recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kopiering af Blu-Ray Disk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKopiering af Blu-Ray Disk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
clahs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Kopiering af Blu-Ray Disk
    Sendt: 22-Juli-2011 kl. 12:57
Hej,

Jeg er igang med at ligge alle mine dvd samt Blu-Ray film ind på mit mediacenter, således jeg ikke skal ha lidt over 500 covers ståen fremme.

Til dette projekt, har jeg brugt DVDFab, og Blu-Ray ligger jeg ind som MKV fil. Hvis jeg tager en ren kopi fylder filmen omkring 20 GB, men jeg kan vælge at ændre Bit-rate til omkring 5600 så fylder filmen omkring 6 GB. Jeg bruger profilen mkv.h264.ac3 i DVDFab til dette.

Hvad taber jeg af kvalitet af filmen, ved at ændre bit-raten?? Kan man overhoved se det??

med venlig hilsen
Charles
MP 1.2.1, Win7x64. Yousee, 2 x Terratec Cinergy C PCI HD CI, Samsung UE46D8005
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 13:39
Du taber ca. 70% (20 Gb->6 Gb) af kvaliteten, og du kan godt se det (men om det er slemt nok til at du ikke kan acceptere det er det jo kun dig, der kan afgøre).
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 15:26
En bitrate på 5600 er altså ikke synderligt meget. Har set 720p mkv filer med højere bitrate end det. Lige før jeg tror at dvd film kommer på den bitrate.

Når harddiske er så billige, hvorfor så komprimere dem alt for meget?

For at nævne et ekstremt eksempel, så kører Tron: Legacy fx med en bitrate i snit på 44mbit/sek. Hvis du ligger den ind med 5.6mbit/sek så kan du selv se hvor meget du mister.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
clahs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 20-December-2008
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 17:01
Ok, så holder jeg mig bare til de store filer :) Ellers kunne jeg lige så godt ha købt dem i DVD udgave i stedet.
MP 1.2.1, Win7x64. Yousee, 2 x Terratec Cinergy C PCI HD CI, Samsung UE46D8005
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 19:36
Oprindeligt skrevet af clahs clahs skrev:

Ok, så holder jeg mig bare til de store filer :) Ellers kunne jeg lige så godt ha købt dem i DVD udgave i stedet.

Både ja og nej. Smile

Hvis vi tager en Blu-ray film på 20gb og du konverterer den til x264@1080p, så vil du kunne få den til at fylde omkring 10-12-14gb uden synligt tab af kvalitet (måske lidt mindre end det også eller større alt efter længden på filmen). Så der kan være nogle gb at spare også hvis man gerne vil det.

Så du må prøve dig lidt frem. x264 komprimerer bedre end H264, derfor kan man få det til at fylde mindre selvom kvaliteten er den samme.

Handbrake er et super program til at konvertere blu-ray's i. (Dog tager det tid) Der er en masse indstillinger man kan rode = læs op på dem og ellers prøve sig frem. Ulempen ved handbrake er at den har ikke passtrough af HD lydformaterne, kun DTS, DD osv. Dog kan man når man bliver øvet bruge andre programmer til at ligge HD lydformatet ind bagefter igen. MVKToolnix kan gøre dette.

Men hvis man laver rene rips uden komprimering så vil jeg anbefale MakeMKV eller DvdFab som du bruger. Jeg har nemlig oplevet at nogle film, har MakeMKV svært ved. Hvor DvdFab æder dem uden problemer.

Redigeret af JordanDK - 22-Juli-2011 kl. 19:41
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juli-2011 kl. 23:53
ved 720p kan du gå helt ned på omkring 4mbit uden nogen synderlig kvalitetstab, men det er selvfølgelig afhængig af filmtype og hvor god man er til at se de finere detaljer. - skal det op på projektor vil der nok være en større sandsynlighed for at se nogle artefakter da det bliver blæst meget højere op, men ellers er det nu ganske ok. SD kan gå ned omkring de 2mbit uden vildt mange problemer. Når jeg konverterer TV-optagelser fra min eyetv skalerer jeg som regel 1080p ned til 3mbit 720p og det er en særdeles fortrinlig kvalitet. der er en ret god artikel om emnet her http://sonnati.wordpress.com/2010/10/01/flash-h-264-h-264-squared-part-ii/ - Det er generelt for streaming teknologier - men er sådan set også relevant for forståelsen af hvad der egentlig sker.

Til top
FPP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2010
Point: 284
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2011 kl. 06:50
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Når jeg konverterer TV-optagelser fra min eyetv skalerer jeg som regel 1080p ned til 3mbit 720p og det er en særdeles fortrinlig kvalitet. 

Er nød til lige at høre hvor du optager 1080P optagelser fra?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2011 kl. 13:06
ah undskyld - 1080i - sorry. gik sg en tand for stærkt. :D dem har vi jo desværre ikke lige endnu.

Til top
mbw2001 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-August-2009
Point: 463
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2011 kl. 15:57
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Så du må prøve dig lidt frem. x264 komprimerer bedre end H264, derfor kan man få det til at fylde mindre selvom kvaliteten er den samme.

Det er ikke korrekt. x264 er slet ikke et codec. x264 er et bibliotek som bruges til at encode H.264 (Wiki).
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu