recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gladiator BD anmeldelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGladiator BD anmeldelse

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Emne: Gladiator BD anmeldelse
    Sendt: 29-Juli-2011 kl. 20:56

”Gladiator” (Remastered) Blu-ray anmeldelse

Handlingen

”Gladiator” handler om Maximus Decimus Meridius der er general for den romerske hær. Kejseren Marcus Aurelius er døende og derfor skal han vælge den næste kejser. Da Maximus Decimus Meridius har vist sit værd for kejseren vælger han ham til den næste kejser. Sønnen af Marcus, Commodus får af vide at han har valgt Maximus til kejser. Han dræber sin far inden han når at få det offentlig gjort. Maximus får af vide at Marcus er død og opdager at det ikke var af naturlige årsager. Maximus trodser Commodus og bliver straffet for det. Maximus vil nu have hævn.
Jeg vil ikke fortælle mere af historien på grund af, det er en historie man skal opleve for sig selv og vil heller ikke afsløre noget.

Filmen starter meget mystisk. Jeg havde meget svært ved at se hvorfor den scene var der, da det ikke gav mening. Man finder ud af finder ud af hvad det gik ud på senere i filmen. Jeg har set filmen nogle gange før og har ikke kunnet li’ den pga. den lidt kedelige fremgangs måde og enkle historie. Jeg må straks tage de ord i mig igen fordi jeg har nu forstået filmen. Mange af de små twist og historier i filmen jeg så som at være ligegyldige og direkte kedelige, har jeg opdaget er små guldkorn der går hen og bliver til en stor slutning. Jeg kan nu se hvorfor det er så stort et mesterværk som det er.

Musikken er lavet af Hans Zimmer der i mine øjne laver fantastisk musik og ”Gladiator” er ingen undtagelse. Stemningen af musikken passer perfekt til filmen.

Skuespillet er også fantastisk. Uden gode skuespiller præstationer var denne film ikke blevet nær så stor som den er. Jeg har aldrig kunnet lide Russell Crowe. Jeg er dog nu overbevist om at han fortjener at blive nomineret til Oscar statuetten for denne film, som jeg før i tiden slet ikke kunne forstå og i det hele taget, at folk kalder ham en god skuespiller.
Joaquin Phoenix der spiller Commodus leverer også en fantastisk præsentation som kejseren. Efter man har set filmen, hader man virkelig Commodus. Jeg har den ideologi der lyder at hvis man hader ”den onde” i en film, så er det på grund af en rigtig god skuespiller præsentation og det er tilfældet her.
Disse to karakter er ikke kun dem som skaber denne films overbevisende skuespil. Alle der er med i filmen er så overbevisende at man glemmer at det er en film. Jeg mindes ikke om en enkelt skuespiller som ikke præsenteret godt.

Jeg vil dog stadig sige at starten af historien ikke er så spændende og ikke helt fanger mig, men heldigvis gør resten af filmen det.
Jeg kan sagtens forstå hvis folk ikke kan lide filmen hvilket jeg ikke kunne i starten, da det ikke bare er en action/ war film som traileren kunne hentyde. Der er meget mere til filmen end som så, og det er det der både kan forvirre seeren og samtidig være tryllebindene for andre. Men jeg er nu overbevist om at dette er et mesterværk.

9,5/10

Billedkvalitet

Billedkvaliteten er solid hele vejen igennem. Langt det meste af filmen er rigtig flot restaureret. Dog er der enkelte scener hvor der mangler nogle detaljer og skarphed. Det går aldrig hen og bliver grimt eller om det er blu-ray kvalitet værdigt, for det er det helt bestemt. Enkelte scener går helt op og bliver reference kvalitet, dog er de meget korte og der er meget få af dem.
Farverne er perfekte. De varme farver er varme og de kolde farver er kolde. Jeg har indtil videre ikke oplevet en restaureret film med så perfekte farver.
På biograf versionen af filmen, tid: 1time 45minuter og 09sekunder er den flotteste scene i hele filmen, billedkvalitets mæssigt. Det er et panorama billede af Maximus og en anden gladiator kæmper og der er absolut ingen finger at sætte der. Bedre end fantastisk. Denne scene er overstået efter meget få sekunder og der er ærgerligt de ikke har restaureret hele filmen sådan.

5/6

Lydkvalitet

Lyden ligger meget op af samme karakter som billedkvaliteten. Enkelte scener er perfekte hvor andre, mangler dybde og klarhed.
Musikken er altid klar og ren. Der er intet at sige om musikkens lydkvalitet ud over perfekt. Jeg mener at der mangler noget dybde i enkelte kamp scener. Her mener jeg ikke hele kampe men det er f.eks. når en gladiator svinger sit våben. Enkelte gange virker det som om der mangler noget dybde, hvor et sekund senere er godt igen. Det er disse meget små udsving der gør at jeg ikke vil give den en så høj karakter, hvilket jeg havde gjort hvis dette problemet ikke var der.
Men når det så er sagt, er der andre scener hvor man selv som seer bliver helt overvældet. Publikums jubel i Colosseum er absolut fantastisk og man føler at man sidder blandt dem.
Surround kanalerne bliver brugt stort set hele tiden. Om det enten er kamp scener eller om det er musik, så er de næsten altid i spil og det lyder bare fantastisk. De gjorde det de skulle og det er at give en fornemmelse af at være der selv og det gør de perfekt.

5/6

_______________________________________________________________________________________________________

Dette er min første anmeldelse og jeg syntes den er blevet lavet præcis som jeg havde i tankerne om en blu-ray anmeldelse. Jeg håber i kan li' den Smile

Redigeret af Hother - 30-Juli-2011 kl. 15:40
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 12:34
Er der nogle som har noget kritik? Smile
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6282
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 12:59
Hej , ingen kritik , og flot lavetSmile
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 13:53
Og jeg synes at det er et rigtigt godt initiativ, og spændende læsningTongue
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af MrCeecar MrCeecar skrev:

Er der nogle som har noget kritik?

Du burde nok droppe den overdrevne brug af jeg-formen, og lære at bruge de sammensatte ord ordentligt.

Redigeret af Naiera - 30-Juli-2011 kl. 13:57
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du burde nok droppe den overdrevne brug af jeg-formen, og lære at bruge de sammensatte ord ordentligt.
Åh for pokker, kunne du da for en gang skyld ikke være lidt positiv, i stedet for altid irettsættende og belærende. Håber mit indlæg er sprogligt og gramatisk nogenlunde korrekt.

Redigeret af Hother - 30-Juli-2011 kl. 14:08
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:10
Jeg synes du er modig! For det kan være en utaknemmelig opgave at anmelde hvadsomhelst herinde. Jeg synes du bidrager med noget som kan bruges videre fremover.

KEEP UP THE GOOD WORK!Thumbs Up
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:13

Vil du give et eksempel? Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og jeg synes at det er et rigtigt godt initiativ, og spændende læsningTongue

Det var godt du kunne bruge den Big smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg synes du er modig! For det kan være en utaknemmelig opgave at anmelde hvadsomhelst herinde. Jeg synes du bidrager med noget som kan bruges videre fremover.

KEEP UP THE GOOD WORK!Thumbs Up

Tak for de pæne ord. Smile

Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Åh for pokker, kunne du da for en gang skyld ikke være lidt positiv, i stedet for altid irettsættende og belærende. Håber mit indlæg er sprogligt og gramatisk nogenlunde korrekt.

MrCeecar spørger selv om der er nogle som har kritik. Ris og ros kan man kun lære af Smile  Skal vel ikke kun være skulderklap det hele

Og til MrCeecar

Så er det fin læsning. Send du bare nogle flere afsted Smile
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juli-2011 kl. 14:23
Oprindeligt skrevet af hopgreve hopgreve skrev:

Hej , ingen kritik , og flot lavetSmile
MVH

Tak Smile
Til top