, så tag det, som det er, eller skriv selv nogle bedre anmeldelser/artikler, nyheder etc."
Jeg mener bestemt også, der er produkter, som umiddelbart ser for dyre ud, men jeg mener ikke som udgangspunkt, at 3.500 er for dyrt for en iPod-dock; og indtil jeg har hørt den pågældende Klibsch, vil jeg undlade at kommentere på, hvorvidt den er for dyr. I stedet burde skribenten i mine øjne have fokuseret mere på fakta, som at den indeholder 2 2,5" basenheder, kan gå ned til 47 Hz og har en max output på 102 db (hvilket ikke er for lavt festbrug ;-) Læs selv mere her:
|
||
Otto J
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:47 | |
For det første: Det er mere useriøst at skrive noget forkert, end slet ikke at skrive noget. For det andet, så er nyhedsartikler ikke traditionelt et sted hvor den enkelte skribent bør lade sine personlige meninger skinne igennem, slet ikke hvis de adskiller sig fra redaktionens holdning iøvrigt. Det fremgår ingen steder at det er skribentens personlige holdning, det fremstår som Recordere.dk's holdning. Jeg synes faktisk at det er jer selv der flytter fokus over på den enkelte skribent, og får det til at fremstå som kritik af den pågældende. Det er slet ikke dér jeg vil hen. Jeg peger bare på det problematiske (for mig) i at lægge en redaktionel linie der hedder at et 3500,-s gennemsnits-produkt er et high-end produkt. Som sagt, hvis det er Recordere.dk's valg at linien skal være sådan, så er det jo fint nok, det er jo ikke mig der skal bestemme linien. Jeg påpeger så bare det problematiske i at linien tilsyneladende er noget flagrende. Det er ikke for at skyde på den enkelte skribent, men vi må jo nu engang pege på det de steder hvor det sker - hvis jeg nu bare helt generelt kom med en påstand om at linien på siden er flagrende, så ville du jo bede om eksempler, ikke?
|
||
Hother
Platin medlem hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23899 |
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 13:49 | |
|
||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
||
Hother
Sendt: 21-Juli-2011 kl. 14:02 | |
På den anden side er jeg som person slet ikke interesseret i, at der skal være en stringent linie for redaktionsmedlemmers holdninger, det er vi i øvrigt også alt for forskellige til. Jeg tror faktisk selv, at jeg fremover i mine eventuelle skriblerier vil være en del mere, skal vi sige personlig, og fremkomme med holdninger, hvor dette er relevant.
|
||
|
||
Besvar | Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |