recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bi-amping og kortslutning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketBi-amping og kortslutning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 231
Direkte link til dette indlæg Emne: Bi-amping og kortslutning
    Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:29
Hej...

Jeg har for nylig tilsluttet min højtaler med et Bi-wire kabel og selvfølgelig ændret i opsætning på forstærkeren, men kunne ikke umiddelbart høre nogen forskel. Jeg hørte lidt musik så en film og så slukket jeg, og har endeligt ikke rodet med det mere siden. I går besluttet jeg mig så for at støvsuge bag højtalerne og opdagede så at jeg havde glemt at fjerne kortslutnings klemme mellem terminalerne..  D`oh!!!
så nu kommer spørgsmålet, hvor stor skade har jeg forvoldt..? Jeg synes ikke jeg kan høre at noget skulle være galt, men kan jeg have ødelagt noget som jeg ikke lige har lagt mærke til..?
Jeg har en pioneer sc-lx71..

hilsen den smarteClap

Redigeret af Hogarth - 27-Oktober-2011 kl. 20:33
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:38
Hvordan har du helt nøjagtigt haft forbundet det? For et bi-wire kabel er ofte hvor du har 4 stik i højttaler enden og 2 i forstærker enden
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Hogarth Hogarth skrev:

Hej...

Jeg har for nylig tilsluttet min højtaler med et Bi-wire kabel og selvfølgelig ændret i opsætning på forstærkeren, men kunne ikke umiddelbart høre nogen forskel. Jeg hørte lidt musik så en film og så slukket jeg, og har endeligt ikke rodet med det mere siden. I går besluttet jeg mig så for at støvsuge bag højtalerne og opdagede så at jeg havde glemt at fjerne kortslutnings klemme mellem terminalerne..  D`oh!!!
så nu kommer spørgsmålet, hvor stor skade har jeg forvoldt..? Jeg synes ikke jeg kan høre at noget skulle være galt, men kan jeg have ødelagt noget som jeg ikke lige har lagt mærke til..?

Hvis det spiller normalt, så er der umiddebart ikke noget der har taget skade, men spørgsmålet er som ovenstående skriver, om du reelt har lavet en kortslutning, for så burde receiveren have lukket ned (men ikke nødvendigvis have taget skade).
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 20:49
Jeg har et kabel med 4 stik i hver ende. På forstærkeren er det ene set stik sad i front og det andet i surround back, hvorefter man går ind i indstillingerne og og vælger man benytter surround back som bi-amp.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:12

Jeg har et kabel med 4 stik i hver ende. På forstærkeren er det ene set stik sad i front og det andet i surround back, hvorefter man går ind i indstillingerne og og vælger man benytter surround back som bi-amp.

Så har du bare ikke spillet højt nok til at smadre noget ;-) 
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:12
Efter hvad jeg lige kan se er det der er sket, at du har forbundet de to faser (+) på forstærkeren til de to (+) klemmer på højttaleren, som så er forbundet med en bøjle. Det samme har du gjort med (-).

Det sker der heldigvis ikke noget ved da de to (+) spiller i fase og med samme spænding (i forhold til (-)). Derved er der ikke nogen spændingsforskel mellem de to (+) og der løber ikke nogen strøm mellem de to (+). Du har således reelt ikke lavet en kortslutning da strømmen kun kan løbe hjem gennem højttaleren til (-), sådan som den skal.

Håber det giver lidt mening. Det er ikke helt nemt at forklare uden at skrive en hel roman ;-)

MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Efter hvad jeg lige kan se er det der er sket, at du har forbundet de to faser (+) på forstærkeren til de to (+) klemmer på højttaleren, som så er forbundet med en bøjle. Det samme har du gjort med (-).

Det sker der heldigvis ikke noget ved da de to (+) spiller i fase og med samme spænding (i forhold til (-)). Derved er der ikke nogen spændingsforskel mellem de to (+) og der løber ikke nogen strøm mellem de to (+). Du har således reelt ikke lavet en kortslutning da strømmen kun kan løbe hjem gennem højttaleren til (-), sådan som den skal.

Håber det giver lidt mening. Det er ikke helt nemt at forklare uden at skrive en hel roman ;-)

MVH

Så langt tænkte jeg ikke lige - det har du jo sådan set ret i.
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Så har du bare ikke spillet højt nok til at smadre noget ;-) 

He He... Så var det godt jeg opdagede det i tide..
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

MVH

Okay, ja det give fint mening... men hvorfor er det så lige man skal fjerne bøjlen..?
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:39
Fordi hvis du ikke fjerner bøjlen så burde du lave en kortslutning
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 21:47
Når man Bi amper, på de recivere jeg har set, så spiller de to effekt kanaler sådan set det eksakt samme signal. Filteret i højttaleren lader så henholdsvis bassen pasere til basenheden og dikanten til tiskantenheden. DOH..

Det betyder (når du fjerner bøjlen) at de to forstærkere ser to forskellige belastninger og at "diskantforstærkeren" ikke ser belastningen fra basenheden. Det skulle i teorien gøre livet lettere for den. Jeg er dog lidt tvivlende over for om det i virkeligheden giver noget særligt. Det er trods alt samme strømforsyning der driver hele møllen. Måske man kan vinde lidt ved at diskanfordstærkeren forvrænger lidt mindre når nu den ikke er så hård belastet af bassen. Der er ikke andet for end at prøve og se om det giver noget. Det giver i hvert fald ikke nogen mening at fortsætte med bøjlen  ;-)

MVH

Redigeret af tvkartoffel - 27-Oktober-2011 kl. 21:49
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 22:31
Super..... Jeg takker for de gode besvarelser og den hurtige respons...
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu