|
Sejrsen Atmos 7.2.4 |
Besvar | Side 123 16> |
Forfatter | ||
Sejrsen
Guld medlem Oprettet: 27-April-2005 Status: Offline Point: 813 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 08-August-2011 kl. 23:31 |
|
Hej
Så er det min tur til at bygge en dedikeret hjemmebio i kælderen og vil i den forbindelse godt have gode råd til nedenstående. Kælderrummet er 394cm x 585cm og med 230cm til loftet. Det eneste lys der kommer ind i rummet, er fra vinduerne i den endevæg, hvor lærredet skal hænge. Akustik: Jeg vil banke gulvet op og isolere det samt lægge gulvvarme i. Som gulvbeklædning har jeg planer om ”no noise”-plader og et gulvtæppe oven på. Til loftet vil jeg vælge Troldtekt akustik plus (2,5cm troldtekt med 4cm pålimet rockwool). Væggen hvor lærredet skal hænge, vil jeg isolere med 7,5cm rockwool og beklæde med sort stof. Resten af væggene bliver beklædt med gipsplader. Vil det give en tilfredsstillende akustik? Input er velkomne, da der jo skal tages højde for det i byggefasen. Højttalere: Det bliver et 11.1 setup med M&K 851 som center, front og front wide. M&K 651 som front height. Mksound 95t som sidesurrounds og M&K surt26 som baghøjttalere. M&K MX150 THX Ultra Sub Projektor: Cineversum Blackwing one (uden 3D) med ny pære. Hængt op med Vogels ppc 200 (håber at ophænget passer, jeg har ikke fået det endnu) Receiver: Onkyo 3008 9.2 (25 kg tung) Lærred: Mangler. Overvejer et 133” Hivilux 21:9 tabtension. (hvis det da laves?). Kan maskes til et 106” 16:9 med noget DIY fusker masking. Laver de endelige overvejelser når projektoren kommer op at hænge. Det er denne del, jeg er mest usikker på i mit projekt, så her er input også velkomne. Afspiller: Mangler. Men sikkert noget bluray med dvb-c tuner og optager. Højttalerplacering: Jeg overvejer at placere front wide højttalerne ca. 1m fremme på sidevæggen for at få den rigtige vinkel mellem dem. Dvs at de ikke bliver placeret på samme linie som front main og center. Gør det noget? Regner med at det hele står færdigt inden jul. Sejrsen Redigeret af Sejrsen - 05-December-2015 kl. 18:17 |
||
Sejrsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Nye billeder med den nye projektor i sving, herunder med masser af ambient lys (21:9 og i 111"):
Nu er lyset blevet slukket og der er zoomet ind (stadig 21:9) Fjernsynskigning i 16:9 og 117". Jeg har ført sort molton 1,2 m frem på vægge og loft. Jeg fortryder, at jeg ikke har valgt en mørkere farve til resten. Når billedet er lyst, så er der mange refleksioner fra de hvide vægge og loft. Overvejer at male de næste 1,2m i en mørkegrå nuance. Er der nogen der har erfaringer med at male lydgips og troldtekt? Epson TW9000 Venstre rear og back surround. MKsound s95t Thats it!
Redigeret af Sejrsen - 19-August-2012 kl. 00:04 |
||
Sejrsen
Funktioner
Tak(0)
|
|
Lidt nye billeder efter atmos, lofthøjttalere mm.
Procella p6 fronthøjttalere Procella p18 subwoofer Effekter Rotel RMB1565 + RMB1077 Yamaha CX-A5100 Forreste lofthøjttalere Cambridge audio WS30 betrukket med sort stof Bagerste lofthøjttalere Cambridge audio WS30 Bageste subwoofere Ken Kreisel DXD-808 DUO Side surrounds i samme højde som fronterne. Hænger de for lavt? Overblik Redigeret af Sejrsen - 05-December-2015 kl. 17:41 |
||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4446 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Wow du er jo i gang med enhver hjemmebio interesserets drøm :)
Jeg ville behandle bagvæg på samme måde som lærredsvæg. Dvs ingen gipsplader der. Ville også placere nogle absorbenter delvist på sidevægge. Hvis du har plads, så fyld hjørnerne i rummet ud med rockwool skåret til en trekant. Det er i hvert fald den fremgangsmåde jeg vil benytte når jeg har rummet til det. Glæder mig til at følge med i processen! |
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg ville beklæde alle vægge og loft med gips, så du dæmper "støjen" fra hjemmebiografen ud i resten af huset. Efterfølgende ville jeg så tilpasse akustikken i rummet med div. materialer, Troldtekt(træbeton), basfælder osv. osv.
Udstyret fejler i hvert fald ikke noget. 11.1 i sådan et størrelse rum ? Hmmm, jeg har tænkt på det samme i mit, men er nu i tvivl om hvor rodet lyden vil blive. Det bliver spændende at følge forvandlingen. Redigeret af Hans j - 09-August-2011 kl. 08:55 |
||
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
|
Jeg er også spændt på at høre hvad du synes om 11.1 setup. Især hvis du kan lave nogle 11.1 vs. 7.1 lytteindtryk.
|
||
bird
Super bruger Oprettet: 16-December-2004 Status: Offline Point: 296 |
Funktioner
Tak(1)
|
|
Lyder meget spændende. Har du tænkt på køling i rummet? Med hardware, isolering og gulvvarme (der reagerer langsomt på temperaturforandringer) kan det blive en særdeles varm fornøjelse.
|
||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
angående 11.1 - jeg er af den overbevisning at 5 identiske højtalere er bedre en 11 forskellige. i min verden er den eneste grund til at bruge så mange højtalere, er vis rummet er kæmpestort. det er kun noget man gør af nødvendighed , ikke for at opnå bedre lyd. det er meget nemmere at få en homogen lyd ved et 5.1 system.....eller 7.1 MAX.
det bliver dog spændene at hører om dine erfaringer |
||
Jonas_h
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Hans j
Guld medlem Oprettet: 02-Marts-2007 Status: Offline Point: 4207 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
|
||
Bschmidt
Guld medlem Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det glæder jeg mig til at følge.
Når du spørger efter råd så tidligt i processen vil jeg da helt klart anbefale at få rummet "strippet" så meget som muligt (installationer og træ på væggen (undskyld)) for derefter at undersøge hvilke muligheder du har MHT akustik og lydisolering. Mange producenter har deciderede vejledninger i opbygning af forskellige typer af EKS. vægge. Man kunne kigge lidt på Gyproc's vejledning. Der findes tilsvarende for lofter.
BS
|
||
Iron Man
Guld medlem Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Funktioner
Tak(0)
|
|
Det lyder som et rigtig spændende projekt som jeg glæder mig til at følge med i. Vi er jo mange som glæder os til, at få sådan et lokale.
Jeg forstår ikke helt, at ud vælger 11.1, specielt ikke når lokalet ikke er større, men du har jo nok en plan, så det bliver sikkert godt. Redigeret af Iron Man - 09-August-2011 kl. 11:15 |
||
Besvar | Side 123 16> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |