recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Brugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBrugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)

Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 101
Direkte link til dette indlæg Emne: Brugervenlig/sikker arkivering og backup (NAS)
    Sendt: 17-Februar-2011 kl. 12:50
Hejsa.

Her kommer en lang og informationsmættet beskrivelse, som jeg håber resultere i større kvalitet og derved en bedre tråd Smile

Jeg har fornylig oprettet denne tråd, hvor jeg søgte svar på bla. arkivering og backup af hovedsageligt billeder og video. Jeg har fået god respons i tråden, og flere bud, og jeg har efterfølgende søgt en del på nettet efter forskellige NAS med RAID.
Men jeg bliver mere og mere i tvivl, om hvilken løsning der er bedst, og kan se, at der er mange forskellige løsninger, modeller, priser, behov, meninger ect. på emnet arkivering/backup.

Jeg vil gerne være sikker på hvilken løsning der er bedst til mit formål, så jeg kan indsnævre feltet, og bruge energi på "det rigtige".

Kort og godt, så ønsker jeg at frigive plads på min bærbar, ved at flytte alt musik, billeder og video over på en ekstern enhed. Men vigtigst af alt, så handler det om at jeg ønsker sikkerhed og backup af mine billeder og video, så jeg ikke mister det af den ene eller anden grund, og det må ikke være kompliceret eller dyrt.

Jeg er PC bruger på standard/amatør niveau, og vil gerne undgå at bruge store summer på løsningen, men dermed ikke sagt, at jeg ikke kan se fornuften i at smide f.eks en tusse ekstra, på en bedre, mere brugervenlig og fremtidssikret løsning. 

Her er nogle stikord, som beskriver mit behov/krav:

- Billigt / Helst under 2000,- max omkring 2500,- (ved højere pris, skal der være god begrundelse)
- Brugervenligt / Opsætning, og efterfølgende forholdsvis idiotsikker og automatisk
- Sikkert / F.eks duplikere og tage sikkerhedskopier automatisk
Energivenlig / Strømsparende
- Støjsvag / Den skal nok stå i stuen, i nærhed af min router
- Fremtidsikret / Det skal helst være en løsning, som kan bruges lang tid frem
- Fejl 40 filter / Der må ikke være stor risiko, for at man kan komme til at slette data under brug

Jeg kan forstå, at selv en NAS med RAID, kan miste alt, hvis man er uheldig, og at man derfor bør have en ekstern HDD, og løbende kopiere alt data fra NAS'en til HDD'en, og så have HDD'en stående på en anden fysisk adresse i tilfælde af f.eks tyveri og brand.

Jeg tror at jeg behøver en NAS og yderligere en ekstern HDD for ekstra sikkerhed?

Jeg vil gerne bede om specifikke modeller, en begrundelse hvorfor, og gerne pris. Helst ikke for teknisk, og skær gerne ud i neonfarvet pap LOL

Jeg vil gerne starte ud med denne Verbatim 2 Disk RAID 2TB, som i øjeblikket fåes til 1.565,-
Den har eftersigende god værdi for pengene, men opfylder den mit behov? Er den driftsikker og brugervenlig mv?

På forhånd tak

Mikkel Smile

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2011 kl. 13:35
Det vil også være rart at vide, hvad du ikke har behov for - for der er mange muligheder!

Kunne du forestille dig at bruge din nas til følgende:

- køre en webserver med en hjemmeside eller et fotogalleri, som omverdenen kan se (måske endda med styring af brugere og rettigheder)
- servere musik til anlæg/bokse i lejligheden/huset
- servere video til tv/bokse i lejligheden/huset
- tilgå dine filer udefra med mulighed for at hente og gemme filer på den (evt. med styring af brugere og rettigheder)
- håndtere overvågning vha. tilkoblede overvågningskameraer
- tilkoble din printer til netværket og dermed gøre en usb-printer til netværksprinter

Det var blot nogle af de muligheder du kan få afhængig af den boks du køber og hvis det skal være "fremtidssikret" er det jo interessant at vide hvad du kunne finde på i løbet af de næste par år og hvad du definitivt ikke kunne finde finde på :-)

Vær forøvrigt opmærksom på at den Verbatim-boks du linker til ikke er en "rigtig" NAS, men derimod en avanceret ekstern harddisk der enten skal tilkobles computeren direkte eller måske kan tilkobles en router med usb-indgang.
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2011 kl. 14:45
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Det vil også være rart at vide, hvad du ikke har behov for - for der er mange muligheder!

Kunne du forestille dig at bruge din nas til følgende:

- køre en webserver med en hjemmeside eller et fotogalleri, som omverdenen kan se (måske endda med styring af brugere og rettigheder) Den her må du meget gerne uddybe. Er det lidt det samme som et Picasa webalbum, som omverdenen jo også kan se?
- servere musik til anlæg/bokse i lejligheden/huset
- servere video til tv/bokse i lejligheden/huset
- tilgå dine filer udefra med mulighed for at hente og gemme filer på den (evt. med styring af brugere og rettigheder)
- håndtere overvågning vha. tilkoblede overvågningskameraer
- tilkoble din printer til netværket og dermed gøre en usb-printer til netværksprinter Den her er interessant, men kan man ikke nøjes med at købe en trådløs printer, som kobles til husets computere, uden man behøver en NAS?

Det var blot nogle af de muligheder du kan få afhængig af den boks du køber og hvis det skal være "fremtidssikret" er det jo interessant at vide hvad du kunne finde på i løbet af de næste par år og hvad du definitivt ikke kunne finde finde på :-)

Vær forøvrigt opmærksom på at den Verbatim-boks du linker til ikke er en "rigtig" NAS, men derimod en avanceret ekstern harddisk der enten skal tilkobles computeren direkte eller måske kan tilkobles en router med usb-indgang. Modtaget - Men så har jeg måske slet ikke brug for en NAS, som bare vil gøre det mere kompliceret og dyrt?
Jeg har lidt svært ved at fortælle hvad jeg ikke har brug for, da jeg først har hørt om en NAS i denne uge, og derved har meget begrænset indblik i mulighederne.
Jeg regner ikke med at streame video og billeder til mit tv, da jeg så nok skal ud og købe et nyt tv. Jeg har et Phillips 42 PFL et eller andet, uden mpeg4, så det er ikke super nyt.

Det er interessant hvis jeg kan afspille musik trådløst til mit anlæg, men igen, så ved jeg ikke om, det er teknisk muligt for mit anlæg? Jeg plejer bare at bruge et phono til jack-stik fra bærbar til anlæg, når jeg hører musik fra min bærbar.
Jeg har dette her anlæg/"hjemmebiograf"  Sony HTP-BD2RSF

Redigeret af mikzki - 17-Februar-2011 kl. 14:59
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2011 kl. 19:19
Den pris du har sat, synes jeg udelukker en NAS.

Så mit forslag er:

Køb en ekstern USB harddisk, fx denne her: http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=216136
2 TB til 727 kr. 

Online backup: Crashplan eller Keepit
Crashplan $3-4 pr. md. efter hvor lang tid du betaler for, og Keepit 39 kr. pr. md., begge for ubegrænset backup.

Alternativt i stedet for online backup, en ekstra USB harddisk, som opbevares et andet sted.

Så mener jeg at du dækket ind med hensyn til backup. 

Pris ialt, hvis du vælger den danske keepit: Harddisk 727 + backup i 24 måneder 858 = 1585 kr. 
Det synes jeg ikke er galt for 2 år.

Mit forslag bygger på at du vil sikre fotografier og video.

Redigeret af Brixen - 17-Februar-2011 kl. 19:30
Venlig hilsen
KB
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 10:02
@ Brixen

Tak for dit bud Smile

Jeg er ikke så meget til online backup, så dit forslag med at have 2 eksterne HDD i stedet for en NAS, er bestemt en mulighed.

Jeg skal lige have noget slået fast -
Mulighed 1 (2 disk RAID ekstern HDD + normal ekstern HDD) - En ekstern harddisk med RAID, spejler konstant data fra den ene HDD til den anden. Hvis den ene HDD crasher, så bytter man den ødelagte ud med en ny, som får dataerne tilbage fra den resterende HDD, og data er bevaret. Som ekstra sikkerhed, tager jeg backup engang i mellem på en ekstern HDD, som opbaveres på en anden fysisk adresse.

Mulighed 2 (normal ekstern HDD x 2) - Jeg bruger en normal ekstern HDD. Som ekstra sikkerhed, tager jeg backup engang i mellem på en ekstern HDD, som opbaveres på en anden fysisk adresse.

Hvad er ulemper og fordele (sikkerhed, pris, brugervenlighed, bedre backup) ved en 2 disk ekstern HDD med RAID, som f.eks denne Verbatim eller LaCie - og en normal ekstern HDD?

Den Seagate model og størrelse som du linker til, er det en specifik model, som kan anbefales?
Du må meget gerne linke til flere, og en begrundelse, hvorfor jeg skal vælge netop den model.
NB: Jeg skal bla. arbejde med HD video, fra mit Sony HDR CX115E, så er f.eks vigtigt at vælge en HDD med høje omdr?

Jeg vil gerne betale lidt ekstra for et kvalitetsprodukt, hvis man får mere for pengene?

Ved mulighed 2: Kan jeg nøjes med at købe 2 x 1TB ekstern HDD, og hvis de så bliver fyldt op, så køber jeg en større i fremtiden. Der bør trods alt gå en længere periode (år), før jeg fylder 1TB op? Og om nogle år, er priser og value for money bedre end idag.

Mikkel Smile

Redigeret af mikzki - 18-Februar-2011 kl. 10:43
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 13:53
Fordelen ved RAID er at et firma kan fortsætte produktionen, mens it-manden sendes i byen efter en ny harddisk.

Hvis man ikke selv kan skifte harddisk i den Verbatim, du linker til, ryger fordelen, synes jeg. Så skal det hellere være en NAS, hvor man selv kan skifte.

Jeg linker til den Seagate på 2 TB, fordi det er den jeg selv bruger til backup af min NAS.

Det lyder som om du vil redigere video som ligger på en extern harddisk. Der bliver USB måske en flaskehals, men jeg ved det ikke. Det kan andre måske svare på.

Venlig hilsen
KB
Til top
mikzki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Fordelen ved RAID er at et firma kan fortsætte produktionen, mens it-manden sendes i byen efter en ny harddisk.

Hvis man ikke selv kan skifte harddisk i den Verbatim, du linker til, ryger fordelen, synes jeg. Så skal det hellere være en NAS, hvor man selv kan skifte. - Dvs. at det er kompliceret at skifte en HDD i en 2 disk RAID, men det er betydeligt nemmere i en NAS?
I denne youtube video: http://www.youtube.com/watch?v=Wwfv9d0afEk ser det legende let ud, at skifte HDD i denne her LaCie 2Big Quadra 2TB
Den er lidt dyr, men er tilsyneladende strømsparende, pga. det afkølende design, så blæseren ikke kører så tit.

Jeg linker til den Seagate på 2 TB, fordi det er den jeg selv bruger til backup af min NAS.

Det lyder som om du vil redigere video som ligger på en extern harddisk. Der bliver USB måske en flaskehals, men jeg ved det ikke. Det kan andre måske svare på.
Korrekt - Jeg skal redigere HD video, som ligger på harddisken. Skal jeg så have en ekstern med eSATA, så det går hurtigere? Og er det så at foretrække, at have en HDD med f.eks 7200 omdr?
Jeg vil nemlig sætte pris på en støjsvag og strømsparende model.

Er der andre, som kan svare på, hvilken ekstern HDD (type og/eller modeller) der egner sig til at redigere/arbejde med HD video?
Gerne støjsvag og strømsparende.

På forhånd tak

Mikkel Smile
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2011 kl. 21:24
Hvad er det for noget video du skal arbejde med, hvad er det for en computer du skal arbejde med det på og hvordan er den computer forbundet til netværket?
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 08:59
Citér

Er der andre, som kan svare på, hvilken ekstern HDD (type og/eller modeller) der egner sig til at redigere/arbejde med HD video?
Gerne støjsvag og strømsparende.

Jeg vil mene du skal købe dig et par USB 3.0 harddiske, som fx dem her link til edbpriser.dk.
Forudsat selvfølgelig, at du har mulighed for USB 3.0 understøttelse i din computer, ellers er det lige meget.

jeg tror ikke du kan købe alt det backup plads du gerne vil have for 2000kr, hvis du vil begive dig ud i NAS.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 09:49
Hvis du nu ellers har en lidt fornuftig upload hastighed, så er online backup hos en prof. virksomhed nok noget af det bedste du kan vælge.

Du bør altid opbevare dit vigtige data mindst 2 forskellige fysiske steder.

Det kan være på din pc og på en usb disk eller nas.
problemet er så at hvis du en dag skal formater din pc, så har du det kun til at ligge en sted i mens.
så 2 stk usb diske hvor den ene altid opbevares uden for huset er udemærket men bøvlet.
En prof. online backup firma opbevare altid dit data mere end et sted.
En Nas med raid tæller ikke i sig selv for "to steder"
.....
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 18:54
Vedr. Fotogalleri: En Synology NAS har mulighed for at køre et fotogalleri på en webserver - hvor du kan styre adgang til albums, give muligheder for kommentarer osv - mener også den kan servere billeder via dlna til et tv.

Vedr. printer: Du kan fint koble en trådløs printer på dit eksisterende netværk, men hvis du havde en printer med usb, kunne du give smide den på nettet via din NAS - det har jeg eksempelvis.

Ved pt. ikke om du har brug for en NAS eller måske mere ekstern lagerplads som kan kobles direkte til den computer du arbejder på.

Mht. musik kan du bruge en Squeezebox eller en ditto Sonos som bindeled mellem en NAS og dit anlæg - og det er nemt at udvide med flere bokse i flere rum - på den måde kan du få musik rundt i huset fra en central placering.

Tilsvarende kan du købe en boks som bindeled til dit fjernsyn og dermed streame video/billeder til fjernsynet fra en central placering (PopcornHour, Dune, Boxee etc)

De sidste muligheder bliver kun rigtigt gode med en NAS, men det er jo ikke sikkert, at det er noget du vil benytte dig af!

Du fik ikke svaret på dét med videobehandling?
Til top
henrikbp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2007
Status: Online
Point: 238
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Februar-2011 kl. 23:49
I det billigere NAS segment findes Netgear NAS

Ikke toppen af poppen men en god NAS at starte med. Ligeså er de billigere Synology. Begge har et brugervenligt interface.
Jeg har linket til Elgiganten, men mon ikke den kan findes billigere andre steder. Med 2 x 1 TB eller 2 x 2 TB i RAID er du dækket ind ved disknedbrud.

Jeg har selv en Netgear NAS og er rimelig tilfreds. Jeg vidste det ikke er en "Super" NAS, men den er helt fin til mit brug. Det er meget nemt at skifte disk ved nedbrud samt der er strømstyring så den slukker om natten samt når der ikke er nogen hjemme. Mht. støj er den ikke lydløs, men min står i kælderen så det betyder ikke så meget.

Med en NAS inkl 2 diske + ekstern disk kommer du helt sikker over 2000 kr. med mindre du køber brugt.
Til top

Besvar Besvar Side  123 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu