recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad laver TV3 i Grundpakken ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvad laver TV3 i Grundpakken ?

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
gearløs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-September-2011
Sted: dk
Status: Offline
Point: 111
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad laver TV3 i Grundpakken ?
    Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 00:10
-
Jeg finder det bemærkelsesværdigt, at Viasat TV3 er blevet lagt i grundpakken.

Det er min klare opfattelse, at grundpakken kun burde indeholde de mest basale og prisbillige kanaler dvs. udelukkende de hjemlige nationale/lokale.

Det for dem, der kun lige har dette behov og som måske ej heller ønsker at betale mere (det kunne være fx. studerende og erhverv fx. TV i venteværelser).

Jeg skal lige undskylde nogen dovenskab ved ikke at have fulgt 100% med i mit tidligere emne med titlen: "YouSee indklaget til konkurrencetilsynet", hvor priser og kanaler er debatteret livligt.

Med henvisning til ovennævnte, skal jeg da også meddele, at konkurrencetilsynet har fortalt, at de (desværre) ikke har nogen indflydelse på Y.S. kanalsammensætninger og priser. DOG har de et godt øje til Viasat koncernen og allerede udarbejdet nogle rapporter om deres virke (dette kunne dog være deres parabol division - men Viasat er Viasat).

Nå - men et kig i prislisten viser de andre Viasat kanaler dvs. 3+ og TV3 puls ligger som de dyreste på kr. 40,- mdl. som ekstrakanaler.

Og så er det vel ikke ret meget forkert at formode, at grundpakken også fordyres med kr. 40,- for TV3, sådan at den ville kunne fås for 149,- i stedet for de annoncerede 189,-. (og så kunne man spørge sig selv om 40,- kr. mdl ikke er småting. Jo - men hvis din mad, el, benzin, forsikring også stiger med "småting" så gør det efterhånden lidt ondt).

Ser man på grundpakkens kanaler, SÅ ER TV3 altså helt aparte i selskab med de andre i grundpakken og burde være en ekstrakanal.

Redigeret af gearløs - 19-Oktober-2011 kl. 00:16
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 05:49
TV3 er i grundpakken hos yousee fordi det har Viasat og yousee forhandlet sig frem til, og da det ikke er ulovligt, så er spørgsmålet om det ikke er god forretningssans fra begge sider.
Viasat får deres hovedkanal ud til en masse potentielle seere og kan derfor sælge deres reklamespots dyrere.
Yousee kan flytte indkøbspris, udgifter og fortjeneste for TV3 fra mellem til grundpakken og dermed også tjene flere penge. De kan derudover også forhandle en bedre pris pr. abonnent hjem, så måske bliver det endda billigere pr. abonnent efter flytningen, altså for dem der havde TV3 i forvejen.

Du vil garanteret også kunne en del rabat hvis du købte 100.000 par bukser Jack & Jones jeans hos bestseller i stedet for i en Jack & Jones butik.
Det gør sig endda mere gældende for tv kanaler, da de variable omkostninger jo nærmest er lig 0.
En simplificeret formel for hvordan prisen pr. abonnent varierer er
y=(a-b*x)/x
hvor y= pris pr. abonnent
a=det kanalen koster at drive inklusiv overskud
b=reklameindtægt pr. abonnent
x=antal abonnenter
Lad os sige den skal indbringe viasat 20.000.000 kr. om måneden og de kan sælge reklamer for 5 pr. abonnent.
Så vil kanalen med følgende antal abonnenter koster følgende
200.000 abonnenter - 95 kr.
400.000 abonnenter - 45 kr.
600.000 abonnenter - 28,33 kr.
800.000 abonnenter - 20 kr.
1.000.000 abonnenter - 15 kr.

Det forklarer egentlig meget godt hvorfor det ikke bliver billigere at købe kanaler enkeltvis.
Lad os sige der 5 kanaler (kunne være tv2, tv3, 3+, kanal 5 og 6'eren) der går fra 1.000.000 abonnenter til 200.000 abonnenter fordi der bliver 100 % frit valg. Du har så 4 kammerater og I har hver lyst til at se en af de 5 kanaler.
Nu skal I så betale 95 kr om måneden for 1 kanal, mens I kunne havde fået dem alle fem til 75 kr. hvis de var i en pakke som alle var tvunget til at købe.
I virkeligheden er det nok ikke så slemt, men det viser frit valg måske vil betyde færre kanaler til samme pris.
Til top
gearløs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 06:45
vedrørende din formel..

parameter a)
Viasat (eller andre) oplyser ikke til Y.S. hvad det koster at drive kanalen eller det overskud de opnår.. De forlanger (forhandler) højest sandsynligt en pris ud fra egne lukkede kriterier.

parameter b)
Rekl.indtægt pr. abb. - det er en fiktiv parameter - det vides ikke hvor meget en reklame giver.

så din formel til beregning af (y) abb. pris ville jeg bestemt ikke bruge pga. a) og b) er meget uklare.

Det drejer sig om for Y.S. er at opnå et mix af fortjeneste, konkurrencedygtighed og tilfredshed hos kunderne.

Problemet med Viasat er, at de desværre nok, har så meget magt mht. udsendelser fx. fodbold at de kan presse distributørerne temmelig hårdt.

Nu har de fået møvet sig ind i grundpakken - tilsyneladende alene pga. de har nogle fodboldkampe - , selv om jeg fx. sagtens kunne undvære den.

Redigeret af gearløs - 19-Oktober-2011 kl. 06:47
Til top
joern.loenborg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Juni-2006
Sted: Aalborg
Point: 6994
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 06:48
Ny tråd samme emne. Har du skrevet nedenstående citat fra din opstart af denne tråd i din tidligere tråd? Har du lukket din "gamle" tråd?
"Med henvisning til ovennævnte, skal jeg da også meddele, at konkurrencetilsynet har fortalt, at de (desværre) ikke har nogen indflydelse på Y.S. kanalsammensætninger og priser."

Dette (desværre) er vist mere din egen indskydelse end tilsynets eller hvad?
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
BeoVision 7-40 med BeoLab 7-2 og gulvstand.
Til top
gearløs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 07:08
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Ny tråd samme emne. Har du skrevet nedenstående citat fra din opstart af denne tråd i din tidligere tråd? Har du lukket din "gamle" tråd?
"Med henvisning til ovennævnte, skal jeg da også meddele, at konkurrencetilsynet har fortalt, at de (desværre) ikke har nogen indflydelse på Y.S. kanalsammensætninger og priser."

Dette (desværre) er vist mere din egen indskydelse end tilsynets eller hvad?

øhh - jeg mener ikke, at jeg tidligere har beskrevet det svar jeg fik fra tilsynet. Men det er altså det, som du refererer til her - altså ingen indflydelse - YS kan selv bestemme priserne (i glad konkurrence med næsten ingen andre).

Konkurrencetilsynet er mere hvor nogen benytter sig af egne fordele til at møve andre ud af markedet. De må godt forlange høje priser, men ikke hindre andres virksomhed.

Jeg ve 'ik om det kan kaldes samme emne. Det var jo fordi at jeg lod mig fortælle (af YS's kundeservice) at de frie pakker var lov. Min fejl var at jeg ikke undersøgte det bedre....tsk tsk.

Selv om jeg holder lidt lav profil pga. tidligere success, så vil jeg alligevel gå lidt på barrikaderne og grynte over TV3.

De ska bare ha noget modstand og vide at der bliver holdt øje med deres dispositioner og priser !

ps: tag lige en kop med over til mig

Redigeret af gearløs - 19-Oktober-2011 kl. 07:17
Til top
Neobi/q Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juli-2010
Sted: Haslev
Point: 355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 08:41
Så få boxer. længere er den ikke. 

Redigeret af Neobi/q - 19-Oktober-2011 kl. 08:41
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Neobi/q Neobi/q skrev:

Så få boxer. længere er den ikke. 
Er boxer billigere end Grundpakken fra YouSee?
Mvh.
Jørn

Samsung TV: QE49Q6FN (4k)/Humax YS-4000 (4K), UE40HU6905 (4k)/Humax YSR-2000, T24E390/Humax YSR-2000, UE49MU6195 (4k)/Humax YSR-2000
Til top
Neobi/q Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juli-2010
Sted: Haslev
Point: 355
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 11:00
Sikkert ikke, men der er ikke tv3 ;) 

Og af ren nysgerrighed hvad er basale kanaler egentlig? troede selv det var dr1, dr2 og tv2 alle andre er vel et spørgsmål om smag?
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 11:14

Og af ren nysgerrighed hvad er basale kanaler egentlig? troede selv det var dr1, dr2 og tv2 alle andre er vel et spørgsmål om smag?
Du har ret i, at de fleste andre kanaler er en smags sag. Tilbage til dit oprindelige udgangspunkt: Få Boxer. Det er rigtigt at Boxer ikke har TV3 i sin lille pakke, men den koster 254 kr. pr. md. incl. kortafgift delt ud pr. md. Her betaler vi 73,18 kr. pr. md. incl. TV3. Grundpakken stiger med 10 kr. pr. md. fra 2012 p. g. a. TV2. Boxer stiger med 20 kr. pr. md. Ved at ta' Boxer uden TV3, skal der altså betales godt 190 kr. mere pr. md. Man skal både hade og vel også være lidt "smågal", hvis man vil betale 190 kr. pr. md. for at undgå TV3.
Det skal selvfølgelig bemærkes, at mange, der bor i boligforeninger m. m., ikke kan undgå at betale for Grundpakken til YouSee og Stofa. For de fleste er Boxer altså ikke noget alternativ til kabel-TV.
Mvh.
Jørn

Til top
filthat Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juli-2008
Sted: Denmark
Point: 344
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 11:51
Grunden til at TV3 kan figurere både i grundpakken hos Yousee og også i mange andre selvstændige antenneforeninger er ganske simpelt at Viasat sænkede prisen på kanalen for noget tid tilbage netop for at kunne tilbyde kanalen som en grundpakke kanal da der indtil det nye medieforlig har været en øvre prisgrænse på de kanaler som ligger i samme pakke som DRs must carry kanaler.
Denne grænse er nu hævet til et punkt hvor man kan putte næsten hvad som helst i en grundpakke uden at bryde nogen regler. Det er formentlig også der at Kanal5 og DK4 er endt i grundpakken hos Yousee.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af gearløs gearløs skrev:

... Nå - men et kig i prislisten viser de andre Viasat kanaler dvs. 3+ og TV3 puls ligger som de dyreste på kr. 40,- mdl. som ekstrakanaler.

Og så er det vel ikke ret meget forkert at formode, at grundpakken også fordyres med kr. 40,- for TV3, sådan at den ville kunne fås for 149,- i stedet for de annoncerede 189,-.

Ser man på grundpakkens kanaler, SÅ ER TV3 altså helt aparte i selskab med de andre i grundpakken og burde være en ekstrakanal.

TV3+ udbydes ikke som ekstrakanal, selv om YouSee ønskede det. Formentlig har Viasat forlangt mere end 40 kr. for kanalen.

Da YouSee i sept. 2010 meddelte tv-pakkernes pris for 2011, fortalte man at markedsprisen for TV3 og Kanal 5 (begge i Grundpakken) tilsammen  er 50 kr. inkl. moms, men at man kun ville opkræve halvdelen, 25 kr. inkl. moms. Dette er ikke ændret for 2012. Muligheden for at opkræve for betalingskanaler i Grundpakken skyldtes en lovændring. I 2012 skal der så også betales for TV 2 (10 kr. alt inklusive for Grundpakkekunder).

Begrundelsen for at have de 2 betalingskanaler i Grundpakken kender jeg ikke, men det er vel et krav fra udbyderne (Viasat og SBS) for at gå ind i forhandlingerne om Frit Valg (nu Ekstrakanaler).

Redigeret af Vilhelm - 19-Oktober-2011 kl. 12:11
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Stougaard Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Juli-2011
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2011 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af joern.loenborg joern.loenborg skrev:

Du har ret i, at de fleste andre kanaler er en smags sag. Tilbage til dit oprindelige udgangspunkt: Få Boxer. Det er rigtigt at Boxer ikke har TV3 i sin lille pakke, men den koster 254 kr. pr. md. incl. kortafgift delt ud pr. md. Her betaler vi 73,18 kr. pr. md. incl. TV3. Grundpakken stiger med 10 kr. pr. md. fra 2012 p. g. a. TV2. Boxer stiger med 20 kr. pr. md. Ved at ta' Boxer uden TV3, skal der altså betales godt 190 kr. mere pr. md. Man skal både hade og vel også være lidt "smågal", hvis man vil betale 190 kr. pr. md. for at undgå TV3.
Det skal selvfølgelig bemærkes, at mange, der bor i boligforeninger m. m., ikke kan undgå at betale for Grundpakken til YouSee og Stofa. For de fleste er Boxer altså ikke noget alternativ til kabel-TV.

Nej boxer har ikke tv3 over hovedet..
Og derudover koster boxers mindste pakke (hvis man ser væk fra tv2 only pakken) 49 kr på måned og et halvårligt kort afgift på 389.. Dette giver en månedlig udgift på 114 kr.. Jeg ved ikke lige hvor du for 254 kr fra.. Selv med den næst mindste pakke giver det en månedlig udgift på 164 kr..

Med hensyn til tv3 i den mindste pakke hos YouSee er der jo forskel på hvilke ønsker man har..
Hvis jeg ser på mit eget forbrug ser jeg kun tv3, tv3+, tv3 puls, tv2 zulu, kanal 5 og 6'eren.. Kan jeg så godt få lov til at slippe for at betale licens samt alle de andre kanaler jeg ikke bruger.. Nej jeg må jo også betale for en masse kanaler for at du får den billigere..
Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu