recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCanal+ og viasat hele huset "hvordan?"

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: Canal+ og viasat hele huset "hvordan?"
    Sendt: 02-September-2011 kl. 14:49
Jeg overvejer at skifte mit meget dårlige lokale kabelnet ud med parabol fra både viasat og canal+. Det jeg så er lidt usikker på, er hvordan man på den simplest, og til dels billigst, opsætter og trækker kabel fra parabol og rundt til 4 boxe i min lejlighed.

Jeg ved at jeg bare kunne trække kabler til hver box, men der må være en lettere måde der ikke kræver så mange kabler.

Jeg har adgang til en lille sølv box, hvor jeg ved at der er 4-6 udgange trukket rundt i huset, og det er her det lokale kabelnet er tilsluttet for at blive fordelt - Kan det evt. bruges i det her sammenhæng?

Alt relevant information og hjælp ville være fantastisk.

Mvh.
Christian
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 15:14
En anden løsning kunne være at opsætte en TV server med et passende antal TV tunere. Så skal du have små klienter ved hvert TV. Du kan se mit setup her: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98365&PID=998456#998456
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 15:34
 
 
Oprindeligt skrevet af Hrymf Hrymf skrev:

Jeg har adgang til en lille sølv box, hvor jeg ved at der er 4-6 udgange trukket rundt i huset, og det er her det lokale kabelnet er tilsluttet for at blive fordelt - Kan det evt. bruges i det her sammenhæng?
 
 
 Nej det kan ikke bruges til noget, hver LNB skal tilsluttes direkte til LNB In på Reciveren, og er det en PVR modtager, så skal der tilsluttes 2 seperate kabler til den, fra hver sit udtag på LNBen. Hvis du vil have både Canal Digital og Viasat, skal der være 2 sæt LNBer på parabolen, de sender ikke fra samme position, der anvendes ligeledes hvert deres kodningssystem, derfor kræves seperat modtager til begge udbydere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 15:46
Viasat er kompliceret at anvende til den løsning som #MCenterFreak foreslår, men som klart ville være et stort plus..
Canal digital kan sættes op på den måde og særligt elegant med de nye TV-kort fra digital devices..
 
Et alternativ til viasat, hvis man ikke vil undvære dem,  er at anvende viaplay.
TV-klienten er i forvejen PC og kan derfor afvikle viaplay..
 


Redigeret af avh - 02-September-2011 kl. 15:50
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:02

Hej Christian.

Jeg gik i gang med at skrive et svar før alle I andre havde svaret, her er mit lange svar.

Jeg kan ikke komme i tanke om en SAT modtager hvor du både kan modtage Canal+ eller Viasat. Det vil betyde at du skal have henholdsvis Canal+ og Viasat modtagere alle de steder I vil have mulighed for at se begges programmer.

Canal Digital har noget de kalder Multiroom hvor I på et abonnement kan se TV i op til 4 rum:

http://www.canaldigital.dk/tv-i-flere-rum/nye-kunder/

Hos dem kræver det så en engangudgift på 1.195 kr pr eksta HD modtager.

En sådan mulighed har Viasat ikke, de kræver et abonnement pr modtager.

Så det første I bør tage stilling til, bliver hvor mange Canal Digital henholdsvis Viasat modtagere I skal have. Og om der ved nogle af stikkene skal være begge?

I skal være opmærksom på at Viasat parer deres kort til den enkelte Viasat modtager, så det er ikke muligt at flytte et Viasat kort fra den ene til en anden modtager. Det er selve modtageren med kort der så skal flyttes.


Viasat anbefaler til kunder med flere modtagere at der bruges et specielt LNB med en UNIcable/SatCR udgang. Denne udgang forbindes til første dåse, hvorfra der sløjfes videre til den næste osv.

Men jeg tror jeg i stedet vil anbefale at bruge et almindelig Quad LNB med 4 udgange, lige som det jeg har set Canal Digital bruge.


Så den billigste løsning må være en parabol med 2 Quad LNB med 6,2 grader mellem. Jeg vil tro at I inkluderet i prisen på et Canal Digital abonnemet kan få installeret parabolen, det første LNB samt tilhørende kabler.

Jeg ved ikke om du så selv vil installere et 6,2 graders beslag med det andet LNB samt de resterende kabler?

De to LNB har hver 4 udgange som skal forbindes til deres respektive modtagere.

Jeg ved ikke om du kan få det til at gå op med de eksisterende 4-6 kabler eller om der må trækkes flere?

Hilsen Carsten.

 



Redigeret af csell - 02-September-2011 kl. 16:12
Til top
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:23
Tak alle svar indtil nu.

Jeg er helt klar over at det vil kræve 2 boxe ved hvert sted for at se fra begge udbydere, det har jeg egentlig ikke så meget imod. Men det er faktisk mere det at der skal trækkes alle de kabler fra parabolen og ind til de forskellige boxe, jeg har virkelig ikke lyst til at gennembore lejligheden. Er der ikke nogle muligheder lidt alle det kabelnet anlæg jeg tidligere beskrev? Altså et "hub" hvor man kan trække et par kabler ind fra parabolen, og derefter trække signalet videre til boxene indendørs?

Angående dit svar MCenterFreak, så ser det godt nok meget øh besværligt ud? Jeg vil de prøve at undersøge det lidt mere, men idet jeg faktisk har mulighed for at få de gratis boxe til alle 4 rum fra begge udbydere, så vil det være noget billigere end at bygge computere osv.

Angående viasat kort og deres "lås" - Kan jeg så ikke købe en HD box på DBA for eksempel og så bruge den til et af mine kort?

Mvh.
Christian
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:32
 
 
Oprindeligt skrevet af Hrymf Hrymf skrev:


Jeg er helt klar over at det vil kræve 2 boxe ved hvert sted for at se fra begge udbydere, det har jeg egentlig ikke så meget imod. Men det er faktisk mere det at der skal trækkes alle de kabler fra parabolen og ind til de forskellige boxe, jeg har virkelig ikke lyst til at gennembore lejligheden. Er der ikke nogle muligheder lidt alle det kabelnet anlæg jeg tidligere beskrev? Altså et "hub" hvor man kan trække et par kabler ind fra parabolen, og derefter trække signalet videre til boxene indendørs?
Angående viasat kort og deres "lås" - Kan jeg så ikke købe en HD box på DBA for eksempel og så bruge den til et af mine kort?
 
 Som skrevet  der skal kabel DIREKTE fra hver LNB Out til hver LNB In. Der kan sagtens købes brugte modtagere, bare det er til de respektive udbydere. Til Canal Digital er det ikke så svært med en fremmed modtager, sålænge der er mulighed for et CA modul, til Viasat SKAL det være en af deres modtagere. 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:51
Som Radiomanden skriver er det ikke muligt.
 
Signalerne i begge udbyderes kabler ned til Sat boksene laegger beslag paa samtlige frekvenser mellem  900 og 1700 MHz, saa det er klart hvis man blander dem i eet kabel, naa ja saa virker det jo ikke.
Ligesom vand uden farve og saa roedt, hvis i samme roer bliver farven fortyndet roed. Og kan ikke mere adskilles.
 
Derfor de separate kabler.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 16:58
 
 Der skal spænding til LNBerne som styres af modtageren, derfor SKAL der trækkes seperate kabler.
 Se bort fra indlæg fra Moho, det er rent vrøvl. Sattelit frekvenser ligger fra 11- 13 Ghz området.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3772
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 17:01
Du kan bruge en sat combiner og/eller en multibandconverter. Jeg bruger den "lille" løsning ( satcombiner ), på denne måde fremføres 3 signaler i 2 kabler.
Ved brug af multibandconverter, kan 2 sat signaler sendes i et kabel. Der kan uden problemer, sendes både viasat og canal+ i et kabel på denne måde.
Jeg havde allerede et dvb-t signal kabel, og ville spare en tusse, så jeg trak et kabel mere med satcombiner.


Redigeret af JeTex - 02-September-2011 kl. 17:08
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 18:45

Hej.

Jeg kender ikke din lejlighed, hvor parabolen skal sidde eller hvor din lille sølv box med de 4-6 udgange er placeret. Men her er nogle muligheder for at ændre i konfigurationen.

Du kan udskifte det almindelige Quad LNB med de 4 udgange som jeg anbefalede til Viasat. Det kan udskiftes til det specielle LNB med en UNIcable udgang som Viasat normalt bruger til kunder med flere modtagere. Så skal viasat kablerne ikke forbindes i en stjerne ( et kabel ud til hver modtager ) men i en kæde ( kabel fra LNB til den første modtager og så sløjfes videre til den næste modtager o.s.v.)

UNIcable/einkabel/SatCR fungerer ved at når en kanal vælges, modtager sat modtageren kun hvad LNB hovedet modtager fra den satellit transponder hvor den ønskede kanalen ligger.
Når modtageren ikke skal kunne modtage hele satellit signalet, men kun signalet fra en af transponderne bliver der plads til flere modtagere på samme kabel. De skal så forbindes i en kæde.
Ulempen er, at det kun kan bruges fra visse modtagere, modtagere der kan indstilles til at modtage et af disse UNIcable signaler. Men det kan flere af Viasats modtagere.

Hvis det er nemmere for dig at trække kabler i kæde end i stjerne kunne du også overveje at gøre tilsvarende med Canal Digital LNB'et. Her skal du så finde nogle andre sat modtagere der har både UNIcable og mulighed for et CA modul. Men de findes.

De kunne så bruges sammen med trådløse SmartWi Card Splittere, og det vil så kun kræve et Canal Digital kort. Men personligt ville jeg nok foretrække Canal Digitals Multiroom løsning.

Og nej de trådløse SmartWi Card Splittere kan ikke bruges sammen med Viasat. Det er ikke muligt.

Men jeg overvejer om en løsning med 4 Canal Digital HD modtagere og en fælles Viasat modtager kunne være interessant?
Der skal så kun betales for et Viasat abonnement.

Det er muligt hvis du udskifter det almindelige Canal Digital Quad LNB med et Quadro LNB samt en multiswitch. Der kommer 4 kabler ud af begge. Fra Quad LNB er der 4 almindelige udgange.
Fra Quadro LNB er det 4 del signaler: højt og lavt henholdsvis horisontalt og vertikalt polariseret signaler. Disse 4 del signaler forbindes som sagt til indgangene på en multiswitch. Disse har normalt 4-8 almindelige udgange der nu forbindes til de enkelte antennedåser. Nogle af disse multiswitche fås også med antenne indgang for tilslutning af en TV antenne. Her kunne der i stedet tilsluttes en RF udgang fra en fælles Viasat modtager. Denne modtager kunne så måske fjernbetjenes via et IR overførsels system. Den der har fjernbetjeningen vælger så hvad alle der vil se Viasat kan se.

En multiswitch løsning bør også overvejes hvis du nu eller senere ønsker to kabler ud til hver sat modtager. Det vil give mulighed for at optage et program end det du ser et andet?

Der er mange muligheder, men jeg ville personligt måske også undersøge om nogle af kablerne kunne gemmes i nogle af de specielle fodpaneler/kabelbakker der findes.

Hilsen Carsten.

 



Redigeret af csell - 02-September-2011 kl. 19:26
Til top
Hrymf Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2011 kl. 20:56
Okay - Som jeg kan forstå er det rimelig begrænset hvor meget jeg kan "spare" på kabler rundt i lejligheden, som forresten er ret stor - 130 km^2.

Da der er snakke om mindst 3 personer som skal kunne se enten viasat eller canal+ på samme tid, er løsningen med et enkelt viasat abon. ikke rigtig muligt, ellers fornuftigt nok tænkt selvfølgelig :)

Jeg må også sige at det virker som om Radiomanden og JeTex siger 2 forskellige ting?`Ifølge Radiomanden skal hvert kabel fra parabolhovedet gå til en box med indgang?
Og JeTex nævner en converter hvor jeg kan have 2 sat signaler i et kabel? Det vil sige idet jeg skal have op mod 10 kabler ind i huset fra hovederne på parabolen, kan jeg faktisk klare dette med 5 kabler istedet, eller hvordan?

Til sidst synes jeg det er underligt at parabolsignaler er så besværlige, i forhold til for eksempel kabeltv eller almindelig netværk ved computere, hvor der er disse hub eller switch muligheder der kan samle signalerne et sted.

Tak for alle svar indtil nu, jeg lærer da i det mindste en del og prøver stadigvæk at danne mig en ide om hvordan jeg løser dette lettest.

Mvh.
Christian
Samsung LE32M87BDX - Xbox 360 - Denon 1306.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu